Gå til innhold

Språknivået faller hos nordmenn


Surpomp

Anbefalte innlegg

Deltar i diverse diskusjonsforaer og liker å holde meg oppdatert,  men reagerer stadig på et elendig norsknivå.
Hva mener egentlig forfatteren og hvor klønete er det mulig å skrive ?
Lærer man ikke lenger om rettskriving, reglene for OG og Å, kommaplassering, subjekt, verb, objekt  o.l.?
En mengde ord er feilstavet,  «smittet» av engelsk, eller er forkortet på «snap-vis».
Til og med journalister i de større avisene har begynt å slurve med norsken.

Snart er det vel bare velutdannede nyhetsopplesere på NRK som klarer å uttrykke seg på en akseptabel måte.

  • Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Surpomp skrev (26 minutter siden):

Deltar i diverse diskusjonsforaer og liker å holde meg oppdatert,  men reagerer stadig på et elendig norsknivå.
Hva mener egentlig forfatteren og hvor klønete er det mulig å skrive ?
Lærer man ikke lenger om rettskriving, reglene for OG og Å, kommaplassering, subjekt, verb, objekt  o.l.?
En mengde ord er feilstavet,  «smittet» av engelsk, eller er forkortet på «snap-vis».
Til og med journalister i de større avisene har begynt å slurve med norsken.

Snart er det vel bare velutdannede nyhetsopplesere på NRK som klarer å uttrykke seg på en akseptabel måte.

Helt enig, og mange kjenner ikke til ordtak eller uttrykk som er vanlige i norsk. Mange dekker elendige norskkunnskaper bak å skrive på dialekt også. Egentlig er nivået ofte sjokkerende elendig både blant den gemene hop og blant de som lever av å skrive. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som irriterer meg mest er at de samme folka hele tiden klager på at "utlendinger snakker dårlig norsk". 

Anonymkode: b59ff...14a

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig og jeg syns det er trist at folk enten ikke kan eller gir en F... i å prøve å få det riktig. Særskriving er et irritasjonsmoment, stor og liten bokstav.Og også det noen her sier med gode gamle uttrykk; de er jo gull verdt og man kan si med en setning det andre sier med flere setninger. Det var noe alle skjønte før, dagens unge bare stirrer dumt på meg med åpen munn. 

Anonymkode: 9d98d...54e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (2 minutter siden):

Det gjør som oftest ikke det. Og hvis det gjør det en dag, skal jeg selvfølgelig bry, meg.

Du burde nok bry deg mer.
Dette er et nyere eksempel på dårlig norsk som fikk mye oppmerksomhet:

https://www.dt.no/amrit-kaur-beklager-pa-nytt-hensynslost-og-darlig-handtert/s/5-57-2381738

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt lettere irritert da folk skriver: «hvem farge er best på veggen» 

«hvem bok leste du sist» 

«hvem hunderase burde jeg velge» 

 

Hvem??? Hvilken heter det 🙄🤓

Anonymkode: 16081...232

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (2 minutter siden):

Du burde nok bry deg mer.
Dette er et nyere eksempel på dårlig norsk som fikk mye oppmerksomhet:

https://www.dt.no/amrit-kaur-beklager-pa-nytt-hensynslost-og-darlig-handtert/s/5-57-2381738

Jeg forstår jo det som står der, og det er det viktigste for meg.

Jeg bør ikke bry meg mer. Du kan selvfølgelig bry deg. Jeg skal ikke si at du bør bry deg mindre.

Det viktigste for meg er at språket er forståelig, levende og friskt. Jeg bryr meg ikke så mye om det er korrekt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk er levende og stadig i utvikling. Sterke verb er snart helt borte også. 

Anonymkode: c813e...5b5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig, det er en skam. Blir også mindre imponert når stillingannonser inneholder feilbruk av " de og dem", særskriviingsfeil, feilbruk av "og , å" og bøyer ord feil, som f.eks " skjært" ( skåret et korrekt) "bært" (båret) og masse annet tull jeg får helt vondt i i øynene av. Oppdager også stadig at de med lederstillinger på min jobb har masse skrivefeil, blir lett frustrert fordi dette er mennesker som har veldig høy lønn og har karret seg frem, men klarer ikke skrive korrekt norsk engang.. hjelpes. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Språk er levende og stadig i utvikling. Sterke verb er snart helt borte også. 

Anonymkode: c813e...5b5

Det er din unnskyldning for å droppe å skrive riktig? 

Anonymkode: 9d98d...54e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Jeg ser at det også er mange som ikke bruker hun/henne riktig, men det kan skyldes dialekter. Det rareste som blir mer vanlig nå er hvordan mange bruker hvem/hva/hvor. Er det direkte oversatt av engelsk eller er dette språket i utvikling? For ikke å snakke om orddelingsfeil…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig si at overbruk av engelsk for å erstatte helt vanlige og dagligdagse norske ord høres fryktelig  dumt ut.

Ellers har jeg langt viktigere ting å bry meg om i livet enn andres bruk av komma. Den negativiteten vil jeg ikke påføre meg selv frivillig.:fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lava Anne skrev (10 minutter siden):

Jeg forstår jo det som står der, og det er det viktigste for meg.

Jeg bør ikke bry meg mer. Du kan selvfølgelig bry deg. Jeg skal ikke si at du bør bry deg mindre.

Det viktigste for meg er at språket er forståelig, levende og friskt. Jeg bryr meg ikke så mye om det er korrekt.

Forskjell i bruk av «kj»- lyden og «skj»-lyden får også mange pussige konsekvenser.

«Norges største elektrokjede» (reklame for Elkjøp) , er ett av mange eksempler.

Endret av Surpomp
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Blir litt lettere irritert da folk skriver: «hvem farge er best på veggen» 

«hvem bok leste du sist» 

«hvem hunderase burde jeg velge» 

 

Hvem??? Hvilken heter det 🙄🤓

Anonymkode: 16081...232

Ha ha. Du mener nok: blir lettere irritert NÅR ….

(dengang da, hver gang når).

Anonymkode: 8fd88...9b6

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som egentlig irriterer meg mer er at det ofte er folk som selv har middels språkkompetanse som irriterer seg mest over andres dårlige språk. Og det er alltid de samme, loslitte tingene som irriterer (og/Å, særskriving, anglofisering...). De later til å være blinde for at språk er i stadig utvikling og debatten om at språket stadig forringes har eksistert like lenge som at "alt var mye bedre før..".

Er dog ikke uenig at det er mye latskap blant folk når det gjelder rettskriving. Og skal man ta i bruk nye ord og uttrykk og inkorporere engelske uttrykk, synes jeg det er hyggelig at det er litt kreativt og tilfører noe ekstra, enn at man ikke har klart å finne tilsvarende godt ord på norsk.

Anonymkode: 1aa1c...389

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (10 minutter siden):

Forskjell i bruk av «kj»- lyden og «skj»-lyden får også mange pussige konsekvenser.

«Norges største elektrokjede» (reklame for Elkjøp) , er ett av mange eksempler.

Det er jo dritmorsomt. Og alle skjønner hva som egentlig menes.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...