Gå til innhold

Romventilator


Vestlig

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å dette inn en romventilator i stue/kjøkken i en utleiedel i kjelleren vår. Intensjonen er å bedre inneklimaet og gjøre lufta litt mindre «kjeller» der.

 

Alternativet er 1-2 nye friskluftventiler.

 

Noen som har erfaring med å sette inn romvetilator i kjellerrom? Merket dere mye endring på luft/fuktighet?

 

Rommet er ikke veldig fuktig så lenge det er ubebodd, men folk, klesvask osv gjør at det blir litt høyere fuktnivår enn jeg kunne tenkt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

newman01 skrev (4 timer siden):

Hvor høy fuktighet er det snakk om da? 

Tenkte du en slik aktiv vifte som dette? FLEXIT ROOMIE DUAL WIFI ROMVENTILATOR | Megaflis.no

 

Ja, noe i den gaten der, evt denne:

https://www.wattoo.no/klimair-unoklima-ventilator-m-varmegenindvinding-hvid-oe100-mm-9909001454?gad_source=1&gbraid=0AAAAADl6v3LOZFYJVwdDwTI1M7hHeMMyV den fås også i en 160mm-variant som flytter litt mer luft.

 

Jeg har ikke gjort noen fuktmålinger der nå, men det har blitt gjort før når det ikke er bebodd, da med verdier på Rf på ca 30 i romluft. Det er nok en del høyere etter dusjing og ved klestørk osv nå, så håpet er å bøte litt på dette.

Opplever egentlig at leietaker er god på lufting, åpner vinduer og har åpne friskluftsventiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fungerer ved at de trekker inn friskluft og etter noen sekunder snur vifta og blåser ut luft. Når luft blåser ut varmes en varmeakkumulator opp, som igjen varmer opp uteluften som trekkes inn i neste syklus. 

Ser for meg at det er fare for at luftstrømmen "kortslutter" og det blir stillstand i luften lengst borte fra ventilatoren... Men det veit kanskje de som selger den, eller de som har prøvd den. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...