Gå til innhold

Hvorfor kan ikke prisen på husleie fluktuere på samme måte som et boliglån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg låner 10 millioner av banken til å kjøpe et hus, så vet jeg ikke nørdvendigvis hva jeg betaler månedlig for det lånet. For det hele avhenger av renten.

Hvorfor kan ikke husleie reguleres på samme måte? Du leier en bolig til viss sum i måneden. Men hva du fakisk betaler varierer med renten.

Hvorfor er det ikke lov å leie ut sånn?

Anonymkode: 908b3...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du mener altså at akkurat som at lånetakere kan velge forutsigbarhet ved å inngå en fastrenteavtale, burde leietakere også kunne inngå en uforutsigbar leieavtale med flytende avtale?

Jeg ser en del problemer med en slik ordning, og bare for å ta for meg de mest åpenbare spørsmålene:


Hvor lang tid i forveien må en husleieøkning på grunn av rente varsles?  Lånetakere får 6 ukers varsel, skal det samme gjelde for leietakere?

Vil huseier ha mulighet til å øke husleien med hele renteøkningen (prosentvis)?

Ved inngåelse av leieavtale, hvor stor sikkerhetsmargin bør leietaker ha, og hvordan skal utleier få denne informasjonen fra leietaker?  (stresstesten for lånetakere er at de må tåle 3-5 % økning)

Anonymkode: 0c3ad...c7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du mener altså at akkurat som at lånetakere kan velge forutsigbarhet ved å inngå en fastrenteavtale, burde leietakere også kunne inngå en uforutsigbar leieavtale med flytende avtale?

Jeg ser en del problemer med en slik ordning, og bare for å ta for meg de mest åpenbare spørsmålene:


Hvor lang tid i forveien må en husleieøkning på grunn av rente varsles?  Lånetakere får 6 ukers varsel, skal det samme gjelde for leietakere?

Vil huseier ha mulighet til å øke husleien med hele renteøkningen (prosentvis)?

Ved inngåelse av leieavtale, hvor stor sikkerhetsmargin bør leietaker ha, og hvordan skal utleier få denne informasjonen fra leietaker?  (stresstesten for lånetakere er at de må tåle 3-5 % økning)

Anonymkode: 0c3ad...c7b

Ja, leietakere burde få samme mulighet til fastleie på samme måte som for boliglån. Og som kjent så er fastrente/fastpris dyrere enn flytende rente/leie.

Ja, husleieøknning bør varsles med 6 uker akkurat som for boliglån.

Ja, leien bør kunne settes opp og ned i takt med renten. Akkurat som bankene er raske med rentehevninger og trege med rentesenkninger, så kan det samme skje med husleie også. Men prinsippet bør være det samme

Ja, leietakere bør på samme måte tåle 3-5% økning. Informasjon fremkommer av de samme dokumentene som bankene benytter. Selvangivelse og lønnsslipper.

Anonymkode: 908b3...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, leietakere burde få samme mulighet til fastleie på samme måte som for boliglån. Og som kjent så er fastrente/fastpris dyrere enn flytende rente/leie.

Ja, husleieøknning bør varsles med 6 uker akkurat som for boliglån.

Ja, leien bør kunne settes opp og ned i takt med renten. Akkurat som bankene er raske med rentehevninger og trege med rentesenkninger, så kan det samme skje med husleie også. Men prinsippet bør være det samme

Ja, leietakere bør på samme måte tåle 3-5% økning. Informasjon fremkommer av de samme dokumentene som bankene benytter. Selvangivelse og lønnsslipper.

Anonymkode: 908b3...8a5

Nå er det mer enn rente som bestemmer husleien da, mange kommuner øker kommunale avgifter med kanskje 10-15% i året, vedlikehold skal betales osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, leietakere bør på samme måte tåle 3-5% økning. Informasjon fremkommer av de samme dokumentene som bankene benytter. Selvangivelse og lønnsslipper.

Anonymkode: 908b3...8a5

Dette er det største problemet.  Med en slik ordning vil veldig mange leietakere bli utestengt fra leiemarkedet.

 

Anonymkode: 0c3ad...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, leietakere burde få samme mulighet til fastleie på samme måte som for boliglån. Og som kjent så er fastrente/fastpris dyrere enn flytende rente/leie.

Ja, husleieøknning bør varsles med 6 uker akkurat som for boliglån.

Ja, leien bør kunne settes opp og ned i takt med renten. Akkurat som bankene er raske med rentehevninger og trege med rentesenkninger, så kan det samme skje med husleie også. Men prinsippet bør være det samme

Ja, leietakere bør på samme måte tåle 3-5% økning. Informasjon fremkommer av de samme dokumentene som bankene benytter. Selvangivelse og lønnsslipper.

Anonymkode: 908b3...8a5

Du har startet en tråd basert på en falsk assosiasjon. 

En avtale om husleie og en avtale om lån av penger har ikke noe med hverandre å gjøre. 

Vi har fri prisentning på utleie markedet, med en liten begrensing at prisen ikke kan avvike urimelig mot normal markedspris. 

I prisen er ulik risiko bakt inn som en del av kalkylen.

Har du gått på en smell der du ikke tjener så godt som du ønsket på grunn av renten? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er det største problemet.  Med en slik ordning vil veldig mange leietakere bli utestengt fra leiemarkedet.

 

Anonymkode: 0c3ad...c7b

Alle leieforhold trenger ikke fluktuere. Men det bær være åpning for at de som vil drive utleie på denne måten kan gjøre det. Kan ikke se noen god grunn til at det skal være ulovlig.

Anonymkode: 908b3...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Du har startet en tråd basert på en falsk assosiasjon. 

En avtale om husleie og en avtale om lån av penger har ikke noe med hverandre å gjøre. 

Vi har fri prisentning på utleie markedet, med en liten begrensing at prisen ikke kan avvike urimelig mot normal markedspris. 

I prisen er ulik risiko bakt inn som en del av kalkylen.

Har du gått på en smell der du ikke tjener så godt som du ønsket på grunn av renten? 

Hvorfor har de ikke noe med hverandre å gjøre? Begge er utlån av kapital

Anonymkode: 908b3...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor har de ikke noe med hverandre å gjøre? Begge er utlån av kapital

Anonymkode: 908b3...8a5

nei, når du leier så kjøpe du en tjeneste på samme måte som du har anonnement på netflix.

Kan ikke sammenligndes med et bolig lån

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags rente tenker du skal ligge til grunn? Huseiere har ulik rente ut i fra bank, avtaler, størrelse på lån osv. Noen har nedbetalt utleiebolig, og har ikke rente. De vil jo likevel ha husleie så klart. Hva slags rentesats skal gjelde da, og hvem skal bestemme den? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal regne varer og tjenester som kapital så må jo renten også påvirke lønningene mye mer, så om renten går ned fra 5 til 4,5% så bør lønningene reduseres med 10%. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når jeg låner 10 millioner av banken til å kjøpe et hus, så vet jeg ikke nørdvendigvis hva jeg betaler månedlig for det lånet. For det hele avhenger av renten.

Hvorfor kan ikke husleie reguleres på samme måte? Du leier en bolig til viss sum i måneden. Men hva du fakisk betaler varierer med renten.

Hvorfor er det ikke lov å leie ut sånn?

Anonymkode: 908b3...8a5

Husleieloven.

Dette løser du ved å skru husleien høyt nok opp til å kompensere for renterisikoen, eventuelt ta fastrente på lånet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, leietakere burde få samme mulighet til fastleie på samme måte som for boliglån. Og som kjent så er fastrente/fastpris dyrere enn flytende rente/leie.

Ja, husleieøknning bør varsles med 6 uker akkurat som for boliglån.

Ja, leien bør kunne settes opp og ned i takt med renten. Akkurat som bankene er raske med rentehevninger og trege med rentesenkninger, så kan det samme skje med husleie også. Men prinsippet bør være det samme

Ja, leietakere bør på samme måte tåle 3-5% økning. Informasjon fremkommer av de samme dokumentene som bankene benytter. Selvangivelse og lønnsslipper.

Anonymkode: 908b3...8a5

Det første "prinsippet" man  burde få på plass er at også leieboere jar mulighet til å skrive av deler av sin kostnad for å leie bolig på skatten, slil som utleiere får gjøre med renta.

Anonymkode: 79c0f...61b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler leie for bruk av boligen. På lik måte som leiebil, hotellrom. Jeg betaler jo ikke leasingen som leiebilselskaper har til møller eller Toyota eller lånet på hotellbygningen. Hva selskapene velger å gjøre med leieinntekter er opp til de. 
 

Hvis leien skal direkte styres av lånerenten så må jo leietaker få valget å bestemme over lånevilkårene også, for eksempel flytte lånet til en annen bank med annen rente eller binde renten. Hvordan skal det fungere? Heldigvis har vi lover som fungerer noenlunde greit allerede her i landet. 

Anonymkode: ecf57...62f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 8.29):

Alle leieforhold trenger ikke fluktuere. Men det bær være åpning for at de som vil drive utleie på denne måten kan gjøre det. Kan ikke se noen god grunn til at det skal være ulovlig.

Anonymkode: 908b3...8a5

Og hvorfor skulle jeg som utleier av gjeldfrie boliger ha noen som helst grunn til i det hele tatt å vurdere det du foreslår her?

Dersom jeg skulle ha gjeld på boligene vil jeg ta høyde for økning i lånerenten ved utleie, og i tillegg justere årlig etter kpi samt hvert tredje år til gjengs leie.

 

Du spør "godt", men svaret er vel at det så vidt jeg vet ikke finnes noe sted i verden det håndteres på måten du skisserer. Det er vel en vettug og ryddig grunn til det da …

Anonymkode: 944e9...ad3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...