Gå til innhold

Hvordan foregår budrunde (som selger)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huset ligger ute for salg, og jeg har ikke fått noe info fra megler. Kan noen fortelle hva som skjer etter visning og fremover?

Anonymkode: 2b3a8...2f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig ikke så mye annet enn at megler tar kontakt med deg for å kommunisere budene som har kommet inn, også med en oppdatering av hvem vedkommende har snakket med og anbefaling om budene. Han kan f.eks si - vi har fått et bud på 5 millioner som er gyldig til klokken xx.xx, jeg tar kontakt med flere interessenter, mulig vi kan få prisen litt høyere.

Etter et bud er akseptert av selger, går det ut et brev til både kjøper og selger, og megler inviterer til signering av kjøpsavtale. Noen dokumenter må signeres, blant annet en urådighetserklæring som nekter deg å etablere mer pant i den aktuelle boligen. Etter det skjer det ikke så mye fram til overtakelse

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Burde du ikke blitt forklart dette av megler da personen tok oppdraget? 

Salgsprosessen kan tidvis være litt stressende, så alltid kjekt å være forberedt på hva som kommer til å skje

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Burde du ikke blitt forklart dette av megler da personen tok oppdraget? 

Salgsprosessen kan tidvis være litt stressende, så alltid kjekt å være forberedt på hva som kommer til å skje

Helt sikkert, men denne megleren er ubrukelig. Dessverre for sent å bytte, så nå håper jeg bare at resten går raskt. 

Er det vanlig med motbud? Har prøvd å lese meg litt opp. 

Veldig kjekt om flere kan fortelle om sine opplevelser, slik at jeg kan føle meg bedre forberedt.

Anonymkode: 2b3a8...2f3

AnonymBruker
Skrevet

Motbud kan være aktuelt, men det kan du diskutere med megleren når det eventuelt blir aktuelt.

Det viktigste du kan gjøre er å være100 %  tilgjengelig på telefonen når budrunden kan komme i gang.

Det er bra å ha tenkt ut på forhånd sånn omtrent hva du vil være fornøyd med å få. Da stiller du sterkere for å ta eventuelle raske beslutninger.

Om du lurer på det rent praktisk, det vanlige er at det foregår omtrent slik:

Fra dagen etter siste visning kan det komme bud. Det er vanlig at megler ringer deg på morgenen og orienterer om hvilke interessenter som finnes. Megler ringer disse og prøver å få de til å by. Kommer det inn bud, pleier de fleste meglere å ringe. Noen sender deg bare SMS.

Du vil uansett få tilsendt alle bud på SMS fra bud-systemet.

Megler jobber så videre med å få inn flere bud.

Hvordan det går videre, varierer jo veldig. På lettsolgte leiligheter blir det som regel budrunde, som ofte er over på noen timer, men kan også gå over flere dager - det siste opplevde jeg selv nå nettopp.

Når det gjelder hus, blir det ikke alltid budrunde, da kan man gå frem og tilbake over flere dager med samme part.

Anonymkode: 287e2...fda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte inn bud under takst på en bolig som hadde ligget ute en stund. Da kom selger med et motbud. Jeg sendte et litt høyere bud, nærmere det han kom med enn hva det første budet mitt var på (men ikke så høyt som han ba om) og det ble godkjent.

Anonymkode: 07d8c...869

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...