Gå til innhold

Mettende mat(varer) med lite kalorier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen tipse meg om mettende mat (både matvarer og retter) som er mettende, men har lite kalorier?

Anonymkode: 91cde...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan noen tipse meg om mettende mat (både matvarer og retter) som er mettende, men har lite kalorier?

Anonymkode: 91cde...554

Poteter, gjerne poteter og masse rotgrønnsaker som stekes i ovnen eller air frier. Super godt.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingskinke 

Spekeskinke

Cottage cheese

Alt av grønnsaker

Grovt langtidshevet brød

Grove knekkebrød sammen med væske

Bønner og linser 

 

Anonymkode: 080b3...762

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær minst like opptatt av karbohydrater som du er av kalorier. Du blir mett av gode kilder til protein, som f.eks fet fisk og rent kjøtt. 

Anonymkode: 9e2a3...a46

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk heller på om kaloriene er "tomme" enn om de er mange. Det er mye sunn, mettende og næringsrik mat som er kalorietett, og mye kalorifattig mat som gir minimalt med næring.

Anonymkode: 6b36c...a6b

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Makrell i tomat, egg

Anonymkode: 1bc03...88c

Makrell i tomat er sunt, for all del. Men lite kalorier har det ikke.

TS: Dersom du ønsker å kunne spise større mengder og føle deg mett, men fremdeles ikke overstige et visst antall kalorier (slik jeg oppfatter det) s ville jeg fokusert på å kombinere matvarer som fyller magen godt med feks grønnsaker, kombinert med «rene» kjøttkilder som fisk, kylling og kjøtt :)

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Havregrøt laget med mye væske, og tilsatt revet gulrot og/eller revet squash.
  • Gresk yoghurt/kesam evt med proteinpulver og/eller havrefiber i, chiafrø som har ligget i vann, med bær på toppen
  • Kokt egg
  • Kokte/bakte, kalde poteter/søtpoteter
  • Tofu, gjerne røkt
  • Salat med godt med protein, litt fett, samt litt potet, eller quinoa
  • Grovt brød med proteinrikt pålegg
  • Avokado (trenger ikke å være en hel, av de største du finner, men en bit for å øke metthet i ulike måltider)
  • Hjemmelaget suppe, gjerne med bønner i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Besserwisser said:

Makrell i tomat er sunt, for all del. Men lite kalorier har det ikke.

TS: Dersom du ønsker å kunne spise større mengder og føle deg mett, men fremdeles ikke overstige et visst antall kalorier (slik jeg oppfatter det) s ville jeg fokusert på å kombinere matvarer som fyller magen godt med feks grønnsaker, kombinert med «rene» kjøttkilder som fisk, kylling og kjøtt :)

Man ser jo på metthet per kalori. Næringstetthet har ingenting å si for faktisk metthet. Du lurer ikke kroppen så lenge ved å gi den papp. Man kan bli mett der og da, men det trengs faktisk næring til for å bli mett. Det er gode beviser for at høykvalitetsprotein er det som metter best.

Anonymkode: 2c377...a03

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene proteinkilder metter godt. Supplerer man med rene råvarer med lite kalorier og stort volum (grønnsaker med lavt kaloriinnhold) gir det en god metthetsfølelse.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 7.04):

Kan noen tipse meg om mettende mat (både matvarer og retter) som er mettende, men har lite kalorier?

Anonymkode: 91cde...554

Råvarer som må tygges og er mest mulig hele; Kjøtt, fisk, Rotgrønnsaker, egg, bønner, fullkorn, proteinkilder fra melkeprodukter etc. Jo mer prossesert en råvare er, jo mer ferdigtygd er de - da trenger hverken mage eller tarm bruke noe tid på å gjøre en jobb for å bryte ned til bestanddeler den kan bruke og de sklir igjennom i superfart. 

Anonymkode: b1ab1...2d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To rugsprø med to kokte egg og tynt lag smør/majones/kaviar. 

En porsjon cottage cheese med fruktbiter eller bær eller syltetøy uten sukker. Cottage cheese kan også brukes i stedet for feta i salat ha i omelett, på knekkebrød med kokt skinke og grønnsaker. 

En porsjon havregrøt på lettmelk. 

Chiapudding. Jeg bruker lett vaniljemelk til. Bær på toppen. Du kan også ha i litt havregryn. 

Rå grønnsaker fyller magen og man kan føle seg mer mett da det tar tid å tygge.

Protein som skinke, kylling, egg i ulike varianter.

Anonymkode: ff0ec...c52

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selleri, kålrot og gulrot. Poteter har også forholdsvis lite kalorier. Bare vær obs på tilbehør og koketid. Hvis du overkoker og moser rotgrønnsaker med smør og fløte før du definitivt god middag. Men jeg skreller og eventuelt rasper gulroten/ kålroten samt tilsetter litt eddik/ sitron. Rå grønnsaker generelt er genialt fordi du får tilfredsstille tyggemusklene og smaksløkene. Fiberen gjør også at jeg har sluttet med microlax og pursenid( som er dyre avføringsmidler som egentlig ikke er bra å bli avhengi av før 90- årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Daisy-love skrev (På 25.6.2024 den 8.53):
  • Havregrøt laget med mye væske, og tilsatt revet gulrot og/eller revet squash.
  • Gresk yoghurt/kesam evt med proteinpulver og/eller havrefiber i, chiafrø som har ligget i vann, med bær på toppen
  • Kokt egg
  • Kokte/bakte, kalde poteter/søtpoteter
  • Tofu, gjerne røkt
  • Salat med godt med protein, litt fett, samt litt potet, eller quinoa
  • Grovt brød med proteinrikt pålegg
  • Avokado (trenger ikke å være en hel, av de største du finner, men en bit for å øke metthet i ulike måltider)
  • Hjemmelaget suppe, gjerne med bønner i

Må bli flinkere til å lage hjemmelaget suppe. Det er Øst-Europa fantastiske på og de har langt mindre overvekt enn oss nordmenn 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (3 timer siden):

Må bli flinkere til å lage hjemmelaget suppe. Det er Øst-Europa fantastiske på og de har langt mindre overvekt enn oss nordmenn 

Suppe er helt fantastisk! Jeg tåler ikke melk, så lager uten fløte og lignende, men selv med litt fløte i så er det mye væske som fyller magen. Jeg lager ofte helt enkle supper, for suppe er så godt i seg selv. Det er vel sagt at det er lurt å starte måltider med suppe og/eller salat om en ønsker en smalere midje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...