Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 5 mnd som har blitt forkjølet. Gir han saltvannsdråper som jeg alltid har liggende. Men han får jo ikke ut noe med mindre han nyser. Er jo ganske tett stakkars..  er sånn nesesuger verdt å forsøke? De fleste rundt meg sier det er et ganske unødvendig hjelpemiddel, men de har jo ikke forsøkt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke det funket. Brukte litt bomull eller dopapir og pillet med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en på 5 mnd som er potte tett. Nesesuger er det mest geniale som finnes. Har brukt den mye på alle barna. Baby sover nå i senga si med en ren nese.

Anonymkode: 5e343...020

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde med første barnet. Har ikke kjøpt med nummer to. Bruker bare saltvann og hever hodeenden på senga litt. 

Anonymkode: 4d3cc...4a6

AnonymBruker
Skrevet

Nesesuger er det eneste som hjelper. Saltvann først for å løse opp, og så nesesuger. Du må tørre å suge med litt kraft. Det er utrolig hva som kommer ut. De som sier det er unødvendig er de som ikke har hatt bruk for det med slimete nok baby. 

Anonymkode: bb408...0f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt god nytte av nesesugeren fra Otribaby! Måtte bare teste den da baby var så tett at han av og til slet med å spise, og er veldig glad vi prøvde. Den fungerer ved at man først gir saltvann, så setter man sugeren mot neseboret og suger gjennom en slange. Den har filter, så man risikerer ikke å få snørret i munnen. Har også testet annen manuell nesesuger hvor man klemmer på selve sugeren for å skape vakum, men det fungerte ikke i det hele tatt for oss.

Anonymkode: 6ceef...0c3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et must. 

Anonymkode: b754a...f21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Istedet for å kjøpe flere dyre filtere kan man plukke ut skumdelen og presse en sånn tørr stelleklut dere vet, mellom plasttuppen og røret. Triks jeg lærte på sykehuset når mini var innlagt  med forkjølelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Fungerer helt topp! Drypper med saltvann først, venter noen minutter så det får løse opp snørret, også suge ut! Evt sånn vakuumballong siden den fungerer like bra, har smakere tupp og er en engangsutgift. Filtrene er dyre. Man skal dog ikke bruke det for ofte, for da kompenserer nesen med å produsere enda mer snørr, og man havner i en ond sirkel. Bruker den kun om kvelden og evt. før dupp på dagtid slik at barna får sove. 

Anonymkode: 821da...dc3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Istedet for å kjøpe flere dyre filtere kan man plukke ut skumdelen og presse en sånn tørr stelleklut dere vet, mellom plasttuppen og røret. Triks jeg lærte på sykehuset når mini var innlagt  med forkjølelse. 

Takk! Da bruker man samme tupp flere ganger, bare med stelleklut istedenfor filter? Er sykt dyrt ja!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk aldri det til, og babyen lærte at nesesuger var djevelens verk og skrek som en djevel.. 

Anonymkode: 34b9e...52d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Filtrene er dyre.

Bruk stellekluter i stedet:-)

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk! Da bruker man samme tupp flere ganger, bare med stelleklut istedenfor filter? Er sykt dyrt ja!

Jepp, vasker plasttuppen i lunken vann evt såpe, og tar ny klut hver økt:-) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man skal dog ikke bruke det for ofte, for da kompenserer nesen med å produsere enda mer snørr, og man havner i en ond sirkel.

Det stemmer ikke, det er en gammel myte. På det verste på sykehuset kom de og hadde nesestell med saltvann og nesesug (de brukte attpåtil sug fra vakumet i veggen) hver 2. time døgnet rundt.

AnonymBruker
Skrevet

Helt nødvendig de gangene baby var forkjøla med tjukt slim hun ikke fikk ut/opp selv. Ikke populært eller behagelig, men vi fikk jo ut gørra, og hun lærte fort at hun klarte å die etterpå. Støtter tips om saltvann først og gjenbruk tuppen med noe annet som filter. Jo mer slim du hjelper baby få ut, jo mindre sannsynlig at det ender opp i ørene eller luftveiene...

Men en vanlig forkjølelse med tynt rennende snørr, eller når baby er tett pga hovne slimhinner, hjelper det jo ikke. Var en stor lettelse når de ble store nok for avsvellende nesespray/dråper! 

Anonymkode: 9c1ae...459

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg fikk aldri det til, og babyen lærte at nesesuger var djevelens verk og skrek som en djevel.. 

Anonymkode: 34b9e...52d

Hehe, ja, min ble også helt rasende av det. Men var det ille så gjorde jeg det likevel...

Anonymkode: e8972...ea7

AnonymBruker
Skrevet

Mye brukt her i huset. 4-åringen ber om å få brukt den når hun et forkjølt enda, så tydlig at det hjelper på hos de små. 

Anonymkode: 03879...7d4

AnonymBruker
Skrevet
Becka skrev (9 timer siden):

Har en baby på 5 mnd som har blitt forkjølet. Gir han saltvannsdråper som jeg alltid har liggende. Men han får jo ikke ut noe med mindre han nyser. Er jo ganske tett stakkars..  er sånn nesesuger verdt å forsøke? De fleste rundt meg sier det er et ganske unødvendig hjelpemiddel, men de har jo ikke forsøkt. 

Syns det fungerte dårlig og lyden var så kvalmende så jeg lit det være. Forsøkte på første, men nei, aldri mer. 

Anonymkode: 0ebe6...119

AnonymBruker
Skrevet

Vi syns ikke det hjalp nevneverdig. Vi hadde, brukte den en del til første baby, og minimalt til nr. to. Det som hjalp best syns jeg var saltvannsdråper først og så amming. Når utdrivningsrefleksen startet, virket det som det kom så mye melk at det skylte og løste litt opp helt opp i nesen på en måte. Hun som vi brukte nesesuger til, vegret seg veldig for å die når hun var tett. Men jeg syns altså ikke det hjalp, sånn egentlig. 

Anonymkode: 6bcf3...750

AnonymBruker
Skrevet

Funka gull hos oss. 

Dryppa morsmelk i nesa først for å løse opp, og så sugde jeg ut. 

Den med pumpe fikk vi ikke til å funke. 

Vaska tuppene og filterne godt med varmt/kokende vann, såpe og sprit. Vesentlig mer miljøvennlig enn å kjøpe nytt hele tiden. 

Anonymkode: b614a...35c

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt nesesuger mye, saltvann først for å løse opp. 

Anonymkode: f46cb...588

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...