Gå til innhold

Mange ord!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn på 17 mnd som bruker over 200 ord jevnlig, om enn ikke alle daglig. Er det noen som har noe formening om dette er innenfor det vanlig for barn i denne alderen, eller tenderer det mot å være et sjeldent høyt ordforråd i denne alderen? Barnet henger litt etter mht. det grovmotoriske, går ikke selvstendig men beveger seg rundt møbler og kan ta noen få steg med støtte. 

Anonymkode: 54068...585

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ti ganger så mye som min på 17 måneder😄 fir meg høres det sjeldent høyt ut. 

Anonymkode: d0b88...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalområdet er veldig stort, og språkutviklingen kan gå litt i rykk og napp. Jeg syns det er vanskelig å definere hva som er sjeldent, men jeg er i hvert fall ganske sikker på at det vanligste er å ha en god del færre ord i den alderen. 

Et av mine barn snakket tidlig. Jeg husker jeg var opptatt av det den gangen, og la merke til at hun snakket mer enn de andre fra barselgruppen, andre på samme alder og mange eldre barn. Jeg drev til og med og noterte alle ordene hun sa, men det siste jeg har notert om antall ord er fra 15 mnd. Da klarte jeg ikke å holde tellingen mer, men skrev at hun sier i hvert fall mer enn 50 ord. Jeg tror hun hadde 200 ord da hun var 17 mnd., og hun hadde begynt å sette dem sammen. Mannen og jeg lurte på om hun var en sjeldent tilfelle. Det var hun da altså ikke. Hun er en helt normal førsteklassing nå, med sterke og svake sider. Språk og ordforråd er fortsatt blant de sterke sidene, uten at hun utmerker seg veldig på det. Hun kunne f.eks. ikke lese da hun begynte på skolen, i motsetning til andre jeg kjenner som var senere ute med å snakke. 

Anonymkode: e23b0...912

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt barn kan utvilsomt usedvanlig mange ord. Om det er bare fordi det utvikler seg i rykk og napp, eller om det er spesielt språkkyndig vet dere ikke før om noen år. 😊 Men nyt det nå!

 

Min ene var tilsvarende. Og utviklingen og skillet til jevnaldrende  bare fortsatte. (Det rettet grammatikken min da det gikk på småbarnsavdelingen).

og lenge før det var normalt for alderen begynte det også å lære seg engelsk, og da var det ekstremt interessert i nyansene av de engelske fremmedorda. Og nå er det i gang med å lære seg sitt tredje språk parallelt, mens det fremdeles går på småskolen. 

Barnet har blitt klassifisert som evnerikt/barn med særdeles stort læringspotensial av ppt og bup. Og da spesielt innenfor språk, hvor det var aldersadekvat en niendeklassing da det gikk i førsteklasse... 

Om det er et gode eller ei er jeg enda litt i tvil om. Det er ikke lett å snakke så mye mer avansert og nyansert enn sine jevnaldrende.  Så det trekkes mye mot voksne. (Ser for meg at studietida blir knallbra!). 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hun er en helt normal førsteklassing nå, med sterke og svake sider. Språk og ordforråd er fortsatt blant de sterke sidene, uten at hun utmerker seg veldig på det. Hun kunne f.eks. ikke lese da hun begynte på skolen, i motsetning til andre jeg kjenner som var senere ute med å snakke. 

Anonymkode: e23b0...912

Vårt har dysleksi da, så ekstrem språkforståelse trenger ikke henge sammen med tidlig lesing. 

Anonymkode: 8d891...a7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ditt barn kan utvilsomt usedvanlig mange ord. Om det er bare fordi det utvikler seg i rykk og napp, eller om det er spesielt språkkyndig vet dere ikke før om noen år. 😊 Men nyt det nå!

 

Min ene var tilsvarende. Og utviklingen og skillet til jevnaldrende  bare fortsatte. (Det rettet grammatikken min da det gikk på småbarnsavdelingen).

og lenge før det var normalt for alderen begynte det også å lære seg engelsk, og da var det ekstremt interessert i nyansene av de engelske fremmedorda. Og nå er det i gang med å lære seg sitt tredje språk parallelt, mens det fremdeles går på småskolen. 

Barnet har blitt klassifisert som evnerikt/barn med særdeles stort læringspotensial av ppt og bup. Og da spesielt innenfor språk, hvor det var aldersadekvat en niendeklassing da det gikk i førsteklasse... 

Om det er et gode eller ei er jeg enda litt i tvil om. Det er ikke lett å snakke så mye mer avansert og nyansert enn sine jevnaldrende.  Så det trekkes mye mot voksne. (Ser for meg at studietida blir knallbra!). 

Vårt har dysleksi da, så ekstrem språkforståelse trenger ikke henge sammen med tidlig lesing. 

Anonymkode: 8d891...a7a

Hos oss er det ikke noe som tyder på at barnet er evnerikt. Hun kan lese nå, men lærte det ikke tidligere enn snittet. Hun har heller ikke hatt den interessen for å lære språk som du beskriver at ditt barn har. Det eneste området hvor hun har skilt seg ut etter fylte tre år, er at hun har vært bedre i stand til å sette ord på tanker og følelser enn en forventet for alderen. Det har vært en fordel for henne sosialt, og hun er nok generelt moden for alderen sosialt sett. Men det ser altså ut til at hun er et ganske gjennomsnittlig barn som snakket tidlig. Det andre barnet mitt snakket også tidligere enn snittet. Jeg snakket tidlig, setninger på ettårsdagen i følge foreldrene mine, men akkurat det tror jeg ikke på. Jeg er ikke evnerik. Det er en eller annen arvelig komponent her, som ikke er et generelt stort læringspotensiale. 

Det er nok en økt sannsynlighet for at en har et barn med stort læringspotensiale dersom det har så stort ordforråd som TS sitt og våre barn så tidlig. Men uten at jeg kjenner til statistikken på området, tenker jeg at det er innenfor normalen, og ikke trenger å bety at barnet vil skille seg ut senere. Jeg jobbet i småbarnsavdeling i barnehage tidligere, og så tydelig spennet i språkutviklingen. Jeg så også at det ofte, men ikke alltid, jevnet seg ut i løpet av barnehageårene. 

Anonymkode: e23b0...912

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er autist og har hyperlexi. Snakket rent i fulle setninger før fylte 2 :) 

Anonymkode: d1fc5...ca6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter kunne mange enkeltord, flere enn sine jevnaldrende på den tiden, men plutselig begynte de andre å sette sammen to ord mens hun brukte fremdeles "bare" et.. så hoppet hun over to ord og gikk rett på med tre-ordssetninger. Utviklingen går veldig i rykk og napp.

Endret av luxifine
Standard leif
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er autist og har hyperlexi. Snakket rent i fulle setninger før fylte 2 :) 

Anonymkode: d1fc5...ca6

Gjorde begge mine også, en med autisme og en uten. Begge evnerike

Anonymkode: 544bf...fd0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er normalt, men det høres ut som et godt ordforråd og et barn som er langt fremme språklig i alle fall 😊 Mitt barn er likedan, vi telte i alle fall godt over 100 ord ved 16 mnd alder. Har ikke telt siden, men får stadig vekk kommentarer om godt språk, barnet er 2 år nå. På den andre siden har det vært tregt grovmotorisk. Kom sent i gang med å både krabbe og gå, og fremdeles litt "klønete". 

Anonymkode: 68b0e...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant tråd, både TS og bidragsytere!
Jeg snakket nettopp med kona om at vår datter på snart 18 måneder virker verbalt utviklet. Da hun var 14 måneder hadde hun drøyt 40 ord. Nå har vi mistet oversikt. Det er tresifret, men utover det tør jeg ikke anslå. Som regel sier hun flere nye ord hver dag. I går forbløffet hun meg da hun sa "vaebil" og peke på en varebil som stod parkert. Og i dag sa hun "lakjbil" da en lastebil kjørte forbi, og siden "laken" (mens hun pekte; riktignok etter at mor nettopp hadde brukt ordet, så hun har ikke brukt det selvstendig ennå). Og i kveld pekte hun på diverse farger i en bok mens hun benevnte dem.

Det må være lov til å bli litt stolt og synes at dette er gøy, men ikke desto mindre takker jeg for edruelige refleksjoner. Som flere skriver, tyder ikke slikt nødvendigvis på "begavelse", normalspekteret er stort, utviklingen skjer ofte i rykk, og det meste er "normalt". Og om ungen likevel er unormalt begavet, så kommer det også med sine utfordringer.

Anonymkode: a636a...55b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for interessant tråd, både TS og bidragsytere!
Jeg snakket nettopp med kona om at vår datter på snart 18 måneder virker verbalt utviklet. Da hun var 14 måneder hadde hun drøyt 40 ord. Nå har vi mistet oversikt. Det er tresifret, men utover det tør jeg ikke anslå. Som regel sier hun flere nye ord hver dag. I går forbløffet hun meg da hun sa "vaebil" og peke på en varebil som stod parkert. Og i dag sa hun "lakjbil" da en lastebil kjørte forbi, og siden "laken" (mens hun pekte; riktignok etter at mor nettopp hadde brukt ordet, så hun har ikke brukt det selvstendig ennå). Og i kveld pekte hun på diverse farger i en bok mens hun benevnte dem.

Det må være lov til å bli litt stolt og synes at dette er gøy, men ikke desto mindre takker jeg for edruelige refleksjoner. Som flere skriver, tyder ikke slikt nødvendigvis på "begavelse", normalspekteret er stort, utviklingen skjer ofte i rykk, og det meste er "normalt". Og om ungen likevel er unormalt begavet, så kommer det også med sine utfordringer.

Anonymkode: a636a...55b

Hun setter også sammen to ord. F.eks. "mer mais" eller "pappa bukse".
Det nok går foreløpig mest i disse to formene, altså ["mer"+mat/drikke], eller [gjenstand+eierskap].

Anonymkode: a636a...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...