Gå til innhold

Du som (nesten) alltid har det ryddig og rent hjemme hva er dine beste tips til rotehuer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne som selv om jeg bor alene, og altså verken har kjæreste, barn eller dyr sliter med å få til en god rutine på alt husarbeidet som skal gjøres i løpet av en uke. Så jeg føler at det stadig er rotete hjemme hos meg og til og med på det værste skittent. Da tenker jeg alle ting fra å lage middag, rydde etter middags laging, sette på plass ting etter bruk, vaske klær og brette sammen. Og støvsuge alt av gulv også vaske over faste dager, også ting som å vaske over kjøkkenbenk, kjøkkenvask og vaske over do, dusj og vask på badet, bytte sengeklær osv.

Jeg har dessverre disse 10 årene jeg har bodd for meg selv kommet inn i en vond sirkel der jeg stort sett gjør ting i siste liten/ når jeg MÅ. Det vil si altså at jeg ofte ikke vasker klær før jeg er tom for ting jeg ønsker å bruke, støvsuger når det er synlig støvete og smuler, vasker opp etter middagen når det begynner og surne osv. Jeg føler jeg har forsøkt alt av å sette opp lister og forsøke gjøre alt på faste dager også har jeg også lastet ned en egen app for husarbeid (Tody). 

Med virkelig innsats har jeg jo blitt litt bedre på å gjøre ting med en gang, men samtidig så har jeg det aldri så ryddig og rent hjemme som jeg egentlig ønsker å ha det. Noen her som er gode på deette med husarbeid som har noen gode tips til å få inn gode rutiner på dette med husarbeid osv?

Anonymkode: 73e44...278

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du kan begynne å rydde en liten del først, for eksempel ta oppvasken nå det er nødvendig. Deretter gjør du en ny ting neste dag. Det virker som om du tenker å gjøre så mye samme dag og når du har problemer med å gjennomføre mye på en gang, er det kanskje bedre du deler opp husarbeidet. Det er bedre å gjøre noe, enn ingenting.

Fokuser på hvor og hva som er viktig for deg og prioriter det. Del oppgavene i mindre deler og fordel disse oppgavene utover uken. Ikke sett for høye krav til deg selv. Da er det lett og miste motivasjonen og gi opp. Du kan øke arbeidsmengden litt når du har kommet i rutine, for eksempel støvsuge og ta oppvasken samme dag. Det tar tid å lage nye rutiner. Ikke gi opp.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har disse "rydde-mottoene":

En plass til hver ting, og hver ting på sin plass.

"Don't put it down, put it away."

Varierer hvor mye jeg greier å holde på de, men jeg prøver. 😬

Anonymkode: 3987f...288

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også slikt da jeg var singel og bodde alene. Å måtte gjøre alt alene fordi ingen gjør det for meg.

vi har det alltid noe lunde ryddig og rent, til tross for 5 katter. Mine tips er: gjør noe hver eneste dag. Om det er å vaske/tørke/brette sammen klær, ta oppvask, ta ut av oppvaskmaskinen, støvsuge, vaske skap, vaske gulv, vaske vinduet, tørke av bord osv. Ett eller annet hver dag.

Ha fast vaskedag. Du kan f.eks dele opp om du ikke orker alt på en dag. Ta badet på torsdag, kjøkken og stue fredag og soverom lørdag f.eks. 

Hør på musikk/lydbok når du vasker og rydder. Da går det så mye fortere.

Kast/gi bort unødvenige pynteting og andre ting du ikke trenger. Det er bare rot. 

Anonymkode: 9f9e3...c0f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va nok ganske lik🤭kjøpte robotstøvsuger som også vasker, starter den hver dag, så er det rent når jeg kommer hjem. Vasker og rydder rett etter middag og bruker 5-10 minutter hver dag til hvert rom i huset, bruker kun engang vaskeutstyr, for vil at ting skal gå fort, er det ikke noe å rydde i et rom så tørker jeg støv. Den største akillessenen for meg var å vaske å brette klær, så begynte å vaske daglig å kun små mengder så jeg ikke stod halve kvelden å brettet et fjell av klær. Nå har jeg etter en dag stort sett en halv maskin med klær, å det går fort å brette å legge di sammen. Er jeg på badet å ser en flekk på speilet nå, så vasker jeg det bort med en gang, da ender jeg ofte opp med å vaske over vasken eller andre flater samtidig, på den måten unngår jeg di store rengjøringene.

Anonymkode: 1ab3c...cbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er en kvinne som selv om jeg bor alene, og altså verken har kjæreste, barn eller dyr sliter med å få til en god rutine på alt husarbeidet som skal gjøres i løpet av en uke. Så jeg føler at det stadig er rotete hjemme hos meg og til og med på det værste skittent. Da tenker jeg alle ting fra å lage middag, rydde etter middags laging, sette på plass ting etter bruk, vaske klær og brette sammen. Og støvsuge alt av gulv også vaske over faste dager, også ting som å vaske over kjøkkenbenk, kjøkkenvask og vaske over do, dusj og vask på badet, bytte sengeklær osv.

Jeg har dessverre disse 10 årene jeg har bodd for meg selv kommet inn i en vond sirkel der jeg stort sett gjør ting i siste liten/ når jeg MÅ. Det vil si altså at jeg ofte ikke vasker klær før jeg er tom for ting jeg ønsker å bruke, støvsuger når det er synlig støvete og smuler, vasker opp etter middagen når det begynner og surne osv. Jeg føler jeg har forsøkt alt av å sette opp lister og forsøke gjøre alt på faste dager også har jeg også lastet ned en egen app for husarbeid (Tody). 

Med virkelig innsats har jeg jo blitt litt bedre på å gjøre ting med en gang, men samtidig så har jeg det aldri så ryddig og rent hjemme som jeg egentlig ønsker å ha det. Noen her som er gode på deette med husarbeid som har noen gode tips til å få inn gode rutiner på dette med husarbeid osv?

Anonymkode: 73e44...278

1) Gift deg med en som er bedre husmoremmne enn en selv

2) Barna er ok oppdratt til å rydde etter seg selv

3) Oppgavelister lett synlig 

4) Barna velger selv hvor mye ekstra lommepenger de tjener via listen i punkt 3

5) 1 dag, 1 time = alle rydder og vasker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er rotehue som har lagt om. Jeg SKAL rydde i 15 min hver dag. Første året hadde jeg en fridag i mnd som gikk til å kvitte meg med ting jeg ikke bruker eller trenger. Gjort meg vandt med at alt har sin faste plass av det jeg har igjen. Så vasket jeg ned hele huset og oppretthold vanlig vask en gang i uka. Når man gjør det jevnlig så er det fort gjort.

Går aldri tilbake til å være rotehue.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du når du har fri? Hvis du rydder litt når du kommer hjem fra jobb og gjør det til en vane, så er du på god vei. Mindre ting og tang hjelper og på. Og når du har spist middag så rydd opp med en gang. Ikke sett deg i sofaen og se på tv eller scroll på tlf før du har gjort dette. 

Anonymkode: bd39a...d97

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydd mens du går fra rom til rom.

er du i ett rom og du skal til ett annet, så t med deg det du finner på veien son skal til rommet du skal til eller går forbi.

 

eks: du er i stuen og skal på kjøkkenet fordi du er tørst. Ta med deg den tomme godteriskåla, og sett den i oppvaskmaskinen. Ikke bare sett den på benken.

Anonymkode: 44562...369

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare 1 ting som funker:

- Gi faen i å rote! 

Sett alltid ting tilbake. Ingen unntak. Aldri mer det "jeg tar det etterpå"-pisspreiket. 

Anonymkode: 5e9f0...aea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibakterielle engangskluter på badet. Dra over flere ganger i uka. Heng opp scrub daddy i dusjen og en sprayflaske i dusjen. Når du skal dusje, så vasker du dusjvegger. 
 

kjøkken så må du vaske etter middag. Ingen vei utenom. Dropp skylling og vask alt utenom panna i oppvaskmaskinen. 
 

Kjøp Roboroc robotstøvsuger. Den koster nå 2500. Verd hver eneste krone. Den vasker og støvsuger. I vaskemodus så unngår den tepper. Den kan du løfte opp å bruke i andre etasjer også. Start når du skal legge deg feks. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg er en kvinne som selv om jeg bor alene, og altså verken har kjæreste, barn eller dyr sliter med å få til en god rutine på alt husarbeidet som skal gjøres i løpet av en uke. Så jeg føler at det stadig er rotete hjemme hos meg og til og med på det værste skittent. Da tenker jeg alle ting fra å lage middag, rydde etter middags laging, sette på plass ting etter bruk, vaske klær og brette sammen. Og støvsuge alt av gulv også vaske over faste dager, også ting som å vaske over kjøkkenbenk, kjøkkenvask og vaske over do, dusj og vask på badet, bytte sengeklær osv.

Jeg har dessverre disse 10 årene jeg har bodd for meg selv kommet inn i en vond sirkel der jeg stort sett gjør ting i siste liten/ når jeg MÅ. Det vil si altså at jeg ofte ikke vasker klær før jeg er tom for ting jeg ønsker å bruke, støvsuger når det er synlig støvete og smuler, vasker opp etter middagen når det begynner og surne osv. Jeg føler jeg har forsøkt alt av å sette opp lister og forsøke gjøre alt på faste dager også har jeg også lastet ned en egen app for husarbeid (Tody). 

Med virkelig innsats har jeg jo blitt litt bedre på å gjøre ting med en gang, men samtidig så har jeg det aldri så ryddig og rent hjemme som jeg egentlig ønsker å ha det. Noen her som er gode på deette med husarbeid som har noen gode tips til å få inn gode rutiner på dette med husarbeid osv?

Anonymkode: 73e44...278

Æsj

Anonymkode: 406a8...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi må bare erkjenne at noen er ikke født til å ha det ryddig og vi må legge lista litt lavere. Dvs at vi må godta at det ikke er strøkent men bra NOK. Det er min filosofi hvertfall. 

Jeg har så mange andre ting jeg vil bruke tida mi til enn å rydde. Og f.eks nå driver jeg og pusser opp og da går jeg inn med sko og labber rundt i huset. Nytter ikke å ha et rent gulv hele tida da. Man bør ikke strebe og streve for å ha det perfekt, man blir aldri ferdig likevel. Når man har gått ei runde er det fort at neste rundt må påbegynnes igjen. og HVA er vitsen? 

Anonymkode: 869fc...9a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg setter på podcast eller lydbok på ørene og bruker 30 min til å bare rydde og vaske det jeg kommer over som trengs. Daglig. 

Anonymkode: 2e4b9...407

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Goldenretriever

Mye gode tips her. Den beste omstillingen jeg kan tipse om er å fullføre oppgaver. Jeg har samboer annenhver uke, og da er det konstant litt rotete selv om han rydder/vasker, fordi:

- plastavfall blir skylt, men kommer seg ikke videre til spannet

- fat/kopper/smørekniver tar pause på benken over oppvaskmaskinen frem til han skal Rydde kjøkken med stor R 

- det blir støvsugd litt, men så må støvsugeren hvile i gangen

- kjøkkenbenken blir tørket av, men den skitne kluten blir liggende på benken 

- klesvasken blir hentet, men bare klærne hans finner veien ut. Håndklær og sengetøy vil ligge pent brettet på stuebordet 🤷‍♀️

- Posten kommer inn, men kan åpnes om to uker

- brødet pakkes vekk, men smulene blir liggende på benken 

Alt dette virker som små ting, men summen blir konstant rot der det bare er snakk om å legge til 1-2 minutter for hver oppgave, så er det helt ryddig med en gang fremfor å samle seg opp til «NÅ skal vi rydde».

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et plettfritt hus. Etter samlivsbrudd for noen år siden så måtte jeg bruke 5-6 måneder på å tømme og rydde hele huset for å få det slik jeg ville. Etter en så stor omveltning der alt ble perfekt tilslutt, så er det ganske lett å vedlikeholde perfektheten. Så mitt tips er: gå i gang med en stor ryddig slik at du får huset strøkent. Ta rom for rom, uke for uke. Ha som mål å rekke alt til advent! ;) 

Utover det er mitt råd å ta alt fortløpende. Lager jeg middag så rydder jeg opp etter meg mens jeg lager maten, og etter jeg har drylt kjøttet på tallerkenen så vasker jeg stekepanna (altså FØR jeg spiser). Så når jeg er ferdigspist så er det kun tallerkenen jeg har spist av som er rotet som gjenstår etter middagen, og den havner rett i oppvaskmaskinen momentant. 

Og oppvaskmaskinen blir selvfølgelig tømt så snart den er ferdig.

Vasker jeg klær så henger jeg klærne opp når vasken er over. Og når klærne er tørr så bretter jeg de sammen. 

Har du stått på badet og fikset deg, få ting på plass igjen før du forlater badet. 

Poenget er, ta mest mulig fortløpende. Ikke utsett. Ikke vent. Går du forbi et bord med rot på, få rotet bort der i fra og på plass. Hvorfor skal du gå rundt å se på det for å mote deg opp for å ta det etterhvert? Det fører til at ting hoper seg opp, og du må ta skippertak som er særs umotiverende og tar tid.

Når jeg tar kveld går jeg over stua og kjøkkenet og fjerner det lille som ligger igjen etter meg fra dagen som har vært, som tar 1 minutt, som igjen gjør at jeg kan stå opp hver dag til et like strøkent hus. 

Det er en befrielse å leve slik. Anbefaler det virkelig :) 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Du som (nesten) alltid har det ryddig og rent hjemme hva er dine beste tips til rotehuer?"
Rydd opp etter deg med en gang, ikke utsett. Rydd etter middagen med en gang. Sett inn i oppvaskmaskinen med en gang. Putt klærne i skittentøydunken å ikke på gulvet. Søler du, tørk opp.  Skaff deg en robotstøvsuger som går på fast tid/dag, da MÅ du ha gulvet ryddig.
Be folk ofte på besøk, da rydder man alltid litt ekstra.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har renset godt i skap og skuffer, alt som ikke er jevnlig i bruk er enten gitt bort, eller lagret annet sted.

- Alt har sin faste plass, har mange kurver og andre systemer for organisering. 

- Hver gang jeg er i telefonen så går jeg rundt i huset og rydder, eller gjør andre småoppgaver som ikke lager lyd. Selv om alle overflater er ryddige så kan jeg for eksempel åpne skuffen med skjerf og sørge for at alt har tellekanter. 

- Gjør som regel ting med en gang. Da jeg stod opp i dag dro jeg gardinene helt for, redde opp senga, samlet vannflaske og hårstrikk fra nattbordet, og tok med meg klærne jeg brukte i går for vask/gjenbruk. Så soverommet er allerede helt på stell. 

- Og, det er ikke realistisk å alltid rydde med en gang, selv for oss som er systematiske. Forrige uke hadde jeg jobreise + mye overtid. Da lager jeg en liste, setter på en god podcast, og jobber meg gjennom den så raskt jeg kan. 

Anonymkode: 42b18...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goldenretriever skrev (8 timer siden):

Mye gode tips her. Den beste omstillingen jeg kan tipse om er å fullføre oppgaver. Jeg har samboer annenhver uke, og da er det konstant litt rotete selv om han rydder/vasker, fordi:

- plastavfall blir skylt, men kommer seg ikke videre til spannet

- fat/kopper/smørekniver tar pause på benken over oppvaskmaskinen frem til han skal Rydde kjøkken med stor R 

- det blir støvsugd litt, men så må støvsugeren hvile i gangen

- kjøkkenbenken blir tørket av, men den skitne kluten blir liggende på benken 

- klesvasken blir hentet, men bare klærne hans finner veien ut. Håndklær og sengetøy vil ligge pent brettet på stuebordet 🤷‍♀️

- Posten kommer inn, men kan åpnes om to uker

- brødet pakkes vekk, men smulene blir liggende på benken 

Alt dette virker som små ting, men summen blir konstant rot der det bare er snakk om å legge til 1-2 minutter for hver oppgave, så er det helt ryddig med en gang fremfor å samle seg opp til «NÅ skal vi rydde».

 

 

Jeg er gift med en slik 90% mann. De siste 10% ser han bare ikke, og så blir det dårlig stemning når jeg maser. For meg handler det om å se at han faktisk gjør veldig mye. Så når han har ryddet kjøkkenet eller vasket bad, så tar jeg runden etter han og setter inn siste rest av rene fat, henger opp en klut, tørker over kaffemaskinen, og kaster åpnede konvolutter. 

Anonymkode: 42b18...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å ikke ha så mange ting

Anonymkode: 9de8e...a4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...