Gå til innhold

Trenger jobbspesialistene i NAV å ha erfaringer med målgruppa de skal hjelpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv vært i en noen avklaringstiltak gjennom NAV som har vært ganske krevende. Det har vært kurs jeg skulle være med på som ikke på noen måte var tilpasset mennesker som har svekket helse, eller har kognitive vansker, timelange kurs uten mulighet for å gå på do underveis.Det ble bare et stort mas som skapte mere problemer for meg på sikt og jeg måtte avslutte det hele. Det skal sies at jeg fikk meg jobb til slutt men det hadde ingenting med NAV-tiltaket å gjøre. 

En venninne startet et tiltak i Harpro. Hun har en sammensatt problematikk med både hjernetåke, konsentrasjonsvansker og lite energinivå. Hun startet hos en veileder der som ga en en full liste over hva hun skulle gjøre i rasende tempo, muntlig. Hun måtte be jobbspesialisten om å skrive ned alt hun sa, for dette kunne hun ikke huske sånn uten videre.  Likevel gikk i det rykende tempo, det var et stress uten like, og venninna mi er enda mer stresset nå, enn hun var da hun skulle begynne.  Hun står igjen med en stor kravliste og aner ikke hva hun skal prioritere for noe, hva som det kan være hensiktsmessig å fokusere på først. 

Jeg forstår at de på avklaringtiltaket nok har press på seg, men skal de ikke  bedrive en slags tilpasset opplæring for å sørge for at klientene forstår informasjonen de får? Hvis det står at en person er søkt inn på grunn av konsentrasjonsvansker og utmattelse så hjelper det ikke å si alt muntlig. Da må det skrives ned og gjentas. 

Anonymkode: 1fd84...65c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

j

Endret av Maud-1919
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde jobbspesialist. Jeg vet ikke hva jobbspesialistene MÅ. Men det skal jo være et tilbud som er tilpasset klienten. Man har en til en timer og det er jo fordi man skal kunne ha en skreddersydd løsning. Vil absolutt si at man skal få tilpasset opplæring når man har jobbspesialist. 

Anonymkode: 80508...c15

AnonymBruker
Skrevet

Her må man være tydelig med de. Det går fort frem, stiller for mange krav etc. Synd mange ikke tør sette grenser for seg selv

Anonymkode: 33e1d...78d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Her må man være tydelig med de. Det går fort frem, stiller for mange krav etc. Synd mange ikke tør sette grenser for seg selv

Anonymkode: 33e1d...78d

Hun har gitt tilbakemelding til veileder på NAV og sagt at hun må ha det skriftlig. Men det burde ikke være nødvendig når de vet hvorfor hun er henvist dit. 

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har gitt tilbakemelding til veileder på NAV og sagt at hun må ha det skriftlig. Men det burde ikke være nødvendig når de vet hvorfor hun er henvist dit. 

Fikk hun tilrettelegging etter det? Synes ikke det er rart at man må si ifra. Det rare er om man ikke får tilrettelegging etter man har sagt ifra. 

Anonymkode: 80508...c15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...