Gå til innhold

BLW / Fast føde.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er en førstegangsmor med en baby på 7 måneder som nå endelig har begynt å vise skikkelig interesse for mat og det å spise selv. Har til nå egentlig bare gitt grøt og litt brødskiver nå i det siste, men ser at han er veldig interessert i å prøve og vil spise alt han kan😅 

Synes dette er vanskelig ifht hva han kan spise og hva vi bør styre unna da listene er lange, også hva slags matretter som er ok. Synes også det er vanskelig å vite hvor mye da han generelt er en veldig matglad gutt, han har selvsagt alltid fått så mye mat han vil ha, men noen ganger virker han bunnløs.

Og hva kan jeg egentlig lage på forhånd? F.eks kvelden før, eller på morgenen da vi har litt bedre tid til å forberede?

Skal til kontroll på hs denne uken, men synes det er greit å samle litt erfaringer og tips fra andre enn bare helsesykepleier😅

Anonymkode: 5408f...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan anbefale solidstarts. Ellers gav jeg bare det vi spiste, men jeg kokte grøt på vann og ikke melk frem til hun ble ett år (gav ikke grøt så ofte, men et par ganger i uken, og blandet i morsmelk til slutt). Gav ikke mat som peanøtter og hele druer mtp kvelningsfare da, var nøye med hvordan jeg delte opp maten. 
 

Og husk at rådet om å ikke gi melk er for at ikke kumelk skal fortrenge morsmelk/-erstatning. Det går helt fint å gi kjøtt og grønnsaker med fløtesaus, for eksempel. 

Anonymkode: 86cfb...289

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kan anbefale solidstarts. Ellers gav jeg bare det vi spiste, men jeg kokte grøt på vann og ikke melk frem til hun ble ett år (gav ikke grøt så ofte, men et par ganger i uken, og blandet i morsmelk til slutt). Gav ikke mat som peanøtter og hele druer mtp kvelningsfare da, var nøye med hvordan jeg delte opp maten. 
 

Og husk at rådet om å ikke gi melk er for at ikke kumelk skal fortrenge morsmelk/-erstatning. Det går helt fint å gi kjøtt og grønnsaker med fløtesaus, for eksempel. 

Anonymkode: 86cfb...289

Nei? Det er fordi kumelk inneholder lite jern og hindrer opptak av jern, som naby trenger

Anonymkode: 87005...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer rådet med solid starts! Sjekk ut på instagram. De har mange fine bilder med hvordan man kan gi ulike typer mat til barna (f.eks at barn på 6-7 mnd kan få en hel kiwi der du har fjernet skallet fra halvparten fordi da får de godt grep) og ikke minst hva man kan gi. Det er jo veldig mye et barn på 7 mnd kan få av mat :) Det meste av det dere lager til middag kan jo barnet også få smake på, og så kan man bare la være å salte maten før man gir til baby. Spesielt hvis dere lager mat med rene råvarer fremfor gryter osv. Fra baby er 10 mnd kan man bruke små mengder kumelk i maten, men ikke før det. 

Anonymkode: ee93d...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her. Ikke vær så redd for å prøve, så lenge det ikke er harde og runde biter går det meste bra. Jeg synes ikke det er så mye de ikke kan spise, bortsett fra honning så er det ikke livsfarlig om det f. eks. er litt spinat i middagen og baby får smake. Har også latt baby smake på ting med melk i tidligere enn anbefalt, er forskjell på å få en liten skje og å bruke ingrediensen fast i grøt som gis hver dag. Pannekaker med egg, havremel (bløtlagt i vann med f. eks. litt hvete for å frigjøre næring) og banan kan være en fin erstatning for grøt. Da kan du jo variere med pålegg på og. Jeg fryser og tar opp når jeg trenger. Lager hjemmelaget grøt for noen dager om gangen, det holder seg greit i kjøleskapet. Har også begynt å lage blodpannekake for å få mer jern i maten, Geitmyra har en oppskrift til barn som jeg har tatt utgangspunkt i. De kan fint fryses, og tiner veldig raskt. 

Anonymkode: 3753c...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei? Det er fordi kumelk inneholder lite jern og hindrer opptak av jern, som naby trenger

Anonymkode: 87005...94e

Det hindrer ikke opptak, men kan fortrenge mer jernrike matvarer. Men det er ikke farlig å f.eks bruke litt i matlaging.

Anonymkode: bfceb...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei? Det er fordi kumelk inneholder lite jern og hindrer opptak av jern, som naby trenger

Anonymkode: 87005...94e

Det hinderet ikke opptak av hem-jern, så melkebasert saus sammen med animalsk protein går fint😊

Anonymkode: 86cfb...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...