Gå til innhold

Foreldre som baksnakker.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan håndterer dere når andre foreldre begynner å baksnakke slik at barn hører det? Mor til en i barnehagen vil alltid snakke negativt om en annen mor, det brukes stygge ord "xxx må jo ha en diagnose, hun er helt sprø. Grusomt menneske. Kler seg stygt osv". Dette mens barna er tilstede.

Et annet eksempel er et nabopar som er i skilsmisse, det blir snakket meget negativt om andre forelderen til oss mens barna sitter og hører på.

Jeg håndterer slike situasjoner meget dårlig. Prøver nesten å bare overhøre det. Synes det er ubehagelig å irettesette en annen forelder foran barna. Føler meg feig og trenger tips til hvordan jeg kan si ifra at jeg ikke vil høre på slikt prat.

Anonymkode: bee4b...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cecilie Sadberg skrev (Akkurat nå):

Msn må si ifra. Foreldre som snakker sånt om andre har lav selvfølelse selv

Spør om tips til hvordan jeg kan si ifra. Synes det er vanskelig. 

Anonymkode: bee4b...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må si fra. Si tydelig:   «Jeg vil ikke at vi snakker om sånt foran barna.» 

Husk at hvis du ikke sier ifra, er du like delaktig som den som baksnakker, for du stopper det ikke.

Endret av FrkSolsikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

:haar: Det her tror jeg ikke på.

Anonymkode: 1fa83...61c

Det er dessverre helt sant. 

Anonymkode: bee4b...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

:haar: Det her tror jeg ikke på.

Anonymkode: 1fa83...61c

Det gjør jeg, er akkurat som å høre min egen mor😅 noen er dessverre bare sånn. 

Anonymkode: 6c9c3...485

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å si det motsatte! 

At jeg tenkte å invitere henne på neste strikke treff,  hun virker hyggelig,  smiler og hilser alltid, ungene hennes virker godt oppdratt osv osv. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre altfor mange som snakker sånn i upassende settinger. Folk som slenger dritt om eks/barnefar/mor mens barna er i nærheten og kan høre på, folk som til og med snakker dritt om sine egne barn. Det er helt forferdelig. 

En ting man kan svare med er f.eks "Det er greit å mene hva man vil om andre, men det er også greit å la være å ytre dem".

Anonymkode: 6e4c5...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forsiktig, men likevel tydelig måte å si det på: «Du bør kanskje ikke si det så barna hører det». Spør hun da hvorfor så bør du forklare hva du synes om det.

Anonymkode: 699b3...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrkSolsikke skrev (54 minutter siden):

Man må si fra. Si tydelig:   «Jeg vil ikke at vi snakker om sånt foran barna.» 

Jeg synes det er like ille å baksnakke selv om barna ikke hører det. Bedre å si «Jeg synes ikke vi skal snakke sånn om noen som ikke er her».

Anonymkode: bf2d4...8ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Spør om tips til hvordan jeg kan si ifra. Synes det er vanskelig. 

Anonymkode: bee4b...db8

Baksnakke/ snakke om andre er veldig, veldig normalt. Folk flest liker en god histoie om andre, sånn er det bare. 
 

Snakkes det ufint, nedlatende og utleverende med barn til stede, så pleier jeg å minne om at «små gryter har også ører». Da irettesetter jeg ikke skravleren, bare minner om at samtalen er upassende for barna. 

Anonymkode: 9f650...2a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kanskje vi ikke skal ta denne samtalen med dette publikummet til stedet". Og deretter sørget for å ikke være alene mdd disse folka igjen. 

Anonymkode: 6fee1...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...