Gå til innhold

Bekymret for bror pga delvis ufør svigerinne som holder barnet hjemme fra bhg på sine "fridager"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Broren min ser så utrolig sliten og blek ut etter at de fikk barn. Kona hans har en kronisk, fysisk sykdom, så hun var delvis ufør allerede før de fikk barn. Hun må ofte ligge i senga til langt på dag i helgene, av og til hele dagen, fordi hun er så sliten etter uken som har gått. Det betyr at broren min aldri får sovet ut. Da barnet etterhvert begynte i barnehagen valgte hun å ikke søke fulltidsplass, for hun ville gi barnet fridager. Problemet med det er at broren min ofte kommer hjem til en helt utslitt og syk kone, som må ligge rett ut resten av dagen. Han har absolutt null pauser, siden kona er nede fort telling hele tiden mens han er hjemme. Hun gjør svært lite husarbeid pga sykdommen også. 

Hva gjør man egentlig i slike situasjoner? Kan man tipse helsestasjonen eller fastlegen eller noe? Jeg prøver så godt jeg kan å avlaste med å passe tantebarnet, men jeg har et hektisk liv og egne barn som krever sitt.

Anonymkode: 2e9f6...334

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo hende din bror trives med situasjonen? Det er egentlig ganske likt mitt og mannen sitt liv første leveårene til sønnen vår. Men min mann synes det var verdt det, han elsket det. Det var ikke noe problem for han å ta våkenetter, stå opp, ekstra husarbeid. Han kunne tenke seg å gjøre det hele om igjen. Selv har jeg satt foten ned, det var så vidt jeg kom meg gjennom de første årene.

Så poenget er, snakk med han. 

Anonymkode: 02035...3c8

  • Liker 14
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan jo hende din bror trives med situasjonen? Det er egentlig ganske likt mitt og mannen sitt liv første leveårene til sønnen vår. Men min mann synes det var verdt det, han elsket det. Det var ikke noe problem for han å ta våkenetter, stå opp, ekstra husarbeid. Han kunne tenke seg å gjøre det hele om igjen. Selv har jeg satt foten ned, det var så vidt jeg kom meg gjennom de første årene.

Så poenget er, snakk med han. 

Anonymkode: 02035...3c8

Han er snakket med. Han vil ikke snakke så mye om det, men han har innrømmet at han er misfornøyd med situasjonen og at han var imot å ikke søke fulltidsplass for barnet. Ts

Anonymkode: 2e9f6...334

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han er snakket med. Han vil ikke snakke så mye om det, men han har innrømmet at han er misfornøyd med situasjonen og at han var imot å ikke søke fulltidsplass for barnet. Ts

Anonymkode: 2e9f6...334

Akkurat det er jo ikke en heldig situasjon. Men da må han selv snakke med sin samboer og de må søke om fulltidsplass. Du kan ikke komme på sidelinjen og begynne å kontakte fastlegen. 

Anonymkode: 02035...3c8

  • Liker 22
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å avlast for din bror med å passe barnet. Her må han sette foten ned og sørge for at det blir fulltidsplass.

Får han ikke gjennomslag for det kan han like gjerne flytte ut så må barnemor finne seg noen andre til å passe barnet når det er hennes dager.

Anonymkode: 092dc...594

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er sliten og har nesten aldri pause. Er det ikke slik det er å ha barn? 😅 Tenk på alle aleneforeldre der ute. Her er far veldig heldig som slipper å sende barnet i barnehage hver dag!

Anonymkode: 8e073...25d

  • Liker 23
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ingenting. Annet enn å ha barnet på besøk så ofte det passer deg.

Så er det opp til bror din å overbevise sin syke kone om at full barnehageplass er det riktige for dem. Selv om kona sikkert ønsker å være perfekt hjemmeværende husmor. Det er ikke sånn at den som er syk skal ha siste ordet i alle diskusjoner, spesielt ikke når det finnes super avlastning og aktivisering både rimelig og lett tilgjengelig.

Anonymkode: 32512...df0

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Søsteren min ser så utrolig sliten og blek ut etter at de fikk barn. Mannen hennes har en kronisk, fysisk sykdom, så han var delvis ufør allerede før de fikk barn. Han må ofte ligge i senga til langt på dag i helgene, av og til hele dagen, fordi han er så sliten etter uken som har gått. Det betyr at søsteren min aldri får sovet ut. Da barnet etterhvert begynte i barnehagen valgte han å ikke søke fulltidsplass, for han ville gi barnet fridager. Problemet med det er at søsteren min ofte kommer hjem til en helt utslitt og syk mann, som må ligge rett ut resten av dagen. Hun har absolutt null pauser, siden mannen er nede fort telling hele tiden mens hun er hjemme. Han gjør svært lite husarbeid pga sykdommen også. 

Hva gjør man egentlig i slike situasjoner? Kan man tipse helsestasjonen eller fastlegen eller noe? Jeg prøver så godt jeg kan å avlaste med å passe tantebarnet, men jeg har et hektisk liv og egne barn som krever sitt.

Anonymkode: 2e9f6...334

Bytter vi om kjønnene, så høres dette helt normalt ut 🤷‍♀️

Anonymkode: 469b1...e1b

  • Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bytter vi om kjønnene, så høres dette helt normalt ut 🤷‍♀️

Anonymkode: 469b1...e1b

Nei, det gjør det vel ikke? Alle som beskriver slike menn her inne får jo høre hvor forferdelige menn de har. Jeg hadde for øvrig blitt like bekymret om jeg hadde hatt en søster i samme situasjon, så dette har ingenting med kjønn å gjøre. Ts

Anonymkode: 2e9f6...334

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Broren min ser så utrolig sliten og blek ut etter at de fikk barn. Kona hans har en kronisk, fysisk sykdom, så hun var delvis ufør allerede før de fikk barn. Hun må ofte ligge i senga til langt på dag i helgene, av og til hele dagen, fordi hun er så sliten etter uken som har gått. Det betyr at broren min aldri får sovet ut. Da barnet etterhvert begynte i barnehagen valgte hun å ikke søke fulltidsplass, for hun ville gi barnet fridager. Problemet med det er at broren min ofte kommer hjem til en helt utslitt og syk kone, som må ligge rett ut resten av dagen. Han har absolutt null pauser, siden kona er nede fort telling hele tiden mens han er hjemme. Hun gjør svært lite husarbeid pga sykdommen også. 

Hva gjør man egentlig i slike situasjoner? Kan man tipse helsestasjonen eller fastlegen eller noe? Jeg prøver så godt jeg kan å avlaste med å passe tantebarnet, men jeg har et hektisk liv og egne barn som krever sitt.

Anonymkode: 2e9f6...334

Hva tror du at du får til med å tipse helsestasjonen eller fastlegen?

  Broren din må vel lære å stå opp for seg selv og si at han ønsker at barnet går mer i barnehagen sånn at hun har mer energi ellers. Samtidig så valgte broren din å gå inn i et forhold med noen som er delvis ufør å da er det ofte sånn at man må gjøre mer enn den andre parten. 

Anonymkode: 83a4b...722

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Han er snakket med. Han vil ikke snakke så mye om det, men han har innrømmet at han er misfornøyd med situasjonen og at han var imot å ikke søke fulltidsplass for barnet. Ts

Anonymkode: 2e9f6...334

Da må han si det å ikke stå der som en dørmatte. Du skal ikke blande deg med mindre du ønsker dårligere forhold til de.

Anonymkode: 83a4b...722

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det gjør det vel ikke? Alle som beskriver slike menn her inne får jo høre hvor forferdelige menn de har. Jeg hadde for øvrig blitt like bekymret om jeg hadde hatt en søster i samme situasjon, så dette har ingenting med kjønn å gjøre. Ts

Anonymkode: 2e9f6...334

Hva tenker du faren til dette barnet skal gjøre når han kommer hjem fra jobb? Legge seg? Hva skal han gjøre i helgene? Sove? Skal ikke far ta del i barnets liv? Han valgte selv å få barn med noen som har en kronisk sykdom. Dette må de vel ha snakket om på forhånd? Regner med at broren din er en oppegående mann?

Anonymkode: 469b1...e1b

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt å tenke at man skal tipse en utenforstående instans i stedet for å invitere bror og svigerinne til en skikkelig samtale der du sier det du virkelig mener. 

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han er sliten og har nesten aldri pause. Er det ikke slik det er å ha barn? 😅 Tenk på alle aleneforeldre der ute. Her er far veldig heldig som slipper å sende barnet i barnehage hver dag!

Anonymkode: 8e073...25d

Men han er ikke alene sp hvorfor skal man tenke på de

Anonymkode: 309e3...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bytter vi om kjønnene, så høres dette helt normalt ut 🤷‍♀️

Anonymkode: 469b1...e1b

Absolutt ikke

Anonymkode: 309e3...69f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Sånn lever vel de aller fleste kvinner i dagens samfunn…! 
tar både 1, 2. og 3. skiftet mens mannen ligger på sofaen. 
Hvis dette er slik de ønsker å leve så er det vel greit. 
Tenker dessuten at det er bedre for barnet å få flere dager hjemme 

Anonymkode: b5de8...a4b

Eh nei virkelig ikke

Anonymkode: 309e3...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva tenker du faren til dette barnet skal gjøre når han kommer hjem fra jobb? Legge seg? Hva skal han gjøre i helgene? Sove? Skal ikke far ta del i barnets liv? Han valgte selv å få barn med noen som har en kronisk sykdom. Dette må de vel ha snakket om på forhånd? Regner med at broren din er en oppegående mann?

Anonymkode: 469b1...e1b

Vet du, det er nesten så jeg ikke gidder å svare på dette. Tror du ikke det finnes en mellomting mellom å gjøre alt med hus og barn alene og å ikke gjøre noe og ikke ta del i barnets liv? Ts

 

Anonymkode: 2e9f6...334

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Bytter vi om kjønnene, så høres dette helt normalt ut 🤷‍♀️

Anonymkode: 469b1...e1b

Trist å høre at det er slik ditt forhold er.

Vi andre kjenner oss overhodet ikke igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...