Gå til innhold

Gammel venn som nekter for at han heter det, og sier at han er en annen person

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var tenåring var jeg venn med en gutt som het Hamid. Han var del av vennegjengen men det hendte også at vi hang bare vi to. Det var særlig en periode der moren hans hadde kreft i bukspyttkjertelen at vi snakket mye. Han fortalte også mye om familien og hjemlandet.

Vi mistet kontakten etter at familien hans måtte flytte tilbake til hjemlandet. Da hadde han bodd mesteparten av livet sitt i Norge, men de fikk avslag på asylsøknaden sin etter flere ankerunder.

Spol frem over 25 år. Jeg bor i Oslo, og ikke småbyen jeg vokste opp i.

Jeg får en ny kollega på jobb, en ung jente. Hun er for det meste oppvokst i Norge men foreldrene er utenlandske og kom til Norge som voksne. 

På bursdagen hennes kommer faren på jobben for å ta henne med på shopping. Jeg kjenner ham igjen med en gang, det er Hamid. Men når jeg går mot ham for å gi ham en klem rygger han unna og sier gebrokkent «nei, nei jeg heter ikke det. Jeg heter Mohammed». Han snakker gebrokkent norsk, og det gjorde aldri Hamid. Så jeg tenker at jeg kanskje tok feil. Men har likevel en nagende følelse.

Og så husker jeg at for flere måneder siden satt vi i lunsjen og snakket om kreft, og da sa den unge kollegaen min at farmoren hennes døde av kreft i bukspyttkjertelen etter å ha vært syk av og på i flere år. Ikke såå uvanlig å ha kreft der, men likevel. Det er også noen andre ting hun har fortalt om familien som stemmer med det Hamid fortalte meg da vi var tenåringer. Og lillesøsteren hennes heter det samme som et familiemedlem av Hamid som han var veldig nær.

Faren hennes jobber med akkurat det yrket Hamid ønsket seg. Det er et litt uvanlig yrke for en innvandrer, og da jeg googlet kom det opp et avisintervju fra jobben hans. I intervjuet forteller han at han kom til Norge som flyktning da han var voksen og at han syntes alt var rart her i starten. Så det virker jo sant at Mohammed ikke er Hamid.

Men jeg klarer ikke slippe dette. Jeg synes det er så merkelig. 
Er det mulig å finne ut av hvilket år en innvandrer kom til Norge for første gang? Er det offentlig informasjon på samme måte som sivilstatus og lignende opplysninger?
Er det noen annen måte jeg kan finne ut av dette på? 

Anonymkode: c7905...b47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du det? 

Anonymkode: 8ad35...ca9

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Kanskje han ikke vil ha kontakt med deg? Hva med å bare la ham være i fred?

• Liker 32
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Du høres litt vel fiksert ut.

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Sett at det er Hamid da, så er det vel en grunn til at han ikke ønsker at du skal vite det?

Skal du sette himmel og jord i bevegelse for å få bevist, fordi du vil ha en "hva var det jeg sa?"

Ha i bakhodet at det kan være store konsekvenser for han at du avslører det, dersom det er han, trumfer det nysgjerrigheten din?

Anonymkode: d4657...64e

• Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Han har vel bløffet seg inn og vil ikke bli avslørt.

Helt vanlig, pakistanere er plutselig afghanske flyktninger. Nigerianere er sudansere og jordanere syrere osv. 

Anonymkode: 69a08...3d7

• Liker 20
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Trur jeg vil lagt den ballen død om du bryre deg om han

Anonymkode: 3696f...b5e

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

La han være i fred. Og...hvorfor legge ut så mange detaljer på nettet? 

Anonymkode: 3dd8e...aeb

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva får du ut av å bevise dette? Hva vinner du?

Anonymkode: 91b29...8c0

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det stemmer at han er den samme fyren fra ungdommen og han ikke vil at du skal gjenkjenne ham eller kalle ham ved sitt gamle navn, så respekterer du det. Kanskje han har ny identitet pga et eller annet. Altså at staten har gitt ham ny identitet for hand egen (og kanskje barnas) sikkerhet. Jeg hadde lagt den ballen heeeelt ned.

Anonymkode: 1b0cb...56b

• Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han driver med noe kriminelt og skjuler seg. Jeg hadde ikke turt annet enn å varsle pst. 

Anonymkode: e8a11...94f

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ville latt det gå. Det kan jo hende at han måtte bytte identitet av en eller annen grunn. Da kan det være farlig for ham dersom du vet hvem han er.

Anonymkode: bf932...488

Dette

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor skal du det? 

Anonymkode: 8ad35...ca9

Har du hørt om innvandring på falskt grunnlag?

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje han driver med noe kriminelt og skjuler seg. Jeg hadde ikke turt annet enn å varsle pst. 

🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 3dd8e...aeb

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Du får ta hans ord på at han ikke er den du mener. La det ligge.

Anonymkode: 4db09...a38

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg ville latt det gå. Det kan jo hende at han måtte bytte identitet av en eller annen grunn. Da kan det være farlig for ham dersom du vet hvem han er.

Anonymkode: bf932...488

Men hvorfor stille i avisen med navn og bilde, hvis identiteten er hemmelig? Han har ikke forandret utseendet sitt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mohammed og Hamid. Veldig likt.

Kan være en bror for alt du vet. 

Anonymkode: 5654d...92a

Jeg har endret navnene her. 

• Liker 2
Skrevet

Han ble kastet ut av landet og kom seg inn med ny identitet. Og du, vennen hans, bare: jeg skal avsløre han! Godt dere ikke er uvenner, hva ville du funnet på da? :ler:

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...