Gå til innhold

Hvordan hjelpe barna økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vokste opp med fattige foreldre og brukte over ti beinharde år på å spare nok EK til å komme meg inn på boligmarkedet. Jeg ønsker at barna mine skal bli økonomiske og jobbe og spare til egen bolig, men jeg unner dem ikke 10-15 år med ekstremt sparsommelig livsstil før de får kjøpt seg et gammelt rekkehus med oppgraderingsbehov. Mannen min har hatt det likt. Vi har ikke en spesielt romslig økonomi, vi lever sparsommelig og prioriterer å vedlikeholde/oppgradere bolig og gi barna opplevelser. Ellers brukes klær til de er ødelagt, ting kjøpes brukt, osv. Begge jobber i offentlig sektor slik at lønna er ganske satt.

Jeg sparer barnetrygden til begge i fond samt at vi sparer 500,- til hver månedlig på høyrentekonto. Det vil forhåpentligvis ikke bli hengende så voldsomt etter inflasjonen og kunne gi begge en grei EK i voksen alder. Begge har hatt obosmedlemsskap fra de ble født. 

Er det noe annet som er lurt å tenke på?

Anonymkode: 24382...368

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som dere gjør mye bra ang sparing allerede! Barnetrygd i fond i 20 år vil hjelpe myyye den dagen de skal kjøpe bolig :) 

Ellers er det jo å lære den opp i god økonomisk sans da :) 

Anonymkode: 6c94f...430

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si noe til barna at de får disse pengene, la de heller spare og lære verdien av dette og gi de pengene når de har bestemt seg å kjøpe noe slik at de heller får noen kroner mindre i lån.

For mange unge kan det fort bli en sovepute at mamma/pappa har spart for meg, så da trenger ikke jeg å gjøre det…

Og da får de seg fort en overraskelse når de oppdager hvor mye penger som faktisk går med til å eie/vedlikeholde bolig, og da er det greit å ha et nøkternt forbruk med sparing inntil kjøp.

Anonymkode: 49a75...920

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i begge innlegg over: Barnetrygd i indeksfond, og ikke høyrentekonto. Ikke fortell barna om sparingen. Lær dem opp til å få et mest mulig fornuftig forhold til økonomi – uten at tilværelsen deres kretser rundt det å være sparsommelig.

Anonymkode: 97522...94c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar alt i fond, penger på høyrentekonto vil bare tape seg i verdi hvis det er 10+ år til pengene skal brukes. Ellers høres det ut som at dere gjør det meste «riktig»! Vi gjør det samme, minus 500kr ekstra i tillegg til barnetrygden, vi sparer kun barnetrygden. Vi tjener nok mer enn dere, men vi prioriterer å spare til egen pensjon. Vi har også bare ett OBOS-medlemskap (mitt), som blir gitt til den første som evt trenger det (vi bor ikke på Østlandet). Vi vil evt ha mulighet til å gi dem mer også siden vi sparer mer generelt i fond til oss selv, men vi får se. De må lære seg å spare selv også. De bør ikke få all egenkapitalen servert på et fat. De skal få et tilskudd til egenkapital, men alt får de ikke. 

Anonymkode: eeac3...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde flyttet 500 lappen over til fond også, eventuelt et fond med mindre risiko- men jeg hadde tatt samme fond på alt. Mine fond har nå 34% avkastning de siste 2 årene.. Dersom det er lenge til de skal ha pengene, ikke bruk høyrente!

Anonymkode: 59ad1...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk heller ikke noe hjelp hjemmefra og kjøpte egen leilighet som 30/31 åring.

Jeg kan ikke si at jeg synes det var så hardt jeg, det var lærerikt å leie noen år også, bodde ulike steder, med kjæreste og i ulike leiligheter med varierende standard.

Er det egentlig noen krise om ikke folk får kjøpt seg bolig før de er rundt 30 år?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke si noe til barna at de får disse pengene, la de heller spare og lære verdien av dette og gi de pengene når de har bestemt seg å kjøpe noe slik at de heller får noen kroner mindre i lån.

For mange unge kan det fort bli en sovepute at mamma/pappa har spart for meg, så da trenger ikke jeg å gjøre det…

Og da får de seg fort en overraskelse når de oppdager hvor mye penger som faktisk går med til å eie/vedlikeholde bolig, og da er det greit å ha et nøkternt forbruk med sparing inntil kjøp.

Anonymkode: 49a75...920

Har ikke tenkt til å si noe om det før det blir aktuelt, nei. Kommer også til å være tydelig på at det er penger som er gitt til barna som forskudd på arv og derfor skal særeies inn i eventuelt felles bolig. Forhåpentligvis klarer vi å gi dem gode økonomiske vaner. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde flyttet 500 lappen over til fond også, eventuelt et fond med mindre risiko- men jeg hadde tatt samme fond på alt. Mine fond har nå 34% avkastning de siste 2 årene.. Dersom det er lenge til de skal ha pengene, ikke bruk høyrente!

Anonymkode: 59ad1...2da

Tja, usikker. De kontoene står i barnets navn (fondene står i mitt) og er tenkt å også kunne brukes dersom et av barna skal på en spesiell tur (typ speidertur til utlandet, utveksling…) vi ikke har råd til der og da men ønsker å kunne gi dem. Uansett er vel ikke slikt aktuelt før om 5-10 år minst.

fru Alving skrev (1 time siden):

Jeg fikk heller ikke noe hjelp hjemmefra og kjøpte egen leilighet som 30/31 åring.

Jeg kan ikke si at jeg synes det var så hardt jeg, det var lærerikt å leie noen år også, bodde ulike steder, med kjæreste og i ulike leiligheter med varierende standard.

Er det egentlig noen krise om ikke folk får kjøpt seg bolig før de er rundt 30 år?

Jeg ble 33 og det tvang seg av den grunn frem unødvendig tette barn i et relativt ferskt forhold og med en bolig med mye oppgraderingsbehov. Greit å leie i studietiden, men trenger ikke 15 år på leiemarkedet om man kan slippe.

Anonymkode: 24382...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra det dere gjør. 

Lær barna viktigheten av økonomi og sparing. 

Får dem penge i gaver sett mesteparten inn på sparekonto. 

Jeg kjøpte min egen leilighet i Oslo da jeg var 23 år uten hjelp fra foreldrene mine i 2009

Men alle penger jeg fikk i gaver eller når jeg fikk noe av besteforeldre, ble det satt på konto, fikk nesten ikke bruke noe. 

Jeg begynte å sykle med avisa på sommeren da jeg var 14 år 

Jeg begynte også med helge jobbing da jeg gikk på videregående i butikk. Da hadde jeg automatisk en jobb i feriene også. 

Anonymkode: 81ba2...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...