AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #1 Del Skrevet 23. juni 2024 Passer de godt med barn? Hva med katt? Tåler de litt lengre gåturer? Røyter de mye? Synes de er så nydelige og vi vurderer den rasen. Blir veldig glad for svar 💕 Anonymkode: 30693...0ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #2 Del Skrevet 23. juni 2024 Vi vurderte dsg, men ble avskremt av overavlingen som har vært de siste åra som har ført til en god del individer med svak psyke. Gikk derfor for finsk lapphund i stedet. Så ikke egentlig svar på det du spør om, men relevant likevel- da overavlingen er et alvorlig problem for rasen. Anonymkode: be133...e8a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #3 Del Skrevet 23. juni 2024 Vet om tre slike hunder. Den ene har et ganske godt gemytt, men jeg mistenker den er innavla. Den har et skikkelig underbitt og er ganske stygg men den er snill, rolig, stille og tåler gode turer. De to andre virker veldig nervøse. Ute på tur går de alltid med halen mellom bena. De klynker og bjeffer mye. Men eierene går lange turer med dem. Tåler både joggeturer og gode fjellturer. Anonymkode: 82114...f2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-stina Skrevet 23. juni 2024 #4 Del Skrevet 23. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi vurderte dsg, men ble avskremt av overavlingen som har vært de siste åra som har ført til en god del individer med svak psyke. Gikk derfor for finsk lapphund i stedet. Så ikke egentlig svar på det du spør om, men relevant likevel- da overavlingen er et alvorlig problem for rasen. Anonymkode: be133...e8a Interessant. Har du kilde på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #5 Del Skrevet 23. juni 2024 Kjenner noen som har en blanding av dansk gårdshund og border collie. Utrolig herlig hund. Datteren vår på 4 elsker å leke med den. De er perlevenner. Anonymkode: 8887c...c7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #6 Del Skrevet 23. juni 2024 Kjenner en som er fin og god. Kjenner en annen som er god mot sine utvalgte men kan fly på og bite andre hunder. Har skjedd flere ganger. Anonymkode: 011bb...250 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #7 Del Skrevet 23. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi vurderte dsg, men ble avskremt av overavlingen som har vært de siste åra som har ført til en god del individer med svak psyke. Gikk derfor for finsk lapphund i stedet. Så ikke egentlig svar på det du spør om, men relevant likevel- da overavlingen er et alvorlig problem for rasen. Anonymkode: be133...e8a Lapphund? Med mindre man bor utpå landet er det et skikkelig dårlig valg. Psyko bikkjer som bjeffer på alt som ser ut som det kan røre på seg og står og uler når de kjeder seg. Man blir fort upopulær som nabo med en sånn bikkje. Anonymkode: 27b96...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 23. juni 2024 #8 Del Skrevet 23. juni 2024 Møtt en del gjennom hundeklubben. Hovedsakelig fine hunder, men vært avlet på mye rart siste årene, virker som det er mere nervøsitet på dem nå enn for 15 år siden. De jeg kjenner tåler mye bruk, både gåturer og ski, men med begrenset tempo på skiturer. Glad i å trene og relativt lettlærte. Desverre også opplevd noen som utagerer eller låser seg helt grunnet frykt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #9 Del Skrevet 23. juni 2024 Jeg kjenner en oppdretter som har holdt på i "alle" år, og flere av våre felles bekjente har hund fra henne. Jeg har godt inntrykk av hundene hun avler i alle fall. Noen av dem har litt for mye jaktinstinkt for min del, men det mentale er det ikke noe i veien med. Flere av dem har barn og det går fint, men ingen har katt eller mindre dyr. De kan fint være med på lange turer, de fleste av mine bekjente har dem med på ridetur. Flere av dem driver også med agility. Anonymkode: a3bc7...cd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #10 Del Skrevet 23. juni 2024 -stina skrev (1 time siden): Interessant. Har du kilde på dette? Ikke noen kilde, men jeg har hørt det samme fra flere. Det er ofte ikke noe bra for en rase å bli veldig populær på kort tid. Da avler enkelte på alt mulig bare for å tjene penger. Anonymkode: 7d435...e63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #11 Del Skrevet 23. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lapphund? Med mindre man bor utpå landet er det et skikkelig dårlig valg. Psyko bikkjer som bjeffer på alt som ser ut som det kan røre på seg og står og uler når de kjeder seg. Man blir fort upopulær som nabo med en sånn bikkje. Anonymkode: 27b96...874 Det er feil, det er finsk lapphund oppdrett rett nedi veien her og jeg kan telle på en hånd når jeg har hørt de hundene bjeffe ute i allefall. Den andre naboens blandingshund gauler hele dagen om den får. Anonymkode: beb03...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 23. juni 2024 #12 Del Skrevet 23. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Passer de godt med barn? Hva med katt? Tåler de litt lengre gåturer? Røyter de mye? Synes de er så nydelige og vi vurderer den rasen. Blir veldig glad for svar 💕 Anonymkode: 30693...0ce Har ikke lest alle svarene. Vi hadde inntill i fjor en som ble 15, og andre i familien hadde en som ble enda gamlere. Begge var veldig gode å ha sammen med barn- åsså barn de ikke kjente. Null problem med flere timers turer i fjellet. Den ene av hundene bodde med flere katter, og den andre brydde seg ikke om katter i det heletatt. JA, de røyter! I periode på vår og på høst har det enkelte år vært ekstra mye. Men det blei bedre med bytte av for + lærte oss å bade/ "skrubbe" vår med hundesjamo så snart vi skjønte at røyteperioden var i gang. Da blei røyteperioden mere intens, men kortere. Elsker rasen, og røyting er det eneste negative jeg har å si om dem. Det er selvsagt individuelt hvor mye de røyter, men jeg våger å påstå at de røyter alle sammen i større eller mindre grad. Røyter ikke mye utenom "sesongene" 🥰 Endret 23. juni 2024 av Sydvesta Orkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 27. juni 2024 #13 Del Skrevet 27. juni 2024 On 6/23/2024 at 10:21 PM, -stina said: Interessant. Har du kilde på dette? Lenge siden jeg hørte denne, men mener det er ganske greit diskutert i denne podcastepisoden her: Hund helt på grensen AS: Episode 15, sesong 3. Collie og DSG spesial. on Apple Podcasts Dette er en podcast med de som driver et testsenter der de mentaltester hundrevis av hunder hvert år, og de har representanter for raseklubben for DSG til gjester, samt en meget erfaren hundetrener som har DSG selv. Man finner jo ikke vitenskepelige kilder på slikt (heller ikke som bekrefter de positive egenskapene til rasen som den er kjent for å ha), men dette er vel så bra kilde som det er mulig å få tror jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #14 Del Skrevet 27. juni 2024 Har hatt tre. Far født i 2006, datter født i 2010 og sønn født i 2022. Far og datter var fantastiske hunder på alle måter. Flotte og sterke familiehunder. Den siste, sønnen, var en helt annen sak . Han var et typisk eksempel på det folk beskriver om at det nå avles fram mye "dårlige" individer i rasen. Redd alt og alle da han kom. Endte opp som en reaktiv hund som ikke var til å stole på i det hele tatt dessverre. Det satt langt inne, men han ble avlivet 2 år gammel. Han hadde det ikke bra. Kommer ikke til å kjøpe DSG igjen. Har hørt både hundetrenere og veterinærer fortelle om alle de "dårlige" individene de ser nå. Rasen er ikke det den en gang var dessverre. Dens eksplosive popularitet har ikke bare vært positivt. Anonymkode: ab06c...af9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #15 Del Skrevet 27. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 23.38): Det er feil, det er finsk lapphund oppdrett rett nedi veien her og jeg kan telle på en hånd når jeg har hørt de hundene bjeffe ute i allefall. Den andre naboens blandingshund gauler hele dagen om den får. Anonymkode: beb03...a4b Hahaha, så du sier min (og hele nabolagets) opplevelse av finsk lapphund er feil. Du, den må du litt mer ut på landet med. Anonymkode: 27b96...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #16 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 22.31): Lapphund? Med mindre man bor utpå landet er det et skikkelig dårlig valg. Psyko bikkjer som bjeffer på alt som ser ut som det kan røre på seg og står og uler når de kjeder seg. Man blir fort upopulær som nabo med en sånn bikkje. Anonymkode: 27b96...874 Lapphunder skal ikke bjeffe i tide og utide. Det er ikke rasetypisk. Dessverre er det mange som skaffer seg lapphund pga utseende, så hadde hunden behov for mer stimuli enn det man tenkte, og hunden blir stående ute og kjedebjeffe. En del oppdrettere som påstår de avler bort instinktene for å få bedre familiehunder og som vil at "alle" skal kunne oppleve det å ha en lapphund. Dessverre(?) går det ikke an å avle bort instinkter. Anonymkode: c4749...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 30. juli 2024 #17 Del Skrevet 30. juli 2024 On 6/23/2024 at 11:34 PM, AnonymBruker said: Ikke noen kilde, men jeg har hørt det samme fra flere. Det er ofte ikke noe bra for en rase å bli veldig populær på kort tid. Da avler enkelte på alt mulig bare for å tjene penger. Anonymkode: 7d435...e63 Jeg er enig i denne påstanden, men det gjelder ikke bare DSG. Gå 10-15 år tilbake i tid og hunder generelt var mye stødigere enn de er nå. Dårlig avl, samt at "alle" nå har hund har ikke vært gunstig for hunde-Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå