Gå til innhold

Overvektsklinikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på Mysimba siden desember, men har måttet slutte pga sjeldne bivirkninger. Legen kunne ikke tilby meg noe annet enn å henvise til overvektsklinikk. Har for lav BMI og ingen sykdommer ellers, derfor oppfyller jeg ingen kriterier rent medisinsk.

Jeg har mye «food noise», som gjør at tankekjøret rundt mat er nærmest konstant.

Er det noen her som vet om man kan få medisiner via overvektsklinikken, selv om man ikke oppfyller kriterier BMI-messig? Utgangspunktet mitt er BMI på 35,1.

Anonymkode: 0ff09...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har gått på Mysimba siden desember, men har måttet slutte pga sjeldne bivirkninger. Legen kunne ikke tilby meg noe annet enn å henvise til overvektsklinikk. Har for lav BMI og ingen sykdommer ellers, derfor oppfyller jeg ingen kriterier rent medisinsk.

Jeg har mye «food noise», som gjør at tankekjøret rundt mat er nærmest konstant.

Er det noen her som vet om man kan få medisiner via overvektsklinikken, selv om man ikke oppfyller kriterier BMI-messig? Utgangspunktet mitt er BMI på 35,1.

Anonymkode: 0ff09...746

Har du bmi på 35.1 nå eller var det der du begynte?

Anonymkode: b4361...0fb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har BMI på 35 nå kan fastlegen skrive ut medisiner, trenger ikke overvektsklinikken for det. 

Anonymkode: 4e150...661

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag så får man vel ikke medisiner mot overvekt på blå resept før man er på 50 i BMI og/eller har flere vektrelaterte sykdommer. Veldig vanskelig å få. En venninne med 49 i bmi og høyt blodtrykk fikk det ikke men kunne få det på hvit.

Men jeg kjenner flere med relativt normal BMI som sliter med "food noise" og de får Wegovy på hvit resept og det kan nok du og få om du legger fram problemet til en lege. Du kan jo og gå privat.

Anonymkode: b9cd9...d8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få Wegovy på hvit resept. Er dyr, men sparer fort inn igjen en del av de pengene på billigere butikkturer. 

Anonymkode: 61c9f...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har du bmi på 35.1 nå eller var det der du begynte?

Anonymkode: b4361...0fb

Der jeg begynte.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

hvis du har BMI på 35 nå kan fastlegen skrive ut medisiner, trenger ikke overvektsklinikken for det. 

Anonymkode: 4e150...661

Kun Mysimba, ikke noe annet fikk jeg beskjed om.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan få Wegovy på hvit resept. Er dyr, men sparer fort inn igjen en del av de pengene på billigere butikkturer. 

Anonymkode: 61c9f...95f

Nei, oppfyller ikke nok krav, dessverre😣

Anonymkode: 0ff09...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Der jeg begynte.

Kun Mysimba, ikke noe annet fikk jeg beskjed om.

Nei, oppfyller ikke nok krav, dessverre😣

Anonymkode: 0ff09...746

Du får det å hvit resept, altså betaler selv, når du har BMI over 30. Men du får det ikke dekket av staten. Her tipper jeg du har misforstått eller bedt om å få det på blå.

Anonymkode: 4e150...661

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du får det å hvit resept, altså betaler selv, når du har BMI over 30. Men du får det ikke dekket av staten. Her tipper jeg du har misforstått eller bedt om å få det på blå.

Anonymkode: 4e150...661

Mysimba får du på blå.

Anonymkode: e9e34...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mysimba får du på blå.

Anonymkode: e9e34...891

Beklager, ser nå at det ikke er tilfelle inne på Legemiddelverket. 

Er dette riktig??

Anonymkode: e9e34...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mysimba får du på blå.

Anonymkode: e9e34...891

Men nå måtte altså ts slutte på disse pga bivirkninger, så da er det wegovy og saxenda som er alternativet, og de får hun ikke på blå.

Anonymkode: 4e150...661

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har begynt med medisiner mtp overvekt og må slutte pga bivirkninger burde det jo ikke være unaturlig å forvente å prøve en annen selv om bmi nå er annerledes.

Anonymkode: b4361...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du allerede har begynt med medisiner mtp overvekt og må slutte pga bivirkninger burde det jo ikke være unaturlig å forvente å prøve en annen selv om bmi nå er annerledes.

Anonymkode: b4361...0fb

I og med at start-BMI var på 35,1, så oppfyller jeg ikke krav på hverken Saxenda, Wegovy eller Ozempic på hvit…

Så spørsmålet mitt da, er om leger på overvektspoliklinikk kan skrive ut resept likevel?

Anonymkode: 0ff09...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I og med at start-BMI var på 35,1, så oppfyller jeg ikke krav på hverken Saxenda, Wegovy eller Ozempic på hvit…

Så spørsmålet mitt da, er om leger på overvektspoliklinikk kan skrive ut resept likevel?

Anonymkode: 0ff09...746

Det er svært lite sannsynlig. 
 

 

Anonymkode: 6f6d6...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I og med at start-BMI var på 35,1, så oppfyller jeg ikke krav på hverken Saxenda, Wegovy eller Ozempic på hvit…

Så spørsmålet mitt da, er om leger på overvektspoliklinikk kan skrive ut resept likevel?

Anonymkode: 0ff09...746

Ts gi deg. Nå har flere sagt til deg at du kan få det på hvit resept, likevel fortsetter du å påstå det ikke er sant. Kravet for å få Saxenda eller Wegovy er over 30 i BMI. Mest sannsynlig kommer du ikke inn på noen overvektsklinikk med bare 35,1 i bmi helelr, men det gjør ingenfting, for dette kan fastlegen fikse. 

Anonymkode: 4e150...661

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Der jeg begynte.

Kun Mysimba, ikke noe annet fikk jeg beskjed om.

Nei, oppfyller ikke nok krav, dessverre😣

Anonymkode: 0ff09...746

Hvilken BMI har du?

Jeg fikk Wegovy med BMI 25,5. Hvit resept, selvsagt.

Anonymkode: 8a218...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

I og med at start-BMI var på 35,1, så oppfyller jeg ikke krav på hverken Saxenda, Wegovy eller Ozempic på hvit…

Så spørsmålet mitt da, er om leger på overvektspoliklinikk kan skrive ut resept likevel?

Anonymkode: 0ff09...746

Bmikravet til Wegovy er 30, må riktignok betale selv. 

Anonymkode: b4361...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Hva er «food noise»?

Det er helt bokstavlig det som står. Tankekjør om mat/snop/what ever hele tiden.

Anonymkode: 64124...83a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er helt bokstavlig det som står. Tankekjør om mat/snop/what ever hele tiden.

Anonymkode: 64124...83a

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På overvektsklinikken vil du antagelig få råd, både angående matstøy, kosthold, trening, og medisinsk hjelp hvis det er aktuelt. En av disse sprøytene kan en nå kun få resept på igjennom spesialist, men jeg husker ikke på hvilken av de. (På overvektsklinikken er disse spesialistene.) Jeg ville ventet og se på hvilke råd de har å gi, og hvilken hjelp de tror vil passe deg.

Angående matstøy, så er det også prøvd ut lav dose med antidepressiva mot slike plager. (Mysimba inneholder antidepressiven bupropion ) Men hvis du fikk mye bivirkninger av Mysimba, så vil nok dette ikke være aktuelt for TS.

Anonymkode: 12222...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...