Gå til innhold

Erfaringer med kalkmaling og sealer?


Vernis

Anbefalte innlegg

Har tidligere malt litt med kalkmaling,  men opplevde at veggene ble fort stygg siden de ikke tåler noe som helst av vask/søl.

Nå har jeg et lite kjøkkenprosjekt på hytta, der jeg kunne tenke meg å bruke kalkmaling.  Ser at man kan bruke sealer over (fikk anbefalt Gjøco i butikken).. Er det noen her inne som har forsøkt det? Blir veggen mer flekkbestandig?

Takknemlig for svar😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi brukte Pure and Originals kalkmaling og sealer i gangen. Fungerte veldig bra! Har ikke prøvd det i sprutsonen, men tåler nå berøring og lett vask uten å sjolde.

Anonymkode: e3ff4...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. 

Kan du huske om fargen endret seg etter sealer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den endret seg litt. Ble litt mørkere her. Det var litt finere før jeg tok på sealeren. 

Anonymkode: 2c06b...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt Gjøco sin sealer over Gjøco kalkmaling og fargen ble noe mørkere ja. Har tidligere hatt det på baderom, gang og stue. Ble litt mer flekkbestandig, men ville ikke hatt kalkmaling på kjøkken eller i hus med småunger 😅 

Jobber i butikk som selger maling, og vil bare si at du IKKE må ta noe form for lakk over, feks Trestjerners gulvlakk - det kan gi grønnskjær. Jotun fjernet sin sealer fordi den endret fargen på kalkmalingen.

Anonymkode: eb21c...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har malt en hylle og en krakk med kalkmaling. På hylla har jeg tatt clear wax på etterpå mens krakken har jeg ikke hatt wax på. Er ikke så utrolig stor forskjell, litt mørkere farge på hylla kanskje men ikke noe oppsiktsvekkende, men enklere å tørke støv av hylla og den tåler litt mer av søl så verdt det sånn sett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøve Gjøco sin sealer over jotun kalkmaling. Ble litt mørkere, (og finere før den ble påført) men fortsatt fin.

Har den på badet. Vannsøl tåler den helt fint, men Fettflekker forsvinner ikke. Ville derfor hatt noe annet rett bak komfyren. 

Anonymkode: 2488f...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte lady sealer over lady minerals på benk. Er veldig glad jeg ikke gjorde det på vegg, det så ut som det var brukt griv maling hvor alle penselstrøk var synlig, og derettet sprayet med blank lakk.

Aldri mer.

Anonymkode: f54b7...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Svarene deres samsvarer med det jeg har hørt før, så da utgår det på kjøkkenet. 

😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...