AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #1 Skrevet 23. juni 2024 Barnet vårt startet i barnehagen i januar. Pga. store fraværsproblemer på avdelingen tok tilvenningen lang tid (var ingen kontaktperson der de første ukene, bare vikarer) og det tok også lang tid før han viste tegn på trivsel. Nå de siste ukene har det endelig løsnet og jeg får han faktisk med meg til barnehagen i godt humør. Han har korte dager og ofte fri. Straks er det ferie i 4 uker. Til høsten er det ny avdeling, halvparten av barna er nye og det er ingen tilvenning. Jeg gruer meg veldig for om det blir like vanskelig igjen. Vi har ikke hatt noen oppstartssamtale på ny avd eller foreldresamtale på nåværende avd (ingen pedagoger tilgjengelig) og jeg er så bekymra for dette. Jeg vet det er mer stabilt personale på den nye avdelingen og også bedre pedagogdekning. Hva kan jeg forvente av bhg? Hva kan jeg gjøre for å lette overgangen for ham? Anonymkode: f4ede...4c8
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #2 Skrevet 23. juni 2024 Du kan spørre om de har hatt/hvordan tilvenning til ny avdeling har gått. Regner med bhg jobber for at barna skal bli kjent på ny avdeling nå før sommeren Anonymkode: 5d649...45f
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #3 Skrevet 23. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan spørre om de har hatt/hvordan tilvenning til ny avdeling har gått. Regner med bhg jobber for at barna skal bli kjent på ny avdeling nå før sommeren Anonymkode: 5d649...45f De hadde ei uke, men det var i mai (og de bytter jo ikke før august). For lenge for de minste til å huske stort. Utover det gjør de ingenting annet enn at alle de voksne bidrar på tvers ute. Anonymkode: f4ede...4c8
Me0987 Skrevet 23. juni 2024 #4 Skrevet 23. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De hadde ei uke, men det var i mai (og de bytter jo ikke før august). For lenge for de minste til å huske stort. Utover det gjør de ingenting annet enn at alle de voksne bidrar på tvers ute. Anonymkode: f4ede...4c8 De gjør ingenting annet? Hva er dette "annet" du mener de burde gjort? Høres ut som et helt vanlig opplegg for overgang til ny avdeling, spør du meg. Er du bekymret eller har forslag til noe som burde vært gjort annerledes bør du vel gå i dialog med barnehagen? 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #5 Skrevet 23. juni 2024 Høres ut som et dårlig opplegg. Her har de tilvenningsuker i hele juni/juli. Da er barna som skal begynne på skolen for seg selv, mens de som skal over på stor, er på den avdelingen de skal begynne på. De er selv med å flytter tingene sine til ny plass osv. De har i tillegg med seg en voksen fra gammel avdeling disse ukene. Dette gjør overgangen knirkefri. Anonymkode: b9204...c2b 1
mommyaka Skrevet 23. juni 2024 #6 Skrevet 23. juni 2024 Jeg har 2 barn og vi har aldri hat tilvenning å begynne på ny avdeling. Er ikkje barnet ditt på en barnehage med mange avdelinger? Altså at barnet ser dr andre barna og voksne og også kansje vært innom de andre avdelingene? Et tips i august er ikke ha så mye fri og korte dager. Sier ikke fylle dager. Men om tilvenning og tilbake i august bør vanskelig kan det gjøre vondt verre ved at barnet nesten ikke er i barnehagen. Det er flott om barnet kan eks spise frokost i barnehagen og bli der til frukt etc.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #7 Skrevet 23. juni 2024 Utrolig slapt av barnehagen å ikke forberede overgangen, helt uavhengig av hvordan tilvenningen var da han startet. Hos oss tar de ukentlig 3-åringene som skal skifte til storbarnsavdeling, på besøk på den nye avdelinga. Det har de gjort hele barnehageåret. Og foreldrene har hblitt innkalt til møte om overgangen nå på tampen av barnehageåret. Noen barnehager har også en rutine på at en voksen følger med barna over på ny avdeling. Syns ikke du er kravstor! Anonymkode: dca71...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #8 Skrevet 24. juni 2024 Ingen god ide med mange fridager om barnet sliter med tilvenning. Kan jo hende de har vært masse på den nye avdelingen når ditt barn hadde fri. Anonymkode: 3b675...7b7 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #9 Skrevet 24. juni 2024 Jeg er pedagog på en «stor» avdeling. Vi har ikke organiserte besøksdager for de som skal over til storbarns, men har invitert inn til å spise frukt/ lunsj/ være med oss i leketid når noen av barna er ute. Dette er nok ikke noe som foreldrene får med seg hvis de ikke leser månedsbrevet småbarns sender ut. Vi er en liten barnehage med kun to avdelinger, og er nesten alltid ute sammen. De siste ukene passer jeg på å knytte litt bånd til de som skal over til oss når vi er felles ute. Inviterer dem med på aktiviteter og hjelper dem litt ekstra når de trenger det. Det er alltid stor avdeling som tar «ny» vikar ved sykdom selv om sykdommen er på småbarns. Vi låner ut en av våre ansatte til småbarnsavdelingen slik så de har et kjent fjes og ikke må forholde seg til nye mennesker. Det gjør også at småbarna er godt kjent med våre ansatte. Men ingenting av dette er «synlig» for foreldrene hvis de ikke spør direkte. Det er også skikkelig dumt å ha mye fri hvis tilknytningen i barnehagen har vært usikker. Det han kan ha gjort at de ikke har sendt ditt barn på besøk fordi de har prioritert å trygge han på egen avdeling. Anonymkode: 86786...669 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #10 Skrevet 24. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Utrolig slapt av barnehagen å ikke forberede overgangen, helt uavhengig av hvordan tilvenningen var da han startet. Hos oss tar de ukentlig 3-åringene som skal skifte til storbarnsavdeling, på besøk på den nye avdelinga. Det har de gjort hele barnehageåret. Og foreldrene har hblitt innkalt til møte om overgangen nå på tampen av barnehageåret. Noen barnehager har også en rutine på at en voksen følger med barna over på ny avdeling. Syns ikke du er kravstor! Anonymkode: dca71...fd5 Jeg kunne forstått det minimale opplegget om det var treåringer, men dette er ettåringer som skal over til avdelingen for toåringer. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er pedagog på en «stor» avdeling. Vi har ikke organiserte besøksdager for de som skal over til storbarns, men har invitert inn til å spise frukt/ lunsj/ være med oss i leketid når noen av barna er ute. Dette er nok ikke noe som foreldrene får med seg hvis de ikke leser månedsbrevet småbarns sender ut. Vi er en liten barnehage med kun to avdelinger, og er nesten alltid ute sammen. De siste ukene passer jeg på å knytte litt bånd til de som skal over til oss når vi er felles ute. Inviterer dem med på aktiviteter og hjelper dem litt ekstra når de trenger det. Det er alltid stor avdeling som tar «ny» vikar ved sykdom selv om sykdommen er på småbarns. Vi låner ut en av våre ansatte til småbarnsavdelingen slik så de har et kjent fjes og ikke må forholde seg til nye mennesker. Det gjør også at småbarna er godt kjent med våre ansatte. Men ingenting av dette er «synlig» for foreldrene hvis de ikke spør direkte. Det er også skikkelig dumt å ha mye fri hvis tilknytningen i barnehagen har vært usikker. Det han kan ha gjort at de ikke har sendt ditt barn på besøk fordi de har prioritert å trygge han på egen avdeling. Anonymkode: 86786...669 De sender jo ut melding om at de ønsker at de som har mulighet holder barna hjemme. De har ofte vært bare to ansatte på 15 ettåringer. Jeg lar heller ikke ettåringen min være der om jeg kommer og de eneste som er der er tre nye og ukjente vikarer fra Adecco. Alle avd har slitt med sykdom så de har ikke kunnet flytte faste fra andre avdelinger dessverre. Jeg føler virkelig ikke det er jeg som har gjort tilvenningen mer krevende her… Vi får forresten ikke månedsbrev e.l, de kan ikke prioritere å bruke tid på det og det forstår jeg. Dette er en stor bhg med 170 barn slik at avdelingene ofte er ute på ulike tider. Ettåringene splittes til to ulike avdelinger slik at det varierer hvem som møter de «nye» ute. Anonymkode: f4ede...4c8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2024 #11 Skrevet 24. juni 2024 20 hours ago, AnonymBruker said: Barnet vårt startet i barnehagen i januar. Pga. store fraværsproblemer på avdelingen tok tilvenningen lang tid (var ingen kontaktperson der de første ukene, bare vikarer) og det tok også lang tid før han viste tegn på trivsel. Nå de siste ukene har det endelig løsnet og jeg får han faktisk med meg til barnehagen i godt humør. Han har korte dager og ofte fri. Straks er det ferie i 4 uker. Til høsten er det ny avdeling, halvparten av barna er nye og det er ingen tilvenning. Jeg gruer meg veldig for om det blir like vanskelig igjen. Vi har ikke hatt noen oppstartssamtale på ny avd eller foreldresamtale på nåværende avd (ingen pedagoger tilgjengelig) og jeg er så bekymra for dette. Jeg vet det er mer stabilt personale på den nye avdelingen og også bedre pedagogdekning. Hva kan jeg forvente av bhg? Hva kan jeg gjøre for å lette overgangen for ham? Anonymkode: f4ede...4c8 Med mer stabilt personale og flere pedagoger ville jeg ha gledet meg til å bytte avdeling jeg. ❤️ Anonymkode: 8b3c7...302 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå