Gå til innhold

Når kan man slutte med bilpute

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er ikke for å sette fyr på forumet, men reelt spm.

når kan man slutte med bilpute i bil? Høyde og vekt? 

problemet er plassen i bilen. Er ikke plass til 3 barn i baksete nå. 

Anonymkode: c7ee0...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenkte bare han var litt ung. 8 år. Men ellers når han kravene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når barnet har god belteføring uten, i den bilen det sitter i. Min kunne slutte tidligere i min bil enn mine foreldres.

Anonymkode: 3dd59...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da sitter han vel i beltestol?

Anonymkode: dab7f...cff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet du må stille deg er om duber fornøyd med minstekrav etter lovverket eller om du ønsker å følge anbefalinger med tanke på sikkerhet. Eller for å sette det på spissen: sikrer du barna for å unngå bot, eller gjør du det for å minimere skadene ved trafikkuhell?

Som du kan lese i lenkene over er ikke hoftekammen ferdig utviklet før barn er mellom 10 og 12 år, og bare bilbeltet er dermed ikke egnet sikring. Derimot er det lov å la et barn under denne alderen som er over 135 cm sitte utek ekstra sikring om denne sikringen ikke finnes i bilen. Det vil de fleste tenke vil gjelde unntaksvis, når man kjører i noen andres bil. Å bevisst unnlate å sikre barnet i familiens egen bil er ikke det man først og fremst tenker. Men lovlig er det.

Anonymkode: 85ce6...691

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette er ikke for å sette fyr på forumet, men reelt spm.

når kan man slutte med bilpute i bil? Høyde og vekt? 

problemet er plassen i bilen. Er ikke plass til 3 barn i baksete nå. 

Er der ikke plass i bilen til tre barn bak, og du har tre barn, så må du finne løsninger. I verste fal bytte bil. Du ofrer ikke trafikksikkerheten og mulig livet til ett eller flere barn på grunn av plassmangel i nåværende bil. 

Anonymkode: 118d9...705

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da sitter han vel i beltestol?

Anonymkode: dab7f...cff

En 8-åring i beltestol? 

En 8-åring kan helt fint sitte på pute, med mindre barnet er alvorlig utviklingshemmet. 

Anonymkode: 337f5...14d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En 8-åring i beltestol? 

En 8-åring kan helt fint sitte på pute, med mindre barnet er alvorlig utviklingshemmet. 

Ja kan sitte på pute, men bør sitte i stol. 

Anonymkode: 7b1ce...fed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

En 8-åring i beltestol? 

Ja en 8 åring i beltestol , det som gir best sikkerhetv

Anonymkode: 43bb7...456

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne diskusjonen har jeg med samboer nå også. Vi har to felles på 3 og 5, de sitter begge i bilstol, yngste bakover og eldste i beltestol forover. Hans eldste fra tidligere forhold er 9, og sitter på pute i midten. Han ønsker å la yngste ta over beltestoler og vår eldste ta over puta og la 9-åringen sitte uten pute… grunn? Han synes det er vrient å feste selene og føler han bruker altfor lang tid på det. Jeg har sagt det er fullstendig uaktuelt å gjøre noe med bilsikringen per nå. Har vært en del diskusjoner ja 😅 

Yngste er ikke engang en meter høy enda. Muligens rett i underkant av 100cm og hun veier rundt 14 kilo. 5-åringen er ca 116 cm høy og veier rundt 20 kilo. 9-åringen er 130cm og veier rundt 28 kilo. Altså alt for små. 

Anonymkode: 273ba...81a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En 8-åring i beltestol? 

Hva mener du er problemet med 8-åring i beltestol? 

Min 9-åring sitter i beltestol, og guess what? Han er helt normal også!

Endret av Me0987
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her er faktisk en tråd om en 13 åring som kanskje skal bruke beltestol i sommer, så tenker det er greit for en gutt på 8 å bruke beltestol selv om han er frisk 

Anonymkode: 4e7bc...a8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En 8-åring i beltestol? 

Min, som alltid har vært stor for alderen, satt i beltestol til hun fylte 10. Beltestol sikrer riktig sittestilling og belteføring, og gir langt bedre sikkerhet i sidekollisjon enn pute. Hun satt på pute de få gangene vi hadde med yngre barn som da fikk beltestolen. 

Anonymkode: 3dd59...6b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk inn fordi jeg leste " når kan man slutte med pil og bue" . Går ut igjen..;)

Anonymkode: 4aa82...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Her er faktisk en tråd om en 13 åring som kanskje skal bruke beltestol i sommer, så tenker det er greit for en gutt på 8 å bruke beltestol selv om han er frisk 

Og her har 12 åringen sittet flere år uten pute, og så vidt jeg veit har ingen av jentene i klassen det heller.  Forstår ikke hvordan en kan få barn på den alderen til å få fysisk plass i en slik stol uten at dei mister all støtte under lår. Men mulig jeg bare har fysisk større barn. 

Anonymkode: 0ba54...a63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og her har 12 åringen sittet flere år uten pute, og så vidt jeg veit har ingen av jentene i klassen det heller.  Forstår ikke hvordan en kan få barn på den alderen til å få fysisk plass i en slik stol uten at dei mister all støtte under lår. Men mulig jeg bare har fysisk større barn. 

Anonymkode: 0ba54...a63

Tydeligvis er han veldig liten for alderen. Vet ikke hvordan kroppen er ellers, men han var 140 tror jeg 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er der ikke plass i bilen til tre barn bak, og du har tre barn, så må du finne løsninger. I verste fal bytte bil. Du ofrer ikke trafikksikkerheten og mulig livet til ett eller flere barn på grunn av plassmangel i nåværende bil. 

Anonymkode: 118d9...705

Men jeg spurte. Sa ikke at jeg skulle ofre sikkerheten. Sitter på pute med sele på riktig plass. Pga av sånne svar jeg vegret meg litt for å legge inn spm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spørsmålet du må stille deg er om duber fornøyd med minstekrav etter lovverket eller om du ønsker å følge anbefalinger med tanke på sikkerhet. Eller for å sette det på spissen: sikrer du barna for å unngå bot, eller gjør du det for å minimere skadene ved trafikkuhell?

Som du kan lese i lenkene over er ikke hoftekammen ferdig utviklet før barn er mellom 10 og 12 år, og bare bilbeltet er dermed ikke egnet sikring. Derimot er det lov å la et barn under denne alderen som er over 135 cm sitte utek ekstra sikring om denne sikringen ikke finnes i bilen. Det vil de fleste tenke vil gjelde unntaksvis, når man kjører i noen andres bil. Å bevisst unnlate å sikre barnet i familiens egen bil er ikke det man først og fremst tenker. Men lovlig er det.

Anonymkode: 85ce6...691

TS her.
Så klart er det ikke på grunn av boten, men for sikkerheten! Mye aggressivitet ute å går! 

Minstekravet er vi godt over. Nesten 150cm. 
men grunnet kommentar om hoftekammen kan han sitte på pute en stund til. Takk for svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...