Gå til innhold

Hvordan avtaler du med venner som ønsker å komme på besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kompis som jeg ikke ser ofte, men han sender en sms av og til og spør om det passer å komme på besøk en eller to dager senere.

Jeg svarer da at det gjør det sikkert, men jeg skal sende han en melding den aktuelle dagen når jeg står opp.

Jeg er oppe litt tidlig og sender melding om at jeg er ledig frem til 14 den dagen, men hører ingenting før kl er nesten 14, og får da sms om at han har sovet lenge/ ikke hatt lyd på tlf/ ikke sett meldingen før nå, men lurer på om han kan komme.

Jeg skriver da at jeg dessverre har lagt nye planer, så det går ikke. Da spør han om han kan komme dagen etter, og jeg svarer igjen at jeg ikke helt vet når jeg er ledig, men at jeg sender en sms når jeg våkner.

Jeg sender sms når jeg våkner, og skriver at han er velkommen på besøk fra kl 15:00 og dagen ut.

Hører ingenting før klokken 14:30, og da har jeg i mellomtiden tenkt at han ikke kommer, så da har jeg funnet på andre ting eller ikke ønsker besøk.

Synes dette er stressende når jeg får så sent tilbakemelding på om han kommer eller ei, og lurer på om det er jeg eller han som er rar?

Anonymkode: d1a95...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil si begge er litt rar og litt vanskelig å planlegge med generelt sett. 

Hvorfor ikke bare avtale tidspunkt i forkant? Hvorfor vente til dagen før eller samme dag? Hvorfor legge andre planer hvis du vet noen vil besøke deg? 

Anonymkode: 90865...42a

  • Liker 38
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dutullernå?

Hvis jeg har andre planer den dagen svarer jeg det. Ellers svarer jeg at jeg er ledig og setter av dagen.

Hvis jeg hadde fått det svaret du gir hadde jeg følt meg som andrevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da kunne avtale med en venn en dag eller to før, hvis du er ledig i det aktuelle tidspunktet? Hvis ikke virker det som du alltid skal se an om det dukker opp noe bedre. Det er helt vanlig å avtale både dager og uker i forveien.

Anonymkode: b34ed...d28

  • Liker 26
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dutullernå? skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg hadde fått det svaret du gir hadde jeg følt meg som andrevalg.

Dette. Jeg hadde bare sluttet å spørre.

Anonymkode: b34ed...d28

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår dere begge, men dere må begynne å avtale sted og tid på en ordentlig måte. 

Så hyggelig, da sees vi torsdag kl 16. 

At det skal være så vanskelig? 🙄

Anonymkode: 84780...9a8

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg har begrenset med energi, og da er det ikke alltid så lett å planlegge lang tid forut.

Når jeg sier at jeg er ledig fram til klokken 14 og han tar kontakt en halvtime før besøket skulle vært slutt og spør om han kan komme da, legger jeg om planene mine og finner andre viktige ting å gjøre.

Jeg har mange ting på agendaen hver uke, mens han har veldig lite og sier alltid at han kjeder seg, så da synes jeg han kan innrette seg litt etter meg.

Ts

Anonymkode: d1a95...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å være venner med noen som må planlegge samme dag.

Man kan såklart ha mange grunner til å like det, og det er helt innafor å innimellom måtte flytte på eller avlyse ting på grunn av dårlig form eller at man plutselig får mulighet til noe man sjeldent får (typ noen tilbyr en ekstra konsertbillett til et band du liker, men som du ikke rakk kjøpe bilett til.

Men jeg blir veldig sliten av å ha planer som ikke blir noe av, og ved å ha slike kanskje-planer ville du hindret meg fra å planlegge ting flere dager av gangen (fordi jeg trenger pause mellom sosiale ting, selv om jeg er veldig sosial av meg). Så jeg velger heller å bruke tid på de som kan avtale i god tid og samtidig har forståelse for at ting må flyttes innimellom.

Anonymkode: 90e66...edb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

 

Jeg har mange ting på agendaen hver uke, mens han har veldig lite og sier alltid at han kjeder seg, så da synes jeg han kan innrette seg litt etter meg.

Ts

Anonymkode: d1a95...358

Hvorfor holder du kontakten med han når du har denne innstillingen der? Dette er ikke et vennskap, og så klager du på et menneske som tross alt bruker energi på å holde kontakt med deg... Er det "nyttig å ha" prinsippet du følger?

Anonymkode: 6fa7d...081

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke lage avtaler i forkant, da kan du heller ikke forvente at han sitter klar til å hoppe i det øyeblikket du har bestemt deg for å innvilge audiens. Å si til noen at de kan komme etter 15 og så legge andre planer fordi du ikke får svar umiddelbart er jo bare frekt.

Jeg er også kronisk syk med begrenset og uforutsigbar energi, men jeg løser det heller med å lage avtaler med et forbehold om dagsform.

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg har begrenset med energi, og da er det ikke alltid så lett å planlegge lang tid forut.

Når jeg sier at jeg er ledig fram til klokken 14 og han tar kontakt en halvtime før besøket skulle vært slutt og spør om han kan komme da, legger jeg om planene mine og finner andre viktige ting å gjøre.

Jeg har mange ting på agendaen hver uke, mens han har veldig lite og sier alltid at han kjeder seg, så da synes jeg han kan innrette seg litt etter meg.

Ts

Anonymkode: d1a95...358

Det er ingen problem avtale i god tid selv om man har kronisk sykdom. For de fleste med begrenset energi så er det jo en kjempefordel å kunne avtale i god tid slik at ting kan tilpasses den aktuelle avtalen. Og er man ikke i form den dagen så kan man avlyse...

Anonymkode: baa6f...060

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg hadde syntes lite om å skulle få vite iløpet av morgenen samme dag om jeg kanskje kunne komme eller ikke. Da hadde jeg kanskje gjort som vennen din og vært "upålitelig" fordi jeg tenkte det var like greit å finne på noe annet enn å være på standby for en venn som ikke kan gi svar på om hun kan ta imot besøk før samme dag grunnet sykdom, men likevell farter rundt og er travel med masse andre planer. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg har begrenset med energi, og da er det ikke alltid så lett å planlegge lang tid forut.

Når jeg sier at jeg er ledig fram til klokken 14 og han tar kontakt en halvtime før besøket skulle vært slutt og spør om han kan komme da, legger jeg om planene mine og finner andre viktige ting å gjøre.

Jeg har mange ting på agendaen hver uke, mens han har veldig lite og sier alltid at han kjeder seg, så da synes jeg han kan innrette seg litt etter meg.

Ts

Anonymkode: d1a95...358

Hvis du virkelig ønsker å møte han, så avlyser du en av de andre tingene siden at du sier at du har så mye på agendaen.. Ellers så legger du ikke nye avtaler den dagen du har spurt han, og venter på svar. Utrolig irriterende å alltid være andres andre valg. 

Du bør bli flinkere til å både prioritere og vente på svar… Bruk heller den tiden på å slappe av. Det er bedre at dere avtaler en dag og tidspunkt, også får du heller avlyse hvis du er for dårlig…

Selv jeg som er ung ufør og kronisk syk, velger å bort prioritere viktige ting hvis jeg trenger energi for å møte en venn..

Anonymkode: ff57f...8eb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke hvorfor du må vente til morgenen med å avtale. Du vet da vel kvelden før at du har andre planer dagen etter?  Dersom du har planer fra kl 9-14, så vet du jo om det dagen før, vel?

Hvis du er i variabel form, er det jo bare å si det. "Ja, du kan komme på tirsdag klokka 18, men hvis jeg er i dårlig form den dagen må jeg evt avlyse og i såfall kan vi finne en annen dag."

Og så er det lettere å avtale ved å ringe enn med sms. Da slipper du å sitte og lure på om han har sett meldingen din.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er da også veldig rar, om du ikke kan svare ja eller nei på besøk så gidder ikke folk spørre deg etterhvert. Hvorfor vente til samme dag, da føler ikke personen at du vil ha beøk.

Venner og  familie spør om det passer at de kommer en tur og om vi kan avtale. Da avtaler vi der og da, så holder en jo dagen åpen.

Har også venninner som bare kommer innom, noe som er superkoselig. Samme har mannen, kompiser som bare stikker innom

Anonymkode: 427ec...88c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg har begrenset med energi, og da er det ikke alltid så lett å planlegge lang tid forut.

Når jeg sier at jeg er ledig fram til klokken 14 og han tar kontakt en halvtime før besøket skulle vært slutt og spør om han kan komme da, legger jeg om planene mine og finner andre viktige ting å gjøre.

Jeg har mange ting på agendaen hver uke, mens han har veldig lite og sier alltid at han kjeder seg, så da synes jeg han kan innrette seg litt etter meg.

Ts

Anonymkode: d1a95...358

Du har en kronisk syldom som gjør at du har begrenset med energi, men du har mange ting på agendaen hver uke? Da er det veldig merkelig at du ikke kan si til vennen din at det er fint om du kan komme torsdag kl.1100. 

Jeg hadde ikke orket bruke en kalori på et slikt vennskap, hvor det tskal være så vanskelig å kunne avtale noe. Og avvente til samme dag, betyr i mine øyne vente og se om noe bedre dukker opp

Anonymkode: 427ec...88c

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg har begrenset med energi, og da er det ikke alltid så lett å planlegge lang tid forut.

Når jeg sier at jeg er ledig fram til klokken 14 og han tar kontakt en halvtime før besøket skulle vært slutt og spør om han kan komme da, legger jeg om planene mine og finner andre viktige ting å gjøre.

Jeg har mange ting på agendaen hver uke, mens han har veldig lite og sier alltid at han kjeder seg, så da synes jeg han kan innrette seg litt etter meg.

Ts

Anonymkode: d1a95...358

Så ikke avtal noe en dag du har andre ting planlagt, men en dag du har hele dagen ledig og ikke legg andre planer. 

Kronisk sykdom er ikke en unnskyldning for å legge andre planer. 

Han er ikke pliktig til å innrette seg etter deg på noe som helst måte..  Sånn er ikke vennskap. Enten vil du omgås og tilrettelegger for det, eller så vil du ikke og sier sa nei. Slutt å fjas! Et vennskap går 2 veier - ikke slik du bestemmer.. 

Anonymkode: 90865...42a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...