Gå til innhold

Greier ikke spire persille frø

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forkultivere inne fordi det er kaldt ute pga av regn. Allikevel spirer ikke frøene mine : persille , gressløk og vårløk.

jeg bruker ikke varmematte bare liten drivhus som jeg setter ved siden av vinduet

https://www.plantasjen.no/persille-gigante-ditalia-524764.html

hva gjør jeg feil ?

Anonymkode: 283f9...db2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det gamle frø? Hvor lenge har det gått siden du planta de? 

Jeg har ikke spesielt peiling, men alle frø spirer ikke.. og kanskje du er utålmodig? 🤪 Ellers kan det være for mye eller for lite vann eller noe med jorda.. temperaturen, fuktigheten i lufta.. 

AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (57 minutter siden):

Er det gamle frø? Hvor lenge har det gått siden du planta de? 

Jeg har ikke spesielt peiling, men alle frø spirer ikke.. og kanskje du er utålmodig? 🤪 Ellers kan det være for mye eller for lite vann eller noe med jorda.. temperaturen, fuktigheten i lufta.. 

nye frø . Gått en uke .

Anonymkode: 283f9...db2

AnonymBruker
Skrevet

Persillefrø forkultiverer jeg ikke.

Jeg plantet dem rett i jord nå, og satte de ut. Det tok en ukes tid før de begynte komme opp nå. De står godt under tak, og i minidrivhus, men ett sted de får det lille som har vært av ettermiddagssol.

Persille er litt tricky, de begynner vanligvis spire etter mellom 7 og 30 dager. I fjor brukte mine persilleplanter over to uker før de kom opp.

Det jeg aldri har skjønt er at alle sider sier persille skal tørke opp mellom vanning, men mine voksne planter tørker ut etter knapt ett døgn, og begynner henge om de har bare 2-3 dager uten vanning.

Anonymkode: 4d1a3...ff2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sådde persillefrø ute for ca 1 måned siden rundt en nyplantet rose etter å ha lest her at de er gode venner https://godvar.no/blogs/roser/roser-pa-rosens-vis. Det tok i overkant av en uke før frøene spirte, nå vokser det godt

Anonymkode: 0398c...d93

Skrevet

Persille trenger litt tid på å bli en skikkelig plante så jeg synes det er litt sent nå. Men uansett, jeg starter dem inne på fuktig kjøkkenpapir i en tett boks. Først når jeg ser at de spirer setter jeg over i små potter (en plante per potte). Små frø så det er et pirk med pinsett, men slipper da å lure på om det blir noe eller ikke.  Det kan fort ta opp mot to uker før jeg setter i jord. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...