Gå til innhold

Uføre tradwives

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Honey Dew skrev (1 time siden):

Det er likestilling når vi kvinner kan gjøre det vi ønsker. De som ønsker å være husmor, må få lov til deg og de som ønsker å jobbe, må få lov til det.

Selvfølgelig. Men jeg som arbeidende kvinne nekter å sponse latsabbingen til disse rosabloggerne. 

Anonymkode: e84ee...c3d

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Begrepet oppstod i høyreekstreme antifeministiske miljøer.

Anonymkode: 93666...cd7

Har du noen kilde på dette?

For av det jeg vet så er begrepet kommet fra det konservative kristne miljøet, og har lite med det høyreekstreme miljøet å gjøre. 

Så skal det sies at det konservative miljøet ikke er så feministisk, men det får så være.. 

Anonymkode: 1165d...9f7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skulle så ønske at resultatet av denne debatten ble et kritisk blikk på arbeidslivet slik det er i dag. Hvorfor skal det være lukrativt å gå hjemme? Hvorfor skal noen føle at det blir for mye med to jobber og en familie? Hvor er det det presser? 
jeg tror veldig mange kvinner vil ha begge deler, men at livet går i faser. Jeg tror mange menn vil ha begge deler men at livet går i faser. Så hva er løsningen? Ikke dette ytterpunktet nødvendigvis. Og om det betyr at vi som durer på skal sponse disse hjemmehustruene så blir det jo ihvertfall feil. 
Svaret ligger en eller annen plass midt i der pendelen svinger. La oss se på det punktet og forsøke å myke opp. 

Anonymkode: c5a67...e1d

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg er mest forundret over at de ikke leser seg opp på begrepet tradwifes før de setter den merkelappen på seg selv.  Begrepet oppstod i høyreekstreme antifeministiske miljøer.

Anonymkode: 93666...cd7

Hadde det vært bedre om begrepet oppstod i et venstre-ekstremt, feministisk miljø? Hvorfor det?

Anonymkode: 7deeb...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig. Men jeg som arbeidende kvinne nekter å sponse latsabbingen til disse rosabloggerne. 

Hvis de genererer sine egne inntekter via SoMe eller blir sponset av av sin manns inntekter, hvor er logikken i at din skatt og avgifter går til de?

Det du heller bør fokusere på er alle de titusener av kroner som brukes på kvinner generelt i året, spesielt sykelønnsordningene.. 

Perspektivmeldingen, Regjeringen | Regjeringens sjokkrapport i bilder: Hver kvinne koster staten 15,6 millioner kroner (nettavisen.no)

Anonymkode: 1165d...9f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror pendelen svinger. Feminismen har gått for langt i å "kreve" at kvinner deltar mest mulig i arbeidslivet og mange føler seg derfor presset til å oppnå et ideal for å ikke svikte likestillingen. Jeg tror vi i tiden framover vil få en mellomting mellom feminismen og tradwifes der kvinner vil ta lengre, ubetalt foreldrepermisjon mens barna er små fordi mange kvinner foretrekker å være med barna enn i arbeid i denne perioden, for så å returene til arbeidslivet senere. Jeg ser dette allerede i dag på egne venner der mange ser på det som et privilegium at de kan være hjemme hvis mannen har god nok inntekt, mens andre føler seg tvunget tilbake til arbeidslivet tidligere enn ønsket fordi de ikke har råd. 

Likestillingens oppgaver er å gi menn og kvinner like valg og like muligheter, ikke til å tvinge dem inn i et politisk korrekt livsmønster de ikke trives i.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

En er ikke latsabb siden en velger å være hjemmeværende.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hadde det vært bedre om begrepet oppstod i et venstre-ekstremt, feministisk miljø? Hvorfor det?

Anonymkode: 7deeb...fb0

Det ville vel ikke oppstått i et venstreekstremt, feministisk miljø. Med venstreekstrem tenker jeg kommunist, og det strider vel mot kommunisme at folk ikke skal være i arbeid. Det er jo i grunn det som får en velferdsstat til å gå i rundt.

Anonymkode: d22be...c34

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kommer til å bli økning av hjemmeværende husmødrer. KI tar over mange jobber som er utført av kvinner. Vi trodde først å KI ville først ta over mer jobber i i tung industri og liknende men det ser ut som utviklingen går mot HR, kundeservice, planlegging, og eller kontor jobber over hele linjen. Omsorgsjobber, feks, hjelpepleiere kommer dog sikkert til å fortsette. Men leger og slikt vil bli erstattet.

Så bare vent. Vi er på vei til patriarket igjen. 

Anonymkode: c5dac...3f1

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan mene at feks leger skal erstattes, mens typiske mannsdominerte yrker skånes for KI. Hva med yrker innen finans, ingeniørfag, IT etc. Hva med fondsforvaltning, flygeledelse, jobber innen økonomi og logistikk, juss, IT og programmering?

Tror det er mye mer sannsynlig at disse overtas av KI enn legeyrket, eller andre omsorgsbaserte kvinnedominerte yrker, men vil anta at du ikke kjenner innholdet i disse jobbene. Et stikkord i helsefaglige yrker er at man må være fleksibel, kreativ og hoppe fra den ene oppgaven til den andre, samt stå i samtidighetskonflikter og krevende mellommenneskelige situasjoner gjennom en arbeidsdag. Feks vakthavende kirurg, som både skal legge thoraxdren, lede fem traumemottak, operere, gå visitt på avdelingen, gi tøffe beskjeder til pasient/pårørende og svare på 150 telefoner ila en vakt. Tror det er lenge til det finnes en helhetlig KI som kan ta over alle disse funksjonene, men at KI i fremtiden kan brukes som et verktøy i beslutningstaking for feks leger tviler jeg ikke på. Enn så lenge har vi forhistoriske journal- og IT-systemer som ser ut som de hører hjemme på 90-tallet, så er ikke akkurat bekymret for jobben min med det første. 

Anonymkode: 49583...430

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Debatten om tradwives har rast en stund nå. Skal familiene selv få bestemme? Er dette et tilbakeslag for likestilling at konemor stuller og steller og går til hånde for alle sammen i familien, at alle kan gå til dekket buffet og kaste fra seg skittentøy der de vil fordi Husets Mor tusler bak og rydder opp? Deilig og avslappende for familien, helt sikkert mye gnisninger å slippe unna, om «det tredje skiftet». Økonomisk kan det være tøft, for de som skal klare seg på kun en inntekt. Men i gårsdagens Adressa står det en artikkel om Tradwives-temaet om en kvinne som «ikke fant seg til rette i arbeidslivet» og nå er ufør, godt voksen og med de små barna hjemme på fulltid. Med «fullt kjør fra morgen til kveld». Greit nok å proklamere at «hamsterhjul-livet strider mot ens verdier», når det i realiteten er velferdsstaten som sponser at man kan få være god mor, lage middag av selvdyrkede neper og grønnkål og ligge i gresset og la humla suse med ungene. Mens andre ikke har så forbanna mye valg og må kaste ungene inn i barnehagen før de ruser ivei på jobb og hjem igjen til fullt kjør. Strebere med vanlige lønninger uten så mye mulighet til en barbeint hjemmemamma med nybakte brød og rene vinduer, som ikke fant seg til rette i arbeidslivet. 
Obs; ikke kritikk mot uføre, men en vil kanskje tenke at uføre småbarnsmødre har et bevisst behov for å ha barna i barnehage grunnet egen helseproblematikk. 
Synspunkter? Greit at det som sikkert er personens restarbeidsevne brukes på å være hjemme med barna, sponset av staten? Kanskje dette er bra og, disse konkrete barna her får en oppvekst uten stress. Hva når de blir tenåringer, kan det da være sunt for barna å se at livet også består av stress og innsats for fellesskapet og? Eller er det irrelevant? 

Anonymkode: 7db51...3e3

Tja, jeg har ikke så mye meninger om dette. Om en ufør er hjemme med barna får de kanskje en trygg havn og blir arbeidsføre voksne, slik har den uføre kanskje bidratt like mye eller mer til samfunnet en noen som velger å ikke få barn/ får bare ett barn 🤷🏼‍♀️.

Stress kommer nok barna borti på et tidspunkt uansett, ville ikke vært bekymret for det. 

Anonymkode: b802f...bf2

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Debatten om tradwives har rast en stund nå. Skal familiene selv få bestemme? Er dette et tilbakeslag for likestilling at konemor stuller og steller og går til hånde for alle sammen i familien, at alle kan gå til dekket buffet og kaste fra seg skittentøy der de vil fordi Husets Mor tusler bak og rydder opp? 

Anonymkode: 7db51...3e3

Jeg lurer på hvorfor dette med kvinner som velger å være hjemme er så skrekkelig provoserende for en del, og hvordan en får for seg at det skulle innebære at resten av familien ikke en gang klarer å legge skittentøy i skittentøyskurven. Det virker som kvinner som velger tradisjonelt utløser en del bitre og lite rasjonelle følelser, og en kan spørre seg om noe av det handler om misunnelse eller at en føler andre kvinners valg om å prioritere tid med familien som et angrep på egne valg om å prioritere arbeid. Besynderlig. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandrine
herzeleid skrev (25 minutter siden):

Jeg lurer på hvorfor dette med kvinner som velger å være hjemme er så skrekkelig provoserende for en del, og hvordan en får for seg at det skulle innebære at resten av familien ikke en gang klarer å legge skittentøy i skittentøyskurven. Det virker som kvinner som velger tradisjonelt utløser en del bitre og lite rasjonelle følelser, og en kan spørre seg om noe av det handler om misunnelse eller at en føler andre kvinners valg om å prioritere tid med familien som et angrep på egne valg om å prioritere arbeid. Besynderlig. 

Jeg er vokst opp med en hjemmeværende husmor så jeg er hverken misunnelig eller provosert av løsningen. Men jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå at kvinner velger dette i 2024. Til og med tilbake i min barndom og oppvekst så ble hjemmeværende sett ned på - idag tenker jeg det er enda verre. 

Idag går ca 50% av alle inngåtte ekteskap i oppløsning - enda flere samboerskap. Å satse på at ektefellen setter av penger for manglende pensjon hadde ikke jeg våget satse alderdommen min på. 

Jeg er veldig glad for at arbeidsgiver har betalt inn for min pensjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Handler det egentlig om likestilling eller handler det om økonomi? Mange har ikke RÅD til å være tradwife. Jeg skulle gjerne vært det, men det blir for dyrt/mannen har ikke høy nok lønn.

Anonymkode: 1a76c...89d

Ja de handler om likestilling. Når det er like vanlig at mannen er den som går hjemme og suller som et nek uten annet mål og mening enn å være noen andres tjener, da kan vi snakke om at det er likestilling...

Anonymkode: 245a8...a39

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ser hvor "lett" det er å få ufør. Ja det tar tid og en går ned i lønn. Men den sykdommen som herjer mest i min kropp er en usynlig sykdom som legen ikke kan se på noen undersøkelser. Så egentlig kan hvem som helst snakke og sutre på seg lagtidssykdom, aap og ufør. 

Anonymkode: 5a5cd...c21

skam deg. Si det til dem som fremdeles ikke er blitt ufør etter 20 + år i nav systemet. Nav overprøver leger og spesialister. Det var ikke lett for meg å bli ufør heller, selv med en åpenbar sak. Kom i mål tilslutt etter 30 år og er så utslitt og syk nå har jeg har ikke livskvalitet igjen.  

Anonymkode: a2fe3...12c

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja de handler om likestilling. Når det er like vanlig at mannen er den som går hjemme og suller som et nek uten annet mål og mening enn å være noen andres tjener, da kan vi snakke om at det er likestilling...

Igjen, hvorfor provoserer det deg så voldsomt at andre kvinner velger å prioritere tid med og for familien? 

Endret av herzeleid
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
herzeleid skrev (46 minutter siden):

Misunnelse for at noen kvinner helt frivillig utsetter seg selv for økonomisk vold? At de står på bar bakke ved et brudd? Nei, mer en bekymring om hvor liten tankegang det er for fremtidig planlegging for disse, og hvor sårbar situasjon de setter seg i den dagen de blir byttet ut, eller selv har lyst til å dra fra et dårlig forhold (kanskje t.o.m et fysisk eller psykisk voldelig et. Du har vel bl.a. fått med deg partnerdrapsstatistikken, å dra fra en mann kan være noe av det farligste en kvinne gjør). Og selv om man har sikret seg via avtaler så vil det alltid være den i forholdet som sitter på eiendelene, og penger inn som vil ha makta i en konflikt / krangel. Ikke spesielt smart å sette seg i en slik situasjon.

Nå tenker jeg på ordentlige hjemmeværende kvinner her da,  ikke disse "bloggerne" som faktisk er selvstendig næringsdrivende. Disse er noe helt annet enn tradwifes.

Og ja, det føles også som et angrep som du sier,  for jo flere kvinner som velger dette, jo større sannsynlighet for at man kan fortsette med holdningene om at kvinner ikke er like mye verdt i arbeidslivet som menn, og dertil tilhørende kjønnsdiskriminering. (Som i sin tid faktisk førte til at jeg måtte omskolere meg fra et mannsdominert yrke, til et kvinnedominert et, bare fordi jeg som kvinne hadde født barn på løpende bånd og ikke var interessant å ansette i det private selv med høy relevant utdanning innen det mannsdominerte yrket. ). Hadde sikkert vært enklere om jeg var mann med barna som perler på en snor, det er jo uansett forventet at kvinner skal ta ansvaret for barna, så vi passet nok ikke inn i tankegangen vi, hvor far var like mye borte fra jobb (faktisk litt mer enn meg) pga fødselspermisjoner og syke barn dager som det jeg var.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
herzeleid skrev (8 minutter siden):

Igjen, hvorfor provoserer det deg så voldsomt at andre kvinner velger å prioritere tid med og for familien? 

Har svart deg under dette innlegget. Å prioritere tid med familien er dessuten ikke enten eller. Noe som bare hjemmeværende kvinner gjør. Forskjellen er vel at både menn og kvinner tar det ansvaret å prioritere familien når begge foreldrene er i jobb. Selvforsørgelse og forsørgelse av egne barn er like viktig som kvinne som for en mann. Kanskje t.o.m viktigere,  fordi det oftere er kvinner som får hovedomsorg for barna etter et samlivsbrudd. Bedre at de kan forsørge seg selv enn at staten må tre inn med forskjellige støtteordninger.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Alexandrine skrev (5 timer siden):

Men tenker du over at du da blir minstepensjonist? Har du utført regnestykket og sett hvor lite du vil få i pensjon?

Det finnes ingen garantier for at ekteskapet holder. Klarer du å sitte alene med bolig og utgifter? Mye å tenke over. 

Mange i lavtlønnsyrker blir minstepensjonister uansett.

Brunello skrev (5 timer siden):

Problemet med tradwife er at de bare skal stelle hjemme. Det går rett og slett ikke opp med samfunnskabalen. Skal det fungere, må de også stelle familiens eldre. Og dement svigerfar er ikke like kult på Instagram som å ominnrede huset.

Mange av de eldre burde heller få slippe. Ikke som i aktiv dødshjelp, men som i kun få lindrende behandling, ikke f.eks. cytostatika, antibiotika etc.

Anonymkode: b1dac...1dd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og du skjønner ikke at når du snakker med slike negative ord så hakker du på de som har valgt noe annet enn deg? 

Anonymkode: cd8db...13c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

skam deg. Si det til dem som fremdeles ikke er blitt ufør etter 20 + år i nav systemet. Nav overprøver leger og spesialister. Det var ikke lett for meg å bli ufør heller, selv med en åpenbar sak. Kom i mål tilslutt etter 30 år og er så utslitt og syk nå har jeg har ikke livskvalitet igjen.  

Anonymkode: a2fe3...12c

Medfølelse med deg at det tok deg så lang tid  og jeg er enig med deg i at holdningene til den du siterer ikke er bra. Men med en "åpenbar sak" så hadde du ikke blitt gående i systemet i 30 år. I åpenbare saker så går man ikke ut første opprinnelige periode på AAP engang. Håper uansett at du får et så godt liv som mulig i dine gjenværende leveår.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...