Gå til innhold

Uføre tradwives

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For bare noen uker siden leste jeg på en nav side på fb om ei dame som trenge økonomisk hjelp. Hun klarte ikke å jobbe pga diverse plager og hadde vært ufør i all sin tid.

Hun er ufør, greit nok. Hun var hjemme med 5 barn og fedrene hadde ikke samvær. De var også uføre og ingen inntekt til bidrag. 

Nå ventet hun barn nummer 6 og lurte på hva kan jeg KREVE av nav nå? Barnefar til barn nummer 6 var ute av bildet 🤯

Når du har 5 barn, ufør og attpåtil skal ha barn nummer 6 da er hun ikke mye syk. Hun har nok tjent godt på kontantstøtte og barnetrygd. 

Anonymkode: 0dc11...337

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ikke for de som klarer å holde på mannen sin.

Anonymkode: 7deeb...fb0

Vel... kvinner blir oftere sammen med eldre menn, menn som gjerne dør endel år før dem, så de kan uansett vente seg endel år som minstepensjonister.

Anonymkode: 245a8...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vel... kvinner blir oftere sammen med eldre menn, menn som gjerne dør endel år før dem, så de kan uansett vente seg endel år som minstepensjonister.

Hørt om arv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hørt om arv?

Hørt om gjeld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å være hjemmeværende mor er verken høyre-ekstremt eller fascistisk!!

Foreslår at du leser lenken vedkommende la ved. Den forklarer veldig godt hvorfor man ikke bør bruke uttrykket tradwife. Bruk gjerne det norske uttrykket hjemmeværende, det har en helt annen betydning.

Anonymkode: 93666...cd7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Solanum skrev (4 timer siden):

Bare se på første del av begrepet, "trad", for tradisjonell. Og hvem drømmer om det tradisjonelle? Jo, de på ytre høyre. 

Paranoid konspiratorisk tinnfoliehatt-svada.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Foreslår at du leser lenken vedkommende la ved. Den forklarer veldig godt hvorfor man ikke bør bruke uttrykket tradwife. Bruk gjerne det norske uttrykket hjemmeværende, det har en helt annen betydning.

Hvem har noe med hvilke uttrykk jeg og andre bruker? Jeg bruker akkurat de uttrykkene jeg vil. I denne konteksten hadde uttrykket ingenting å gjøre med høyre-ekstremisme å gjøre, så det er ingen grunn til å dra det inn i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvem har noe med hvilke uttrykk jeg og andre bruker? Jeg bruker akkurat de uttrykkene jeg vil. I denne konteksten hadde uttrykket ingenting å gjøre med høyre-ekstremisme å gjøre, så det er ingen grunn til å dra det inn i debatten.

Når begrepet kommer fra alt right og antifeminisme fremstår det som utrolig fordummende å bruke det i samme setting som det å ha valgfrihet.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

???

Vet du i det hele tatt hva en nazi er?
"Trad wife" er bare moderne slang for husmor/hjemmeværende, ordet ble populært gjennom TikTok. For en helt absurd påstand. Fordi noen har lyst til å prioritere barna sine, og har lyst til å stelle hjemme så er man nazi? Man er heller ikke automatisk høyre ekstremist fordi man ønsker noe mer tradisjonelt i forholdet.

Anonymkode: 43e2c...2b1

Ja en del av disse reaksjonene på at noen kvinner velger annerledes fremstår relativt ekstreme og lite rasjonelle. Tenk at en kvinnes valg om å prioritere familie kan provosere så voldsomt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
herzeleid skrev (1 time siden):

Ja en del av disse reaksjonene på at noen kvinner velger annerledes fremstår relativt ekstreme og lite rasjonelle. Tenk at en kvinnes valg om å prioritere familie kan provosere så voldsomt. 

En kvinnes valg om å prioritere familie provoserer ikke. Prioritere familie kan man også gjøre selv om man er i jobb. Eller prøver du å påstå at menn som jobber ikke prioriterer familien sin?

Det som provoserer er den dumskapen til noen av disse kvinnene med å ikke sikre sin egen økonomiske fremtid. Barna blir voksne etterhvert. Man skal ha et greit liv etter de har flyttet ut også.  Det provoserer også at noen menn gjerne vil ha kvinnene inni denne rollen hvor de blir hjelpesløse slaver for hans egen økonomi, uten å ha kontroll over eget liv.

Økonomisk uavhengighet er den sikreste måten å leve et fritt liv på.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Innlegget ble moderert bort, uvisst av hvilken grunn. Jeg lager en ny tråd, for jeg synes tema er interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

En kvinnes valg om å prioritere familie provoserer ikke. Prioritere familie kan man også gjøre selv om man er i jobb. Eller prøver du å påstå at menn som jobber ikke prioriterer familien sin?

Det som provoserer er den dumskapen til noen av disse kvinnene med å ikke sikre sin egen økonomiske fremtid. Barna blir voksne etterhvert. Man skal ha et greit liv etter de har flyttet ut også.  Det provoserer også at noen menn gjerne vil ha kvinnene inni denne rollen hvor de blir hjelpesløse slaver for hans egen økonomi, uten å ha kontroll over eget liv.

Du kan bare gi opp, det er hakk i plata, hvor svaret blir "å, dere blir bare provosert av at konemor har valgt noe tradisjonelt" - det hjelper ikke å presisere akkurat hva du sikter til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er så enig! Leste nettopp om ei som hadde tatt det valget. Hun og mannen ble enige om at hun skulle være hjemme. Hun stortrivdes, og fikk overtalt mannen til at de skulle ta ut barna fra barnehage og skole og ta noen måneder i varmere strøk. Det endte med at barna savnet både skole, venner og hus og ville hjem. Det fikk henne til å skjønne at barna faktisk trengte noe mer enn bare sine foreldre. Hun er fortsatt hjemmeværende, men de har flyttet hjem igjen, ungene er på skolen og minstemann er noen dager i barnehage. 

Anonymkode: bac47...5a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
knooters skrev (3 timer siden):

Du kan bare gi opp, det er hakk i plata, hvor svaret blir "å, dere blir bare provosert av at konemor har valgt noe tradisjonelt" - det hjelper ikke å presisere akkurat hva du sikter til.

Hehe. Dette er et tema jeg aldri kommer til å gi opp. Men jeg ser jo at det helst er menn som nettopp liker å trykke kvinner ned som kommer med disse svarene 😅 kanskje de selv er frustrerte over at det blir færre og færre kvinner de kan velge mellom som er såpass lette å lede...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Solanum skrev (5 timer siden):

Innlegget ble moderert bort, uvisst av hvilken grunn. Jeg lager en ny tråd, for jeg synes tema er interessant. 

Synd, for jeg syns artikkelen du la ved lenke til var bra. Det var denne https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/8q6bzQ/tradwife-feberen-herjer-jeg-kaller-det-husflidsfascisme

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når begrepet kommer fra alt right og antifeminisme fremstår det som utrolig fordummende å bruke det i samme setting som det å ha valgfrihet.

Jeg er uenig. Det har ingenting å si hvor et begrep kommer fra om det ikke blir brukt i den konteksten. Det er ingen som har patent på begrepet "tradwife" og det kan brukes fritt av alle i alle sammenhenger. Og for en latterlig og usaklig ting å henge seg opp i. Du ønsker at det skal være en kobling mellom tradwife og ytre høyre slik at du enkelt kan stemple det som nazi og stenge ned meningsmotstandere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 11.25):

Jeg er så lei av at folk skal rakke ned på syke og uføre uansett hva de gjør. For alt vi vet kan de ha mistet jobben de hadde på grunn av langvarig sykdom sjefen nektet å tilrettelegge for. Vi har høy sysselsetting i Norge, og det er ikke sånn at det står masse ledige stillinger rundt om som ingen vil ha. 

Det som er trist er at Norge nedprioriterer helse slik at det er de lange køene for å få hjelp, om man ikke får avslag med beskjed om at den overarbeidede fastlegen med alt for mange pasienter skal følge opp helseproblemer allmennlegen mangler kunnskap om. 

Så skal syke og uføre i tillegg få alt mulig crap og synsing, mens de kanskje daglig er i kontakt med helse- og sosialombudet, fylkesmann og Helsedirektoratet, mens man nektes medisiner man kan bli bedre av fordi staten mener de er for kostbare for eksempel. En del som drar til utlandet for å få bedre helsehjelp, som blant annet Gunnhild Stordalen, men ikke alle har økonomi til dette. Hvem vet foresten om hun egentlig er ufør, og firmaet er mest en hobby som eksen sponser? Men spiller det noen rolle? 

Alle har godt av å drive med ett eller annet, som gir mening i tilværelsen og gir livet verdt å leve. 

Angående at man ikke vet alt har også noen barn sykdom eller behov som krever litt ekstra. Men ikke alle ønsker å utlevere barna sine, eller ønsker at alt skal handle om sykdom. 
Du ser kanskje velstelt barn som spiser hjemmelaget brød, med hjemmelaget jordbærsyltetøy fra hagen. Mens mor og barn tilbringer mye tid på sykehus mens du er på jobb, og mammaen bruker mye tid på å få i barnet sitt mat da sykdom og medisiner gir dårlig matlyst. 

Anonymkode: e31ae...a07

Greia er at 10 % av Norges voksne befolkning mellom 18-67 år mottar trygd og stønad i stedet for å arbeide, og at trenden i tillegg er sterkt økende i den yngre vefolkningen. I tillegg har man en stadig mer syk og skrøpelig befolkning (både eldrebølgen og en stadig større andel nordmenn på trygd), og stadig færre som arbeider for å opprettholde velferdsstaten.

Du klager over at helse ikke prioriteres, samtidig som 10 % av Norges befolkning mellom 18-67 år påberoper seg for syke til å jobbe i det hele tatt. Hvem skal bekostige helsevesenets utfordringer, når stadig færre er i arbeid og i stedet setter digre sugerør i statskassa?? 

Det at så mange ikke evner å forstå at dette overhodet ikke er bærekraftig i særlig mange år, er virkelig skremmende.

Anonymkode: a0d8c...4be

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Greia er at 10 % av Norges voksne befolkning mellom 18-67 år mottar trygd og stønad i stedet for å arbeide, og at trenden i tillegg er sterkt økende i den yngre vefolkningen. I tillegg har man en stadig mer syk og skrøpelig befolkning (både eldrebølgen og en stadig større andel nordmenn på trygd), og stadig færre som arbeider for å opprettholde velferdsstaten.

Du klager over at helse ikke prioriteres, samtidig som 10 % av Norges befolkning mellom 18-67 år påberoper seg for syke til å jobbe i det hele tatt. Hvem skal bekostige helsevesenets utfordringer, når stadig færre er i arbeid og i stedet setter digre sugerør i statskassa?? 

Det at så mange ikke evner å forstå at dette overhodet ikke er bærekraftig i særlig mange år, er virkelig skremmende.

Anonymkode: a0d8c...4be

I den eldre befolkningen så har faktisk andelen uføre gått noe ned. Men det er bekymringsverdig med denne økningen i de yngre aldersgruppene, selv om de foreløpig utgjør en liten andel av totalen.

Jeg syns det blir feil å blande uføre og såkalte "tradwifes" inn i samme smørje. For hvis man er for syk til å jobbe så har man heller ikke mulighet til å stå på 24/7 som en tradwife.

Ellers så tar du feil i andel som "påberoper" seg for syke til å jobbe i det hele tatt.  Endel av de uføre er gradert uføre og jobber ved siden av, og også noen av de 100 % uføre er i noe arbeidsrelatert aktivitet, og atter andre ønsker å jobbe det de greier men finner ikke noen arbeidsgiver som ønsker å satse på dem.

Men det er nok likevel endel som er uføre som blir for fort gitt opp av staten,  fordi det kan være dyrere å holde dem i aktivitet enn å bare trygde dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker*** skrev (På 23.6.2024 den 14.36):

Jeg kan ikke tenke  meg prosenten av kvinner som går gjennom prosessen med å bli ufør bare for å bli husmor er særlig høy. Forøvrig synes jeg det ulønnete arbeidet hjemmeværende foreldre/omsorgspersoner gjør i hjemmet er like mye verdt som et betalt arbeid. Å være hjemmeværende mor er vell ikke synonymt med å la resten av familien slenge rundt seg med ting og vise null respekt? Virker som ts lar seg provosere av husmødre. 

Jeg tror du glemmer at kvinner og menn i arbeid gjør mye av det samme arbeidet hjemme som husmødrene gjør, bare på toppen av en vanlig jobb. Så er det all tradwife-moroa som kommer på toppen, som fermentering, surdeig, hjemmesydde klær osv. 

Anonymkode: 94138...213

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det som provoserer er den dumskapen til noen av disse kvinnene med å ikke sikre sin egen økonomiske fremtid. Barna blir voksne etterhvert. Man skal ha et greit liv etter de har flyttet ut også. 

Så du blir så provosert av andre kvinner som ikke prioriterer tid med familien fremfor økonomi. Igjen synes jeg ikke det fremstår særlig sympatisk, men det er i alle fall en ærlig ytring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...