Gå til innhold

Uføre tradwives

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Misunnelse for at noen kvinner helt frivillig utsetter seg selv for økonomisk vold? At de står på bar bakke ved et brudd? Nei, mer en bekymring om hvor liten tankegang det er for fremtidig planlegging for disse, og hvor sårbar situasjon de setter seg i den dagen de blir byttet ut, eller selv har lyst til å dra fra et dårlig forhold (kanskje t.o.m et fysisk eller psykisk voldelig et. Du har vel bl.a. fått med deg partnerdrapsstatistikken, å dra fra en mann kan være noe av det farligste en kvinne gjør). Og selv om man har sikret seg via avtaler så vil det alltid være den i forholdet som sitter på eiendelene, og penger inn som vil ha makta i en konflikt / krangel. Ikke spesielt smart å sette seg i en slik situasjon.

Nå tenker jeg på ordentlige hjemmeværende kvinner her da,  ikke disse "bloggerne" som faktisk er selvstendig næringsdrivende. Disse er noe helt annet enn tradwifes.

Økonomisk vold? Vi snakker om kvinner som prioriterer å være hjemme med familien og du mener de utsetter seg for "økonomisk vold". Det høres ganske, "ute" ut. 

Ellers virker det åpenbart at det ikke handler om at det for din del ikke handler om noen bekymring for andre kvinner. Da hadde du antagelig ikke omtalt dem så nedsettende som du gjør:

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja de handler om likestilling. Når det er like vanlig at mannen er den som går hjemme og suller som et nek uten annet mål og mening enn å være noen andres tjener, da kan vi snakke om at det er likestilling...

Anonymkode: 245a8...a39

Sitat

Og ja, det føles også som et angrep som du sier,  for jo flere kvinner som velger dette, jo større sannsynlighet for at man kan fortsette med holdningene om at kvinner ikke er like mye verdt i arbeidslivet som menn, og dertil tilhørende kjønnsdiskriminering. (Som i sin tid faktisk førte til at jeg måtte omskolere meg fra et mannsdominert yrke, til et kvinnedominert et, bare fordi jeg som kvinne hadde født barn på løpende bånd og ikke var interessant å ansette i det private selv med høy relevant utdanning innen det mannsdominerte yrket. ). Hadde sikkert vært enklere om jeg var mann med barna som perler på en snor, det er jo uansett forventet at kvinner skal ta ansvaret for barna, så vi passet nok ikke inn i tankegangen vi, hvor far var like mye borte fra jobb (faktisk litt mer enn meg) pga fødselspermisjoner og syke barn dager som det jeg var.

Så fordi du mener deg fanget av andres forventninger ønsker du å fange andre kvinner. Det fremstår ikke helt sunt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
herzeleid skrev (1 minutt siden):

Økonomisk vold? Vi snakker om kvinner som prioriterer å være hjemme med familien og du mener de utsetter seg for "økonomisk vold". Det høres ganske, "ute" ut. 

Vi snakker om kvinner som velger å være økonomisk avhengig av noen andre, som lar seg bli forsørget fremfor å ta ansvar for eget liv og evne barn. Det høres ganske "ute" ut. Les deg gjerne opp på hva økonomisk vold betyr.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandrine
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Mange i lavtlønnsyrker blir minstepensjonister uansett.

Mange av de eldre burde heller få slippe. Ikke som i aktiv dødshjelp, men som i kun få lindrende behandling, ikke f.eks. cytostatika, antibiotika etc.

Anonymkode: b1dac...1dd

Ja, hvis man jobber redusert. Derfor er det så viktig å jobbe full tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi snakker om kvinner som velger å være økonomisk avhengig av noen andre, som lar seg bli forsørget fremfor å ta ansvar for eget liv og evne barn. Det høres ganske "ute" ut. Les deg gjerne opp på hva økonomisk vold betyr.

Jeg synes et så mørkt livssyn høres veldig trist ut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Mange i lavtlønnsyrker blir minstepensjonister uansett.

Mange av de eldre burde heller få slippe. Ikke som i aktiv dødshjelp, men som i kun få lindrende behandling, ikke f.eks. cytostatika, antibiotika etc.

Anonymkode: b1dac...1dd

Så de skal dø av infeksjoner som kan gjøre de veldig syke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Misunnelse for at noen kvinner helt frivillig utsetter seg selv for økonomisk vold? At de står på bar bakke ved et brudd? Nei, mer en bekymring om hvor liten tankegang det er for fremtidig planlegging for disse, og hvor sårbar situasjon de setter seg i den dagen de blir byttet ut, eller selv har lyst til å dra fra et dårlig forhold (kanskje t.o.m et fysisk eller psykisk voldelig et. Du har vel bl.a. fått med deg partnerdrapsstatistikken, å dra fra en mann kan være noe av det farligste en kvinne gjør). Og selv om man har sikret seg via avtaler så vil det alltid være den i forholdet som sitter på eiendelene, og penger inn som vil ha makta i en konflikt / krangel. Ikke spesielt smart å sette seg i en slik situasjon.

Nå tenker jeg på ordentlige hjemmeværende kvinner her da,  ikke disse "bloggerne" som faktisk er selvstendig næringsdrivende. Disse er noe helt annet enn tradwifes.

Og ja, det føles også som et angrep som du sier,  for jo flere kvinner som velger dette, jo større sannsynlighet for at man kan fortsette med holdningene om at kvinner ikke er like mye verdt i arbeidslivet som menn, og dertil tilhørende kjønnsdiskriminering. (Som i sin tid faktisk førte til at jeg måtte omskolere meg fra et mannsdominert yrke, til et kvinnedominert et, bare fordi jeg som kvinne hadde født barn på løpende bånd og ikke var interessant å ansette i det private selv med høy relevant utdanning innen det mannsdominerte yrket. ). Hadde sikkert vært enklere om jeg var mann med barna som perler på en snor, det er jo uansett forventet at kvinner skal ta ansvaret for barna, så vi passet nok ikke inn i tankegangen vi, hvor far var like mye borte fra jobb (faktisk litt mer enn meg) pga fødselspermisjoner og syke barn dager som det jeg var.

Du vet det er mange som holder sammen også, i gode ekteskap, livet ut? Det er vel ikke så ille å håpe på å få til det? Det er kanskje til og med verdt å satse på? Og å satse, det innebærer å ofre noe og risikere å tape. Sånn er livet.

Hvorfor er det viktig at kvinner er like mye verdt i arbeidslivet som menn? Kan ikke menn få være viktige på et område og kvinner få være viktige på et annet? Eller synes du ikke det er viktig å oppdra barn? Er det viktigere å fylle ut Excel-ark og sitte i møter med sjefen dagen lang enn å stelle sitt eget hjem?

Anonymkode: 7deeb...fb0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
herzeleid skrev (13 minutter siden):

Ja, men virkeligheten er jo trist mtp. hvor stor andel av parforhold som ryker... Har du troen på at alle disse har ordnet det så den hjemmeværende ikke blir en økonomisk taper ved brudd? 

Anonymkode: 6c0d6...1f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men virkeligheten er jo trist mtp. hvor stor andel av parforhold som ryker... Har du troen på at alle disse har ordnet det så den hjemmeværende ikke blir en økonomisk taper ved brudd? 

Anonymkode: 6c0d6...1f7

Alle? Selvfølgelig ikke. Det er derimot milevis forskjell mellom å oppfordre folk til å ta forholdsregler og det å snakke stygt om kvinner som velger å prioritere tid med og for familien. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Norge 2024, hvor det er mer skamfullt å bli forsørget av et annet voksent menneske enn å bli forsørget av staten…

Anonymkode: ffc56...436

Selvsagt er det det. Det er noe helt annet å se en person slite for at du skal klare deg enn at du får hjelp av mange, som også hjelper mye annet uansett. Det blir mindre personlig. 

Er flaut å få hjelp da, men å møte den du får hjelp av syns jeg var kjempe ekkelt da exn hjalp meg mye en stund. Jeg hjalp også han mye en gang før det igjen, å hadde jeg ikke visst det har det vært umulig å ta imot den hjelpen. 

Anonymkode: 1ddd5...c3a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
herzeleid skrev (Akkurat nå):

Alle? Selvfølgelig ikke. Det er derimot milevis forskjell mellom å oppfordre folk til å ta forholdsregler og det å snakke stygt om kvinner som velger å prioritere tid med og for familien. 

Barna trenger skolen og barnehagen for sosialisering og læring. Og mor trenger også sosialisering. Håper hun har klart å skaffe seg det selv om hun er hjemme for uten kan du fort gå på veggen. Det er et hult og gørr kjedelig liv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barna trenger skolen og barnehagen for sosialisering og læring. Og mor trenger også sosialisering. Håper hun har klart å skaffe seg det selv om hun er hjemme for uten kan du fort gå på veggen. Det er et hult og gørr kjedelig liv.

Mor og barn sosialiserer hverandre, og de kan også treffe andre hjemmeværende mødre med barn når det blir vanlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, pressplay said:

Jeg tror pendelen svinger. Feminismen har gått for langt i å "kreve" at kvinner deltar mest mulig i arbeidslivet og mange føler seg derfor presset til å oppnå et ideal for å ikke svikte likestillingen. Jeg tror vi i tiden framover vil få en mellomting mellom feminismen og tradwifes der kvinner vil ta lengre, ubetalt foreldrepermisjon mens barna er små fordi mange kvinner foretrekker å være med barna enn i arbeid i denne perioden, for så å returene til arbeidslivet senere. Jeg ser dette allerede i dag på egne venner der mange ser på det som et privilegium at de kan være hjemme hvis mannen har god nok inntekt, mens andre føler seg tvunget tilbake til arbeidslivet tidligere enn ønsket fordi de ikke har råd. 

Likestillingens oppgaver er å gi menn og kvinner like valg og like muligheter, ikke til å tvinge dem inn i et politisk korrekt livsmønster de ikke trives i.

Jeg vil bare understreke dette jeg har uthevet. Det er så essensielt viktig for meg, som kvinne i dagens samfunn, at menn og kvinner har like muligheter og like valg. Om du som kvinne eller mann ønsker å ta lengre ubetalt foreldrepermisjon, så er det helt greit. De velger det som gjøres riktig for dem, og det burde ikke spille noen rolle dersom det er mannen eller kvinne. 

Anonymkode: ecee8...b65

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, herzeleid said:

Det som jeg er veldig bastant og kjemper for her er at folk skal slutte å latterliggjøre menn som prioriterer tid med og for familien. Vi burde normalisere det mer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Mor og barn sosialiserer hverandre, og de kan også treffe andre hjemmeværende mødre med barn når det blir vanlig nok.

En voksen kvinne trenger andre voksne mennesker. En baby er ikke sosialisering

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det som jeg er veldig bastant og kjemper for her er at folk skal slutte å latterliggjøre menn som prioriterer tid med og for familien. Vi burde normalisere det mer. 

Jeg ser ikke motsetningen eller relevansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg, brudd på regelen om å utgi seg for å være flere brukere, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

En voksen kvinne trenger andre voksne mennesker. En baby er ikke sosialisering

Mødre med babyer er allerede hjemmeværende i permisjon og treffer andre mødre i samme situasjon. Dette kunne fortsatt i flere år mens barna ble eldre, men karrierejaget og barnehage-kompromisset kommer i mellom foreldre og barn og ødelegger.

Det er rart at når dyr ikke får være sammen med sine avkom er det dyremishandling, men når mennesker og deres barn separeres, så komplekse som vi er, da er det helt greit.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det viktig at kvinner er like mye verdt i arbeidslivet som menn? Kan ikke menn få være viktige på et område og kvinner få være viktige på et annet?

Det er viktig for individets frihet at man har mulighet til å være økonomisk selvstendig, og det du har mellom beina betyr ingenting om hvilke muligheter du skal ha for å gjøre nettopp dette.

Eller synes du ikke det er viktig å oppdra barn? Er det viktigere å fylle ut Excel-ark og sitte i møter med sjefen dagen lang enn å stelle sitt eget hjem?

Joda, det er viktig å oppdra barn. Noe de fleste kvinner og menn fint greier uten å bli forsørget av noen andre. Men ja, det er viktigere å fylle ut Excel- ark og sitte i møter dagen lang enn å stelle sitt eget hjem.  Det må det åpenbart være, ettersom de fleste menn og kvinner faktisk  gjør dette (eller andre jobber som fører til en inntekt hvor de kunne forsørge seg selv og sine egne barn. ).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
herzeleid skrev (1 time siden):

Ja det er veldig trist at noen kvinner ikke ser sin egen verdi, og at noen menn utnytter dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke kalle seg tradwife om man er uføre, hele poenget med tradwife'ing er at man ikke skal ha egen inntekt og derfor er avhengi av at man har en partner med god nok inntekt til å dekke alt av utgifter og pensjonssparing

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...