Gå til innhold

Bryte kontakt med slekten. Vil dette gjøre meg arveløs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mine to søsken vil arve fra 5 mennesker som er i midten av 70-årene.

Jeg skjønner fullt ut om jeg blir arveløs. At de vil dele ut på forhånd for at jeg ikke skal ha noe.

Er det slik at jussen slår inn først etter død?

Kommer ikke til å sloss om dette. Bare nysgjerrig.

Anonymkode: 225f1...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen i norge kan bli gjort arveløs, hvis de gir bort før sin død kan du kreve din del etter deres død og i visse tilfeller. 

Anonymkode: 36b43...3dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen i norge kan bli gjort arveløs, hvis de gir bort før sin død kan du kreve din del etter deres død og i visse tilfeller. 

Anonymkode: 36b43...3dd

Hva mener du her? Hvis de gir bort formue, eller bruker den, før sin død, kan ikke TS kreve det som er brukt/gitt bort som arv? Da arver hun kun av det som måtte være igjen, sammen med de andre arvingene. 

Anonymkode: 6ab08...118

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testamente og slikt kan vel diktere en del. Men vurderer du å la vær hvis du blir arveløs eller hvorfor har det noe å si? 

Anonymkode: a94f9...aab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva mener du her? Hvis de gir bort formue, eller bruker den, før sin død, kan ikke TS kreve det som er brukt/gitt bort som arv? Da arver hun kun av det som måtte være igjen, sammen med de andre arvingene. 

Anonymkode: 6ab08...118

Feks en mann som skriver over alle verdiene på ny kone så ikke barn skal arve noe, jeg har sett slike eksempel 

Anonymkode: 36b43...3dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvem det er snakk om å få arv fra. Tanter og onkler f.eks kan gjøre som de vil. Hvis de har opprettet testament gjelder det etter deres død. Hvis de ikke har opprettet testament gjelder lovens regler, og da vil du få arv på lik linje med dine søsken hvis det er dere som er arveberettiget.

Hvis det er snakk om mor og far, gir arvelovens regler om pliktarv til barn begrensninger i hvor mye de kan testamentere bort. I utgangspunktet skal du derfor være sikret en viss arv etter loven. Men: Disse begrensningene gjelder dødsdisposisjoner (det som skal skje med pengene etter deres død) og ikke hva de gjør med pengene sine i levende live. Hvis de f.eks. vil gi bort hytta eller masse penger til et av dine søsken mens de lever, står de helt fritt til det, så lenge gaven har realitet mens de lever. (Dvs så lenge de faktisk gir det bort, og ikke i realiteten beholder det selv frem til de dør.)

Anonymkode: 25be8...f9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva mener du her? Hvis de gir bort formue, eller bruker den, før sin død, kan ikke TS kreve det som er brukt/gitt bort som arv? Da arver hun kun av det som måtte være igjen, sammen med de andre arvingene. 

Anonymkode: 6ab08...118

Dette.

Våre foreldre har lagt strenge føringer på våre liv. Er utslitt.

Så min frihet vil skape skuffelser som kanskje kan føre til grep for å straffe meg økonomisk.

Anonymkode: 225f1...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det slik at jussen slår inn først etter død?

Det er klart at de kan gjøre som de selv ønsker med sine penger når de er i livet. Arv slår først inn når man er død. Med mindre der er dødsdisposisjon, gjør de som de selv vil.

Dette er heller ikke foreldrene dine, men onkler/tanter det er snakk om?  Da kan de også skrive et testament om de ikke har livsarvinger. Det er ikke snakk om pliktarv om det er det som er tilfellet.

Anonymkode: 8cb91...904

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg og mine to søsken vil arve fra 5 mennesker som er i midten av 70-årene.

Jeg skjønner fullt ut om jeg blir arveløs. At de vil dele ut på forhånd for at jeg ikke skal ha noe.

Er det slik at jussen slår inn først etter død?

Kommer ikke til å sloss om dette. Bare nysgjerrig.

Anonymkode: 225f1...23b

Hvorfor skal du bryte kontakten med slekta? Siden det er snakk om 5 stk i 70-åra, høres det ikke ut som at det er veldig nære slektninger, som du har veldig tett kontakt med, men kanskje barnløse tanter/onkler? Og hvis det er så at de ikke har egne arvinger, kan det godt hende de har skrevet testamente, hvor de ønsker at en veldedig organisasjon skal arve dem. Og hvis du sier du ikke vil ha noe mer med dem å gjøre, er det jo desto større sjanse for at de skriver et testamente hvor du utelukkes.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...