Gå til innhold

Trenger sårt noen råd, om forholdet mitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Både jeg og mannen har fått kjørt oss siste årene, og har hatt stygge sykdomshistorier rundt 2 av 3 barn. Jeg føler at jeg har vært mye alene om oppfølgingen her, selv om han stiller opp på det jeg ber om. Jeg må ha hovedkontrollen. Både i det helsemessige og i forhold til skole. Han er også mye borte på jobb, og har også vært flink til å ta vare på det sosiale. Flere gutteturer i året, noe jeg egentlig støtter, men har fått litt avsmak på. Da han ikke alltid spør om det passer.

Nå har han flyttet inn på gjesterommet. Jeg forstår at han delvis har gjort det for å ta hensyn til meg, som har hatt det heftig på jobb siste ukene. Men... Så bare blir han der. I to uker.

Vi har vært sammen i 20 år, og jeg har egentlig tilbrakt hele voksenlivet med han. Og er selvsagt veldig glad i han. Opplever det som jeg er den som også må dra forholdet. Sexen er god, og der er han ikke ego. Men... Hvorfor tar han ikke grep i forhold til å vise at han settet pris på meg? Og hvorfor tar ikke han noensinne grep i forhold til å komme nærmere meg?

Har prøvd å spørre han litt om hvilke tanker han har for fremtiden. Han sier da han er fornøyd sånn ting er nå, og om han drømmer om noe handler det oftest om å kjøpe ting. Jeg drømmer om å se mer av verden, nå som barna er blitt nesten voksne. Og føler at det har kommet inn en avstand mellom oss.

Når det er sagt er jeg nok blitt et litt kjedelig menneske, som i flere år ikke har hatt tid å tenke på meg selv.  Og fremstår nok ikke som en spennende partner, så kan forstå at han tar meg litt som en selvfølge. Noen råd? 

Anonymkode: 4d673...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Parterapi. Gå gjerne privat utenom familievernkontoret til noen som har gode tilbakemeldinger fra andre, dersom dere har råd. 

Han virker som den typisk tilfredse mannen der alt surrer og går helt greit, mens du styrer familien AS og tenker mer på om du syns det er verdt å leve slik.

Forskning viser at menn har en større tendens til å akseptere situasjonen slik den er, og leve godt med det, mens kvinnen føler mer på det og derfor tenker mer på det. I langvarige forhold er det oftest kvinnen som bryter ut etter å ha tenkt leeenge. 

Så det er bare å begynne å jobbe med problemene heller enn å sitte og tenke alene. Da går tiden, du tenker mer og mer og så blir det slutt. Eller du lever i det, men ulykkelig. 

Anonymkode: 369ac...874

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men... Hvorfor tar han ikke grep i forhold til å vise at han settet pris på meg? Og hvorfor tar ikke han noensinne grep i forhold til å komme nærmere meg?

Du trenger ikke svar på dette eller en synsk person, 

Det du trenger å soørre deg om hvorfor bryr du deg mer om dette, enn at det ikke dekker dine behov? Du sier selv du ikke har fått tenkt på deg selv. Mannen har flyttet ut fra soverommet, han har kobla ut virker det som, kanskje du seriøst skal gjøre det samme før dere råtner på rot begge to

Anonymkode: 43454...df2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Parterapi. Gå gjerne privat utenom familievernkontoret til noen som har gode tilbakemeldinger fra andre, dersom dere har råd. 

Han virker som den typisk tilfredse mannen der alt surrer og går helt greit, mens du styrer familien AS og tenker mer på om du syns det er verdt å leve slik.

Forskning viser at menn har en større tendens til å akseptere situasjonen slik den er, og leve godt med det, mens kvinnen føler mer på det og derfor tenker mer på det. I langvarige forhold er det oftest kvinnen som bryter ut etter å ha tenkt leeenge. 

Så det er bare å begynne å jobbe med problemene heller enn å sitte og tenke alene. Da går tiden, du tenker mer og mer og så blir det slutt. Eller du lever i det, men ulykkelig. 

Anonymkode: 369ac...874

Takk for svar! Vi har tenkt på det, eller jeg har tenkt på det. Men som sagt... Han er jo såre fornøyd.

Sikkert lurt å ta ordentlig grep. Sa til han i går at vi må bruke litt tid på å finne ut av ting mellom oss i sommer. Og det værste er at jeg ikke tror jeg spesielt storkrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke svar på dette eller en synsk person, 

Det du trenger å soørre deg om hvorfor bryr du deg mer om dette, enn at det ikke dekker dine behov? Du sier selv du ikke har fått tenkt på deg selv. Mannen har flyttet ut fra soverommet, han har kobla ut virker det som, kanskje du seriøst skal gjøre det samme før dere råtner på rot begge to

Men... Han opplever ikke at han har koblet ut, han mener alt er helt fint.

Uansett. Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men... Han opplever ikke at han har koblet ut, han mener alt er helt fint.

Uansett. Takk for innspill.

Da vet du jo svaret, han har ikke et problem med at du gjør alt, har ingen behov, aldri tenker på deg selv eller prioriterer deg selv, at det aldri er du som er i fokus. Det har vært slik i over 20 år, hva tror du, at det er størst sjanse for at han plutselig ser at du også er et menneske med behov og puls, eller at du blir lykkelig av å dumpe alt dette ansvaret og endelig få puste?

For jeg kan med stor sikkerhet, den største faktisk, si at dette kommer ikke tilå forandre seg. Enten går du og blir fri på den måten, eller så er dette det forholdet du har livet ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Da vet du jo svaret, han har ikke et problem med at du gjør alt, har ingen behov, aldri tenker på deg selv eller prioriterer deg selv, at det aldri er du som er i fokus. Det har vært slik i over 20 år, hva tror du, at det er størst sjanse for at han plutselig ser at du også er et menneske med behov og puls, eller at du blir lykkelig av å dumpe alt dette ansvaret og endelig få puste?

For jeg kan med stor sikkerhet, den største faktisk, si at dette kommer ikke tilå forandre seg. Enten går du og blir fri på den måten, eller så er dette det forholdet du har livet ut. 

Ts her

Uff. Han er jo også en fin fyr, og vi har mye og god historie sammen. Virker bare som det er jeg som hele veien må holde liv i gløden, men er det ikke ofte sånn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her

Uff. Han er jo også en fin fyr, og vi har mye og god historie sammen. Virker bare som det er jeg som hele veien må holde liv i gløden, men er det ikke ofte sånn? 

Det betyr jo ikke at det er riktig, du er jo her og søker råd, hvilket forteller meg at du har fått nok for lenge siden.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det er sagt er jeg nok blitt et litt kjedelig menneske, som i flere år ikke har hatt tid å tenke på meg selv.  Og fremstår nok ikke som en spennende partner, så kan forstå at han tar meg litt som en selvfølge. Noen råd? 

Her tror jeg du er inne på det. Prøv å ta mer tid til deg selv. Finne ut hva du vil og hva du liker, hva du pleide å like. Plutselig blir du mer spennende både for deg selv og for han. Han tror kanskje han kjenner deg ut og inn, og at han ikke trenger å være nysgjerrig på deg lenger.

Anonymkode: efe0c...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er også mye borte på jobb, og har også vært flink til å ta vare på det sosiale. Flere gutteturer i året, noe jeg egentlig støtter, men har fått litt avsmak på. Da han ikke alltid spør om det passer.

Jeg drømmer om å se mer av verden, nå som barna er blitt nesten voksne. Og føler at det har kommet inn en avstand mellom oss.

Hva om du starter med å reise bort selv? Da får han oppleve å måtte ta ansvar for alt i hjemmet og at du ikke er en selvfølge. Da finner han nok fort ut at han også vil være med deg og se verden.

Anonymkode: 55711...5c8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men... Hvorfor tar han ikke grep i forhold til å vise at han settet pris på meg? Og hvorfor tar ikke han noensinne grep i forhold til å komme nærmere meg?

Dette må du spørre han om. Hva gjør du for å gjøre dette for han?

Har prøvd å spørre han litt om hvilke tanker han har for fremtiden. Han sier da han er fornøyd sånn ting er nå, og om han drømmer om noe handler det oftest om å kjøpe ting. Jeg drømmer om å se mer av verden, nå som barna er blitt nesten voksne. Og føler at det har kommet inn en avstand mellom oss.

Spør han om hva som gjør at han drømmer om ting, og ikke handlinger som gir minner. Drømmer som handler om dere som et par og partnere.

Hva om du sier at du ikke er fornøyd, hva svarer han til det? Vil han ha et ønske om at du også skal være fornøyd, eller er det kun han det handler om?

Det er klart at man mister seg selv når man hele tiden må tenke på andre og legge sitt eget liv til rette for de andre og ikke seg selv.

Du kan med fordel bruke mer tid på deg selv, finne ut hva du liker og ønsker ut av livet ditt.

Anonymkode: d5e15...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en mulighet for at han ikke forstår hvor missfornøyd du er og derfor ikke ser problemet med samlivet. Han har det tross alt som plommen i egget. 

Vet han at du vurderer skilsmisse fordi han er så tafatt? 

Det kan føles ut som du står å skriker ut dine behov, men egentlig så hvisker du de bare.. mens han ikke hører etter. 

Vær tydelig med han. Veldig tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trek skrev (2 minutter siden):

Er det en mulighet for at han ikke forstår hvor missfornøyd du er og derfor ikke ser problemet med samlivet. Han har det tross alt som plommen i egget. 

Vet han at du vurderer skilsmisse fordi han er så tafatt? 

Det kan føles ut som du står å skriker ut dine behov, men egentlig så hvisker du de bare.. mens han ikke hører etter. 

Vær tydelig med han. Veldig tydelig.

Takk! For reflekterte innspill. Er for sliten til å ta ordentlig tak nå. Tenkte å bruke ferien til å finne ut av meg selv, altså legge inn små lommer av egotid.

Sa fra til han i dag, om at jeg synes det er rart han prioriterer (fleksible) jobbprosjekter inn i den lille felles ferien vi har. Og spurte om han syntes det var vanskelig å snakke om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! For reflekterte innspill. Er for sliten til å ta ordentlig tak nå. Tenkte å bruke ferien til å finne ut av meg selv, altså legge inn små lommer av egotid.

Sa fra til han i dag, om at jeg synes det er rart han prioriterer (fleksible) jobbprosjekter inn i den lille felles ferien vi har. Og spurte om han syntes det var vanskelig å snakke om det.

Jeg stiller også sånne åpne spørsmål og forventer at mannen skal forstå at jeg egentlig mener det var dumt gjort å legge inn prosjekt på jobb i ferien vår. At jeg ble såret over at han ikke velger å tilbringe tid med meg, men vil heller være på jobb. Det får meg til å føle at jeg ikke er viktig lengre.

Det er ikke sikkert han skjønner alt dette om du bare sier det var ett rart valg. 

Hva sa han da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han sa at han syntes det var vanskelig å snakke om. Og ble litt brydd. 

Har sagt til han at vi må sette av tid til å bli litt bedre kjent med hverandre igjen i ferien, og tror han er med på den. Men... Er nok jeg som må dra i gang den prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Han sa at han syntes det var vanskelig å snakke om. Og ble litt brydd. 

Har sagt til han at vi må sette av tid til å bli litt bedre kjent med hverandre igjen i ferien, og tror han er med på den. Men... Er nok jeg som må dra i gang den prosessen.

Mulig du må det, men du kan også si veldig tydelig at nå må han faktisk ta tak, for dette går feil vei. Si rett ut at om han ikke tar seg sammen å møter deg på dette så går det mot brudd.

Det er ikke sikkert han forstår hva «sette av tid til å bli kjent med hverandre igjen» betyr. Det er litt vagt, for en mann som er usikker og trenger noe konkret. 

Nå vet jeg at du vil at han skal ville, men du blir nødt til å fortelle han helt konkret hva du forventer frem til han skjønner tegningen. Det er litt vondt å vanskelig, men stå på ditt uten at du gjør alt for han. Pek han i riktig retning og la han ordne opp. 

Jeg har det ikke bra. For at jeg skal ha det bra trenger jeg (fyll inn konkrete ting). Kan du gjøre dette for meg?  

Det er jo en grunn til at mange menn blir så overrasket når det blir slutt. Alt var jo så fint? Det kom helt ut av det blå. Det er en kombinasjon av at kvinner tror de har sagt fra tusen ganger, men så har vi gjerne bare hintet i 90%  av tilfellene og antar at han må jo forstå.

Mens mannen på sin side skjønner ikke at det er noe galt, for de har det greit. De plukker ikke opp det de burde ha skjønt i det heletatt. De aner at noe ikke er i orden, men forstår ikke alvorligheten i det.

Kanskje han også er sliten, usikker og nå føler han seg kanskje utilstrekkelig men uten noen plan for hva som kan gjøres. Kanskje han tror at om han bare sitter rolig i båten og ikke gjør noe så går det over? Mange som har den strategien, selv om det bare funker til det blir bråstopp. 

Syntes ikke du skulle drøye det og se det an.. det blir ikke bedre.. bare riv av plasteret med en gang.

Du får ikke noen forandringer her uten at du faktisk endrer noe.  

Endret av Trek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Trek skrev (6 timer siden):

Mulig du må det, men du kan også si veldig tydelig at nå må han faktisk ta tak, for dette går feil vei. Si rett ut at om han ikke tar seg sammen å møter deg på dette så går det mot brudd.

Det er ikke sikkert han forstår hva «sette av tid til å bli kjent med hverandre igjen» betyr. Det er litt vagt, for en mann som er usikker og trenger noe konkret. 

Nå vet jeg at du vil at han skal ville, men du blir nødt til å fortelle han helt konkret hva du forventer frem til han skjønner tegningen. Det er litt vondt å vanskelig, men stå på ditt uten at du gjør alt for han. Pek han i riktig retning og la han ordne opp. 

Jeg har det ikke bra. For at jeg skal ha det bra trenger jeg (fyll inn konkrete ting). Kan du gjøre dette for meg?  

Det er jo en grunn til at mange menn blir så overrasket når det blir slutt. Alt var jo så fint? Det kom helt ut av det blå. Det er en kombinasjon av at kvinner tror de har sagt fra tusen ganger, men så har vi gjerne bare hintet i 90%  av tilfellene og antar at han må jo forstå.

Mens mannen på sin side skjønner ikke at det er noe galt, for de har det greit. De plukker ikke opp det de burde ha skjønt i det heletatt. De aner at noe ikke er i orden, men forstår ikke alvorligheten i det.

Kanskje han også er sliten, usikker og nå føler han seg kanskje utilstrekkelig men uten noen plan for hva som kan gjøres. Kanskje han tror at om han bare sitter rolig i båten og ikke gjør noe så går det over? Mange som har den strategien, selv om det bare funker til det blir bråstopp. 

Syntes ikke du skulle drøye det og se det an.. det blir ikke bedre.. bare riv av plasteret med en gang.

Du får ikke noen forandringer her uten at du faktisk endrer noe.  

Takk! Du har helt rett. Må bare få han i posisjon til å prate, er jo helt med på den at vi trenger noen forandringer.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte så er veien frem til selve handlingen den aller vanskeligste biten. All grublingen og følingen er fryktelig slitsom. 

Jeg tror at det føles kjempe stort nå. Når du får snakket med mannen så føles det kanskje uoverkommelig stort for han også. Men sånn egentlig så må dere bare justere kursen bitte litt også blir det gradvis bedre og bedre selv med små justeringer. 

Har veldig troa på at dette løser seg for dere med litt god kommunikasjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...