Gå til innhold

Fryseforsøk innsett av blastocyst på tirsdag - når kan jeg tidligst teste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg kan forevente et riktig svar nå på tirsdag eller onsdag som kommer? Jeg kjenner at jeg klarer ikke å vente til blodprøven på fredag.. Planen før tilbakesetting var å kjøpe en graviditetstest til fredag og teste selv like etter at blodprøven var tatt (om morgenen), men jeg kjenner at jeg klarer ikke å vente så lenge..

Mannen blir irritert og mener at jeg må roe meg, og det forsøker jeg også, men nå har behovet for å få vite blitt så sterkt. Og jeg har en dårlig følelse.. Drømte i natt om mange negative tester og bare rot. 

Når er det ok å begynne testingen uten å være helt hysterisk? 

Anonymkode: c3af5...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og er det bedre egentlig med disse litt billigere strimmeltestene der man kanskje kan skimte en strek? Jeg ser for meg at digitaltestene da gjerne heller vil vise negativ i stedet for falsk positiv hvis det er for lavt nivå til å faktisk bekrefte 100% med graviditet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt eggløsningssprøyte og dermed har rester av hCG i blodet som påvirker testene en stund?

Hvis blastocysten var 5 dager på tirsdag, hadde jeg nok testet på tirsdagen... Da er den i tilfelle 12 dager og det er stor sjanse for at testen viser riktig. Er den negativ, teste igjen på torsdag.

Jeg hadde testet med clear blue el.l merke som er bra, en vanlig test. Ikke digital og ikke billigstrimler...

Lykke til! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg lurer på om jeg kan forevente et riktig svar nå på tirsdag eller onsdag som kommer? Jeg kjenner at jeg klarer ikke å vente til blodprøven på fredag.. Planen før tilbakesetting var å kjøpe en graviditetstest til fredag og teste selv like etter at blodprøven var tatt (om morgenen), men jeg kjenner at jeg klarer ikke å vente så lenge..

Mannen blir irritert og mener at jeg må roe meg, og det forsøker jeg også, men nå har behovet for å få vite blitt så sterkt. Og jeg har en dårlig følelse.. Drømte i natt om mange negative tester og bare rot. 

Ro deg ned og la naturen gå sin gang frem til neste uteblitte mens.
Med så høyt stressnivå, blir sjansene mindre og tilhørende skuffelse større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kommer litt ann på om du tok en EL-sprøyte. F.eks ovitrelle. Tester du for tidlig kan du få en falsk positiv test. Fordi du fortsatt har hcg i kroppen etter EL-sprøyta. 

Hvis du ellers er fri for syntetiske hormoner i kroppen så er det vel bare å teste i vei som alle oss andre smågale testetøser. :)

Ville kjøpt tidlig tester som kan plukke opp hcg ved 10 miu, og strimler fra et bra merke, f.eks babyplan. Det fine med strimler er at du kan følge med på om hcg nivået stiger. Vel, om du er typen som liker å følge med. For det gjelder jo ikke alle kvinner. ;) Det var ved å følge med på stigningen at jeg forstod at jeg hadde en kjemisk graviditet. 

Anonymkode: 786a6...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (46 minutter siden):

Ro deg ned og la naturen gå sin gang frem til neste uteblitte mens.
Med så høyt stressnivå, blir sjansene mindre og tilhørende skuffelse større.

Slutt med sånt stress propaganda. 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har du tar ovitrelle eller annen eggløsningsprøyte bør du minst vente til 10 dager etter den ble satt, men da er det bare 5 dager siden innsett, så ville absolutt anbefalt å vente lengre.

Etter innsett av 5 dagers blasto, ville jeg personlig ventet til minst 9-10 dager etter innsett. Men selv da kan man få falsk negativ. Det er en grunn til ar klinikkene setter opp testdag slik de gjør det. Det er for at hcg skal kunne få sjansen til å bli så høy at det kan si noe om svangerskapet. Ved lave hcg tall på testdag kan de ta kalkulerte gjetninger på om det vil bli vellykket eller ei. De har et nivå de ønsker at hcg skal være på a dager etter innsett. 

Ved mitt første innsett hadde jeg hcg på 63 ved testdag. Det var de helt sikker på at ikke ville lykkes, og de hadde rett. Det skjer jo at det går fint likevel - men det er en grunn til at de gjør som de gjør. 

Men vil du absolutt teste hjemme ville jeg ventet til 9-10 dager etter innsett. Mange tester tidlig og følger med på at ovitrelle går ut etc.. Så det er smak og behag på hva man ønsker og tenker at man er villig til. Det kan være mentalt krevende å drive med testing tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen ❤️

Jeg føler at jeg er ganske så rolig sammenlignet med mange andre (liksom😆), dette er første forsøk og jeg føler det skal gå greit dersom det ikke sitter denne gangen. Prøver å tenke at da er jeg i gang, har et mislykket forsøk bak meg, flere forsøk foran meg, og kan nyte en siste sommer uten barn med drinker på stranda og bare kose meg 😄 Men ved et eventuelt neste forsøk derimot.. Da kommer jeg til å være hysterisk. Da kommer jeg til å kjenne på presset og se muligheten for å få barn glippe ut av hendene på meg... 

Jeg har tatt eggløsningssprøyte ja, men det var tirsdagen før tilbakesettingen, så da skal vel alle de hormonene være ute av kroppen nå? Har lest at hormonene fra eggløsningssprøyte skal være ute av kroppen etter ti dager, og nå er det tolv dager siden. 

Jeg har PCOS, med esktremt ujevn eggløsning og mens, og kan derfor ikke vente til neste IKM, siden neste IKM kanskje vil være i september, og jeg vil aldri vite når neste IKM er. Kommer helt an på om kroppen plutselig bestemte seg for å ha en eggløsning. 

Blastocysten ble vel fryst på dag fem ja, med sånn timelapse sjekk av at den har delt seg riktig og sånt (kamera som filmer egget og alt som skjer underveis), og så gikk det en måned og så var det tilbakesetting av blastocysten. Vi har brukt ICSI. 

Det som dere nevnte nå med strimler er noe jeg også tenkte på. Da kan man jo kanskje skimte en svak strek, som en digital test ville ha kvittert ut som negativ fordi det er for svakt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (5 minutter siden):

Har du tar ovitrelle eller annen eggløsningsprøyte bør du minst vente til 10 dager etter den ble satt, men da er det bare 5 dager siden innsett, så ville absolutt anbefalt å vente lengre.

Etter innsett av 5 dagers blasto, ville jeg personlig ventet til minst 9-10 dager etter innsett. Men selv da kan man få falsk negativ. Det er en grunn til ar klinikkene setter opp testdag slik de gjør det. Det er for at hcg skal kunne få sjansen til å bli så høy at det kan si noe om svangerskapet. Ved lave hcg tall på testdag kan de ta kalkulerte gjetninger på om det vil bli vellykket eller ei. De har et nivå de ønsker at hcg skal være på a dager etter innsett. 

Ved mitt første innsett hadde jeg hcg på 63 ved testdag. Det var de helt sikker på at ikke ville lykkes, og de hadde rett. Det skjer jo at det går fint likevel - men det er en grunn til at de gjør som de gjør. 

Men vil du absolutt teste hjemme ville jeg ventet til 9-10 dager etter innsett. Mange tester tidlig og følger med på at ovitrelle går ut etc.. Så det er smak og behag på hva man ønsker og tenker at man er villig til. Det kan være mentalt krevende å drive med testing tidlig. 

Stresspropaganda ?

Jeg oppfatter at dette er første forsøk, men det blir sannsynligvis ikke det siste før det «sitter»
Hvorfor skal man legge opp til en følelsesmessig og krevende berg og dalbane når man kan slippe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (Akkurat nå):

Stresspropaganda ?

Jeg oppfatter at dette er første forsøk, men det blir sannsynligvis ikke det siste før det «sitter»
Hvorfor skal man legge opp til en følelsesmessig og krevende berg og dalbane når man kan slippe?

Stress eller ønske om å teste tidlig har null niks nada - ingenting med om forsøket blir vellykket eller ikke. Absolutt ingenting med saken å gjøre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (7 minutter siden):

Takk for svar 😊

Det er i dag tolv dager siden eggløsningssprøyten ble satt. 

Det som er er at ved ICSI og fryseforsøk ved innsetting av tint blastocyst så er testedagen med blodprøve på klinikken på dag ti... Så hvis jeg skal vente til dag ni-ti, så blir det omtrent samme dag som klinikken tester. 

Og planen var som sagt å vente til den testedagen og ikke teste noe som helst før den tid, men jeg merker jo nå at jeg sliter med å holde meg til planen min 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (2 minutter siden):

Stresspropaganda ?

Helene90 skrev (Akkurat nå):

Stress eller ønske om å teste tidlig har null niks nada - ingenting med om forsøket blir vellykket eller ikke. Absolutt ingenting med saken å gjøre. 

Jeg spurte faktisk legen min om dette fordi jeg er i en helt uholdbar situasjon på jobb. Stressnivået er sykdomsfremkallende høyt og ikke sunt. Og selvfølgelig stress med dette med å prøve å bli gravid opp igjen på også. Og han svarte da at det hadde ingenting å si, folk har levd igjennom steinalder, kriger osv og likevel laget barn. Så i følge han kunne ikke stress og det mentale påvirke i denne fasen. Det var kun ren og skjær biologi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar 😊

Det er i dag tolv dager siden eggløsningssprøyten ble satt. 

Det som er er at ved ICSI og fryseforsøk ved innsetting av tint blastocyst så er testedagen med blodprøve på klinikken på dag ti... Så hvis jeg skal vente til dag ni-ti, så blir det omtrent samme dag som klinikken tester. 

Og planen var som sagt å vente til den testedagen og ikke teste noe som helst før den tid, men jeg merker jo nå at jeg sliter med å holde meg til planen min 😬

Klinikker praktiserer ulik testdag. Noen dag 10, noen dag 12 og noen dag 14. Har hatt innsett av flere blastocyster selv så jeg vet det ;)

Forstår at det er vanskelig å vente. Er du selv villig til å potensielt takle det at du får falske negative tester eller at du får svak positiv- men potensielt lave hcg tall ved testdag så er det bare å teste. Noen får positive tester dag 7 etter innsett, andre ikke. Det er veldig individuelt for selv med 5 dagers blastocyst kan embryoet bruke litt tid før det fester seg - som igjen påvirker hvor raskt hcg stiger og er merkbart :)

Noen tester hele veien for å se Ovitrelle gå ut av kroppen, for deretter å teste videre for å se om streken kommer tilbake. Så du må nesten bare gjøre det som føles rett for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (8 minutter siden):

Klinikker praktiserer ulik testdag. Noen dag 10, noen dag 12 og noen dag 14. Har hatt innsett av flere blastocyster selv så jeg vet det ;)

Forstår at det er vanskelig å vente. Er du selv villig til å potensielt takle det at du får falske negative tester eller at du får svak positiv- men potensielt lave hcg tall ved testdag så er det bare å teste. Noen får positive tester dag 7 etter innsett, andre ikke. Det er veldig individuelt for selv med 5 dagers blastocyst kan embryoet bruke litt tid før det fester seg - som igjen påvirker hvor raskt hcg stiger og er merkbart :)

Noen tester hele veien for å se Ovitrelle gå ut av kroppen, for deretter å teste videre for å se om streken kommer tilbake. Så du må nesten bare gjøre det som føles rett for deg :)

Takk igjen for svar 😊

Jeg trodde det var slik at det var forskjell på embryo og blastocyst og om det er ferskforsøk eller fryseforsøk når det kom til testdagen, slik at det var 14 dager med ferskforsøk og bare ti dager med fryseforsøk (klinikken driver uansett ikke med "kun" embryo, men det er det kanskje ikke noen som gjør lenger?). Men jeg har helt sikkert misforstått 😄 Jeg har hatt så mye dritt med jobben at jeg har ikke hatt tid til å verken lese meg opp eller i det hele tatt ta inn over meg hva som egentlig skjer, jeg har bare tatt medisinene og stilt til timene (men med en del flytting og styring pga jobben). 

Legen var enig i at det kunne egentlig være god taktikk å ikke lese så mye, og det tenker egentlig jeg også. Men nå i helgen har jeg hatt mer tid til å tenke og bli utålmodig og nysgjerrig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk igjen for svar 😊

Jeg trodde det var slik at det var forskjell på embryo og blastocyst og om det er ferskforsøk eller fryseforsøk når det kom til testdagen, slik at det var 14 dager med ferskforsøk og bare ti dager med fryseforsøk (klinikken driver uansett ikke med "kun" embryo, men det er det kanskje ikke noen som gjør lenger?). Men jeg har helt sikkert misforstått 😄 Jeg har hatt så mye dritt med jobben at jeg har ikke hatt tid til å verken lese meg opp eller i det hele tatt ta inn over meg hva som egentlig skjer, jeg har bare tatt medisinene og stilt til timene (men med en del flytting og styring pga jobben). 

Legen var enig i at det kunne egentlig være god taktikk å ikke lese så mye, og det tenker egentlig jeg også. Men nå i helgen har jeg hatt mer tid til å tenke og bli utålmodig og nysgjerrig..

Både innenfor private klinikker og offentlige klinikker så praktiseres testdag og behandlingen generelt ulikt. Det er ikke noe standard. Så det som er standard for meg på min klinikk, er ikke samme for deg på din klinikk - uavhengig av om det er offentlig eller privat. Det er store forskjeller. Så det enkleste er å forholde seg til hvordan din klinikk gjør ting. 

Jeg har gått offentlig og hatt test dag dag 14 med både fersk innsett og fryst. 

Noen klinikker dyrker alltid til blasto før frys, andre skjelden. Burde vært mer samkjørt innad samme land, men det er det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (16 minutter siden):

Både innenfor private klinikker og offentlige klinikker så praktiseres testdag og behandlingen generelt ulikt. Det er ikke noe standard. Så det som er standard for meg på min klinikk, er ikke samme for deg på din klinikk - uavhengig av om det er offentlig eller privat. Det er store forskjeller. Så det enkleste er å forholde seg til hvordan din klinikk gjør ting. 

Jeg har gått offentlig og hatt test dag dag 14 med både fersk innsett og fryst. 

Noen klinikker dyrker alltid til blasto før frys, andre skjelden. Burde vært mer samkjørt innad samme land, men det er det ikke. 

Okei, da forstår jeg 😊 Litt merkelig egentlig da at noen mener at ti dager holder, mens andre mener at det ikke er forsvarlig før etter fjorten 🤷‍♀️ Det burde jo i 2024 være konsensus om når man kan være helt trygg på at testen vil vise riktig resultat. Men jeg stoler egentlig veldig på klinikken jeg går til, og legen min. Han er superkompetent. 

Men ja, enig i at det burde være litt mer samkjørt, men samtidig så er jeg for at de som går privat og ikke har råd til å gå helt til blastocyststadiet, ICSI og kontinuerlig kameraovervåking av egget også skal få mulighet med en litt mindre sikker metode, men som også er god 😊

I følge min lege så er det visstnok pittelitt forskning som viser at det kan være lurt å vente minst én syklus før tilbakesetting (jeg tror det var blant annet på grunn av mindre sjanse for svangerskapsforgiftning), slik at fryseforsøk er noe tryggere. Og det er visst klinikker i både Danmark og Sverige som kun tilbyr fryseforsøk. Men dette blir jo igjen dyrere... Så det er litt økonomi i det også. Vi valgte å vente ca én måned hovedsaklig på grunn av jobben min, men det er jo absolutt fint å vite at det kan være positivt å gjøre det slik også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Okei, da forstår jeg 😊 Litt merkelig egentlig da at noen mener at ti dager holder, mens andre mener at det ikke er forsvarlig før etter fjorten 🤷‍♀️ Det burde jo i 2024 være konsensus om når man kan være helt trygg på at testen vil vise riktig resultat. Men jeg stoler egentlig veldig på klinikken jeg går til, og legen min. Han er superkompetent. 

Men ja, enig i at det burde være litt mer samkjørt, men samtidig så er jeg for at de som går privat og ikke har råd til å gå helt til blastocyststadiet, ICSI og kontinuerlig kameraovervåking av egget også skal få mulighet med en litt mindre sikker metode, men som også er god 😊

I følge min lege så er det visstnok pittelitt forskning som viser at det kan være lurt å vente minst én syklus før tilbakesetting (jeg tror det var blant annet på grunn av mindre sjanse for svangerskapsforgiftning), slik at fryseforsøk er noe tryggere. Og det er visst klinikker i både Danmark og Sverige som kun tilbyr fryseforsøk. Men dette blir jo igjen dyrere... Så det er litt økonomi i det også. Vi valgte å vente ca én måned hovedsaklig på grunn av jobben min, men det er jo absolutt fint å vite at det kan være positivt å gjøre det slik også. 

Det går nok mest på den gitte klinikk sine rutiner og hva de praktiserer. Noen klinikker nøyer seg med hjemme test først, og blodprøve dersom hjemmetest er positiv etc. Veldig store forskjeller generelt sett.  Men om en klinikk har testdag dag 10,12 eller 14 er opp til dem, og de har sine kurver og forventet hcg som de forholder seg til. Og selve tallet på hcg sier lite, det er stigningen som har størst betydning så tidlig, og selv med perfekte tall og stigning har man ingen garanti. 

De er nok noe mer firkantet i Norge enn i våre naboland og utlandet ellers på noen ting, men ja forskjellene burde vært mindre og mer samkjørt offentlig slik at alle fikk system og rutiner. 

Ved ferskinnsett settes som regel 2 eller 3 dagers inn ved innsett, så varierer det hvor lenge de velger å dyrke de eggene som er igjen - for dem som er så heldig at de får egg til frysing. Det er jo ingen selvfølge det heller. 

Ja det er jo mange aspekter som spiller inn - der økonomi absolutt er en av dem om man går privat i Norge eller utlandet. Man har mer valgmuligheter i utlandet enn i Norge - og betaler jo deretter - som man gjør med alle private tjenester i inn og utland. 

Det er mye tilfeldigheter og flask som spiller inn om et egg fester seg og blir baby. Og det som kan være noe misvisende for mange i forhold til suksessrate er jo at suksessratene for assistert befruktning er oppnådde graviditeter etter innsett -  ikke vellykkede svangerskap/fødte barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...