Gå til innhold

Hva kan man kreve av en kiropraktor


bmwsilo

Anbefalte innlegg

Har hatt en skade en stund og gikk til kiropraktor men det har vært et mareritt. Selv om skaden var i beina mente han at problemet var i bekkenet og begynte å knekke rygg (sånn typisk varte hver behandling i 2-4 minutter). Så aldri på meg klinisk eller kjente etter noe.

Så var han sykelig opptatt av å booke inn neste time, nesten før nåværende time var over måtte han booke inn neste time. Ble litt for enkelt å gjennomskue at dette var litt på kanten. Har søkt opp klinikken og snakket med andre i området hvor det kommer frem at den har dårlig rykte for å drive på sånn.

 

Men er det faktisk lov å holde på sånn? Hva kan man kreve av en kiropraktor? Hvor kan man isåfall klage? Dette må være den kiropraktoren i Norge med minst mulig empati som kun har til hensikt å melke pasienter. Greia hans fungerer sikkert på folk som sliter med rygg eller som naturlig hadde blitt bedre over tid hvor skaden får hvile. Men det å nesten be pasientene komme daglig for å knekke rygg i 2 minutter 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvd magiske krystaller? Eller voodoo? Eller noe lignende med de og kiropraktikk?

Anonymkode: a078d...a66

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei aldri. Men en kiropraktor som tar 600 kroner for 2 minutter og å prate bullshit har jeg prøvd 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra "bang for your buck" der ja :)

Du får sikkert magiske krystaller på Temu for 5 kr inkludert porto.

(om du ikke skjønner at jeg tuller, så kan jeg si det rett ut, kiropraktikk er 100% en svindel, det finnes absolutt ingen bevis på at det gjør noe som helst).

Kiropraktorer er ikke leger av noe slag, det finnes ingen utdanning i Norge for kiropraktikk. De er nøyaktig på samme nivå som heksedoktorer og voodooprester. Dette er ikke min mening, det er faktum.

Anonymkode: a078d...a66

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forvente at kiropraktoren første gang tar en grundig undersøkelse av deg (og ev. henviser deg videre til bildediagnostikk om det er nødvendig).

Undersøkelse skal inneholde vurdering av leddbevegelser (nakke, rygg, bekken og ev. i beina, siden du sier det er der skaden er), muskulatur (styrke, om det er kort/stram muskulatur m.m.) i relevant område (for din del antar jeg det i hovedsak er korsrygg, bekken, bein). Undersøkelsene foretas gjerne i ulike utgangsstillinger, f.eks. liggende, sittende, stående. Når det er skade i bein, gjerne også vurdering av gangfunksjon. I tillegg til dette skal det foretas en nevrologisk undersøkelse som er relevant for det du kommer for og historikken.

Der kiropraktoren finner ubalanser, så kan den begynne å behandle. Noen ganger rekker de ikke begynne behandling første time, andre ganger kan de rekke det (av hengig av hvor omfattende undersøkelse kiropraktoren må gjøre, hvor komplisert tilfellet er m.m.).

En ordinær behandling hos kiropraktor er det som regel satt av 15-20 minutter til. Noe under det er ikke seriøst. (Unntak kan forekomme, hvis det f.eks. er en pasient med et godt kjent problem hvor man vet hva som må gjøres og det kanskje bare er ett eller to justeringer som skal til, men selv der gjøres en minste minimum av undersøkelse før selve justeringen gjøres.)

Det du forteller, Ts, virker så lite seriøst at jeg ville vurdert å klage på kiropraktoren, bl.a. for manglende undersøkelser.

Finn en annen kiropraktor - en med et godt rykte og som er virkelig godt!

God bedring! :)

 

(Ps. Jeg var for ganske mange år siden hos en som var slik du forteller. Jeg burde ha klaget på ham, men jeg var såpass ung at jeg aldri gjorde det, visste vel ikke at man kunne klage på dem heller. Ellers har jeg forsøkt et par gjennomsnittlige kiropraktorer som har vært greie nok. Men jeg har også vært heldig å finne virkelig dyktige kiropraktorer - og de er nesten verdt sin vekt i gull! ;) )

Anonymkode: 6f714...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bra "bang for your buck" der ja :)

Du får sikkert magiske krystaller på Temu for 5 kr inkludert porto.

(om du ikke skjønner at jeg tuller, så kan jeg si det rett ut, kiropraktikk er 100% en svindel, det finnes absolutt ingen bevis på at det gjør noe som helst).

Kiropraktorer er ikke leger av noe slag, det finnes ingen utdanning i Norge for kiropraktikk. De er nøyaktig på samme nivå som heksedoktorer og voodooprester. Dette er ikke min mening, det er faktum.

Anonymkode: a078d...a66

Din mening er bare din mening og har ingenting med fakta å gjøre.

Manuellterapi (spesialisering innen fysioterapi) bygger på kiropraktikkens grunnprinsipper.

Kiropraktikk og manuellterapi er det begge deler forsket på. Begge yrkesgrupper er autoriserte helsepersonell med henvisningsrett, dvs. de kan henvise pasienter videre i helsevesenet til billeddiagnostikk og/eller spesialist. I tillegg kan de sykemelde pasienter.

Disse to yrkesgruppene er ekstremt viktig for forebyggende helse blant folk, og de holder enormt mange i jobb fordi de kan tilby behandlinger som ikke bare fungerer, men som også er effektive. For ikke å snakke om hvor enormt mye de avlaster fastlegene og vanlige fysioterapeuter.

Fordommene dine kan du ha for deg selv, men slutt å spre løgner om autorisert helsepersonell med beskyttede titler!

Anonymkode: 6f714...889

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Din mening er bare din mening og har ingenting med fakta å gjøre.

Manuellterapi (spesialisering innen fysioterapi) bygger på kiropraktikkens grunnprinsipper.

Kiropraktikk og manuellterapi er det begge deler forsket på. Begge yrkesgrupper er autoriserte helsepersonell med henvisningsrett, dvs. de kan henvise pasienter videre i helsevesenet til billeddiagnostikk og/eller spesialist. I tillegg kan de sykemelde pasienter.

Disse to yrkesgruppene er ekstremt viktig for forebyggende helse blant folk, og de holder enormt mange i jobb fordi de kan tilby behandlinger som ikke bare fungerer, men som også er effektive. For ikke å snakke om hvor enormt mye de avlaster fastlegene og vanlige fysioterapeuter.

Fordommene dine kan du ha for deg selv, men slutt å spre løgner om autorisert helsepersonell med beskyttede titler!

Anonymkode: 6f714...889

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_David_Palmer

Ikke min mening nei, det er fakta. En "seriøs" kiropraktor, er en kiropraktor som har fysioterapi som hobby (fysioterapeuter er faktisk utdannede folk som kan menneskekroppen).

Anonymkode: a078d...a66

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Din mening er bare din mening og har ingenting med fakta å gjøre.

Manuellterapi (spesialisering innen fysioterapi) bygger på kiropraktikkens grunnprinsipper.

Kiropraktikk og manuellterapi er det begge deler forsket på. Begge yrkesgrupper er autoriserte helsepersonell med henvisningsrett, dvs. de kan henvise pasienter videre i helsevesenet til billeddiagnostikk og/eller spesialist. I tillegg kan de sykemelde pasienter.

Disse to yrkesgruppene er ekstremt viktig for forebyggende helse blant folk, og de holder enormt mange i jobb fordi de kan tilby behandlinger som ikke bare fungerer, men som også er effektive. For ikke å snakke om hvor enormt mye de avlaster fastlegene og vanlige fysioterapeuter.

Fordommene dine kan du ha for deg selv, men slutt å spre løgner om autorisert helsepersonell med beskyttede titler!

Anonymkode: 6f714...889

Før jeg legger meg kan jeg også peke ut at annet bullshit som akupuntører har også henvisningsrett fra sykehus og leger, de har fått studie i Norge og er snart i mål med beskyttet tittel de også.

Ja, folkene som tror å stikke nåler inn i huden din omprogrammerer nervesystemet ditt, kurerer infertilitet, kurerer migrener, fjerner effekten av overgangsalderen osv. osv.

På tide å innse at: verdien av penger > verdien av deg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Acupuncture

Noen som lekte "halen på grisen" i bursdagsselskap når de var små? På tide å prøve voksenversjonen:

0e2jxrij3w671.thumb.webp.2f13627aed4eb280788adb38b6853da8.webp

Ikke bom!

Anonymkode: a078d...a66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_David_Palmer

Ikke min mening nei, det er fakta. En "seriøs" kiropraktor, er en kiropraktor som har fysioterapi som hobby (fysioterapeuter er faktisk utdannede folk som kan menneskekroppen).

Anonymkode: a078d...a66

Kildekritikk er ikke din sterke side, ser jeg...

Det er absolutt ingen i Norge som kaller en kiropraktor for "doktor" - så hele youtube-linken din er egentlig bare en avsporing og et forsøk på fordumming av andre.

https://sml.snl.no/kiropraktikk

https://www.helsenorge.no/behandlere/betaling-hos-kiropraktor/

 

 

 

Anonymkode: 6f714...889

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Før jeg legger meg kan jeg også peke ut at annet bullshit som akupuntører har også henvisningsrett fra sykehus og leger, de har fått studie i Norge og er snart i mål med beskyttet tittel de også.

Ja, folkene som tror å stikke nåler inn i huden din omprogrammerer nervesystemet ditt, kurerer infertilitet, kurerer migrener, fjerner effekten av overgangsalderen osv. osv.

På tide å innse at: verdien av penger > verdien av deg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Acupuncture

Noen som lekte "halen på grisen" i bursdagsselskap når de var små? På tide å prøve voksenversjonen:

0e2jxrij3w671.thumb.webp.2f13627aed4eb280788adb38b6853da8.webp

Ikke bom!

Anonymkode: a078d...a66

Det er åpenbart at du ikke har noen som helst seriøse kunnskaper eller er oppdatert på det du snakker om - dermed burde du også holde deg langt unna tråder som har med helse å gjøre!

Anonymkode: 6f714...889

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Prøvd magiske krystaller? Eller voodoo? Eller noe lignende med de og kiropraktikk?

Anonymkode: a078d...a66

En kiropraktor er faktisk autorisert helsepersonell, som har lov til å henvise til MR, CT, skrive ut sykemelding. Du sammenligner dette med voodoo?

TS, det er mye som henger sammen i kroppen. Ryggsmerter kan f.eks komme av låsninger i bekkenet, og derfor jobber behandleren med bekkenet og ikke nødvendigvis der du kjenner smerten.

Så det kan være det som er situasjonen med din kiropraktor også? Beste er å spørre h*n direkte, da får du best svar. Som i resten av helsevesenet så er det dårligere og bedre behandlere. Hvis du etter flere behandlinger ikke føler noen som helst bedring, så kan du jo heller vurdere om enten behandlingsformen er feil, eller behandleren. Jeg har vært hos flere kiropraktorer, hvor 2 har vært fantastiske, og en var helt feil. 

Anonymkode: f027a...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

En kiropraktor er faktisk autorisert helsepersonell, som har lov til å henvise til MR, CT, skrive ut sykemelding. Du sammenligner dette med voodoo?

TS, det er mye som henger sammen i kroppen. Ryggsmerter kan f.eks komme av låsninger i bekkenet, og derfor jobber behandleren med bekkenet og ikke nødvendigvis der du kjenner smerten.

Så det kan være det som er situasjonen med din kiropraktor også? Beste er å spørre h*n direkte, da får du best svar. Som i resten av helsevesenet så er det dårligere og bedre behandlere. Hvis du etter flere behandlinger ikke føler noen som helst bedring, så kan du jo heller vurdere om enten behandlingsformen er feil, eller behandleren. Jeg har vært hos flere kiropraktorer, hvor 2 har vært fantastiske, og en var helt feil. 

Anonymkode: f027a...8b4

Enig i det. Problemet er at denne kiropraktoren (klinikken) virker å være kjent for å være sleipe. Da jeg kom inn var det viktigste for han å fortelle når han hadde neste ledig ledig og at den måtte bookes, fremfor å behandle. Ønsker å gå til han annenhver dag.

Forstår dette at ting henger sammen i kroppen men vært nå både hos lege, fastlege og fysio. Alle har lokalisert skaden i benet, ikke bekkenet.

Klinikken har også noen reviews som viser noe av det samme: kiropraktoren virker totalt blottet for etikk og tenker kun penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til en healer isteden.

Anonymkode: 1c9cd...e36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bmwsilo skrev (5 minutter siden):

Enig i det. Problemet er at denne kiropraktoren (klinikken) virker å være kjent for å være sleipe. Da jeg kom inn var det viktigste for han å fortelle når han hadde neste ledig ledig og at den måtte bookes, fremfor å behandle. Ønsker å gå til han annenhver dag.

Forstår dette at ting henger sammen i kroppen men vært nå både hos lege, fastlege og fysio. Alle har lokalisert skaden i benet, ikke bekkenet.

Klinikken har også noen reviews som viser noe av det samme: kiropraktoren virker totalt blottet for etikk og tenker kun penger.

Hvis de er kjent for å være sleipe/har dårlig rykte, og du åpenbart ikke er tilfreds med behandlingen, så finn en annen klinikk.  Du kan klage inn kiropraktoren til Pasientombudet/Statsforvalteren. 

Vet forøvrig ikke noe om skaden din, men jeg har fått knekt nakke selv om det ikke var nakkeproblemer jeg kom dit for. Men da har de jobbet mer flere områder, og ikke bare nakke. 

Anonymkode: f027a...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville i hvert fall valgt en annen kiro enn den. Min er helt magisk for meg, fikser alltid problemene på en behandling eller to (absolutt maks 3, men det er sjelden). Og ofte har jo ting spredd seg, jeg kan ha vondt i benet, men låsningen er opprinnelig i bekkenet, slike ting er jo vanlig nettopp fordi alt henger sammen og ting vil spre seg over tid, også fordi vi kompenserer og feilbelaster. Men din høres uansett useriøs ut. 

Anonymkode: d451f...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...