Gå til innhold

Ekstremt dårlig søvn på 2 mnd gammel baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 2 mnd våkner minst hver time hele natta, og har i tillegg et par våkenperioder. Mye gulping og litt bæsjing. Vært sånn siden han ble født. Er det håp for at dette snur? Noen med lignende erfaring? Leser stort sett bare om babyer som våkner 1-3 ganger for amming Ila kvelden/natta.. hver er det heller 10 runder med oppvåkninger på 8 timer. Han er ikke syk (annet enn mpa), vært hos lege. 

Anonymkode: 468c5...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dessverre helt normalt. Men det går veldig fort over selv om det er tungt når man står i det

Anonymkode: 174b6...849

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da et kort svar av de over her 😅 Men ja, det er jo normalt.

Søvn vil mest sannsynlig være både vanskelig og fryktelig slitsomt i en god stund fremover. Jeg har to små barn, fikk nr 2 når første var nesten 2 år, og da hadde første fremdeles ikke begynt å sove gjennom natten ennå, for å si det sånn.

Det at gutten din våkner hver time akkurat nå kan for meg høres ut som at det kan være økedøgn. Men det kan også bare høres ut som en helt normal baby som trenger mammaen sin og stell hele døgnet. Vet at du sikkert skulle gjerne hørt solskinnshistorier om babyer som sover hele natten, men tror de babyene er mer sjeldne enn de som våkner mye. Alle er forskjellig osv.

Trøsten er at det med veldig stor sannsynlighet kommer til å bli bedre. Når? Aner ikke 🫠

Begge mine barn har hatt perioder hvor de bare plutselig sov gjennom natten flere dager på rad, for så at det plutselig snudde igjen og nesten ikke sov på en uke eller liknende. Det som har vært min trøst i de vanskelige periodene er at alt går i perioder med de minste ❤️ Og når man står midt i det, så føles det ut som at det varer evig. Men når du ser tilbake på det senere, så føles det ut som at tiden gikk alt for fort.

Så ja, det er absolutt håp for at det snur!

Jeg endte opp med å samsove med begge mine barn til de ble rundt 2 år. Pappaen endte opp med å sove på et annet rom. Det hjalp oss utrolig mye, alle fikk mer søvn. Sov med puppen ute så det var kort vei til mat for baby.

Minste min nå er snart 3 år. Han sover gjennom natten i egen seng ca. 50 prosent. De nettene han våkner, så er det fordi jan plages av noe. Vondt, våt bleie, materitt. Da tar jeg han inn i min seng. Heldigvis våkner han stort sett bare én gang, og er stort sett lett å få til å sovne igjen. Eldste på snart 5 sover gjennom hver eneste natt, men våkner en sjelden gang med voksesmerter. Jeg gleder meg også til at jeg skal få sove natten gjennom, og håper det skjer veldig snart, hehe!

Lykke til med lillemannen din! ❤️ Det kommer til å gå bra! Alliér deg med pappaen så du ikke blir for overveldet, og prrrrøøøøøv å nyt ditt lille nurk i mørket av natten ❤️

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt❤️ Hvordan sover dere? For min del gikk der enormt mye bedre da vi fikk til liggende amming, da våknet jeg bare så vidt og ammet i halvsøvne. Og det blir bedre! 
 

Og hvis babyen klarer sove uten bevegelse på dagtid, sov sammen med ham da. 

Anonymkode: 8cf2e...7cf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fått kontroll på melkeproteinallergien da? 

Anonymkode: fcc78...356

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt normalt..babyer produserer ikke melatonin før etter passert 3 mnd. De har ingen døgnrytme. 

Anonymkode: 7b692...940

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig normalt ut. Dette vet du sikkert, men det er flere barn med mpa som reagerer på soya og det er en del tannkrem osv som kan inneholde mp.

Anonymkode: 1e372...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres veldig normalt ut. Dette vet du sikkert, men det er flere barn med mpa som reagerer på soya og det er en del tannkrem osv som kan inneholde mp.

Anonymkode: 1e372...fde

Takk for svar! Har kuttet soya og tror tannkremen skal være fri for må, men skal dobbeltsjekke 

Anonymkode: 468c5...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se mange skriver at dette er vanlig. Håper det snur snart, for fire timer oppstykket søvn hver natt er umulig å fungere på for meg. Ts

Anonymkode: 468c5...87b

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Godt å se mange skriver at dette er vanlig. Håper det snur snart, for fire timer oppstykket søvn hver natt er umulig å fungere på for meg. Ts

Anonymkode: 468c5...87b

Har du en partner, eller er du alene? Partner må på banen slik at du får sovet litt mer. Bare et sammenhengende strekk på 3-4 timer er gull verdt, og det kan partner ta enten tidlig på kvelden eller tidligmorgenen (eller på dagtid).

Anonymkode: e009e...7f4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samsovet hele veien, jeg har ligget på siden med singlet trukket under puppene og nederste arm under puta mi og knærne litt opp, så jeg må en måte rammer han inn. De gangene han sover uten meg intill seg har han våknet og grått etter 45 ish minutter. For når de er så små har de så korte søvnsykluser, så de trenger rolig hjelp i starten til å sovne igjen når de våkner, for eksempel at man ligger intill, evnt lar de få pupp, evnt holder i hånda eller bare er i nærheten hvis det holder, slik at de er trygge og sovner igjen uten for mye hjelp. Etterhvert sover de lengre når de lærer seg å koble søvnsykluser

Anonymkode: 522e7...de5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bare ikke fått en enkel sovebaby, og det er (dessverre) helt normalt. Min var sånn frem til 8-9 mnd, men da snudde det til gjengjeld skikkelig over natta. Da ble den nye normalen 0-2 oppvåkninger, som også har vedvart i flere år etter. 

Det kan forresten være stille refluks som gir søvnproblemer, og da kan det hjelpe å heve hodeenden av senga ved å legge bøker e.l under føttene i den enden.

Anonymkode: de57b...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt normalt. 
 

De første tre månedene med baby er tøffest. Det er helt unntakstilstand så blir det gradvis bedre. 
 

 

Anonymkode: 6b6c1...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre helt normalt, og for vår del var det grunnen til at jeg samsov med baby og ammet liggende. Jeg var desperat etter søvn, og kunne ikke sove på dagtid når baby sov, for han sov kun i bæresele i bevegelse. Begge barna sov dårlig. Det snudde plutselig og de sover veldig godt nå når de er større.

Anonymkode: 02605...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye sover baby på dagen? Her hadde jeg en av hver, en som sov godt om natta/ elendig på dag og motsatt. Går det an å sove med baby på dagen i senga. Det redda meg, fikk meg 2-3 timer med søvn midt på dagen med baby 

Anonymkode: 18051...af1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sønnen min på 2 mnd våkner minst hver time hele natta, og har i tillegg et par våkenperioder. Mye gulping og litt bæsjing. Vært sånn siden han ble født. Er det håp for at dette snur? Noen med lignende erfaring? Leser stort sett bare om babyer som våkner 1-3 ganger for amming Ila kvelden/natta.. hver er det heller 10 runder med oppvåkninger på 8 timer. Han er ikke syk (annet enn mpa), vært hos lege. 

Anonymkode: 468c5...87b

Er du 100% sikker på at du er helt melkefri? (Hvis du ammer). 
 

Hvor lenge siden er det dere gikk over til melkefritt? Det kan ta 6-8 uker før proteinene er helt ute av systemet 

Anonymkode: 68144...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samsovet og ammet hele veien. Far tar han ofte to timer på natta eller morgenen, hvis ikke hadde det blitt enda mindre søvn.

Har god kontroll på melkeproteinallergien, men har «kun» vært melkefri i fem av hans åtte leveuker.

Han sover kun oppå meg eller i bæresele på dagtid, så får ikke til å sove da heller. Håper bare noe endrer seg seg snart så jeg får litt mer søvn. 

Anonymkode: 468c5...87b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har samsovet og ammet hele veien. Far tar han ofte to timer på natta eller morgenen, hvis ikke hadde det blitt enda mindre søvn.

Har god kontroll på melkeproteinallergien, men har «kun» vært melkefri i fem av hans åtte leveuker.

Han sover kun oppå meg eller i bæresele på dagtid, så får ikke til å sove da heller. Håper bare noe endrer seg seg snart så jeg får litt mer søvn. 

Anonymkode: 468c5...87b

Da ville jeg ventet det ut litt med tanke på at det tar tid før melkeproteiner er helt ute av systemet. Som nevnt over er det veldig mange med mpa som ikke tåler soya, så greit å ha det i bakhodet også 😊

Her hjalp det med litt MME (fikk på resept), vet ikke om du har fått noe veiledning ift morsmelk/MME til barn med mpa? Vi ble rådet til å gi til barnet er 3 år pga næringsstoffene de ikke får på melkefritt kosthold. 

Anonymkode: 68144...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Takk for svar! Har kuttet soya og tror tannkremen skal være fri for må, men skal dobbeltsjekke 

Anonymkode: 468c5...87b

Mor byttet tannkrem - slutt på våkenetter. Forslag til overskrift i Dagbladet. 

Anonymkode: 8be11...3ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...