Gå til innhold

16åring bare hjemme.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han tilhører ikke de kule gutta i klassen, som er veldig sosiale og har begynt å feste. Han forteller at de han har gått sammen med ikke liker å være særlig sosiale. Det har pågått et par år nå, men blitt verre og verre.  Hadde en prat med han  i dag, fordi han nesten ikke går ut av rommet sitt. Kun til middag eller for å gå seg en tur. Jeg vil så gjerne at han skal få en fin sommer, men det er vanskelig å vite hva jeg kan bidra med. Jeg jobber enda endel uker før ferie, og er litt bekymret for om han er ensom. Tenker på det hele tiden. Hva kan jeg som mor bidra med eller gjøre?  Han gleder seg til VGS og håper på nye venner.  

Anonymkode: 7d5c1...847

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han tilhører ikke de kule gutta i klassen, som er veldig sosiale og har begynt å feste. Han forteller at de han har gått sammen med ikke liker å være særlig sosiale. Det har pågått et par år nå, men blitt verre og verre.  Hadde en prat med han  i dag, fordi han nesten ikke går ut av rommet sitt. Kun til middag eller for å gå seg en tur. Jeg vil så gjerne at han skal få en fin sommer, men det er vanskelig å vite hva jeg kan bidra med. Jeg jobber enda endel uker før ferie, og er litt bekymret for om han er ensom. Tenker på det hele tiden. Hva kan jeg som mor bidra med eller gjøre?  Han gleder seg til VGS og håper på nye venner.  

En del 16åringer er sånn. Har du snakket med han og sjekket at han har det bra? Han vet dere er der om han trenger det? Dere tar han med på ting innimellom? Er ikke mye du kan gjøre for at en 16åring skal være mer sosial eller gå mer ut. Det viktigste er at ungdommen føler seg trygg hjemme og har det bra der. Er nok derfor han er hjemme. Vær glad han ikke er drita full eller holder på med mye tull!

Er problemet at han er introvert eller har han lyst å være med folk men de han er med til vanlig går ikke ut?

Er det noe kurs/ting han kan gå på i sommer?

Gamer han med vennene?

Det er isåfall veldig bra!

Så lenge han kan sosialisere på de måten!

Så bra ar du tenker på han og hva du kan gjøre!

Kanskje han kan prøve å dra med seg en venn eller to på noe?

Gi han penger til kino , ut å spise, bade eller noe?

Anonymkode: 26558...9a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme "problem" her. Jeg er veldig delt. Jeg er jo glad for at han ikke er ute å fester og ja, men samtidig redd for at han går glipp av ungdomstiden sin. Det er heller ikke så kult å henge med mammaen sin, selv om ham gjerne vil. Lillebroren er motsatt, der må vi gjerne sette grenser for han er for mye ute, og må slappe av litt. Derfor er kontrasten så stor til storebror som "bare" er hjemme. Han gamer inninellom, så treffer jo folk der. 

Har ikke noe løsning, annet enn at jeg legger til rette om han vil ut. Litt slækk på innetid, og henter/kjører.. vet ikke hva annet vi kam gjøre, annet enn å bare være der og være tilgjengelige. 

Anonymkode: 3be6e...02c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En del 16åringer er sånn. Har du snakket med han og sjekket at han har det bra? Han vet dere er der om han trenger det? Dere tar han med på ting innimellom? Er ikke mye du kan gjøre for at en 16åring skal være mer sosial eller gå mer ut. Det viktigste er at ungdommen føler seg trygg hjemme og har det bra der. Er nok derfor han er hjemme. Vær glad han ikke er drita full eller holder på med mye tull!

Er problemet at han er introvert eller har han lyst å være med folk men de han er med til vanlig går ikke ut?

Er det noe kurs/ting han kan gå på i sommer?

Gamer han med vennene?

Det er isåfall veldig bra!

Så lenge han kan sosialisere på de måten!

Så bra ar du tenker på han og hva du kan gjøre!

Kanskje han kan prøve å dra med seg en venn eller to på noe?

Gi han penger til kino , ut å spise, bade eller noe?

Anonymkode: 26558...9a6

Det viktigste for meg er også at han føler seg trygg hjemme. Og at han ikke føler seg presset til å ut.  Han forteller at han skulle ønske de 2 vennene han har var mer sosiale, men de liker visst ikke å finne på ting. De vil  bare være hjemme hos seg selv. Han sier han koser seg på med gaming og at det er deilig å slappe av.  Jeg bare føler sommeren blir så lang hvis det skal være sånn hver dag. Og da blir jeg gående og tenke at jeg må "underholde" han, men så er det sikkert ikke så gøy å henge med mamma heller tenker jeg. Noen tips til hva man kan finne på? Vi har vært på endel storby ferier i Europa tidligere, det liker han. Men sånn hverdagslige ting. Ikke så lett dette her. Det er en sårbar tid, mye i forandring. Håper han kan finne venner mer lik seg selv når han begynner på videregående. 

AnonymBruker
Skrevet

Litt samme historie her også. Min har fått sommerjobb sammen med andre ungdommer, så hen kommer seg ut og ser folk gjennom sommeren. Kan du trekke i noen tråder for at ungdommen kan få seg en liten jobb i sommer?

Anonymkode: 3a30f...a58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt samme historie her også. Min har fått sommerjobb sammen med andre ungdommer, så hen kommer seg ut og ser folk gjennom sommeren. Kan du trekke i noen tråder for at ungdommen kan få seg en liten jobb i sommer?

Anonymkode: 3a30f...a58

Han har søkt på flere sommerjobber, men fikk desverre ikke. Og han ønsker ikke jobbe der jeg kunne ha skaffet han. Tror en sommerjobb hadde vært en fantastisk løsning! 

AnonymBruker
Skrevet

Min er ikke 16 enda, men har litt de samme tendensene. Jeg setter krav om at det er uaktuelt å sitte inne hele sommeren. Kommer med forslag, så får han bestemme hva han vil.
Har meldt han på ulike ting gjennom sommeren opp gjennom årene og avtalt aktiviteter han må ut å gjøre med andre. Han er også med på det ungdomsklubben arrangerer. Hele sommeren er jo ikke fylt opp, man skal ha lov til å drive litt dank og ta det rolig.. men har passet på at det ikke bare blir det. Han vet han må ut av huset, men at han kan velge hva han vil gjøre selv.

Tenker at hvis din ikke er gira på den jobben du kan skaffe, så hva tenker han selv? Han må jo løse dette på noe vis? Mener han at han skal sitte på rommet sitt hele sommeren?
Hadde vært helt uaktuelt her og jeg har en enkel begrunnelse jeg gjentar daglig til mine unger: kroppen og psyken har godt av å komme seg ut. Det betyr ikke at man MÅ være sosial, men at man MÅ ut av huset. Det handler om balanse. Ingenting galt med gaming for det kan også være positivt, men kroppen tåler ikke å bare sitte og game hele dagen. 

Anonymkode: 996fc...3bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min er ikke 16 enda, men har litt de samme tendensene. Jeg setter krav om at det er uaktuelt å sitte inne hele sommeren. Kommer med forslag, så får han bestemme hva han vil.
Har meldt han på ulike ting gjennom sommeren opp gjennom årene og avtalt aktiviteter han må ut å gjøre med andre. Han er også med på det ungdomsklubben arrangerer. Hele sommeren er jo ikke fylt opp, man skal ha lov til å drive litt dank og ta det rolig.. men har passet på at det ikke bare blir det. Han vet han må ut av huset, men at han kan velge hva han vil gjøre selv.

Tenker at hvis din ikke er gira på den jobben du kan skaffe, så hva tenker han selv? Han må jo løse dette på noe vis? Mener han at han skal sitte på rommet sitt hele sommeren?
Hadde vært helt uaktuelt her og jeg har en enkel begrunnelse jeg gjentar daglig til mine unger: kroppen og psyken har godt av å komme seg ut. Det betyr ikke at man MÅ være sosial, men at man MÅ ut av huset. Det handler om balanse. Ingenting galt med gaming for det kan også være positivt, men kroppen tåler ikke å bare sitte og game hele dagen. 

Anonymkode: 996fc...3bc

Tenker også mye på det med balanse. Og han går ut om jeg sier det. Men da vet jeg han går alene. Er det som er sårt. Han går på eget initiativ en lang tur hver dag, og er med hvis vi skal noe. Men det er den følelsen jeg går med av at han alltid er alene. De har gått 1-10. Klasse på samme skole, så han sier selv han har veldig lyst til å bli kjent med nye. Som forhåpentligvis er mer lik han selv.  Han er  kunstnerisk og bryr seg ikke om merke klær og slikt. Skiller seg ut fra de han har gått i klasse med til nå.  Ønsker han så inderlig bare alt vel. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min 16 åring har ikke begynt å feste heller. Men de er heldigvis noen flere som ikke har begynt med det. Dette er de guttene som spiller mye fotball 

Forrige uke var det avslutning i 10 trinn. Mange ungdommer fra flere skoler i byen møttes oppi marka. Min gutt og kompiser dro også. Men de drakk ikke. Han sa at de fleste drakk og mange ble veldig fulle. Jeg spurte om noen sa noe om at de ikke drakk. Men ingen reagerte på det.

Er så synd at det er så mye press på å drikke å feste 

Anonymkode: a764c...359

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men finnes det ingen organiserte aktiviteter der dere bor som er for ungdommer eller et sted/leir han kan reise til? Mest sannsynlig har han jo ikke de samme interessene som de kule kidsen, men han må jo finne venner med de samme interessene. 

Anonymkode: b638e...8fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med språkkurs i England eller noe? Finnes vel fortsatt plasser for sommeren? 

Anonymkode: b638e...8fa

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår ble 16 nå, avsluttet 10 trinn. Ingen av hans venner har begynt/viser interesse for festing. Det går i organisert idrett/treningssenter, filmkvelder,  gaming ol. Henger ikke ute, drar til eller får besøk av kompis(er), mest en om gangen. Har noen få men nære venner.  Liker godt å bare være hjemme, må dras litt i gang i ferietid når de faste aktivitetene har ferie. Sikkert mange som fester også, men de er i så fall i andre gjenger. 

Anonymkode: cd080...9cd

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at gutta flyr mer ute på videregående. Eldtste sønnen min, nå 21 år, var knapt ute av rommet i 9. og 10. Klasse. Han var sosial med gutter fra klassen, men fra sin egen pc, hjemme. Jeg og noen av disse foreldrene arrangerte litt LAN og fisketurer for dem. Da koste de seg, men de evnet ikke å planlegge så mye sånn selv😆 min var ganske sen i pubertet. Det var bare unntaksvis noen gutter fra klassen som var ute, og de drev med litt av hvert. Fra andre året på vgs derimot, så vi han knapt. Da var interessen for jenter godt i gang 😁 Jentene mine derimot... 

Anonymkode: 90faf...2cc

AnonymBruker
Skrevet

Dette er som å lese om min egen sønn. Han er ikle en av de kule, og er kanskje litt klønete sosialt. Hvis han får velge, sitter han på rommet sitt 24/7, kommer bare opp for å spise. Jeg har så vondt av ham. Han er nok en nerd og trenger å komme i kontakt med andre som er lile nerdete. Jeg håper inderlig at han fimmer en gjeng på vgs, han har søkt en linje med høyt karakterkrav så det er jo håp om at det er flere likesinnede der.

Når folk her på KG diskuterer innetider, så har jeg ingenting å bidra med. Vi har ikke hatt behov for noe imnetid, for han er jo aldri ute. Ingentimg hadde gledet meg mer enn om han hang ute med venner til sent på kveld. Men det gjør han ikke.

I sommer kommer jeg til å kreve at han gjør noe husarbeid hjemme. Gå på butikk, lage middag innimellom. Vaske noen kjøkkenskap og klippe plen. Om ikke annet så for at han skal gjøre noe annet enn å sitte foran den skjermen.

Anonymkode: 61352...4c1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er alderen jeg, høres nesten ut som meg. Jeg liker å være sosial, men elsker å være hjemme og lese 😀

Anonymkode: 79244...e11

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine viste interesse til å feste når de gikk ut av ungdom skolen. Var først andre halvdel på vg2 at eldste her spurte om var greit han ble med på klassefest, da hadde han fylt 18. Men han var mye mer med venner da han startet på videregående.  Men sommerene hsr gått bort i jobb siden han var 13 har han jobbet hele ferien.

Yngste på 17 interesserer seg heler ikke i festing. Er heler avgårde å skrur bil  er hjemme hos venner. Ho har og jobbet i ferier fra ho var 13. Ho drar nå om kort tid for 6 uker på fjellet på jobb

Anonymkode: 7df4d...f81

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det sosiale vennegrupper på Facebook der dere bor? Eller noen annen måte å melde seg «ledig og klar for sosialisering» F.eks. gruppe for de som skal begynne på X vgs til høsten? Går an å legge ut innlegg «Jeg sitter på Y strand på tirsdag kl.  12–18. har engangsgrill, ta med egen mat.»

Anonymkode: bea41...f2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er som å lese om min egen sønn. Han er ikle en av de kule, og er kanskje litt klønete sosialt. Hvis han får velge, sitter han på rommet sitt 24/7, kommer bare opp for å spise. Jeg har så vondt av ham. Han er nok en nerd og trenger å komme i kontakt med andre som er lile nerdete. Jeg håper inderlig at han fimmer en gjeng på vgs, han har søkt en linje med høyt karakterkrav så det er jo håp om at det er flere likesinnede der.

Når folk her på KG diskuterer innetider, så har jeg ingenting å bidra med. Vi har ikke hatt behov for noe imnetid, for han er jo aldri ute. Ingentimg hadde gledet meg mer enn om han hang ute med venner til sent på kveld. Men det gjør han ikke.

I sommer kommer jeg til å kreve at han gjør noe husarbeid hjemme. Gå på butikk, lage middag innimellom. Vaske noen kjøkkenskap og klippe plen. Om ikke annet så for at han skal gjøre noe annet enn å sitte foran den skjermen.

Anonymkode: 61352...4c1

Dette var litt godt å lese. Følte meg så alene om å ha disse bekymringene. Takk for svar:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Min 16 åring har ikke begynt å feste heller. Men de er heldigvis noen flere som ikke har begynt med det. Dette er de guttene som spiller mye fotball 

Forrige uke var det avslutning i 10 trinn. Mange ungdommer fra flere skoler i byen møttes oppi marka. Min gutt og kompiser dro også. Men de drakk ikke. Han sa at de fleste drakk og mange ble veldig fulle. Jeg spurte om noen sa noe om at de ikke drakk. Men ingen reagerte på det.

Er så synd at det er så mye press på å drikke å feste 

Anonymkode: a764c...359

Trondheim eller? Var en del som skjedde på tømmerholt dammen her ja..

Anonymkode: f4cc2...0f2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han bør finne en vidergående uten de folka.

Anonymkode: ab695...f7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...