Gå til innhold

Advarsel mot nettapotek og medisiner.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Dutullernå? skrev (17 minutter siden):

Har heldigvis lokalt apotek 5 min. gange unna, så jeg trenger ikke å bestille på nettet.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er enkelte ting som er mer praktisk å få levert enn å bære hjem selv.

Anonymkode: b3887...75a

Lengde til apotek og metode for levering er ikke (hoved)grunnen til at man kjøper apotekvarer på nett, det er fordi det er SINNSYKT mye billigere på nett kontra fysisk apotek. 

Anonymkode: c6662...699

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lengde til apotek og metode for levering er ikke (hoved)grunnen til at man kjøper apotekvarer på nett, det er fordi det er SINNSYKT mye billigere på nett kontra fysisk apotek. 

OG fordi fem minutters gåtur ikke alltid er mulig å gjennomføre. 

Anonymkode: 6273f...38c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestilt fra farmasiet.no tidligere. Veldig fornøyd. De hadde ikke alt inne, så ventet to ekstra dager. Pakken ble levert på butikken som opplyst. 

Anonymkode: ecf88...2f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

OG fordi fem minutters gåtur ikke alltid er mulig å gjennomføre. 

Anonymkode: 6273f...38c

+ at det er noen ting man kanskje ikke ønsker å hente ut på et apotek hvor alle ser og hører alt du sier. 

Anonymkode: db26f...983

• Nyttig 1
Gjest Dutullernå?
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er heldigvis så sjelden jeg trenger noe på apoteket at jeg går ikke konk om jeg kjøper på fysisk apotek. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har handlet månedlig på Farmasiet gjennom mange år, og aldri hatt problemer med Porterbuddy.

Men for et par uker siden bestilte jeg noe på Apotera, og opplevde det samme som TS. Apotera sa at de hadde levert pakken til Portebuddy på den og den datoen og klokkeslett, mens Porterbuddy ikke klarte å bestemme seg for om de hadde fått pakken fra Apotera eller ei. Annenhver dag sto det på sporingen at den ville bli levert samme kveld, og neste dag sto det at de ikke hadde mottatt pakken fra Apotera. Jeg kontaktet kundeservice hver dag i to uker men fikk ingen hjelp fra hverken Porterbuddy eller Apotera. Til slutt fikk jeg en av legesekretærene på mitt fastlegekontor til å ringe Porterbuddy og da ble plutselig pakken levert fire timer senere. Pakken så uåpnet ut, og alt var der. Jeg har ingen A-/B-preparater så det er ikke noe spennende å stjele der. Så jeg skjønner ikke hva de drev med.

Anonymkode: d4d02...528

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (14 timer siden):

Huff kjedelig,:( vi har brukt disse lenge og aldri hat noe problem. Kan det vært at de har levert og noen har stjålet?

Vi får alltid vite når de blir levert med dato og klokkeslett. Og at de er på vei og vi er snart neste mann

Får du levert ut resptmedisiner enn annet enn personlig da? I Oslo går ikke det. 
Jeg har vært veldig fornøyd helt til jeg bestilte valium til tannlegetime. Når jeg var nestemann og klar til og åpne forsvant jeg ut av kartet. Porterbuddy kunne ikke hjelpe meg på tlfservice og medisinene så jeg aldri. 

Anonymkode: 0e841...d48

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 23.49):

Reseptfrie varer, ja. Der ser jeg absolutt hensikten.

For medisiner på resept er prisen den samme, da den er regulert av myndighetene. Der løper man også risiko for at varen forsvinner og at resepten er utekspedert uten at varen er mottatt. 

Selv er jeg en del i USA og pleier alltid kjøpe reseptfrie medisiner (sånn som smertestillende) der. Det er nesten latterlig hvor billig generiske medisiner er der (men reseptpliktige medisiner kan være kjempedyrt da de ikke har samme mekanismer for prisregulering av reseptpliktige medisiner som Norge). Jeg tror jeg tilbake i 2016 betalte ca 10-15 dollar for 1.000 Paracet, og jeg har fortsatt masse igjen. Samme med f.eks. allergimedisin.

Mitt råd er uansett; er det en type medisin man bruker mye av (f.eks. allergimedisin eller smertestillende) - velg reseptpliktige pakninger da disse er MYE billigere. Her er som sagt prisen regulert, noe den ikke er på reseptpliktige medisiner. Å betale 60-100 kroner for en liten pakke Paracet eller Ibux grenser mot svindel. Spesielt når du kan få en fem ganger større pakke på resept til halve prisen av den lille pakken.

AnonymBruker
Skrevet

Jøss. Har aldri fått en leveranse med Porterbuddy, aldri hørt om de en gang.

Jeg bestiller ofte fra apotek på nett (farmasiet er favoritten), da leveres det med postnord. Er det reseptvarer må jeg alltid hente ut på hentested og signere ut mens reseptfri varer kommer rett i postkassen. Hentestedet mitt er rett ved der jeg bor, så jeg foretrekker det. Jeg har ymse skavanker, så jeg har "heldigvis" alltids en resept det er på tide å løse ut når jeg bestiller andre varer, så da blir alt sendt til hentestedet, også om det sendes i to separate pakker.

Det eneste negative jeg har opplevd er at en pakke med reseptvarer ble sendt på sightseeing landet rundt før den omsider dukket opp her. Sporingsoversikten var imponerende lang. 😆 Heldigvis var det ikke medisiner som hastet, da.

Og når det gjelder "hvorfor bestille på nett", noen av medisinene mine er det ofte leveringsvansker på, og da har jeg størst hell med å finne de på nett. Andre kan variere hvilken leverandør de ulike apotekene har tilgjengelig. Det er f.eks en type der de lokale apotekene som regel bare har blisterforpakninger, mens Farmasiet alltid har inne samme medisin fra en produsent som leverer løse piller i stor boks, som jeg synes er mye mer praktisk. Men for meg er det og en stor fordel at jeg kan bestille én reseptfri vare til veldig god pris, og få fri frakt med levering til hentested fordi jeg bestiller en av mine resepter samtidig.

Anonymkode: 31060...7e9

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (4 timer siden):

For medisiner på resept er prisen den samme, da den er regulert av myndighetene. Der løper man også risiko for at varen forsvinner og at resepten er utekspedert uten at varen er mottatt. 

Selv er jeg en del i USA og pleier alltid kjøpe reseptfrie medisiner (sånn som smertestillende) der. Det er nesten latterlig hvor billig generiske medisiner er der (men reseptpliktige medisiner kan være kjempedyrt da de ikke har samme mekanismer for prisregulering av reseptpliktige medisiner som Norge). Jeg tror jeg tilbake i 2016 betalte ca 10-15 dollar for 1.000 Paracet, og jeg har fortsatt masse igjen. Samme med f.eks. allergimedisin.

Mitt råd er uansett; er det en type medisin man bruker mye av (f.eks. allergimedisin eller smertestillende) - velg reseptpliktige pakninger da disse er MYE billigere. Her er som sagt prisen regulert, noe den ikke er på reseptpliktige medisiner. Å betale 60-100 kroner for en liten pakke Paracet eller Ibux grenser mot svindel. Spesielt når du kan få en fem ganger større pakke på resept til halve prisen av den lille pakken.

1000 Paracet? :sjokk: hvordan fikk du med deg så mye inn i Norge? 10-15 dollar for så mange tabletter er helt hinsides. Gjør det ekstremt lett og billig å misbruke det. Sikkert skummelt mye misbruk i USA. Ja, for selv milde, reseptfrie legemidler kan misbrukes og det finnes en dødelig dose der og som er langt mindre enn 1000 tabletter. Bra du fortsatt har mye igjen. 

Anonymkode: 75124...1ba

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1000 Paracet? :sjokk: hvordan fikk du med deg så mye inn i Norge? 10-15 dollar for så mange tabletter er helt hinsides. Gjør det ekstremt lett og billig å misbruke det. Sikkert skummelt mye misbruk i USA. Ja, for selv milde, reseptfrie legemidler kan misbrukes og det finnes en dødelig dose der og som er langt mindre enn 1000 tabletter. Bra du fortsatt har mye igjen. 

Anonymkode: 75124...1ba

Ja, det er interessante aspekter du nevner her.

Hvis jeg skulle tro noe, så er det at i USA er enkeltindividet i mye større grad ansvarlig for sine egne handlinger, på godt og vondt. I tillegg er det mye dyrere å gå til legen i USA, slik at en del av primærhelsetjenesten er overlatt til apotekene. Dette innebærer også at det selges andre medisiner og andre pakningsstørrelser reseptfritt enn det gjøres i Norge. Eksempler på dette kan være sterkere hostemedisiner som dekstrometorfan, antihistaminer med søvneffekt, og store pakninger med smertestillende medisiner. Likevel er det ikke så galt som det er i landene sør for USA. Der utgjør apotekene nesten hele primærhelsetjenesten og du kan få opiater, antibiotika og benzodiazepiner uten resept.

Endret av isw
AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler kun på Farmasiet av nettapotekene og bruker da Portebuddy til levering. Har aldri vært noe problem. En gang fikk jeg beskjed om at de var så forsinket at pakken ble levert dagen etterpå. Ellers så komme de samme dag som jeg bestiller medisinene. Helt genialt. Reseptfrie medisiner er mye billigere på Farmasiet. Noen av dem er til og med billigere enn i Sverige, for oss harryhandlere. 

En sjelden gang går jeg på et fysisk apotek og det er om Farmasiet ikke har medisinen min på lager og det haster for meg å få tak i den. 

Anonymkode: ff8d7...6ff

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (10 timer siden):

Det stemmer jo ikke. Lurte på om jeg hadde tatt så feil, men sammenlignet prisene på de 3 medisine jeg har resept på. Selv de på blå resept er billigere på nett om man uansett ikke oppnår frikort. Etter og ha opplevd og få medisin borte / stjålet en gang er jeg skeptisk da, men er jo forskjell på hvilke medisiner som er « interessante «. Valiumen som ble borte har jo fin gatepris, men øredråpene tror jeg ikke budet gidder og rappe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jøss. Har aldri fått en leveranse med Porterbuddy, aldri hørt om de en gang.

Jeg bestiller ofte fra apotek på nett (farmasiet er favoritten), da leveres det med postnord. Er det reseptvarer må jeg alltid hente ut på hentested og signere ut mens reseptfri varer kommer rett i postkassen. Hentestedet mitt er rett ved der jeg bor, så jeg foretrekker det. Jeg har ymse skavanker, så jeg har "heldigvis" alltids en resept det er på tide å løse ut når jeg bestiller andre varer, så da blir alt sendt til hentestedet, også om det sendes i to separate pakker.

Det eneste negative jeg har opplevd er at en pakke med reseptvarer ble sendt på sightseeing landet rundt før den omsider dukket opp her. Sporingsoversikten var imponerende lang. 😆 Heldigvis var det ikke medisiner som hastet, da.

Og når det gjelder "hvorfor bestille på nett", noen av medisinene mine er det ofte leveringsvansker på, og da har jeg størst hell med å finne de på nett. Andre kan variere hvilken leverandør de ulike apotekene har tilgjengelig. Det er f.eks en type der de lokale apotekene som regel bare har blisterforpakninger, mens Farmasiet alltid har inne samme medisin fra en produsent som leverer løse piller i stor boks, som jeg synes er mye mer praktisk. Men for meg er det og en stor fordel at jeg kan bestille én reseptfri vare til veldig god pris, og få fri frakt med levering til hentested fordi jeg bestiller en av mine resepter samtidig.

Anonymkode: 31060...7e9

Hvor bor du da? I Oslo får du levert på døren samme kveld om du bestiller på formiddagen. Der foreldrene bor har de dessverre ikke porterbuddy , så de må kjøre og hente på hentested. 

• Liker 1
Skrevet

Så kjedelig opplevelse.

Jeg har bare positive ting å si om porterbuddy. Kun opplevd en gang at pakken ikke ble levert, sjåføren hadde rett og slett forsvunnet midt i ruta si. Ringte kundeservice nesten kl 22 på kvelden, og de la seg paddeflate. Fikset ny levering dagen etterpå.

Nettapotekene og, bare positivt å si.

Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger,

Sciurus, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...