Gå til innhold

Hvorfor klarer ikke folk å uttale th-lyden i birthday?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir både flau og fascinert over at utrolig mange som skal synge "Happy birthday to you" ikke klarer å uttale th-lyden, og at det høres ut som "bøsday, bøsdei eller børtday".

Hvorfor er det så vanskelig å få til den lyden?

 

Anonymkode: 90019...d93

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke, men jeg dør litt innvendig hver gang jeg hører en nordmann si happy birsday eller tree for "3". Det er greit at ikke alle folk er kjempegode i engelsk, men dette bruker man flere ÅR på i grunnskolen. 

Anonymkode: ab0cf...f89

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er en lyd vi nordmenn ikke har i morsmålet vårt.

Anonymkode: abce3...6c1

  • Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje at noen blir litt late når det kommer til engelsk uttale, og derfor «fornorsker» enkelte ord fordi det er enklere.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Aner ikke, men jeg dør litt innvendig hver gang jeg hører en nordmann si happy birsday eller tree for "3". Det er greit at ikke alle folk er kjempegode i engelsk, men dette bruker man flere ÅR på i grunnskolen. 

Anonymkode: ab0cf...f89

Eller når nordmenn uttaler engelsk "u" som "ø" 😂 

Anonymkode: 6b715...3da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med en brite og snakker derfor endel engelsk, men th-lyden får jeg bare ikke til. Har nok med at lyden ikke finnes i det norske språket. Datter får krampelatter når jeg sier bla tallet 33 på engelsk. 😅

Anonymkode: 3f385...88a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi vi snakker norsk her til lands majoriteten av tiden. Språk må brukes aktivt og daglig for at man skal kunne prate det flytende.

Skulle likt å høre en brite f.eks si; «Gratulerer med dagen» på sørlandsk, østlandsk, vestlandsk, trøndersk, siddis eller nordnorsk….🤣

Anonymkode: ba984...7c5

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dutullernå?

Engelsk er ikke førstespråket til nordmenn. Ingen grunn for deg til å være flau over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt en engelskmann snakke norsk? Det er like ille. 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel fordi det føles rart. Jeg er sikker på at alle klarer det om de prøver, men samtidig er vel mange litt ukomfortabel med det ? 

Jeg kan finne på å si happy børsday, men klarer helt fint th lyden, er egentlig ganske god i diverse aksenter og kan alle lyder i de språkene jeg studerer. 

Th lyden er egentlig ikke vanskelig. 

Så nettopp en video på TikTok et intervju med indere i India om de klarte å snakke med amerikansk aksent. Det var det flere som klarte helt fint, men de gjorde ikke det til vanlig. Kanskje fordi det ikke faller naturlig. 

 

Anonymkode: faf41...364

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (10 minutter siden):

Har du hørt en engelskmann snakke norsk? Det er like ille. 

Engelsk er THE language. Av hele den internasjonale kommunikasjonen. Norsk er ikke det. 

Kan derfor ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 6b715...3da

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha noe å gjøre med at som baby hører man alt av lyder, men så begynner man gjerne å praktisere kun ett-to språk. Hjernen begynner da å fjerne massevis av forbindelser, og folk hører ikke engang hvor feil de uttaler ting - hjernen klarer rett og slett ikke registrere det. De uttaler ting derfor nærmere de lydene de er vant til. Altså: det DU hører er ikke det ALLE hører.

Min mann snakker engelsk veldig godt, men klarer derimot ikke HØRE forskjell på "ft" og "fat". Han sier "fatalater". Jeg sier at det er "FTalater", og han mener det er det han sier. Jeg sa: du kan jo si "saft". Han: "ja, saft". Jeg" så sier du "saftalater". Han gjentar. Jeg" så fjerner du "sa". Og likevel krevde riktig lyd MASSE øvelse, for det tar hjernen tid å skape forbindelser.

Endret av katties
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det ikke til, samme hvor mye jeg prøver. 

Anonymkode: c5ce2...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Engelsk er THE language. Av hele den internasjonale kommunikasjonen. Norsk er ikke det. 

Kan derfor ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 6b715...3da

Hva så?  Engelskmenn og amerikanere forventer ikke at utlendinger skal ha perfekt uttale på engelsken. 

 

Anonymkode: c773f...85a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva så?  Engelskmenn og amerikanere forventer ikke at utlendinger skal ha perfekt uttale på engelsken. 

 

Anonymkode: c773f...85a

Ja, men "kan I hev søm bøtter wiz jam" er direkte flaut. 

Anonymkode: 6b715...3da

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever ofte at folk uttaler det som f i noen tilfeller. Bafroom. I fink.

Anonymkode: 39be1...d11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men "kan I hev søm bøtter wiz jam" er direkte flaut. 

Anonymkode: 6b715...3da

Bingovertene fra charterfeber! 😆😆

Wer ån hålliday, we dånt care annyting!

Anonymkode: 39be1...d11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Opplever ofte at folk uttaler det som f i noen tilfeller. Bafroom. I fink.

Anonymkode: 39be1...d11

Men dét er jo veldig Britisk da; de snakker slik i London.

Endret av katties
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Engelsk er THE language. Av hele den internasjonale kommunikasjonen. Norsk er ikke det. 

Kan derfor ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 6b715...3da

Selvfølgelig kan det sammenlignes. Årsaken er at det ikke et morsmålet. At flere snakker engelsk har ingen betydning. I tilfelle en skal sammenligne, må en sammenligne med andre som ikke har engelsk som førstespråk. Og da er nordmenn ganske gode.

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skammen over å ha aksent når man snakker engelsk, når engelsk ikke er morsmålet til de fleste i Norge, er totalt ubegrunnet. Ingen med engelsk som morsmål henger seg opp i at f.eks. nordmenn snakker engelsk med aksent. 

Hva med å foreslå bursdagssangen på norsk neste gang? :)  Det er mer konstruktivt enn å bli flau uten grunn, over at noen gjør så godt de kan, og ikke tar seg selv så høytidelig at de nekter å snakke engelsk, med den konsekvens at språket blir enda dårligere. 

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...