Gå til innhold

Eldre hund som ikke vil gå tur lengre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en hund på 10 år. Han sliter med artrose i skuldrene, men får sprøyter jevnlig for det. Han har alltid vært glad i turer, pinner, bading, baller og joggeturer. I dag blir det ikke jogging lengre, dessverre. 
Det siste året er det ikke vi som går tur med han, men han som går tur med oss…🤪

Han bestemmer hvor vi går, og prøver vi å gå en annen vei setter han seg ned - til og med legger seg! Vi forsøker dra litt i selen, men det er ikke bra for skuldrene hans. Det er litt morsomt, men også slitsomt til tider. 
 

I dag har det regnet hele dagen…da vil han ikke ut…han gikk forbi postkassa vår, tisset 2 ganger og nektet mere…😳

Kan han bli forstoppet eller ordner det seg selv? Blir han nøden nok så går han lengre?

Veldig usikker på hvor langt jeg skal presse han?

 

Må sies at ser han en katt eller noen kaster en pinne er han pigg som en 2 åring! Da er det null halting også. Haltingen kommer senere…

Anonymkode: 24a3d...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere hage, så holder det vel at han gjør fra seg der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min senior hund åpnet jeg bare døra da det regnet og han løp ut og tisset og kom inn igjen på meget kort tid. Han ville gå litt i pent vær men på slutten gadd han ikke i dårlig vær. Ble aldri noe forstoppet med at de ikke alltid var tur. 

Anonymkode: 448c4...140

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke presse han til å gå tur. Når han har såpass mange dårlige dager, så er det dessverre på tide å la han snart få slippe noe mer. Ikke bestandig de smertestillende virker like bra etter ett par år.

Anonymkode: 83eff...c24

  • Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi presser ikke. Skal la han gå i hagen, men regner det vil han ikke dit heller…kanskje om han er nøden nok…🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 24a3d...3b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min senior hund likte heller ikke dårlig vær. Regn og snø. Nei da gjorde han bare ifra seg i gårdsplassen. Ellers så likte han å gå ut. Mulig dem kjenner noe i leddene når det er litt kaldere. Jeg vet ikke. Men han fikk bestandig bestemme selv. Og slet aldri med bæsjen sin. 

Anonymkode: 1177a...b35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La stakkaren slippe.

Anonymkode: df2ed...bb7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

La stakkaren slippe.

Anonymkode: df2ed...bb7

Tror ikke du har kjæledyr? 
Om hunden har det fint, rent bortsett fra utfordringer med sykdommen sin, tenker jeg man venter med så drastiske tiltak som avliving om ikke legene anbefaler det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (4 minutter siden):

Tror ikke du har kjæledyr? 
Om hunden har det fint, rent bortsett fra utfordringer med sykdommen sin, tenker jeg man venter med så drastiske tiltak som avliving om ikke legene anbefaler det.

Jeg leste det som "la stakkaren slippe å gå tur"

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dår han bare disse sprøytene (regner med det er snakk om librela) eller får han også smertestillende og betennelsesdempende i tillegg. I perioder kan det være behov for bedre smertelindring. Hvis du ikke har snakket med en ortoped om det er det en god investering i et bedre liv. Rehab vil også være fornuftig. 
 

Vh dyrlege

Anonymkode: 6e25c...f7f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (1 time siden):

Jeg leste det som "la stakkaren slippe å gå tur"

Åååå…jeg leste det som «La stakkaren slippe å leve»…😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dår han bare disse sprøytene (regner med det er snakk om librela) eller får han også smertestillende og betennelsesdempende i tillegg. I perioder kan det være behov for bedre smertelindring. Hvis du ikke har snakket med en ortoped om det er det en god investering i et bedre liv. Rehab vil også være fornuftig. 
 

Vh dyrlege

Anonymkode: 6e25c...f7f

Ja, han får Librela. Sprøyta funket bedre tidligere, nå ikke like bra.
Har ikke hentet ut betennelsesdempende enda. Blir vel mandag.👍🏼

Rehab - tenker du behandling i form av massasje, svømming o.l?

Ts😃

Anonymkode: 24a3d...3b8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Behandle alltid en gammel hund med verdighet..orker den ikke turene lengre så la den få kose seg med det den liker. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når hunden har så dårlig dag(er) så er det påtide å smertelindre mer, og begynne og innse at tiden for huden går mot slutten. 
 

hadde selv en hund med artrose, ga smertestillende. Men en dag ga det ikke nok. Da var det slutt dessverre. 

Anonymkode: 2e6b3...3d2

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv mine friske, raske unghunder nekter å gå ut når det regner. Så la han gå akkurat så kort eller langt som han ønsker, om det så bare er rett ut i hagen for å tisse. Tenker at når det har kommet dit dere er nå er det viktigste å høre på hundens behov og gjøre ting best mulig for den.

Anonymkode: b235d...bb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han tilpasset for? Virker han frisk ellers? Spiser han som normalt? Eldre hunder trenger andre ting enn yngre, det er en del av det å være en snavrlig eier å tilpasse seg hundens behov, og ikke minst være den som innser at nå er ikke kvaliteten lengre tilstede.. 

Anonymkode: 3acb4...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vår frøken på 13 år er også veldig selektiv på turgåing og vær. Får riktignok ingen smertestillende da, da hun klarer seg fint sålenge hun slipper gå tur når hun ikke vil. 

Er i hundre etter ball og pinne, så hun velger selv sine aktiviteter. 

Anonymkode: 0c935...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden har god allmenntilstand, smertestillende fungerer osv. så synes jeg det er helt greit at den får henge med litt til. At den ikke vil gå tur er jo opp til den selv, mange gamle hunder foretrekker å bare suse rundt i hagen og sove i sola eller sofaen, og det bør de få lov til! 

Folk som avliver seniorhunder bare fordi de ikke vil gå tur lenger er sykt spør du meg!

Anonymkode: f0aa0...8c0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/22/2024 at 10:51 PM, AnonymBruker said:

Ja, han får Librela. Sprøyta funket bedre tidligere, nå ikke like bra.
Har ikke hentet ut betennelsesdempende enda. Blir vel mandag.👍🏼

Rehab - tenker du behandling i form av massasje, svømming o.l?

Ts😃

Anonymkode: 24a3d...3b8

Så bra. Ikke spar på smertestillende og betennelsesdempende. Jo mindre han beveger seg, jo verre blir det fordi han feilbelastet. Og det er også det en rehabtime kan veilede deg med. 
vet ikke hvor du er i landet, men NMBu eller robust fysio for hunder har gode tilbud for å få løst opp i muskulære problemer som kan ha kommet til som følge av smerter fra ledd. 

Anonymkode: 6e25c...f7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 21.23):

La stakkaren slippe.

Anonymkode: df2ed...bb7

Som dyreeier er det en plikt og sette en stopper når dyrene lider. Er helt enig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...