Gå til innhold

Hvor mye penger fikk deres jenter til konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tante til en jente som fikk bunad, bunadsølv og bunadsko til konfirmasjon, og dette var en gave fra foreldrene og litt besteforeldre.

Likevel fikk hun 50.000 kr i pengegaver og  smykker +div andre litt dyre ting.

Vi var max 40 gjester i konfirmasjonen, så jeg er litt sjokkert over hvor mye penger folk gir til en konfirmant.

Konfirmanten selv sa før konfirmasjon at hun regnet med hun ikke kom til å få noe særlig pengegaver, siden hun fikk en veldig dyr bunad med alt tilbehør.

Er dette vanlig?

Anonymkode: da903...35d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt!

Anonymkode: 1715e...34e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt!

Helt hva?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig!

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig.

Anonymkode: e4a15...708

AnonymBruker
Skrevet

13.000kr

Fikk bunad som besteforeldre, tante og fadder var med på

Og jakt rifle arvet/brukt

Nesten ingen smykker

Ikke stor familie var vel 30 til mat

Anonymkode: 7252b...06e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er tante til en jente som fikk bunad, bunadsølv og bunadsko til konfirmasjon, og dette var en gave fra foreldrene og litt besteforeldre.

Vi var max 40 gjester i konfirmasjonen, så jeg er litt sjokkert over hvor mye penger folk gir til en konfirmant.

Konfirmanten selv sa før konfirmasjon at hun regnet med hun ikke kom til å få noe særlig pengegaver, siden hun fikk en veldig dyr bunad med alt tilbehør.

Er dette vanlig?

har 4 jenter, der 3 er ferdig konfirmerte, de fikk 35.000 + bunad, smykker og opplevelser , er 8,6 og 4 år siden de ble konfirmert, minste jente er det 2 år til skal konfirmeres og dessverre er det ingen besteforeldre igjen da, så hun vil nok få litt mindre enn søstrene, 2 av de døde med 5 mnd mellomrom i 2021, farmoren døde rett før jul i 2022 og farfaren døde for 6 uker siden nå

Anonymkode: 7147b...9ee

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen bunad, 15 gjester, 75000kr 

Anonymkode: c4ed0...9fd

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

har 4 jenter, der 3 er ferdig konfirmerte, de fikk 35.000 + bunad, smykker og opplevelser , er 8,6 og 4 år siden de ble konfirmert, minste jente er det 2 år til skal konfirmeres og dessverre er det ingen besteforeldre igjen da, så hun vil nok få litt mindre enn søstrene, 2 av de døde med 5 mnd mellomrom i 2021, farmoren døde rett før jul i 2022 og farfaren døde for 6 uker siden nå

Anonymkode: 7147b...9ee

Jeg har hørt flere tilfeller der det ble satt av penger etter arv slik at alle barnebarna får konfirmasjonsgave fra besteforeldrene, i hvert fall om barnebarna var nogenlunde nær i alder.

Jeg fikk det etter min farmor husker jeg. Ikke store beløpet, men det var en fin gest. Hun døde året før jeg ble konfirmert. Min søster som er 13 år yngre fikk ikke, så kanskje ikke så enkelt i praksis.

Min eldste fikk en ganske stor sum av min far, dekket halve førerkortet. Skulle han gå bort før yngste konfirmeres om et par år hadde jeg nok satt av samme beløp.

Anonymkode: 292a5...5ef

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være hun har fått gaver av andre som ikke var i konfirmasjonen også. 

Min nevø fikk penge gave fra arbeidsplassen til faren. Han fikk også penge gave av kompiser og dems familier

Jeg har gitt pengegave til til barn av mine venner. Og andre som står meg nært uten å være invitert. 

Anonymkode: e6f79...4bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bunad og 25K for godt over tjue år siden, og jeg var ikke blant de som fikk mest. Synes det høres "normalt" ut, i alle fall om du ser bort i fra at det er helt syke summer til en 14 åring begge deler 😆

Anonymkode: d6c2a...dc1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er dette vanlig?

Bunad 15.000- 20gjester.

Noen er heldig å får en del fra besteforeldre, andre får 1000-2000 fra de. Er nok derfor det er mye, eller at de har veldig stor familie.

Anonymkode: 1939e...9c8

AnonymBruker
Skrevet

Bunad av foreldre, mange dyre fine smykker, 40 gjester (men det er jo familier, 4stykk gir én gave). 23 000. Ikke noe uvanlig det heller. Pengegaver var på 500-2000, en av besteforeldrene ga 10 000. Men hvis den andre av besteforeldrene hadde gitt penger istedetfor diamanter(!) +, hadde det plutselig vært nærmere 40, jeg syns det er umulig å sammenligne slikt. Hun ble glad for smykkene, og har ikke noe spesielt hun sparer eller trenger penger til. 

Anonymkode: feee0...d37

AnonymBruker
Skrevet

Min datter fikk kanskej 5000,- Jeg brukte 20 000,- på arrangement. Vi har ikke så mye kontakt med den nærmeste familien, men de er egoister, og jeg tror mange av dem har dårlig råd. Når det er sagt, så var arrangementet hyggelig, og jeg oppfattet det som vellykket. Min datter får gode karakterer og satser på å få høy inntekt selv!

Anonymkode: c3163...4bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har hørt flere tilfeller der det ble satt av penger etter arv slik at alle barnebarna får konfirmasjonsgave fra besteforeldrene, i hvert fall om barnebarna var nogenlunde nær i alder.

Jeg fikk det etter min farmor husker jeg. Ikke store beløpet, men det var en fin gest. Hun døde året før jeg ble konfirmert. Min søster som er 13 år yngre fikk ikke, så kanskje ikke så enkelt i praksis.

Min eldste fikk en ganske stor sum av min far, dekket halve førerkortet. Skulle han gå bort før yngste konfirmeres om et par år hadde jeg nok satt av samme beløp.

Anonymkode: 292a5...5ef

Vi gjorde det. Alle barnebarna unntatt en ble konfirmert mens bestemødrene levde. Da ble det satt av penger slik at minstemann skulle få like mye fra besteforeldrene som de andre fikk. Og det var minstens tanter og onkler som foreslo det, ikke foreldrene.

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi fikk ca 45000,-, + noen gaver og bunad og bunadssølv av meg (mor). 

Anonymkode: 1a93a...c70

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min fikk ca 15000 pluss bunad for tre år siden. Vi har ikke så stor familie. 

Anonymkode: 4dc29...d85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...