AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #1 Skrevet 22. juni 2024 Jeg har far som forskjellsbehandler mellom meg og en litt yngre søster (begge i 20-årene), og jeg vet ikke hvordan jeg skal ta det opp med ham. Jeg og søster er i samme livssituasjon, og jeg "trenger" egentlig ikke at faren vår skal gi oss det samme, men det føles bare så forbasket urettferdig noen ganger. Jeg har så lyst til å ta det opp med ham, men aner ikke hvordan det kan gjøres. Noen som har noen gode idéer? Vi har hatt et kronglete forhold til faren vår lenge. Han er en utfordrende mann å være i familie med. Han har alltid favorisert søsteren min, men kan finne på å snu om hun ikke danser etter hans pipe. Eksempler på hvordan han forskjellsbehandler: Gir søster det dobbelte i bryllupsgave selv om vi giftet oss samme år. Gir henne gaver slik som dyre jakker og betaler ferieturer ut av det blå. Gir ikke slike gaver til meg. Der hun kan få en klokke til et par tusen i bursdagsgave, så er jeg heldig om jeg får en sms med "gratulerer med dagen!🥳". Spesielt dette med bryllupsgave syntes jeg at er vanskelig. Det skjedde nå nylig, og er vel egentlig det jeg vil ta opp med ham. Jeg trenger ikke pengene, men det er så tydelig forskjellsbehandling at jeg blir ordentlig lei meg. Han besøker oss søsken like ofte, og vi besøker ham tilbake like ofte. Skjønner jo at søster er yngre, men det er faktisk ikke mye som skiller oss, og søster er enig i at forskjellsbehandlingen er ugrei. Jeg vil ikke gjøre det til hennes jobb å ta det opp med ham. Anonymkode: 250a2...ec2 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #2 Skrevet 22. juni 2024 Absolutt innafor. Han virker som en skikkelig ufyselig fyr, ikke pga forskjellsbehandlingen alene men at han snur dersom søster ikke danser etter hans pipe. Framstår derfor veldig bevisst på forskjellsbehandlingen, og i tillegg en som misbruker det. All ære for at du besøker han like mye som din søster, hadde jeg blitt utsatt for systematisk forskjellsbehandling og synlig favorisering av en slik art så hadde kontakten begrenset seg til et årlig masseprodusert julekort. Ingen tips til hvordan ta det opp nå og i redelige former, men håper det fikser seg for deg. Ville heller ikke pålagt min søster å ta kampen, men ville samtidig syntes det var rart at hun så velvillig tar i mot en så åpenbar forfordeling. Anonymkode: 6b2ba...8eb 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #4 Skrevet 22. juni 2024 Loff77 skrev (14 minutter siden): Bare å droppe han vel? Vi har begge gjort det i perioder opp til flere år. Samtidig ser jeg for meg at fremtidige barn bør få hatt litt kontakt med morfaren sin (selv om det ikke blir mye, for det orker ingen av oss søsken). Anonymkode: 250a2...ec2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #5 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har begge gjort det i perioder opp til flere år. Samtidig ser jeg for meg at fremtidige barn bør få hatt litt kontakt med morfaren sin (selv om det ikke blir mye, for det orker ingen av oss søsken). Anonymkode: 250a2...ec2 Beklager, men jeg ser ingen grunn til at en forskjellsbehandling i et slikt omfang ikke kommer til å gå i arv. Vi ser ukentlig tråder her inne om forskjellsbehandling som rammer barna til ts, jeg vil tro dine og din søsters barn har høy sannsynlighet for å havne i en av disse trådene om 10år. Skal du ha kontakt med han så er det fordi du selv vil, ikke fordi du føler du skylder dine ufødte barn en morfar. Mest sannsynlig vil barnet ditt ha det like godt (om ikke bedre) uten ham. Anonymkode: 6b2ba...8eb 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #6 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Absolutt innafor. Han virker som en skikkelig ufyselig fyr, ikke pga forskjellsbehandlingen alene men at han snur dersom søster ikke danser etter hans pipe. Framstår derfor veldig bevisst på forskjellsbehandlingen, og i tillegg en som misbruker det. All ære for at du besøker han like mye som din søster, hadde jeg blitt utsatt for systematisk forskjellsbehandling og synlig favorisering av en slik art så hadde kontakten begrenset seg til et årlig masseprodusert julekort. Ingen tips til hvordan ta det opp nå og i redelige former, men håper det fikser seg for deg. Ville heller ikke pålagt min søster å ta kampen, men ville samtidig syntes det var rart at hun så velvillig tar i mot en så åpenbar forfordeling. Anonymkode: 6b2ba...8eb Takk for støtten❤️ Vi besøker ham ca max 2 ganger i året hver, og det er snakk om korte besøk, for det er ofte lite hyggelig fra hans side. Søsteren min har nok vært litt skjermet fordi jeg tidligere tenkte at hun ikke trengte å vite det. Han har skjult for henne at det har vært forskjellsbehandling. Etter hun fikk vite det/fant det ut, så har hun noen ganger fordelt gavene hun får mellom oss uten å fortelle faren vår om det. Ikke bryllupsgaven, for det var et slags gavekort. Anonymkode: 250a2...ec2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #7 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Beklager, men jeg ser ingen grunn til at en forskjellsbehandling i et slikt omfang ikke kommer til å gå i arv. Vi ser ukentlig tråder her inne om forskjellsbehandling som rammer barna til ts, jeg vil tro dine og din søsters barn har høy sannsynlighet for å havne i en av disse trådene om 10år. Skal du ha kontakt med han så er det fordi du selv vil, ikke fordi du føler du skylder dine ufødte barn en morfar. Mest sannsynlig vil barnet ditt ha det like godt (om ikke bedre) uten ham. Anonymkode: 6b2ba...8eb Kanskje du har rett. Jeg har tatt det opp med ham noen ganger for mange år siden, og da benektet han det (og "straffet" ved å ikke engang sende bursdags/julesms). Det er bare sårt å føle seg mindre elsket av faren sin, selv i voksen alder. Anonymkode: 250a2...ec2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #8 Skrevet 22. juni 2024 Bare å ignorere ham. Anonymkode: 403fe...dae 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #9 Skrevet 23. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for støtten❤️ Vi besøker ham ca max 2 ganger i året hver, og det er snakk om korte besøk, for det er ofte lite hyggelig fra hans side. Søsteren min har nok vært litt skjermet fordi jeg tidligere tenkte at hun ikke trengte å vite det. Han har skjult for henne at det har vært forskjellsbehandling. Etter hun fikk vite det/fant det ut, så har hun noen ganger fordelt gavene hun får mellom oss uten å fortelle faren vår om det. Ikke bryllupsgaven, for det var et slags gavekort. Anonymkode: 250a2...ec2 Hvis det er snakk bare om besøk 2 ganger i året, og gavet til de vanlige anledninger, hadde jeg ikke gjort noenting. Dere har ikke nært forhold. Det han driver med er urettferdig og lite smart, men jeg hadde lagt det på hylla hvor en nabokjerring liker bedre naboen på andre siden av gata enn meg... Anonymkode: f924b...10a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå