Gå til innhold

Hvilken samværsordning er vanlig med offshorearbeider?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags samværsordning har de som jobber offshoreturnus? Går det an å ha 50/50 eller mer i den forelderens favør?

Anonymkode: 27e40...330

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir veldig individuelt.

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (3 minutter siden):

Det blir veldig individuelt.

Ja, det er klart, som hos andre. Var vel ute etter noen erfaringer da.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er klart, som hos andre. Var vel ute etter noen erfaringer da.

Barnas alder og turnusen er veldig avgjørende. Mange har samvær to uker av gangen, men det er jo ikke ønskelig med små barn. Noen offshorearbeidere er borte i tre-fire måneder. Vanskelig å sammenligne uten noe grunnlag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (3 minutter siden):

Barnas alder og turnusen er veldig avgjørende. Mange har samvær to uker av gangen, men det er jo ikke ønskelig med små barn. Noen offshorearbeidere er borte i tre-fire måneder. Vanskelig å sammenligne uten noe grunnlag.

Sant, jeg glemte å spesifisere rotasjon. Er 2/4 her.

AnonymBruker
Skrevet

Eller lurer vel på om det er mulig at den som jobber offshore har ungene mest? Om det er praktisk gjennomførbart. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eller lurer vel på om det er mulig at den som jobber offshore har ungene mest? Om det er praktisk gjennomførbart. 

Den som er mest hjemme kan ha barna mest. Er man borte 50% av tiden så sier det vel seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (Akkurat nå):

Den som er mest hjemme kan ha barna mest. Er man borte 50% av tiden så sier det vel seg selv.

med offshore turnus med 2/4 er man jo ikke borte 50 % av tiden, men hjemme 4 uker og borte 2 uker. 

Anonymkode: bc6ec...ba9

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

med offshore turnus med 2/4 er man jo ikke borte 50 % av tiden, men hjemme 4 uker og borte 2 uker. 

Riktig. Lurer på om noen har det slik at den som jobber offshore har ungene mest. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I realiteten er det ofte ikke 2/4.

Jeg er gift med en offshorearbeider som har denne rotasjonen. 

Enten jobber han overtid, enten et par dager eller ei hel uke. Dette grunnet sykemeldte kollegaer. 

Ofte blir han spurt om å reise ut midt i friperioden for noen dager, eller reise ut noen dager før. 

Han har kurs og seminarer å delta på gjennom året, som utføres i friperioden.

Han har noen ganger lang reisevei, og må beregne 1-2 dagers reise. Dette inkluderer selvsagt hotellopphold.

Det er periodevis tåke ute ved riggen, så helikopteret kan ikke ta av eller lande. Dette forskyver vaktskiftet med alt fra et par timer til flere dager.

Det kan også være kraftig vind eller lyn og torden som fører til at fly og helikoptre blir kansellert. Om helikopterturen blir utsatt mister kan kanskje siste flyet hjem, og kommer dagen etterpå i stedet.

Å skille seg med en offshorearbeider vil for noen av oss ikke føre til så store endringer da vi i praksis er alenemødre store deler av året uansett. 

Hvilken samværsordning kommer jo an på hvor foreldrene skal bo, alderen på barnet, hva barnet ønsker selv om det er gammelt nok til å si sin mening, og muligheten den som ikke jobber offshore har til å flekse på samværet når noe uforutsett oppstår, som f. eks kansellerte helikoptre.

Anonymkode: b63f3...954

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I realiteten er det ofte ikke 2/4.

Jeg er gift med en offshorearbeider som har denne rotasjonen. 

Enten jobber han overtid, enten et par dager eller ei hel uke. Dette grunnet sykemeldte kollegaer. 

Ofte blir han spurt om å reise ut midt i friperioden for noen dager, eller reise ut noen dager før. 

Han har kurs og seminarer å delta på gjennom året, som utføres i friperioden.

Han har noen ganger lang reisevei, og må beregne 1-2 dagers reise. Dette inkluderer selvsagt hotellopphold.

Det er periodevis tåke ute ved riggen, så helikopteret kan ikke ta av eller lande. Dette forskyver vaktskiftet med alt fra et par timer til flere dager.

Det kan også være kraftig vind eller lyn og torden som fører til at fly og helikoptre blir kansellert. Om helikopterturen blir utsatt mister kan kanskje siste flyet hjem, og kommer dagen etterpå i stedet.

Å skille seg med en offshorearbeider vil for noen av oss ikke føre til så store endringer da vi i praksis er alenemødre store deler av året uansett. 

Hvilken samværsordning kommer jo an på hvor foreldrene skal bo, alderen på barnet, hva barnet ønsker selv om det er gammelt nok til å si sin mening, og muligheten den som ikke jobber offshore har til å flekse på samværet når noe uforutsett oppstår, som f. eks kansellerte helikoptre.

Ja, det er sant, det kan fort bli endringer og ting som spiser opp friperioden. 

Forskjellen blir jo at jeg da får noen uker her og der hvor jeg kan være helt alene og i fred, uten unger eller noe som helst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forskjellen blir jo at jeg da får noen uker her og der hvor jeg kan være helt alene og i fred, uten unger eller noe som helst. 

Er det virkelig et mål å være «uten unger»?

Anonymkode: acfc4...1c0

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Akkurat nå er jeg så sliten og lei at jeg dagdrømmer om å flytte ut for meg selv, ja. En helg alene hadde hjulpet på det også. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner meg godt igjen i det! 
For meg hjelper det å ta 2-3 netter på hotell helt alene minst en gang i året. 
Jobber du fullt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tendensen går mot sånn som det er mange steder i USA,  de kjemper i retten for å få MINST samvær.

Anonymkode: 00a4b...398

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tendensen går mot sånn som det er mange steder i USA,  de kjemper i retten for å få MINST samvær.

Anonymkode: 00a4b...398

Et tidligere vennepar av oss drev og kranglet om hvem som skulle få ha barna minst etter skilsmissen. De har riktig nok jævlig slitsomme unger, men utrolig trist.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er Å skille seg med en offshorearbeider vil for noen av oss ikke føre til så store endringer da vi i praksis er alenemødre store deler av året uansett. 

For de fleste vil det føre til en enorm endring på grunn av økonomien. Ut over det er det mange kvinner som gjør alt med barn og hus alene uansett, mens mannen ligger på sofaen og fiser og ser på TV. 

Jeg hadde elsket om mannen hadde offshore ordning og offshore lønn, masse egentid til meg, men likevel mye mer hjemme enn sånn vi har det (ute 8 uker hjemme 3 uker rotasjon).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner 2 som jobber offshore og han har barna når han er hjemme på land.

Har og en som jobber anlegg 2 uker på 2 uker av. Han har da ungene de 2 ukene han er hjemme

Anonymkode: d6511...7f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva slags samværsordning har de som jobber offshoreturnus? Går det an å ha 50/50 eller mer i den forelderens favør?

Den som passer deres barn og familie best. 100% individuelt som alle samværsavtaler bør være - basert på hva som passer den enkeltes familie, behov, ønsker og ikke minst barnas beste. 

Anonymkode: 50912...0df

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå er jeg så sliten og lei at jeg dagdrømmer om å flytte ut for meg selv, ja. En helg alene hadde hjulpet på det også. 

Hvor mange barn har du og hvilken alder? 

Er det pga du er sliten du ønsker å bryte ut av forholdet? 

Hvis mannen din jobber 2/4 så er han mye hjemme uten om ekstraarbeid selvfølgelig. 

Men du må jo ta deg litt fri når han er hjemme, reise bort. Også at dere deler på arbeidet når han er hjemme. 

Er selv sammen med en sjømann, han jobber 4-4, vi har bare et barn for jeg var ikke interessert i å få flere når han har den jobben. 

Det var en god del når barnet var i baby og barnehagealder og jobb i tillegg. Men nå som barnet går på skolen, er dagene mye enklere. 

Anonymkode: 3a5a4...f37

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange barn har du og hvilken alder? 

Er det pga du er sliten du ønsker å bryte ut av forholdet? 

Hvis mannen din jobber 2/4 så er han mye hjemme uten om ekstraarbeid selvfølgelig. 

Men du må jo ta deg litt fri når han er hjemme, reise bort. Også at dere deler på arbeidet når han er hjemme. 

Er selv sammen med en sjømann, han jobber 4-4, vi har bare et barn for jeg var ikke interessert i å få flere når han har den jobben. 

Det var en god del når barnet var i baby og barnehagealder og jobb i tillegg. Men nå som barnet går på skolen, er dagene mye enklere. 

Anonymkode: 3a5a4...f37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...