Gå til innhold

Utleie av soverom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vurderer å leie ut et soverom til en student. Huset er 85kvm stort og har hatt store oppgraderinger de siste 10 årene og fremstår moderne innvendig og utvendig. Reise tid med buss til Bergen sentrum tar ca 25 min, Haukeland sykehus ca. 17 min. Har også mulighet for parkering. Soverommet jeg vurderer å leie ut er ca. 3m X 3m stort, en får plass til en seng, oppbevaring og et skrivebord. 
Er 4-5000kr i måneden mye å ta for et soverom? 
det vil inkludere strøm og internett/tv. 
Er det noen som har gode eller dårlige erfaringer med å leie ut på denne måten?

jeg gjør ikke dette pga dårlig økonomi, men for det skrives om at det er vanskelig for studenter å få seg en plass å bo. Ønsker bare å hjelpe. 

Anonymkode: 1049f...76d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tviler på at mange leietakere ønsker å dele bad og kjøkken med huseieren. Det er oppskriften på konflikt.

Schmuhu

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei,

jeg vurderer å leie ut et soverom til en student. Huset er 85kvm stort og har hatt store oppgraderinger de siste 10 årene og fremstår moderne innvendig og utvendig. Reise tid med buss til Bergen sentrum tar ca 25 min, Haukeland sykehus ca. 17 min. Har også mulighet for parkering. Soverommet jeg vurderer å leie ut er ca. 3m X 3m stort, en får plass til en seng, oppbevaring og et skrivebord. 
Er 4-5000kr i måneden mye å ta for et soverom? 
det vil inkludere strøm og internett/tv. 
Er det noen som har gode eller dårlige erfaringer med å leie ut på denne måten?

jeg gjør ikke dette pga dårlig økonomi, men for det skrives om at det er vanskelig for studenter å få seg en plass å bo. Ønsker bare å hjelpe. 

Anonymkode: 1049f...76d

Har en god venninne som gjør det, virker som det går veldig greit. De bor der som regel noen uker-måneder av gangen pga utplassering på sykehus så er ikke så lenge om gangen😊 kjenner ei anna som gjør det også, hun har ei fast som leier hos henne. Virker som det også går veldig fint 

Anonymkode: a1c78...25f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rom i kollektiv koster ofte mer enn det.

Men du bør leie ut rommet møblert.

Anonymkode: c2e3c...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 er veldig lite for å gi fra seg så mye privatliv. I tillegg må du dele internett. Da håper jeg du vet hvordan du setter det opp slik at leietakeren ikke har tilgang til deres hjemmenettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det selv, og det gikk fint. Men jeg ville ikke tenkt på det som å leie ut et soverom - det du gjør er å gjøre om boligen til et kollektiv, hvor dere deler på alt. Leietager skal jo ha like mye rett på bruk av stue, kjøkken og bad som deg. Og det kan være de har andre tanker om bruk og rengjøring av fellesarealer enn det du har... 

Det er nok ikke alle som ville bodd slik, da det er noe annet å dele fellesområder med huseier, enn å dele med en annen leietager. Men om boligmangelen er stor får du nok napp.

Hva som er riktig pris kommer jo helt an på hva andre studentboliger leies ut for. 

Anonymkode: 64e0a...39f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en venninne som gjør det samme, middelstor by, er hakk eller to under Bergen, hun tar 5800, inkl alt. Leier ut møblert. Har ofte deltidstudenter boende hos seg og har opplevd få problemer. 

Anonymkode: f75e9...9e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Det vil være møblert og jeg er klar over at jeg må dele stue, kjøkken, bad og vaskerom osv… jeg får tenke litt til på det 😊

Anonymkode: 1049f...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i England og her er det forskjell på tenant (person i bofelleskap) og lodger (losji). Jeg har ofte leid ut et soverom til en lodger - det er da en leietaker med mindre rettigheter enn en tenant. En lodger har bare soverommet som er møblert av meg, og tilgang til bad og kjøkken men ikke stue. Det er jeg som vasker rommet og sørger for sengetøy og håndkler og setter alle husregler om null besøk for eksempel. Det er mer som et lang tids hotellrom, og kun på ukedager for pendlere, de har ikke masse eiendeler der men kan ha litt klær og småting i skapet. Jeg leier også ut på Airbnb de årene jeg har mer tid til å styre med alt dette men vil ha kjøkkenet for meg selv.

Anonymkode: c4972...319

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...