Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #1 Skrevet 14. februar 2006 Har en veninne som har en sønn. Denne har jeg alltid hatt mye å gjøre med opp igjennom, er ikke fadder eller noe. Da han var ca 3 år fant jeg ut at jeg ikke gadd å kjøpe gaver til ham på jul og gebursdag. Jeg opprettet heller en konto i hans navn og har satt inn ca 200 kr hver jul og hver gebursdag opp igjennom. Dette siden han alltid fikk mye like gaver osb(type, jeg ønsker meg en actionman og får 10 like). Da han var mindre fikk han alltid en stor pose julegodterie veslejulaften (ca 200-300), samt at han alltid har vært klar over at jeg satte inn penger på ham. Og det har hendt at jeg noen ganger har gitt gaver til gebursdag likevel, men ikke ofte nå i den senere tid. Nå skal poden konfirmeres og jeg har tenkt å "gi" bankboken. Eller la ham få velge om han vil få den senere og at jeg kan fortsette å spare. Det vil være i overkant av kr 5000,- på kontoen i tillegg til at jeg vil sette inn litt ekstra til konfirmasjonen. Syntes egentlig dette var en flott gave, men da jeg sa det til min samboer sa han liksom, 5000,-??? Etter alle disse årene?? Er det nok da? Så nå er jeg litt i stuss da, selvsagt. Hva mener dere her inne? Er det en ok gave, eller virker det lite? Moren er klar over summen, for kontoutskriftene blir sendt til henne, men sant å si så virker hun ikke særlig imponert hun heller......
Gjest 2324 Skrevet 14. februar 2006 #2 Skrevet 14. februar 2006 (endret) 5000!! Det er jo helt sinnsykt mye penger i min verden i hvertfall. Så ja, jeg synes det er mer enn nok! Endret 14. februar 2006 av Milah
Gjest Piper Skrevet 14. februar 2006 #3 Skrevet 14. februar 2006 Jeg synes det er en utrolig flott ting du har gjort, og moren til barnet burde vært kjempe glad.
Eliza Doalot Skrevet 14. februar 2006 #4 Skrevet 14. februar 2006 Jeg synes det høres ut som en flott gave jeg, og ikke minst en flott tanke i utgangspunktet. Du bør vel sette inn en ekstra sum i forbindelse meg konfirmasjonen, men det hadde du jo tenkt til, så da har du absolutt ingenting å skamme deg over!
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 14. februar 2006 #6 Skrevet 14. februar 2006 Så bra at noen er enig med meg. Jeg har jo alltid syntes dette måtte være flott, jeg da, 5000 kr må jo være en flott gave fra en venninne av mor, liksom. Men ble litt usikker nå.
Gjest Gjesta Skrevet 14. februar 2006 #8 Skrevet 14. februar 2006 Synes det høres helt supert ut jeg. Ikke minst omtanken som ligger bak.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #9 Skrevet 14. februar 2006 At ikke det skulle være nok? Jeg fikk 5000 av FORELDRENE mine jeg, i tillegg til selskapet... Og du er venn av familien "bare" (jeg nedvurderer deg ikke, men bare for å sammenligne). Jeg synes det er flott gjort av deg! Eneste grunnen jeg kan tenke meg til at moren reagerer, er hvis hun har ansett at de pengene du etterhvert har satt inn på konto, allerede var "hans" for hver jul og bursdag. Da synes hun kanskje du burde gi ennå mer nå... Uansett, gjør det du selv føler er rett! Jeg holder med deg; det er en flott gave!
Gjest Piper Skrevet 14. februar 2006 #10 Skrevet 14. februar 2006 Jeg lurer på om du kanskje skulle vente til litt senere med denne gaven, for da kan det være den blir satt mer pris på. Kanskje du skulle gi en "vanlig" gave nå til konformasjonen, og gi bankboken til 18 års dagen i stedet. Kanskje bankboken med de pengene bare blir en i mengden, og det er utrolig dumt siden du har lagt ned ganske mye i dette. Du har tross alt spart i mange år til gutten, og det er faktisk mer enn en kan forvente fra en venninne til moren.
Gjest gjest 0 Skrevet 14. februar 2006 #11 Skrevet 14. februar 2006 Ja dette synes jeg er en super gave! Om moren ikke er fornøyd synes jeg det er hennes problem. Det er ikke alle som gir gaver til venninners barn engang!
jordbær Skrevet 14. februar 2006 #12 Skrevet 14. februar 2006 Er nesten litt enig med Piper faktisk.. Men det må jo bli din vurdering. Personlig synes jeg det er en KJEMPESTOR gave! Du har vært flink!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 14. februar 2006 #13 Skrevet 14. februar 2006 Hvis jeg skjønner deg rett, så har han visst om at du har satt inn penger til ham hele tiden, så disse 5000,- er jo allerede hans i teorien. Det er virkelig en fin presang å nå få tilgang til disse, men jeg ville ikke følt det som om du gir ham 5000 kr - for det gjør du jo strengt tatt ikke, dette er jo penger han har fått til bursdag og jul tidligere. Jeg ville gitt ham tilgang til kontoen (evt som du sier gi han muligheten til å få den nå), og så ville jeg satt inn litt ekstra siden det var konfirmasjon - feks 500 kr i tillegg.
Gjest baby-E Skrevet 14. februar 2006 #14 Skrevet 14. februar 2006 Hvis jeg skjønner deg rett, så har han visst om at du har satt inn penger til ham hele tiden, så disse 5000,- er jo allerede hans i teorien. Det er virkelig en fin presang å nå få tilgang til disse, men jeg ville ikke følt det som om du gir ham 5000 kr - for det gjør du jo strengt tatt ikke, dette er jo penger han har fått til bursdag og jul tidligere. Jeg ville gitt ham tilgang til kontoen (evt som du sier gi han muligheten til å få den nå), og så ville jeg satt inn litt ekstra siden det var konfirmasjon - feks 500 kr i tillegg. ← han har jo ikke fått disse pengene alt! Om hun hadde villet kunne hun tatt disse pengene og brukt på seg selv nå, uten at han kunne brydd seg
Gjest Fruktfat Skrevet 14. februar 2006 #15 Skrevet 14. februar 2006 5000 kr må jo være en flott gave fra en venninne av mor, liksom.← absolutt! utrolig flott gjort.
Colargol Skrevet 14. februar 2006 #16 Skrevet 14. februar 2006 han har jo ikke fått disse pengene alt! Om hun hadde villet kunne hun tatt disse pengene og brukt på seg selv nå, uten at han kunne brydd seg ← Ehh.. nei! Hun har jo skrevet at han har vært klar over det hele tiden, altså det at istede for at han skal få gaver hvert år av henne så setter hun pengene hun kunne kjøpt gave for inn på en konto som er opprettet til ham! da har hun jo sagt at pengene er hans til ham og det er det jo frekt å gå tilbake på nå! Tror kanskje ikke du hadde passet til å gjøre noe sånnt, hjelpes! Synes det er kjempeflott jeg! Ikke mange som har stort nok hjerte og hode til å tenke fremover! Nå er det en stund siden jeg var konfirmant men da var det vanlig med 500 hvis du ikke var nær familie eller venn og ca.1000 hvis du var det. Men andre gaver er jo også flott, nå er jo jeg jente da men husker ett smykke jeg fikk som jeg fortsatt elsker, det kosta sikkert 200-300 hos gullsmeden!
Lassie Skrevet 14. februar 2006 #17 Skrevet 14. februar 2006 Synes nesten dette var litt i meste laget og litt "overdådig" jeg da. Men for all del, synes det er en FLOTT ting å gjøre! Men er litt enig med Piper, å heller spare dette til 18årsdagen...
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #18 Skrevet 14. februar 2006 gi han en egen gave til konfen og så sparer du bankboken til 18årsdagen (er jo bare tre år til), de fleste holder på med sertifikatet og bil på den tiden og har generelt mer bruk for pengene da. synes du er veldig smart som tenker fremover og ikke gir gaver som forsvinner i mengden.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 14. februar 2006 #19 Skrevet 14. februar 2006 Kanskje jeg bør vente til 18 års dagen. Eller kanskje ikke, jeg har sagt at han får pengene til konfirmasjonen så da må jeg nok holde det. Men jeg må jo si at de pengene jeg har satt av er jo med tanke på at han skal få en flott og ordentlig gave også da, en som monner litt. Hadde jeg gitt ham en hundrings hver gebursdag hadde disse pengene aldri blitt noe av, mens nå kan han iallefall bruke dem til noe han ønsker seg. Eller spare videre, jeg har jo fortsatt eiendomsrett til dem, heheh. Men jeg tror ikke jeg setter inn så mye mer selve konfirmasjonsmåneden, for nå overfører jeg penger hver måned når jeg får lønn for å slippe å gi en kjempestor gave i mai, liksom....Og jeg skal bake kaker til selskapet, samt gi ham en ramme med bilder jeg har spart på opp gjennom, så nå mener jeg vel egentlig at nok får være nok. Han blir nok kjempeglad for de to siste tingene.... Særlig.....
Gjest Gjest_Anneliane_* Skrevet 15. februar 2006 #20 Skrevet 15. februar 2006 Synes det er en kjempeflott gave. Har selv konfirmant i år, og hun hadde helt sikkert blitt overlykkelig å få en sånn "bankbok". Synes du har vært veldig lur, man må jo bare være takknemlig for at noen har tenkt på barnet gjennom alle disse årene. Selv om det var tiltenkt bursdager, og til jul, så er det jo flott at du har "holdt" på med dette i alle disse årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå