Gå til innhold

Dagen deretter…… Israel og Palestinerne realistisk?


Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Hank Amarillo skrev (19 minutter siden):

Så du er klar over at Hamas sin fred er et judenrein palestina?

Hvordan passer det inn i likningen da at Israel ønsker krig?

Skal vi se: hvordan ser fundamentet av en fredsplan ut fra Israel sin side? La oss ignorere Hamas og jihad og alle terroristene : la oss se for seg det som er det beste og mest fredelige alternativet for Israel. 

Det betyr at man bygger ned stengsleen mot Gaza og lar Gaza kunne begynne med import/eksport: skummelt, men uproblematisk. Alle skal være snille. 

Men det betyr også å trekke seg ut fra Vestbredden, det betyr å fjerne alle nybyggere og repopulere dem innen israels grenser.  Husker du jeg sa konflikten handlet om vann. Det betyr at de må dele på vannet. Selv om Israel setter igang enorme løsninger for effektiv vannforbruk, er det ingen tvil om at deling her FAKTISK vil kutte på Israels egen produksjon.

Der finnes en god del andre situasjoner som gjør at fra Israels side, er verden ett bedre sted med en kontinuerlig konflikt der de kan opprettholde okkupasjonen, og leve med internasjonal kritikk, irondome  og en og annen tulling som dukker opp med en kniv. 

De må bare være istand til å hindre  sånne ting som 7. oktober. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Druid skrev (9 minutter siden):

Deprimerende få.

Vi hadde en motstandsgruppe, men den var ikke egentlig så mye større enn gruppen av kortholdene norske nazister. Flertallet var opertunister.

Vi skal ikke dømme dem for hardt; dette var ikke noe særnorskt fenomen. Men jeg tror ikke vi skal rippe opp i hva den Norske folkesjela mente om 2. verdenskrig. 

Selvfølgelig, etter 70 år, og med følelsen av å være isolert og alene , kunne situasjonen endret seg.

Evt at etter 70 år ville vi syntes det var helt greit å ha vært en del av Tyskland, i hvertfall nok til at vi ikke hadde lagt landet i ruiner og ofret 10000 barn for å holde i gang et håp om å reversere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 minutter siden):

Skal vi se: hvordan ser fundamentet av en fredsplan ut fra Israel sin side? La oss ignorere Hamas og jihad og alle terroristene : la oss se for seg det som er det beste og mest fredelige alternativet for Israel. 

Det betyr at man bygger ned stengsleen mot Gaza og lar Gaza kunne begynne med import/eksport: skummelt, men uproblematisk. Alle skal være snille. 

Men det betyr også å trekke seg ut fra Vestbredden, det betyr å fjerne alle nybyggere og repopulere dem innen israels grenser.  Husker du jeg sa konflikten handlet om vann. Det betyr at de må dele på vannet. Selv om Israel setter igang enorme løsninger for effektiv vannforbruk, er det ingen tvil om at deling her FAKTISK vil kutte på Israels egen produksjon.

Der finnes en god del andre situasjoner som gjør at fra Israels side, er verden ett bedre sted med en kontinuerlig konflikt der de kan opprettholde okkupasjonen, og leve med internasjonal kritikk, irondome  og en og annen tulling som dukker opp med en kniv. 

De må bare være istand til å hindre  sånne ting som 7. oktober. 

Hvis du mener at Hamas sin visjon er et judenreint palestina er et ønske om fred, så kan man jo liksågodt si at om Israel kastet ut araberne så ble det fred - dermed jobber Israel for fred de og.

Jeg skulle vel egentlig ikke frem til så mye annet enn å poengtere at du motsier deg selv.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (6 minutter siden):

Det var det heller ikke på Gaza som har vært holdt i et tilnærmet ubeboelig jerngrep i mange tiår.

Kan umulig vært et spesielt hardt jerngrep når nordmenn, svensker og all verdens andre nasjonaliteter reiste inn og ut som de ønsket. I tillegg har vel palestinere gått på skole både i Egypt og Israel? Det var vel ganske mange palestinere som jobbet i de israelske kibbutzene før terrorangrepet også.

Jeg har også lest om ganske mange palestinske leger som har måttet trå til under krigen, som før krigen hadde egne praksiser for plastisk kirurgi. Så så jævlig kan det ikke ha vært.
 

Har også lest beskrivelser av Gaza som verdens største fengsel under åpen himmel. De fleste land er imponert over norske fengsel, men selv ikke der har de tilgang på våpen, plastisk kirurgi, utdanning i et annet land mm.
 

Hadde jeg bodd i et «ubeboelig jerngrep» hadde jeg ikke hatt penger til eller prioritert silikon, but lift eller Botox. Ikke hadde jeg fått 6-10 barn, og aldri i livet om jeg hadde reist dit på ferie dersom jeg var så heldig å først komme meg ut.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (14 minutter siden):

Evt at etter 70 år ville vi syntes det var helt greit å ha vært en del av Tyskland, i hvertfall nok til at vi ikke hadde lagt landet i ruiner og ofret 10000 barn for å holde i gang et håp om å reversere.

Som sagt, med den høye andelen mennesker i Norge som var villig til å lukke øynene for Nazi ideologien og overgrepene for egen vinnings skyld, så kunne det kansje skjedd. 

Må ærlig innrømme jeg håper det hadde vært det andre. En helt ubetydelig mennesklighet burde vi koste på oss.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (Akkurat nå):

Som sagt, med den høye andelen mennesker i Norge som var villig til å lukke øynene for Nazi ideologien og overgrepene for egen vinnings skyld, så kunne det kansje skjedd. 

Må ærlig innrømme jeg håper det hadde vært det andre. En helt ubetydelig mennesklighet burde vi koste på oss.

Det andre - altså 10 000 drepte barn. Du håper på 10 000 drepte.

Ok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hank Amarillo skrev (15 minutter siden):

Det andre - altså 10 000 drepte barn. Du håper på 10 000 drepte.

Ok.

Vel, med tanke på antall drepte og omfanget av overgrep ved alternativet, har jeg vansker å se nedsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (8 minutter siden):

Vel, med tanke på antall drepte og omfanget av overgrep ved alternativet, har jeg vansker å se nedsiden.

10 000 drepte barn og et land i ruiner kan visst forsvares. Da vet vi det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (1 minutt siden):

10 000 drepte barn og et land i ruiner kan visst forsvares. Da vet vi det.

Når alternativet er 10 000 drepte jevnlig og et land der alt mennesklig ødelegges, er ikke avgrensningen nødvendigvis så vanskelig. 

Hvis vi forlater tanken om et NS-Norge og diskuterer Gaza: å bygge opp igjen Gaza vil ikke ta 10 år: å dempe hatet vil ta generasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (4 minutter siden):

 

Hvis vi forlater tanken om et NS-Norge og diskuterer Gaza: å bygge opp igjen Gaza vil ikke ta 10 år: å dempe hatet vil ta generasjoner.

Tror vi egentlig bør tenke ifht ambisjoner. Får man verdenssamfunnet til å utvetydig annerkjenne Israel så fjerner man ambisjonen om å ødelegge Israel. Den ambisjonen er kunstgjødsel til hatet, så når ambisjonen dør så dempes hatet etterhvert i takt med det.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (54 minutter siden):

Hvis du mener at Hamas sin visjon er et judenreint palestina er et ønske om fred, så kan man jo liksågodt si at om Israel kastet ut araberne så ble det fred - dermed jobber Israel for fred de og.

Jeg skulle vel egentlig ikke frem til så mye annet enn å poengtere at du motsier deg selv.

Det er fordi du legger til grunn en del forutsetninger og premisser som ikke eksisterer.
 

Israel kan ikke ha som mål å kaste ut arabere eller palestinere. Eksistensgrunnlaget deres er definert av en form for sameksistens.

Hamas er ikke det samme som Palestina. 

Støtten Hamas har nå er ikke fordi man støtter Hamas, men fordi Hamas er de eneste som i nyere tid har klart å synliggjøre motstand mot Israel. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Tror vi egentlig bør tenke ifht ambisjoner. Får man verdenssamfunnet til å utvetydig annerkjenne Israel så fjerner man ambisjonen om å ødelegge Israel. Den ambisjonen er kunstgjødsel til hatet, så når ambisjonen dør så dempes hatet etterhvert i takt med det.

Nope, og det er antagelig også noe av grunnen til eskaleringen: det at mengder av araberland anerkjente Israel og åpnet diplomatisk kontakt var nok en av de siste bøttene av napalm på bålet i Gaza og hjalp nok Hamas å rekruttere og skaffe penger.  

En ting er å bli forrådt av ukjente, det svir når det er folk du tror er venner. 

Selv flyttingen av ambassadene var antagelig mindre viktig enn det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (9 minutter siden):

Nope, og det er antagelig også noe av grunnen til eskaleringen: det at mengder av araberland anerkjente Israel og åpnet diplomatisk kontakt var nok en av de siste bøttene av napalm på bålet i Gaza og hjalp nok Hamas å rekruttere og skaffe penger.  

En ting er å bli forrådt av ukjente, det svir når det er folk du tror er venner. 

Selv flyttingen av ambassadene var antagelig mindre viktig enn det. 

Ja...........??

Ja, nettopp. Derav utvetydig annerkjennelse for å la den ambisjonen treffe kvist.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Surpomp skrev (5 timer siden):

Det var det heller ikke på Gaza som har vært holdt i et tilnærmet ubeboelig jerngrep i mange tiår.

Hører stadig om dette grusomme fengselet, det mangebarnsfamilier uten jobb og som lever på bistand har tilgang på respiratorer, kuvøser, operasjoner, medisiner, strøm, telefon, internett, i tillegg til at man kan reise dit på ferie, cafeer, universiteter.

For de fleste i mena-land ville det nok høres ut som et paradis.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpet som kom til Europa, gjaldt jo Europa, ikke bare tyskerne. Håper gjaldt jo jødene, og de andre grupper som var forsøkt rensket, og naboene, franskmennene, belgierne, danskene etc. Et større fellesskap, håp om en fremtid uten at tyskerne skal angripe for å ekspandere.

Det må jo være det samme i Levanten, håpet må gjelde alle, også israelerne. 
Når egypterne, og jordanerne, israelerne etc. inngår avtaler om fred og håp for positiv utvikling og vekst var reaksjonen til palestinerne å gjøre sitt for å knuse dette med vold og krig. Ikke å bli med. 
Det er ikke håp om bedre fremtid de kriger for, det er håpet om sine gamle ideer, kaste jødene på havet, og retten til å returnere. 

Og sannsynligheten er at det skal bli mer terror. Det er ikke håp om fred, frihet og vekst for folket i regionen, det er håpet om seier ved terror og vold. 

De må skjerpe seg. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Druid said:

Skal vi se: hvordan ser fundamentet av en fredsplan ut fra Israel sin side? La oss ignorere Hamas og jihad og alle terroristene : la oss se for seg det som er det beste og mest fredelige alternativet for Israel. 

Det betyr at man bygger ned stengsleen mot Gaza og lar Gaza kunne begynne med import/eksport: skummelt, men uproblematisk. Alle skal være snille. 

Men det betyr også å trekke seg ut fra Vestbredden, det betyr å fjerne alle nybyggere og repopulere dem innen israels grenser.  Husker du jeg sa konflikten handlet om vann. Det betyr at de må dele på vannet. Selv om Israel setter igang enorme løsninger for effektiv vannforbruk, er det ingen tvil om at deling her FAKTISK vil kutte på Israels egen produksjon.

Der finnes en god del andre situasjoner som gjør at fra Israels side, er verden ett bedre sted med en kontinuerlig konflikt der de kan opprettholde okkupasjonen, og leve med internasjonal kritikk, irondome  og en og annen tulling som dukker opp med en kniv. 

De må bare være istand til å hindre  sånne ting som 7. oktober. 

Du kan også ignorere alle andre muslimske land da, for der er også jødene etnisk renset.

Det er ikke en fremtid med jøder (eller andre religiøse/etniske minoriteter for den saks skyld) i Israel hvis Arabere får viljen sin, det forstår alle som kan lese litt historie. 850.000 jøder er fjernet fra Araberligaen-land siden 1950.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, Druid said:

Poenget var ikke å drepe jøder; poenget var å bedre samfunnet, og hvis noen som faktisk endret verden litte granne så det så ut som fremtiden ga håp, sa at jøder var problemet, så var jeg villig til å akseptere det. Så lenge jeg, min kone og mine barn fikk det litt bedre i morgen. 

Og dette baserer du på? At Oslo avtalen utløste den 2. intifada og styrking av den jihadistiske organisasjonen Hamas? 
Rose tintet glasses….

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre å måtte si det, men FN har vist seg helt latterlige i denne konflikten. Det er flere resolusjoner mot Israel enn det er Iran, Nord-Korea, Syria, RSF, Yemen, Qatar/UAE ++ til sammen.

FN er blitt et politisk organ hvor mange gjenger seg opp mot få. UNRWA har vist seg gjennomsyret av korrupsjon og Hamas-forherligelse. Det som skjedde når de skulle granske seg selv for dette sier jo sitt. 

Våre egne inhabilitetssaker blir jo helt dvaske i forhold til det UNRWA har gjort i forhold til å hvitvaske seg selv.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noe historie å lene oss på, land har falt og reist seg igjen. Ikke uten år med uroligheter, fattigdom og arbeidsledighet. 

Men dette var i tider der sosial media ikke eksisterte og verden virket større enn den er i dag. 

Det viktigste er vel om det er en eller to stater, så kan ingen av de ha ideologi som i dag, som betyr sekulær diplomati. 

Det vil ta tid å bygge opp og sikre infrastrukturen som Israel har ødelagt både i Gaza og på Vestbredden. Det vil ta tid å tilgi, men i dag har vi mange flotte mennesker som er både mer kultivert og høyt utdannet som kan ta over roret, når de som har begått krigsforbrytelser på begge sider får sin straff.

Nummer 1, sionisme som styringsrett og ideologi må avvikles.

Nummer 2. Hamas kan ikke styre

Nummer 3. Verden må støtte opp positive endringer og straffe med økonomiske midler om en av partene ikke følger opp. 

Nummer 4. Like rettigheter og muligheter for begge parter , om det er en eller 2 stater.

Jeg regner med flere palestinere flytter hjem, og flere dobbelt statelige flytter til der de kanskje kommer fra. (x fingre) 

Numer 5. Holdings endring over hele fløyen, Europa, USA og Midt Østen. La de unge vise vei og bygge bro. Få vekk gamle holdninger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (3 minutter siden):

Jeg regner med flere palestinere flytter hjem, og flere dobbelt statelige flytter til der de kanskje kommer fra. (x fingre)

Du krysser fingrene for at jødene ser seg nødt til å forlate Israel? Er dette mer sånn "kritikk av staten Israel er ikke det samme som antisemittisme"?

Tror vi får mer av det motsatte, jøder i Europa/nordamerika flytter til Palestina som respons på den økende antisemittismen.

Og må nok skuffe deg, vet det er en konspirasjonsteori der ute med at israelske jøder har dobbelt pass, det er bare noen få % som har det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...