Madame Butterfly Skrevet 27. juni 2024 Forfatter #201 Del Skrevet 27. juni 2024 1 minutt siden, Druid said: Fordi de ikke trenger det : Kurderene får til mere ved hjelp av politisk hestehandler enn med vold. Vold er stort sett alltid siste verktøy. Så man trenger kun gå i tog for de som bruker vold? De som skyter, dreper, bomber sivile, kidnapper uskyldige? Er en syk verden om det er de som fortjener støtte marsjer, men de som søker å bedre sin situasjon med forhandlinger, de er ingen støttemarkering verdig? 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 27. juni 2024 #202 Del Skrevet 27. juni 2024 Madame Butterfly skrev (Akkurat nå): Så man trenger kun gå i tog for de som bruker vold? De som skyter, dreper, bomber sivile, kidnapper uskyldige? Er en syk verden om det er de som fortjener støtte marsjer, men de som søker å bedre sin situasjon med forhandlinger, de er ingen støttemarkering verdig? For det første handler forhandlinger først og fremst om diplomati; det er som regel for skittent og umoralsk for å gå i tog for.Vi liker resultatet, så lenge vi slipper å vite hvorfor. Tog markeringen er kun egnet for "For" og "Mot", ikke i verdens gråe suppe av kompromiss. For det andre handler tog og støttemarkeringer typisk om ofrene: hvis du har fulgt med, handler støttemarkeringene FØRST og fremst om Palestina og det palestinske flagget; det er helt unntaksvis man ser støtte for Hamas og det grønne flagget. Det er ikke de som skyter bomber og kidnapper som får støtte, men de som er utsatt for svaret. Det ER en del spekulative ting her: Hamas HAR klart å få inn en messing om "Fra elven til havet", og det er en svak forståelse om hva som faktisk har skjedd, men hva folk marsjerer for, er detaljene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 27. juni 2024 Forfatter #203 Del Skrevet 27. juni 2024 1 hour ago, Druid said: For det andre handler tog og støttemarkeringer typisk om ofrene: hvis du har fulgt med, handler støttemarkeringene FØRST og fremst om Palestina og det palestinske flagget; det er helt unntaksvis man ser støtte for Hamas og det grønne flagget. Like ved sjøfartsmonumentet står de med en ropert og skriker, «Yemen Yemen make us proud, turn another ship around» 😬 xxxxx tenker oss vanlige mennesker som går forbi på en vanlig hverdag. Send more rockets, ble slagordet etterfulgt av jubel, på en demonstrasjon hvor de veivet Palestina sitt pan-islamistiske flagg, som pågikk på andre siden av jorden den natten Iran bombet Israel med hundrevis av missiler. Dreier seg ikke om sympati demonstrasjoner med offer. Det dreier seg om hissing til krig. Vil man ha fred står er det ikke naturlig å iføre seg finlandshetter, og rope på Intifada og krig. Jeg forstår ikke helt hvilke mentale krumspring man gjør, for å i legge demonstranter stikk motsatt hensikt, enn hva de sier. Om man finner seg et demonstrasjonstog, hvor det er noen som flagget med svastika, men flesteparten veiver med norske flagg, så skal det mye til å tolke dette toget til noe som minner om barnetoget på 17. mai. Svastika var jo bare en liten del av det 🤔 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 27. juni 2024 #204 Del Skrevet 27. juni 2024 Druid skrev (1 time siden): Fordi de ikke trenger det : Kurderene får til mere ved hjelp av politisk hestehandler enn med vold. Vold er stort sett alltid siste verktøy. Jeg synes påstanden din faller på sin egen urimelighet. Palestinerene er ikke nødt til å utøve vold. Situasjonen er tragisk, men palestinerene har også vært i militære konflikter med hverandre, og det nevnes som regel ikke i den offentlige debatten. Var denne volden også «nødvendig?» 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 28. juni 2024 #205 Del Skrevet 28. juni 2024 (endret) Mye synsing om hvordan man håndterer en gruppe terrorister som konstant bruker sivile som skjold. 1) Israel blir fordømt hvis de svarer - for da dør sivile. 2) Israel blir fordømt hvis de ikke svarer - for da får Hamas\PIJ\terrorister viljen sin helt ustraffet. 3) Mange Pro-Palestinere virker så skråsikre på hvordan man fører militæroperasjoner at jeg nesten skulle tro alle var majorer i forsvaret. Israel bomber = booo, dere treffer sivile og deres egne gisler. Israel redder gisler med spesialstyker = booo, dere drepte de som holdt gislene, de var "sivile". 4) I manges øyne kan ikke Israel gjøre rett. Da er det noe annet som danner grunnlag for kritikken. 5) Hamas og Iran har vunnet denne konflikten fordi de har klart å lure flere millioner vestlige såkalt 'liberale' mennesker til å tro at det å forsvare Palestina betyr at man ikke skal sette noen som helst krav til Palestinere. Jeg skulle gjerne likt å se den gjenge Pro-Palestina-gjøk sitte i ansvarsstolen for IDF når man ser på historikken Israel har hatt med sine naboer og Arabere og ikke gjøre noe som helst. Palestinerne/Arabere skal helst behandles i et vakuum hvor man glemmer alt de har bidratt til i denne konflikten, mens Israel skal holdes til en standard hvor konflikten startet 8. oktober. Endret 28. juni 2024 av Anonio 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 29. juni 2024 #206 Del Skrevet 29. juni 2024 Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer, brukerdebatt, brudd på regelen om gjengivelser av innhold fra eksterne kilder, brukerangrep, hatefulle ytringer, spam (innlegg kun bestående av lenker) og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 30. juni 2024 #207 Del Skrevet 30. juni 2024 On 6/27/2024 at 4:54 PM, Motstrømmen said: Har ingenting i mot jøder, min familie hjalp de i Norge under ww2 Nummer 1, England og Frankrike hadde ingen rett til å dele opp området av Ottomanske rike slik de gjorde uten å lytte til folket(her blant annet et kurdisk folk splittet uten land)...men det er typisk for okkupasjon. Nummer 2. England hadde ingen rett å gi vekk landet de okkuperte til noen andre. Nummer 3. Sionismen startet hos de kristne før forfatteren av Jøde stat , Theodor Hertzl begynte sin journalist jobb og lobby virksomhet. Uansett, så bodde det palestinere som mottok og fikk jøder i sitt område.(lovlig kjøpte områder som palestinere bodde og jobbet på)Dette gikk i små bølger. Hadde palestinere bare vist at de skulle bli slaktet ned, fordrevet på grunn av en av de mest grusomme kolonisering ideologi siden statene slaktet indianere og europeerne Afrika. Det sionismen har gjort, er ikke noe annet ord enn terror siden det første terror angrepet mot Britiske King David Hotel og Tantura. Og den kristne sionistiske dødskult som venter på at jøder skal enten bli kristen eller brenne i helvete.. Det for meg er en dobbel farlig ideologi som fore under messianske ekstremister på både jødisk og kristen side. Har ikke et fint ord å si om sionismen som prøver å fint pynte på grunnlaget det agerer på. Og jeg mener sionismen skader jøders rykte mer enn noe annet. Min mening fult ut! Stod for den 15 år siden, står for den mer i dag med mer kunnskap i historien, lyttet til jødiske stemmer, palestinske, samt kristne sionister og enda mer trygg i uttalelsen av at all (politisk) ideologi med rot i religion er farlig og bør motkjempes.(inkludert kristen, islamsk, hindu og budistisk)Med kunnskap, holdningsendringer og brobygging. Kun da kan jøder, kristne,muslimer leve med aktsom respekt. Hver religiøs bok fordømmer dem som ikke tror likt. Men mer lik enn ulik. Positive, all religion kan ikke fordra ateister. Fred være med deg og dine i ferden ut av desillusjonert sion propaganda. Ta opp bøker å les historie, ikke stopp med en, les flere. Tror jeg glemte å linke til kilden slik at tilsvaret mitt forsvant, så legger det inn igjen. Når du her kaller sionisme for terrorisme, kolonialisme og dødskult så vil jeg heller si at det er du som er utsatt for propaganda. Sionisme er bare en form for nasjonalisme. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/zEWggO/da-sionisme-ble-nazisme Det er som Torkel Brekke sier: Quote Å redusere de forskjellige tradisjonene innenfor sionismen som uttrykk for én og samme ideologi, er like feil som å sette Henrik Wergeland i bås med Anders Behring Breivik. Men i dagens debatter er det for mange som plukker ut den sjåvinistiske, religiøse sionismen og hevder at den representerer både sionismen som helhet og Israel som nasjon. Det er blir omtrent like riktig som å peke på Al-Qaida og hevde at man ser essensen av islam. Hvis man setter seg inn i sionismens historie, skjønner man ganske raskt at det ikke er noe mystisk ved den. Sionismen er en form for nasjonalisme. I sin generelle form er den altså en ideologi og en bevegelse som jobber for at en bestemt gruppe mennesker, jødene, skal ha et hjemland, en stat. Du svarte for øvrig ikke på noen av de andre spørsmålene mine. Vil du svare på hva som skiller sionisme fra palestinsk nasjonalisme? 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 2. juli 2024 #208 Del Skrevet 2. juli 2024 En 84 år gammel israelsk mann ble reddet ut av palestinske sikkerhetsstyrker etter at en mobb angrep han på Vestbredden. Det skjer kort tid etter to andre angrep med dødelig utfall mot sivile israelere i samme område. https://www.timesofisrael.com/mob-attacks-car-of-israeli-who-drove-into-west-bank-palestinian-town-qalandiya/ 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 2. juli 2024 #209 Del Skrevet 2. juli 2024 27 minutter siden, Svava said: En 84 år gammel israelsk mann ble reddet ut av palestinske sikkerhetsstyrker etter at en mobb angrep han på Vestbredden. Det skjer kort tid etter to andre angrep med dødelig utfall mot sivile israelere i samme område. https://www.timesofisrael.com/mob-attacks-car-of-israeli-who-drove-into-west-bank-palestinian-town-qalandiya/ Stakkars gammel mann ! Ærlig talt, hvem kaster stein mot en 84 år gammel 😒 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 3. juli 2024 #210 Del Skrevet 3. juli 2024 Svava skrev (På 30.6.2024 den 11.22): Tror jeg glemte å linke til kilden slik at tilsvaret mitt forsvant, så legger det inn igjen. Når du her kaller sionisme for terrorisme, kolonialisme og dødskult så vil jeg heller si at det er du som er utsatt for propaganda. Sionisme er bare en form for nasjonalisme. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/zEWggO/da-sionisme-ble-nazisme Det er som Torkel Brekke sier: Du svarte for øvrig ikke på noen av de andre spørsmålene mine. Vil du svare på hva som skiller sionisme fra palestinsk nasjonalisme? Sionisme er en kolonisering ideologi, det er det staten Israel er bygget på, de vil ha en etno stat fra sjø til elv. Palestinere vil være fri fra elv til sjø etter å ha blitt fordrevet vil de ha et land der sionismen ikke eksisterer, Så begge folk gruppene må gi slipp på en vesentlig ting, det kan ikke bare være for ett folk. Like rettigheter og sekulær politikk om det er 1 eller 2 stat løsning. Problemet med idelogi er at det representerer de få, men rammer alle. “The geographer Oren Yiftachel from Ben-Gurion University, depicted Israel as an ethnocracy, a regime governing a mixed ethnic state with a legal and formal preference for one ethnic group over all the others. Others went further, labeling Israel an apartheid state or a settler colonial state. In short, whatever description these critical scholars offered, "democracy" was not among them.” 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 3. juli 2024 Forfatter #211 Del Skrevet 3. juli 2024 21 hours ago, NatNat said: Stakkars gammel mann ! Ærlig talt, hvem kaster stein mot en 84 år gammel 😒 De som er laget på samme lest som de som kidnapper gamle mennesker etc. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 3. juli 2024 #212 Del Skrevet 3. juli 2024 Svava skrev (På 30.6.2024 den 11.22): Tror jeg glemte å linke til kilden slik at tilsvaret mitt forsvant, så legger det inn igjen. Når du her kaller sionisme for terrorisme, kolonialisme og dødskult så vil jeg heller si at det er du som er utsatt for propaganda. Sionisme er bare en form for nasjonalisme. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/zEWggO/da-sionisme-ble-nazisme Det er som Torkel Brekke sier: Du svarte for øvrig ikke på noen av de andre spørsmålene mine. Vil du svare på hva som skiller sionisme fra palestinsk nasjonalisme? Du kommer ikke til å få noe svar. Propal har bestemt seg for at sionisme= nazisme, og de gidder ikke å lese hverken hva du eller Torkel Brekke skriver. 😑 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå