Gå til innhold

Lavkarbo for å gå ned i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1. kan jeg bruke moderat lavkarbo for å gå ned i vekt?

2. hva kan jeg spise til frokost på lavkarbo som ikke må stekes eller kokes? 

3. Er ekstrem lavkarbo (typ ketolyse) mer effektivt for vektnedgang? 

Anonymkode: 28958...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, AnonymBruker said:

1. kan jeg bruke moderat lavkarbo for å gå ned i vekt?

2. hva kan jeg spise til frokost på lavkarbo som ikke må stekes eller kokes? 

3. Er ekstrem lavkarbo (typ ketolyse) mer effektivt for vektnedgang? 

Anonymkode: 28958...565

Min erfaring er ja. Med vekt antar jeg at du mener fettprosent, vekta kan svinge fra dag til dag og hvis du trener kan du gå opp i vekt selv om du blir slankere. 

Lavkarbo passer godt med periodisk faste, så kanskje det er greit å droppe frokosten? Hvis ikke, synes jeg ost og skinke rullet sammen er kjapt og mettende. Egg kan kokes på forhånd. Gresk yoghurt, spekemat og fettkaffe funker også for mange.

Anonymkode: 95de9...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du som en livsstilsendring? 

For hvis du kun tenker vektnedgang vil du jo gå rett opp igjen når du slutter. 

Anonymkode: 12c9f...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tenker du som en livsstilsendring? 

For hvis du kun tenker vektnedgang vil du jo gå rett opp igjen når du slutter. 

Anonymkode: 12c9f...b43

Jeg tenker at jeg kan akseptere litt mer ekstrem lavkarbo mens jeg går ned i vekt, men ønsker en mer moderat versjon av lavkarbo på lang sikt. Men om effekten på vekt og helse er lik uansett, kan jeg holde meg til den moderate. 

Å leve resten av livet på ekstrem lavkarbo vil jeg sannsynligvis ikke klare å opprettholde. 

Anonymkode: 28958...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at jeg kan akseptere litt mer ekstrem lavkarbo mens jeg går ned i vekt, men ønsker en mer moderat versjon av lavkarbo på lang sikt. Men om effekten på vekt og helse er lik uansett, kan jeg holde meg til den moderate. 

Å leve resten av livet på ekstrem lavkarbo vil jeg sannsynligvis ikke klare å opprettholde. 

Anonymkode: 28958...565

Mange snakker om "boost" for å komme i gang. Men det øker sannsynligheten for å ikke lykkes. Om du sakte får til endringer til et kosthold du også vil spise på sikt, vil resultatene komme, og resultatene vil bli værende. 

Å droppe frokost var riktig for meg, med min livsstil og uten barn. Men er mulig ikke rett for deg. Du må tenke gjennom hva moderat lavkarbo er, og hva det vil innebære for din del. At du står uten frokostideer sier kanskje at det er et kosthold som ligger relativt langt fra det du spiser i dag? Da er det en vanskeligere overgang, og risiko for å mislykkes er relativt høy. 

Uansett, lunsjretter for meg er ting som er lett å ta i farten, som fryste eggmuffins og gratenger. smotthiebowls med nøtter og frø. frøknekkebrød med ost eller skinke, eller hummus eller guacemole. Salat eller grønnsaker, med kylling eller laks. Lager en del klar hver søndag, slik at det er lett å forsyne seg gjennom uka. 

Anonymkode: 12c9f...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Mange snakker om "boost" for å komme i gang. Men det øker sannsynligheten for å ikke lykkes. Om du sakte får til endringer til et kosthold du også vil spise på sikt, vil resultatene komme, og resultatene vil bli værende. 

Å droppe frokost var riktig for meg, med min livsstil og uten barn. Men er mulig ikke rett for deg. Du må tenke gjennom hva moderat lavkarbo er, og hva det vil innebære for din del. At du står uten frokostideer sier kanskje at det er et kosthold som ligger relativt langt fra det du spiser i dag? Da er det en vanskeligere overgang, og risiko for å mislykkes er relativt høy. 

Uansett, lunsjretter for meg er ting som er lett å ta i farten, som fryste eggmuffins og gratenger. smotthiebowls med nøtter og frø. frøknekkebrød med ost eller skinke, eller hummus eller guacemole. Salat eller grønnsaker, med kylling eller laks. Lager en del klar hver søndag, slik at det er lett å forsyne seg gjennom uka. 

Anonymkode: 12c9f...b43

Takk for tips! Lager du knekkebrødene selv?

Det du skriver om boost og at det gjør sjansen dårligere for å lykkes er faktisk det motsatte av det jeg har sett. 

Se feks https://www.vg.no/forbruker/helse/i/3EyX3M/studie-rask-vektnedgang-gir-best-langtidseffekt

https://www.adressa.no/nyheter/i/04d6yE/andor-gikk-ned-30-kilo-det-er-motiverende-a-se-at-vekten-gar-nedover

https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Sunn-vekt/Tre-raad-til-deg-som-vil-ned-i-vekt-og-holde-den
 

Jeg mangler frokostideer fordi jeg ikke ønsker å steke eller koke om morgenen, og jeg synes ikke grønnsaker er tilstrekkelig mettende. Jeg kan selvsagt ta en skyr med valnøtter og blåbær, men greit med flere ideer :) 

Anonymkode: 28958...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Takk for tips! Lager du knekkebrødene selv?

Det du skriver om boost og at det gjør sjansen dårligere for å lykkes er faktisk det motsatte av det jeg har sett. 

Se feks https://www.vg.no/forbruker/helse/i/3EyX3M/studie-rask-vektnedgang-gir-best-langtidseffekt

https://www.adressa.no/nyheter/i/04d6yE/andor-gikk-ned-30-kilo-det-er-motiverende-a-se-at-vekten-gar-nedover

https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Sunn-vekt/Tre-raad-til-deg-som-vil-ned-i-vekt-og-holde-den
 

Jeg mangler frokostideer fordi jeg ikke ønsker å steke eller koke om morgenen, og jeg synes ikke grønnsaker er tilstrekkelig mettende. Jeg kan selvsagt ta en skyr med valnøtter og blåbær, men greit med flere ideer :) 

Anonymkode: 28958...565

Motivasjon er kortvarig, så en boost for å få den følelsen i begynnelsen er ikke verdt det.

En boost er et lite sjokk for kroppen, i stedet for at den sakte venner seg til noe nytt. Da slipper man "sprekk" og cravinger, og alt annet som plutselig kan ødelegge og føre til at du er på en verre plass enn før du begynte. 

En boost gjør at du må gjennom enda en overgangsfase, der det er vanseklig å tilpasse seg. Det er mye bedre å se på hva du gjør i dag. Luke ut de verste uvanene, gjøre mindre reguleringer over tid. Det er da du vil gå ned, og bli der. 

Frøknekkebrød lager du enkelt og rimelig selv. Google. Et-par knekkebrød med hummus tar null tid. Samme med en eggmuffins med skinke og grønnsaker som du plukker opp av fryser. 

Anonymkode: 12c9f...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tenker litt svart/hvitt om kostholdsendring. La oss si du prøver strikt lavkarbo en periode og finner ut at det ikke funker helt for deg. Så går du kanskje over til mer moderat karbo. Det er jo ikke noe galt i det. Det er ikke sånn at du har ett forsøk på å finne den ultimate dietten som du MÅ holde deg til uten unntak resten av livet. Jeg har selv testet både carnivore, periodisk faste, keto og lavkarbo, og veksler egentlig mellom disse hele tiden, alt etter om jeg styrer måltidene selv eller får dem servert. Det er mange verktøy i skrinet.

Anonymkode: 95de9...de4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne 54 år. Minus 15 kg siden jul. 

Først prøvde jeg lavkarbo, dvs ketose i tre mnd. Gikk ikke ned særlig. Var også mye jeg ikke "kunne" spise, feks havregrøt som jeg er glad i til frokost.

Så gikk jeg over til å telle kalorier, da forsvant kiloene fort, en kilo i uka. Jeg trente regelmessig ved siden av. 

Og så mye enklere å telle kalorier (for meg), da kunne jeg ta en liten is eller en neve med chips uten å ødelegge ketosen. Eneste fordelen var at jeg unngikk sukker fullstendig. 

Anonymkode: c3567...51b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

1. kan jeg bruke moderat lavkarbo for å gå ned i vekt?

2. hva kan jeg spise til frokost på lavkarbo som ikke må stekes eller kokes? 

3. Er ekstrem lavkarbo (typ ketolyse) mer effektivt for vektnedgang? 

Anonymkode: 28958...565

Ja det kan du. Du kan lage smoothie som består av avokado, agurk, lime, og isbiter. Du kan også spise lavkarbobrød, google det så ser du alternativer. 

Ketolyse kan være mer effektivt, men det kan også gi en del utfordringer som tap av elektrolytter/keto"flu". Anbefaler forsiktig tilnærming i såfall, og i forkant ta tilskudd av elektrolytter (de har dette på f.eks sunkost). Husk å drikke godt med vann. Man går mye ned i begynnelsen pga tap av væske. 

Man trenger oftest ikke ekstreme dietter for å gå ned i vekt. Å begynne med moderat lavkarbo og fokusere på ren og ikke-prosessert mat, er en veldig god start. Trening i forhold til hva man selv er i stand til, også viktig. 

Anonymkode: 38f6b...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenker du som en livsstilsendring? 

For hvis du kun tenker vektnedgang vil du jo gå rett opp igjen når du slutter. 

Anonymkode: 12c9f...b43

Jeg kjenner flere som har brukt lavkarbo som vektnedgang. 

Og som holder seg slanke selv om de har sluttet på lavkarbo. 

Som med alle slankekurer og slankemedisiner. Så handler det mye om hva man gjør når man har kommet i mål. Går man rett tilbake til gamle synder, så selvfølgelig går man rett opp igjen og litt til. 

Man må endre livsstilen, men trenger ikke å leve på lavkarbo resten av livet. 

Kjenner også noe som shaket seg ned i vekt og holdt seg stabil når dem innførte mat igjen. Det er jobben etterpå... 

Anonymkode: 1154b...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bare 1 ting du trenger for å gå ned i vekt, innta færre kalorier enn du forbrenner.

Hvordan du oppnår det spiller ingen rolle.

Når det er sagt så har lavkarbo noen fordeler: Redusert sjanse for diabetes, redusert insulinresistens, redusert inflammasjon, redusert søtsug.

Anonymkode: 74a9e...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På lavkarbo.no finner du mange bra oppskrifter.  F.eks denne knekkebrødoppskriften  http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29309

 

Anonymkode: bcaa3...3dc

Coops frøknekkebrød har bare 3G karbo, så jeg bruker de :) Takk for lenken!

Anonymkode: 28958...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo frokoster: 
Cottage cheese med litt blåbær oppi. 

gresk yoghurt med ferske bær og litt sukrin søtning om du vil ha det søtt. 

Tallerken med ostebiter, skinke, cherrytomater og paprika. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg kjenner flere som har brukt lavkarbo som vektnedgang. 

Og som holder seg slanke selv om de har sluttet på lavkarbo. 

Som med alle slankekurer og slankemedisiner. Så handler det mye om hva man gjør når man har kommet i mål. Går man rett tilbake til gamle synder, så selvfølgelig går man rett opp igjen og litt til. 

Man må endre livsstilen, men trenger ikke å leve på lavkarbo resten av livet. 

Kjenner også noe som shaket seg ned i vekt og holdt seg stabil når dem innførte mat igjen. Det er jobben etterpå... 

Anonymkode: 1154b...e21

Men det er en sikrere vei til målet å bare gå rett på en ny og varig løsning. 

De fleste som går for store endringer og dietter går på en smell, eller går tilbake til normalen etter kur, det er faktum. 

Anonymkode: 12c9f...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men det er en sikrere vei til målet å bare gå rett på en ny og varig løsning. 

De fleste som går for store endringer og dietter går på en smell, eller går tilbake til normalen etter kur, det er faktum. 

Anonymkode: 12c9f...b43

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26813524/

Nyere forskning viser at det ikke er noe forskjell på om man går raskt ned i vekt eller ei. 

Så hvis man kikkstarter vektnedgangen med lavkarbo eller annen diett hvor man går raskt ned, så får man et kikk av det og motivasjon til å fortsette. 

Men selvfølgelig så er det jobb, man må klare å stå i mot suget. 

 

Anonymkode: 1154b...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

1. kan jeg bruke moderat lavkarbo for å gå ned i vekt?

2. hva kan jeg spise til frokost på lavkarbo som ikke må stekes eller kokes? 

3. Er ekstrem lavkarbo (typ ketolyse) mer effektivt for vektnedgang? 

Anonymkode: 28958...565

1. Ja.

2. Drop frokost.

3. Ja.

Lager et til spørsmål til deg. Hva kan jeg gjøre til å holde vekten i sjakk.

4. Du må bygge muskelmasse. Ettersom du har mer muskelmasse, des mer har du i kaoloribehov og kan derfor spise mer uten å du lagrer fett på kroppen. Dessuten, er kropp som har vært overvegtig ikke noe fin etter vegttap - musklene må trenes.

Anonymkode: 72143...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

4. Du må bygge muskelmasse. Ettersom du har mer muskelmasse, des mer har du i kaoloribehov og kan derfor spise mer uten å du lagrer fett på kroppen. Dessuten, er kropp som har vært overvegtig ikke noe fin etter vegttap - musklene må trenes.

Jeg trener allerede masse så den biten er grei :) 

Anonymkode: 28958...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned 23 kg på ca seks måneder, og har holdt vekten fint i etterkant av vektnedgangen. Mitt råd er å telle kalorier, øke inntak av proteiner og øke aktivitetsnivå. Og ikke legg deg på et tullete lavt inntak av kalorier, eller "forby" matvarer du er glad i. 

Har prøvd lavkarbo, og gikk litt ned i vekt. Men opplevde det som ganske begrensende, og uaktuelt å holde på med over lang tid. 

Anonymkode: cd896...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...