Gå til innhold

Vi har aldri vært på ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enslig med 3 barn. De er 10 - 15 år. Vi bor i en koselig leilighet midt i sentrum, med gangavstand til skolen og alt vi trenger av butikker i det daglige. Vi bor ikke over evne, da leiligheten jeg leier er forholdsvis billig i forhold til området vi bor. Vi har mat og klær, og det er absolutt ikke synd på oss, men jeg skulle ønske så inderlig ønske at jeg kunne ta med meg barna mine på en ferie…! Jeg har aldri hatt råd til det dessverre. Vi lever på min minstesats AAP i påvente av behandling på min uføresøknad.

Vi drar på teltturer i skogen så ofte vi kan, og koser oss med det, så igjen det er ikke synd på oss, og det er ikke sympati jeg er ute etter i denne tråden. 🤫 Jeg er ute etter billige ferietips egentlig. Ting som koster 0,-kr, annet enn telttur. Noen forslag fra dere? 

Anonymkode: 6882b...3f3

Delryddet.

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Sentrum av Oslo ? Forslag til ferie: øyene, Frognerparken (er et massivt lekestativ der), bysafari (utforsk nye deler av byen), lån leker/sykler/el-sykkel fra BUA og gjør noe dere ikke har gjort før.

Ellers anbefaler jeg å melde seg inn hos aleneforelderforeningen og bli med ting de arrangerer.  Pleier å være rimelig. Snakk også med helsestasjonen om du kan få aktivitetskort.  Da får du rabatter på div greier du kan ta med barna på.

Anonymkode: 5ff09...b27

Delryddet,fjernet slettet sitat.
Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 7.26):

Sentrum av Oslo ? Forslag til ferie: øyene, Frognerparken (er et massivt lekestativ der), bysafari (utforsk nye deler av byen), lån leker/sykler/el-sykkel fra BUA og gjør noe dere ikke har gjort før.

Ellers anbefaler jeg å melde seg inn hos aleneforelderforeningen og bli med ting de arrangerer.  Pleier å være rimelig. Snakk også med helsestasjonen om du kan få aktivitetskort.  Da får du rabatter på div greier du kan ta med barna på.

Anonymkode: 5ff09...b27

Nei ikke sentrum i Oslo. Vi bor i sentrum i en liten bygd utenfor Oslo 😃

Takk for tips ❤️

Anonymkode: 6882b...3f3

Delryddet,fjernet sitering av slettet innhold.

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er tilfeller der både nav og barnevern har gitt familier en ferie, røde kors også.

tør du opprette en spleis?

Anonymkode: 6c116...863

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia

Da jeg så overskriften tenkte jeg på øde Nerdrum som sa at ferie er for underklasse. Men fra spøk til alvor. Så bra at du til tross for den oppveksten sørger for egne unger og utnytter ferien til tur ute og overnatte i telt. Barn trenger mest av alt tid med foreldre

Delryddet,fjernet slettet sitat

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å bytte låne noen andres hus eller leilighet

Anonymkode: 4ea7f...756

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Frognerparken (er et massivt lekestativ der)

Ts har tenåringsbarn

Anonymkode: a963a...042

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan prøve å bytte låne noen andres hus eller leilighet

Anonymkode: 4ea7f...756

Nei jeg tør ikke at noen skal låne leiligheten vår dessverre 🫣

Anonymkode: 6882b...3f3

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror det er tilfeller der både nav og barnevern har gitt familier en ferie, røde kors også.

tør du opprette en spleis?

Anonymkode: 6c116...863

Nei jeg tør ikke å opprette spleis. Jeg kan ikke utlevere oss på den måten. ❤️ Men takk for tips. 

ts

Anonymkode: 6882b...3f3

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå kors ferier. Du kan enten søke på gratis opphold på campingplasser, der man organiserer og betaler alt utenom oppholdet selv, eller organiserte ferier med andre familier der reisen er det eneste du må betale selv.

Det er for sent for sommerferien i år, men høstferien er nylig lagt ut og kan søkes på nå. Ellers har de stort sett turer i alle skoleferier.

Både aleneforeldreforeningen og enestående familier har også rimelige turer av og til. Sistnevnte er det gratis å være medlem hos.

Anonymkode: 8613e...cfd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

 

Kan du snakke med NAV om dette? Noen byer har sånne kort som ungdommer kan få og som kan gi dem gratis opplevelser. Be om å få fire sånne kort hvis de har. NAV kan også ofte sende dere på  ferie med røde kors, de har helt fantastiske ferier for lavinntektsfamilier! Hvis du har noen tiltak gjennom bv, så kan du også høre med dem. 

Du er alene med barna dine. Hvis det er fordi du for eksempel har brutt ut av et samliv på grunn av vold mot deg eller barna, så kan du be om en opphold på Stine Sofie senteret. Det er kanskje ikke helt ferie, men en opplevelse. 

Anonymkode: 586fb...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med helsestasjonen og hør om de har lavterskel tilbud på ferie. 

Blir oftest brukt opp av andre men det er lov å prøve.

Sjekk friluftsrådet der du bor hva slags turprogram de har. 

Anonymkode: 31eac...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):
  Vis skjult innhold

 

Kan du snakke med NAV om dette? Noen byer har sånne kort som ungdommer kan få og som kan gi dem gratis opplevelser. Be om å få fire sånne kort hvis de har. NAV kan også ofte sende dere på  ferie med røde kors, de har helt fantastiske ferier for lavinntektsfamilier! Hvis du har noen tiltak gjennom bv, så kan du også høre med dem. 

Du er alene med barna dine. Hvis det er fordi du for eksempel har brutt ut av et samliv på grunn av vold mot deg eller barna, så kan du be om en opphold på Stine Sofie senteret. Det er kanskje ikke helt ferie, men en opplevelse. 

 

Anonymkode: 586fb...659

Jeg har undersøkt ang aktivitetskort, men de har ikke sånt her vi bor. 
Jeg er alene med barna fordi jeg ikke klarer å leve med en mann. Barnefar er snill, og ungene ferierer med han i to uker hver sommer, men jeg ønsker jo også å kunne gi barna ferieminner utenfor tomtegrensa hvis du skjønner 🙂

Anonymkode: 6882b...3f3

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da får jo barna ferie med far. Da hadde jeg heller prioritert weekend ting. 

Anonymkode: 31eac...036

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 8.21):

Men da får jo barna ferie med far. Da hadde jeg heller prioritert weekend ting. 

Anonymkode: 31eac...036

Ja, og siden TS ikke bor så langt fra Oslo, kan hun jo ta ungene med seg tid og gjøre noe av det som ble foreslått av en annen her. Litt vil det koste, transport, i hvert fall, men sånn er det med alt, man får ekstremt lite for 0 kr.

Delryddet,fjernet sitering av slettet innhold.

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Seff skrev (På 22.6.2024 den 8.31):

Ja, og siden TS ikke bor så langt fra Oslo, kan hun jo ta ungene med seg tid og gjøre noe av det som ble foreslått av en annen her. Litt vil det koste, transport, i hvert fall, men sånn er det med alt, man får ekstremt lite for 0 kr.

Ja, og siden man får ekstremt lite for 0 kr er det jo nettopp derfor vi aldri har vært på ferie. Når alt det nødvendige er betalt, har jeg 0kr igjen til ferieaktiviteter, noe som også gjelder transport. 
Jeg forstår at det kan være vanskelig å forstå dersom man aldri har vært i den situasjonen selv såklart. Men det er jo ikke sånn at jeg selv velger å aldri gjøre noe som koster penger med ungene mine! 300kr i reisepenger kunne like gjerne vært 3 millioner når man ikke har noenting! 🌻 

Ja barna får ferie med far, heldigvis. Men betyr det at jeg ikke har lov til å ønske å ta med barna på ferie en gang? 

Anonymkode: 6882b...3f3

Delryddet fjernet sitering av slettet innhold
Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og siden man får ekstremt lite for 0 kr er det jo nettopp derfor vi aldri har vært på ferie. Når alt det nødvendige er betalt, har jeg 0kr igjen til ferieaktiviteter, noe som også gjelder transport. 
Jeg forstår at det kan være vanskelig å forstå dersom man aldri har vært i den situasjonen selv såklart. Men det er jo ikke sånn at jeg selv velger å aldri gjøre noe som koster penger med ungene mine! 300kr i reisepenger kunne like gjerne vært 3 millioner når man ikke har noenting! 🌻 

Ja barna får ferie med far, heldigvis. Men betyr det at jeg ikke har lov til å ønske å ta med barna på ferie en gang? 

Anonymkode: 6882b...3f3

Men da er jo det du ber om urealistisk. Ingenting koster kr 0, utenom en rusletur i nabolaget kanskje. Kan du prøve å ta en liten ekstrajobb og tjene noen kroner for eksempel?

Anonymkode: 168bf...0f2

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og siden man får ekstremt lite for 0 kr er det jo nettopp derfor vi aldri har vært på ferie. Når alt det nødvendige er betalt, har jeg 0kr igjen til ferieaktiviteter, noe som også gjelder transport. 
Jeg forstår at det kan være vanskelig å forstå dersom man aldri har vært i den situasjonen selv såklart. Men det er jo ikke sånn at jeg selv velger å aldri gjøre noe som koster penger med ungene mine! 300kr i reisepenger kunne like gjerne vært 3 millioner når man ikke har noenting! 🌻 

Ja barna får ferie med far, heldigvis. Men betyr det at jeg ikke har lov til å ønske å ta med barna på ferie en gang? 

Anonymkode: 6882b...3f3

Nei, selvfølgelig gjør det ikke det, men du ber jo om forslag? Og da er det ikke uvanlig at folk kommer med ulike kommentarer og idéer, gjerne alternativer som kanskje er enklere å få til enn akkurat det du så for deg i utgangspunktet. 

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da er jo det du ber om urealistisk. Ingenting koster kr 0, utenom en rusletur i nabolaget kanskje. Kan du prøve å ta en liten ekstrajobb og tjene noen kroner for eksempel?

Anonymkode: 168bf...0f2

Jeg har dessverre ingen arbeidsevne, så nei jeg kan ikke ta en ekstrajobb. 
Ja, har blitt endel av de rusleturene ja 😅

Anonymkode: 6882b...3f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...