Gå til innhold

Hva eller hvor mye er pliktdelsarv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp med å forstå reglene rundt pliktdelsarv. 
 

Min far har gjort meg arveløs, iht. testamentet, men har i form av gjenstander verdi på 10 millioner. 
 

vi er 3 søsken, hvor jeg er arveløs i testamentet. Men så kommer denne pliktdelsarven inn. Hvor mye vil det utgjøre? 

Anonymkode: 9b920...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna arver minst 2/3 av boet. Kan begrenses til 15G pr barn om boet er stort nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og 15G er per nå 1 860 420 kr. 

Min far har forresten gjort det samme som din far, ts. Heldigvis finnes pliktdelsarven!

Anonymkode: ae8e6...2ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 timer siden):

Barna arver minst 2/3 av boet. Kan begrenses til 15G pr barn om boet er stort nok.

«Kan begrenses?»
betyr det at arven kan maks være 15g? 
 

ts

Anonymkode: 9b920...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti akkurat sammen problematikk. Står det i testamentet at arven skal gis til noen andre? 
Dere barn vil få deres pliktdelsarv men 1/3 av arven vil fordeles til den/de som er nevnt i testamentet. 
Testamentet vil sendes til domstolene eller noe sånt og ugyldiggjøres (for det punktet som sier at du ikke får arv). Håper dere har valgt offentlig skifte?

Anonymkode: e1a10...ff5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

«Kan begrenses?»
betyr det at arven kan maks være 15g? 
 

ts

Anonymkode: 9b920...55d

Det betyr at arvelater kan skrive i testamentet at et eller flere av barna bare skal Arve 15G.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært borti akkurat sammen problematikk. Står det i testamentet at arven skal gis til noen andre? 
Dere barn vil få deres pliktdelsarv men 1/3 av arven vil fordeles til den/de som er nevnt i testamentet. 
Testamentet vil sendes til domstolene eller noe sånt og ugyldiggjøres (for det punktet som sier at du ikke får arv). Håper dere har valgt offentlig skifte?

Anonymkode: e1a10...ff5

Ja, i testamentet står det bare de to andre søsknene. Og at alt skal til de.
Ingenting om meg, men jeg visste at han skulle gjøre meg arveløs. men så kommer jo dette med pliktselaarven. Å jeg trodde pliktsdelarv er 1G, men det er feil. 
 

så pliktselaarven blir tatt etter at de søsknene har fått sin del? 
 

ts

Anonymkode: 9b920...55d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, i testamentet står det bare de to andre søsknene. Og at alt skal til de.
Ingenting om meg, men jeg visste at han skulle gjøre meg arveløs. men så kommer jo dette med pliktselaarven. Å jeg trodde pliktsdelarv er 1G, men det er feil. 
 

så pliktselaarven blir tatt etter at de søsknene har fått sin del? 
 

ts

Anonymkode: 9b920...55d

Du får din pliktdelsarv uansett.

Husk at det som arves er netto formue, etter lån/gjeld er innfridd. Så selv om din far muligens har eiendommer til en gitt verdi, er det ikke sikkert du har oversikt over gjeld.

Anonymkode: 4b14a...70c

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du får din pliktdelsarv uansett.

Husk at det som arves er netto formue, etter lån/gjeld er innfridd. Så selv om din far muligens har eiendommer til en gitt verdi, er det ikke sikkert du har oversikt over gjeld.

Anonymkode: 4b14a...70c

Åja, sånn ja. 
 

da henger jeg med, og pliktdelsarven er 15g av netto formue om det er «nok» til alle barna? 
 

jeg synes det er vanskelig å forstå dette. Det var en jeg kjenner som sa at pliktdelsarven er på 1g men det kan jo ikke stemme. 

ts

Anonymkode: 9b920...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Åja, sånn ja. 
 

da henger jeg med, og pliktdelsarven er 15g av netto formue om det er «nok» til alle barna? 
 

jeg synes det er vanskelig å forstå dette. Det var en jeg kjenner som sa at pliktdelsarven er på 1g men det kan jo ikke stemme. 

ts

Anonymkode: 9b920...55d

Han du kjenner tar feil. De gamle reglene sa minimum 500.000 eller noe sånt. Da de nye reglene kom ble det bundet opp mot Grunnbeløpet i steden. Du vil få det før resten går etter testamentet.

Få sjekket at testamentet er lovlig satt opp. Hvis ikke kan du kreve at det ugyldiggjøres og at du får 1/3 etter arveloven. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, om din far sitter i uskifte bo, så gjelder det jo helt andre regler! Han kan ikke nekte deg morsarven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja, i testamentet står det bare de to andre søsknene. Og at alt skal til de.
Ingenting om meg, men jeg visste at han skulle gjøre meg arveløs. men så kommer jo dette med pliktselaarven. Å jeg trodde pliktsdelarv er 1G, men det er feil. 
 

så pliktselaarven blir tatt etter at de søsknene har fått sin del? 
 

ts

Anonymkode: 9b920...55d

Da holder du helt kjeft og gjør ikke noe. Det testamentet er ugyldig. Det blir ikke slik at det tolkes slik at du skal ha 15 G. Testamentet blir behandlet som om det ikke finnes, og arven fordeles etter de alminnelige reglene i arveloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (1 time siden):

Det betyr at arvelater kan skrive i testamentet at et eller flere av barna bare skal Arve 15G.

Det betyr at man kan testamentere bort alt over 15g til andre/annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Åja, sånn ja. 
 

da henger jeg med, og pliktdelsarven er 15g av netto formue om det er «nok» til alle barna? 
 

jeg synes det er vanskelig å forstå dette. Det var en jeg kjenner som sa at pliktdelsarven er på 1g men det kan jo ikke stemme. 

ts

Anonymkode: 9b920...55d

Du får uansett 15g hvis det er såpass, alt over det kan han gi til de han ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg trenger litt hjelp med å forstå reglene rundt pliktdelsarv. 
 

Min far har gjort meg arveløs, iht. testamentet, men har i form av gjenstander verdi på 10 millioner. 
 

vi er 3 søsken, hvor jeg er arveløs i testamentet. Men så kommer denne pliktdelsarven inn. Hvor mye vil det utgjøre? 

Anonymkode: 9b920...55d

Du har fått gode svar her.

Synes forøvrig det er helt hinsides med foreldre som gjør barn arveløse, men ser det er en trend blant sutrete menn som ikke føler seg sett eller applaudert nok av barna. 

Har sett at noen foreldre velger å gi bort en del materielle ting til ett av barn, i en søskenflokk. Biler, møbler, verdifulle gjenstander mm, og på den måten reduserer alt som er igjen av verdi til felles arv når den tid kommer. Vær obs på at dette kan skje om han er et kålhode med mye materielle goder. 

Anonymkode: f8da9...8a7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får 15G. Resten går til de andre barna, om det står slik i testamentet. 

Jeg tenker at foreldre gjør ikke barna sine arveløse uten grunn. Har du oppført deg ræva dårlig mot faren din? Noe må det jo være siden han ikke vil deg vel.

Anonymkode: 4c63c...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du får 15G. Resten går til de andre barna, om det står slik i testamentet. 

Jeg tenker at foreldre gjør ikke barna sine arveløse uten grunn. Har du oppført deg ræva dårlig mot faren din? Noe må det jo være siden han ikke vil deg vel.

Anonymkode: 4c63c...baf

Eller slik som de fleste tenker: faren er et rasshøl

Anonymkode: c234d...535

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juniper skrev (23 timer siden):

Forresten, om din far sitter i uskifte bo, så gjelder det jo helt andre regler! Han kan ikke nekte deg morsarven. 

Jøss, hva er uskiftet bo? Har lest om det men forstår heller ikke det.😓

 

ts

Anonymkode: 9b920...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du får 15G. Resten går til de andre barna, om det står slik i testamentet. 

Jeg tenker at foreldre gjør ikke barna sine arveløse uten grunn. Har du oppført deg ræva dårlig mot faren din? Noe må det jo være siden han ikke vil deg vel.

Anonymkode: 4c63c...baf

Da tenker du feil dessverre. Det er ikke alltid at barna er rasshøl. 

i mitt tilfelle har far giftet seg på ny, nye barn og skilt der også.

men han er tilstede for barna og har dermed kjærlighet til de. Han gikk fra meg i 5 års alderen og har hatt minimal kontakt i årene etter. 
jeg er 35 år nå.  Jeg kan også legge til at han sa til min mor at datteren vår arver deg uansett så jeg må gjøre henne arveløs slik at det ikke blir urettferdig for de andre barna mine???? Altså, at hans eks kone ikke gidder å jobbe eller kjøpe seg noe barna kan arve skal vel ikke gå på min bekostning ?
Så spar meg for raske konklusjoner 
ts.

 

Anonymkode: 9b920...55d

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...