Gå til innhold

Skal gå ned i vekt men ønsker ikke å telle kalorier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å telle kalorier ødelegger matgleden og jeg blir mer psykisk sulten. Stemmer det at kroppen gir beskjed selv dersom man spiser ren mat?

Anonymkode: c56d8...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å telle kalorier ødelegger matgleden og jeg blir mer psykisk sulten. Stemmer det at kroppen gir beskjed selv dersom man spiser ren mat?

Anonymkode: c56d8...c6c

Gir beskjed om hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (7 minutter siden):

Gir beskjed om hva?

Om at man er mett/har spist nok. 

Anonymkode: c56d8...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Å telle kalorier ødelegger matgleden og jeg blir mer psykisk sulten. Stemmer det at kroppen gir beskjed selv dersom man spiser ren mat?

Anonymkode: c56d8...c6c

Ja, det stemmer. Det kan ta litt tid hvis du vanligvis spiser mye sukker og annet junk.

Hvis man må veie maten for å ikke bli overvektig eller syk, spiser man per definisjon feil mat.

Anonymkode: b865e...fa4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer ikke ubetinget. 

De av oss som er overvektige kan ha nedsatt evne til å kjenne metthet, og dertil problemer med å regulere kaloriinntaket. Hvis du ikke ønsker å telle kalorier må du finne andre måter å regulere kaloriinntaket på. Et eksempel er å bruke "tallerkenmodellen", der du fyller halve tallerkenen med grønnsaker (og resten med like deler protein- og karbohydratkilder), da grønnsaker fyller opp i magen uten å være veldig kaloritette. Dessuten må du ha en viss bevissthet om viktige "kalorifeller", og hvilke matvarer som er overraskende mettende uten å være veldig kaloririke. 

Det er ikke slik at man alltid blir passe mett etter passe mengder "ren" mat. Dessuten må den som skal ned i vekt ha en negativ kaloribalanse: altså innta mindre mat enn kroppen trenger for å opprettholde nåværende vekt. Da kan man i alle fall ikke stole på at "riktig mat" på magisk vis vil regulere mengden du spiser. 

Anonymkode: 5ef9a...03a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mange erfarer at ved å kutte ut eller betydelig redusere ultraprosessert mat, så regulerer kroppen matinntak og metthetsfølelse av seg selv. Dette forutsetter selvsagt at man spiser mat som gir kroppen den næringen den trenger. 

Anonymkode: 05b94...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 22.55):

Å telle kalorier ødelegger matgleden og jeg blir mer psykisk sulten. Stemmer det at kroppen gir beskjed selv dersom man spiser ren mat?

Anonymkode: c56d8...c6c

Tren mer, spis mer "ren mat" (lav kalori, og høy på protein), start med fasting eller evt. OMAD (One meal a day) hvis du ikke vil telle kalorier. Da trenger du ikke telle kalorier, men vil mest sannsynlig fortsatt klare å holde deg selv i underskudd.

Anonymkode: cc177...298

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for meg iallefall. Dersom jeg spiser "riktig", så får jeg mindre fysen og går ikke hungrer etter noe. I tillegg hjelper det å holde seg opptatt. Ikke sette seg foran TV'en, men heller finne på noe annet som gjør at man flytter fokus. Det kan være strikking, puslespill, gå en tur, eller hva som helst som er lystbetont, bare man gjør noe. Dødtid=snoking i skapene.

Anonymkode: 77aab...74e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som har hjulpet meg. Viktig å vøre bevist hva ulik mat inneholder. Man får noen aha-opplevelser! 

Men du trenger ikke telle hele tiden. Feks første-andre uken. Bli kjent med hvor mye du evt spiser over ønsket kalorinivå. Etterhvert lærer du jo at 2 knekkebrød med magert pålegg er sunt og inneholder vesentlig mindre kalorierer enn en roastbiff-baguette. Og når du har klart å få til faste måltid med "kjent" mat, så vet du ca hva du kan spise. Er du i stuss innimellom kan du jo sjekke. 

Ellers er det å lære normale porsjoner. Veldig mange spiser feks alt for mye, slik som trippel porsjon frokostblanding og tror det er en vanlig porsjon. 

Rå grønnsaker, frukt, bær, knekkebrød med magert pålegg, naturell yoghurt/cottage cheese/mager kesam, middag med mager kjøtt/fisk og masse grønnsaker. Lettprodukter, kutte ned på smør og dressinger, unngå fløte i mengder. Selv foretrekker jeg 3-4 måltider om dagen og ikke flere mellommåltider. Så lett å bare spise noe raskt og usunt i farten da. Og hvis du skal kose deg, begrense deg. Et stykke kake, et par håndfull kjips, en liten sjokolade osv.

Anonymkode: 687f0...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir beskjed om hva?

Jeg er feit ikke bare fordi jeg er glad i snop, chips ol. Men fordi jeg er glad i god mat. (Og god mat trenger ikke være fast food, men har ofte en del kalorier pga. fett som smør og fløte gir god smak). Hadde kroppen sagt i fra selv om at jeg spiste for mye ville jeg ikke vært der jeg er i dag.

Jeg kan ikke «intuetivt spise» som de sier det. Det kan vekta mi nå være et bevis på. Men mange kan det. Man er ikke nøtt til å telle kalorier for å gå ned i vekt, men kaloritelling er for mange et verktøy som gjør at de får det til.

Men om du kutter ut alt av snop, chips, kjeks, i tillegg til å slutte å spise for mye av «feil» mat, som pizza, hamburger, fastfood (mat med mye kalorier). Og du i tillegg får inn mer aktivitet. Så vil du kunne gå ned i vekt uten å telle. 
 

Men kroppen den gir mange kun om at du spiser for lite og at den er sulten, og at du må spise mer. Som er det den strengt skal gjøre når man ligger i kaloriunderskudd. Så tja, kroppen sier jo litt i fra da. Sørge for at man går rundt sulten så er det sjanse for at man ligger i underskudd 😅

Anonymkode: 968fd...288

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...