Gå til innhold

Overdrevent opptatt av håndvask og bruker helst hansker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste årene (siden lenge før covid) vært veldig opptatt av å vaske hendene. Hvis jeg ikke gjør det feks når jeg kommer inn, eller før jeg gjør noe på kjøkkenet etc., så tenker jeg på det helt til jeg får gjort det. Da "nullstiller" det på en måte. 

På samme måte liker jeg best å bruke hansker når jeg er utenfor huset, feks på matbutikk. På sommeren kan jeg ikke det, og da tenker jeg på hvor ekkelt det er å ta på det samme som alle andre. Helt til jeg kommer hjem og får vasket hendene. Nå har også matbutikkene sluttet å tilby antibac ved inngangen. 

Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette? Jeg snakker da om selvhjelp, helsetilbudet her jeg bor er sprengt. 

Anonymkode: d3b7c...de8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har tvangstanker/ocd, men det vet du sikkert.

Snakk med fastlegen din først

Anonymkode: 5241d...b90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har de siste årene (siden lenge før covid) vært veldig opptatt av å vaske hendene. Hvis jeg ikke gjør det feks når jeg kommer inn, eller før jeg gjør noe på kjøkkenet etc., så tenker jeg på det helt til jeg får gjort det. Da "nullstiller" det på en måte. 

På samme måte liker jeg best å bruke hansker når jeg er utenfor huset, feks på matbutikk. På sommeren kan jeg ikke det, og da tenker jeg på hvor ekkelt det er å ta på det samme som alle andre. Helt til jeg kommer hjem og får vasket hendene. Nå har også matbutikkene sluttet å tilby antibac ved inngangen. 

Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette? Jeg snakker da om selvhjelp, helsetilbudet her jeg bor er sprengt. 

Det eneste er vel å øve seg på å stå i ubehagelig det er å ikke vaske hendene i tide og utide. Vanlig er å vaske hende når man kommer hjem etter å ha vært ute, etter dobesøk og ved matlaging og ellers når man blir synlig møkkete på henda. Det gjør jeg automatisk uten å lage stress rundt det eller stresser om det er sånn at jeg ikke får gjort det av en el annen grunn. Ikke noe jeg går å dveler ved. Hva tenker du på når du ikke får vasket de? Bakterier? Ved normal håndhygiene så skal det mye til å bli alvorlig syk av noe. Jeg er nesten aldri syk og har helt normal håndvaskrutine. Eksponering ved å la vær å vaske hender når du vanligvis hadde gjort det, stå i ubehaget -så vil det avta etterhvert som kroppen/payken vil  skjønne at det ikke er farlig. Er eneste tipset jeg kan komme på for å prøve bli kvitt stresset. Lykke til🙏🏻

Anonymkode: 9161b...d66

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Å vaske hendene når man kommer inn etter å ha vært ute er normalt og anbefalt av fhi.no gå inn og les. 

Det er normalt og god hygiene å vaske hendene før man lager mat eller gjør andre ting på et kjøkken. Også anbefalt som en del av god hygiene fra fhi.no

Å synes man er «ekkel» eller føler behov for å vaske hendene etter å ha tatt i all verdens saker og ting, der er du kanskje på grensen til å gå over på det mindre normale. Men det er forståelig. 

Å bruke hansker ut, hva forhindrer det av eksponering for smitte? Jo, det er avhengig av hvilke hansker du bruker og hva du gjør med hanskene når du kommer hjem. Vasker du ikke hendene når du har tatt av deg hanskene, hjemme? 

Manglende antibac på butikken løser du med å kjøpe deg en liten flaske Antibac eller engangsservietter med Antibac. 

Har du en grunn for å være redd for smitte? Kan smitte medføre alvorlige helsekonsekvenser for deg? Da er din håndhygiene  ekstra viktig. Men ocd eller andre bokstavsyndrom det kan jeg ikke se at du har, de andre som svarer deg med ocd svar de tenker jeg nå mitt om. 

Anonymkode: 49865...9d4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør øve deg på å stå i ubehaget når du ikke vasker hendene (utenom det som er vanlig og anbefalt), samt å gå i butikken uten hansker. 

Anonymkode: 95eee...6bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da kan jeg fortelle at hansker løser ingenting med mindre du har tre par utenpå hverandre. I alle hansker blir det fort et mikroskopiske hull som det siver bakterier inn gjennom. Det er mye bedre å ha rene hender og vaske før og etter. 

Jeg bruker aldri hansker, selv når jeg vasker offentlige toaletter. 

Anonymkode: f5457...c22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du har tvangstanker/ocd, men det vet du sikkert.

Snakk med fastlegen din først

Anonymkode: 5241d...b90

Sugerøret skrev (3 timer siden):

Tvangslidelse? Sjekk ut Ocd

https://ananke.no/fakta-og-rad-om-ocd/

Man kan ha tvangshandlinger uten å ha OCD og ut i fra det ts beskriver i hovedinnlegget har på en måte førstnevnte nevnte førstnevnte, men samtidig så er det ikke noe direkte tvangspreget i den grad man tenker på når man tenker på tvangshandlinger. Nå sier jeg at det gjør ikke slitsomt for henne for det tviler jeg ikke på, men en tvang lidelse altså OCD og tvangshandlinger dominerer hverdagen din på et helt annet nivå enn å følge trang til å vaske hendene når du har vært ute.

Anonymkode: 0c860...a78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...