Gå til innhold

Treåring trass , jeg trenger råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå rett før ferien kom treåringen i trassalder over natta. 🙂 

Han tåler ikke et nei, stakkar. 

Og jeg står jo i det jeg sier. 

Og han kan finne på å gråte i halvtime tre kvarter hver gang. 

Jeg er rolig, konsekvent, prøver å få fokuset over på noe annet. Trøster etterpå. Forklarer etterpå. Sier nei med respekt.

Sier sjeldent nei, men is før leggetid og dyre leker er liksom en kamp jeg synes er verdt å ta. Han får bestemme mye selv som hvilke klær han skal ha på, pålegg, han får bidra hjemme og blir alltid hørt.

Så jeg trenger egentlig litt tips fra andre som er kjent med dette fenomenet, jeg vet at dette er selvstendighetsalder, og jeg vet jo at dette er normalt, men min eldste var ikke såå standhaftig som lillebror . Han har vært ganske medgjørlig og rolig til nå egentlig. 

Kjenner det kan bli litt vel mye når han får en slik episode hver dag, og han er gjerne mye sur også fordi han er rett i overgangen fra en dupp til ingen dupp. Ting er vanskelig for ham nå, det serveres mye sunn mat hjemme og det liker han ikke etter han fant ut at butikken borti gata selger lefser og wienerbrød, og is. 

Så hvor ofte er det normalt med slike intense episoder? Hva gjør dere i disse episodene? Er det noe som kan fungere for å få disse episodene til å korte litt ned ? Når går det over? Hvordan kan jeg få denne ferien til å bli hyggelig for alle...?

 

 

Anonymkode: 2365f...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et slags kompromiss?  «du kan ikke få is, men vi har druer du kan få» med gira-stemme.  «Vi skal ikke kjøpe den leka nå, men når vi kommer hjem skal jeg vise deg …» finn på noe, en måte å tegne monster på, åssen du lekte med *leke* når du var liten, finn på noe.

Anonymkode: 5a571...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et slags kompromiss?  «du kan ikke få is, men vi har druer du kan få» med gira-stemme.  «Vi skal ikke kjøpe den leka nå, men når vi kommer hjem skal jeg vise deg …» finn på noe, en måte å tegne monster på, åssen du lekte med *leke* når du var liten, finn på noe.

Anonymkode: 5a571...ef7

Edit:  i helga lag hjemmelaga is?  Hvis du har former.  Litt banan og noen jordbær blei veldig godt, trenger ikke mer oppi.

Anonymkode: 5a571...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Et slags kompromiss?  «du kan ikke få is, men vi har druer du kan få» med gira-stemme.  «Vi skal ikke kjøpe den leka nå, men når vi kommer hjem skal jeg vise deg …» finn på noe, en måte å tegne monster på, åssen du lekte med *leke* når du var liten, finn på noe.

Anonymkode: 5a571...ef7

"Leka" nå 😆🤣🙄🤦‍♀️ ja ja, skjønner vel greit hvilket nivå og samfunnslag dine unger havner på…. 🙇‍♀️

Anonymkode: 1edb3...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærer de vel til å si "på" butikken også da? Fordi er vel oppå butikken? Eller er de i butikken? 🤷‍♀️🙄

Anonymkode: 1edb3...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

"Leka" nå 😆🤣🙄🤦‍♀️ ja ja, skjønner vel greit hvilket nivå og samfunnslag dine unger havner på…. 🙇‍♀️

Anonymkode: 1edb3...a89

Meningsløst innlegg fra deg

Anonymkode: 42478...872

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

"Leka" nå 😆🤣🙄🤦‍♀️ ja ja, skjønner vel greit hvilket nivå og samfunnslag dine unger havner på…. 🙇‍♀️

Anonymkode: 1edb3...a89

Ja, de kommer til å snakke den dialekta som alle andre snakker der vi bor?  Hvis du ikke kan forstå det, så bekymrer jeg meg heller for deg og dine 🤔

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du lærer de vel til å si "på" butikken også da? Fordi er vel oppå butikken? Eller er de i butikken? 🤷‍♀️🙄

Anonymkode: 1edb3...a89

Vi drar på butikken ja, på samme måte som vi drar på kino, og ikke i kino.  Jøss, du kan lite om variasjon i språket vårt eller?  Kan også si «jeg reiser te butikken», får du sjokk nå?

Anonymkode: 5a571...ef7

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen tips, men hold ut 😅 vår 5 åring er en drøm nå i forhold til for halvannet år siden. Men utrolig frustrerende! Støtter taktikken din da, med å være bestemt uten å bli sur og kjeftete. Personlig mener jeg at det lønner seg på sikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold ut og stå i det, det roer seg etterhvert!

Anonymkode: efb40...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Et slags kompromiss?  «du kan ikke få is, men vi har druer du kan få» med gira-stemme.  «Vi skal ikke kjøpe den leka nå, men når vi kommer hjem skal jeg vise deg …» finn på noe, en måte å tegne monster på, åssen du lekte med *leke* når du var liten, finn på noe.

Anonymkode: 5a571...ef7

Han pleier å være i Nei modus når han har bestemt seg for noe. Da er ingenting bra nok nesten, det eneste som hjelper er gaver og at han får ting. Men skal likevel prøve, kanskje vi treffer blink en gang 😊

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk, leste de i går faktisk 😊

Anonym6789 skrev (2 timer siden):

Har ingen tips, men hold ut 😅 vår 5 åring er en drøm nå i forhold til for halvannet år siden. Men utrolig frustrerende! Støtter taktikken din da, med å være bestemt uten å bli sur og kjeftete. Personlig mener jeg at det lønner seg på sikt :)

Ja altså det er en prøvelse. Jeg har blitt litt småstreng i noen tilfeller, men det hjelper jo ikke akkurat så ikke vits å "go there". 😅

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hold ut og stå i det, det roer seg etterhvert!

Anonymkode: efb40...5ae

Håper det 😮😂

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Edit:  i helga lag hjemmelaga is?  Hvis du har former.  Litt banan og noen jordbær blei veldig godt, trenger ikke mer oppi.

Anonymkode: 5a571...ef7

Det liker han 😀 men han er litt sånn som skal ha is hele tiden, så angrer på at jeg kjøpte en pakke med flere is... Vi får heller lage hjemmelaget , det gir litt mer glede.

Anonymkode: 2365f...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har hatt slike sammenbrudd minst én gang om dagen da de var tre. Det varte kortere, men kom oftere med dem begge to.

Treårsalderen har vært den mest utfordrende til nå med begge. Senere har det i større grad gått an å forebygge sammenbrudd, f.eks. med å lage avtaler på forhånd. Mine har ikke vært glad i overganger som å gå hjem/inn, avslutte lek for spise, legge seg. Men alt dette har funket fint så lenge jeg har husket å forberede dem på at det snart skal skje. Som treåringer hadde de imidlertid masse av sammenbrudd som jeg ikke klarte å forutse eller forebygge. De kunne de plutselig bryte fullstendig sammen fordi de ba høyt og tydelig om leverpostei på skiva, fikk det servert og så kom de på at de ville ha kaviar. Eller fikk en lekefigur av mormor på butikken og plutselig lå i sjøstjerne på gulvet fordi de ikke fikk alle de fem lekefigurene i hylla. 

Men å unngå at barna blir veldig trøtte eller veldig sultne, eller i hvert fall være mentalt forberedt på at nå blir det turbulens her dersom det er lenge siden mat eller dårlig søvn, hjalp en del. Dette med å validere følelser også, uten å gi etter så klart. Sånn "ånei, fikk du så lyst på kaviar nå, da blir du sint når den brødskiva har leverpostei og jeg ikke vil la deg bytte. Åh, kjipt. Vi må huske på kaviar til frokost i morra! Eller så kan du få en bitteliten skive med kaviar når du har spist opp denne, om du orker det". Jeg ble til tider irritert og sa bare "nei, nå ba du om leverpostei så da fikk du det, kaviar kan du få etterpå". Det skar seg hver gang da de var tre. 

 

Anonymkode: 1d98b...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...