Gå til innhold

Trenger tips til bedre økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg blir samboer nå, har et særkullsbarn fra før, samboer har ingen barn. 
 

Jeg har aldri vært noe flink med økonomi, men har kommet greit ut av det økonomisk grunnet tidlig inngang i boligmarkedet og to gode (og et dårlig) boligsalg. Det siste gikk heldigvis bra! Ikke dårlig med økonomi som i masse usikret gjeld, inkasso osv, men aldri klart å spare, liker å kjøpe meg fine ting, kjøpe ting til barnet osv. mye sløsing altså, og alltid tom konto til lønn, uten at jeg helt forstår hvor pengene blir av. Har hatt konto til ulike ting, men mange av de stod til slutt ubrukt. Eneste jeg hadde kontroll på var regningskonto og boligkonto med lån/fellesutgifter i forrige bolig. Lav økonomisk selvkontroll altså, og ekstremt lite strukturert av meg generelt! Hadde helst likt å få lommepenger så jeg slapp å forholde meg til dette🙈

Samboer ønsker separat økonomi, og jeg er enig i dette da vi har ulik inntekt og noe ulike utgifter. Vil tro at noe vil gli sammen etter hvert, og det er greit for meg. 
 

Jeg sitter nå med et par 100k igjen etter egenkapital i ny bolig er innbetalt. Jeg ønsker i tillegg å begynne å spare fast hver mnd, og bli flink til å ha penger igjen til neste lønn. Så: hva er ditt beste tips til å få god oversikt og sparing? Og hvordan unngå fristelser? Noen andre smarte tips? 
 

skummelt å ha altfor mye penger på konto akkurat nå!

Anonymkode: 3d577...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fast trekk til aksjesparekonto hver måned samme dag som du får lønn som automatisk går til kjøp av indeksfond. Da settes pengene i arbeid og det er litt mer herk å overføre tilbake til en brukskonto enn fra f.eks. brukskonto.

Anonymkode: 35e97...e1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Begynne å lage budsjett og føre regnskap. Da vil du få kontroll over økonomien.

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en notis på mobilen din. Skriv ned beløpet du planlegger å kjøpe på "fine ting" og "ting til barnet" i juli. 

Jeg vet ikke hva "fine ting" er for deg, men la oss si det er ny kaffekanne.

Nå vet du når du er inne på en nettbutikk/fysisk butikk at du må skrive "kaffekanne" 599,- i notisen din om du kjøper den. 

I bunnen av notisen kan skrive opp hva du virkelig ønsker deg. Siden du liker "fine ting" kan du ønske deg noe i samme kategori, men dyrere og mer verdifullt. F.eks "ny spisestue".

Små fine ting vil da ødelegge for stor fin ting. 

Dette vil kanskje bevisstgjøre deg og det vil kanskje øve opp selvkontrollen din. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. ta kvitteringer på alt du kjøper så tar du en gjennomgang på slutten av måneden og sortere på nødvendig og unødvendig bruk, da vil du få en oversikt over hvor mye du potensielt kan spare, og for mange som har høyt forbruk kan få seg et lite sjokk der :)

2. betal alt av regninger/lån osv med en gang lønning kommer, da får du en oversikt over hvor mye du har igjen til å bruke på mat og annet forbruk, ta en del av de og sett over på en seperat sparekonto.

3. har faste spare trekk enten i fond eller egen sparekonto, gjerne i en annen bank slik at de er utav synet, letter å ikke falle for fristelsen.

Men generelt lag et budsjett slik at du altid har kontroll på hvor pengene går,

Anonymkode: 094a6...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker,

1. fortsett å ha ulike kontoer til ulike formål, som felles regningskonto, matkonto, sparekonto osv. Bli enige om hva som er felles og hva dere har hver for dere

2. Gå gjennom et års utgifter, så du ser hva du har brukt. Juster for hva du vil bruke neste år, ta vekk det du selv mener er «unødvendig sløsing» osv. Summer opp for ett år og del på 12 (siden noen utgifter varierer, som kommunale utgifter, forsikring etc). Voila, og du har laget et budsjett 😀

 3. Sørg for at du dagen etter lønn, overfører til de ulike kontoene. Ha også flere kontoer for sparing: f eks en til barnet, en som er langsiktig (tenk at den helt fredet!), en for ferie og en litt mer kortsiktig/buffer. Overfør også mer til sparekontoen enn du tror du får til å spare (også den sistnevnte). Da blir det ikke helt krise om du likevel må overføre litt tilbake, du har likevel fått spart mye, og det som er på brukskonto kan du anse som «lommepenger». Gjør det til en sport/konkurranse med deg selv og ikke røre sparekontoene - tenk så gøy de månedene det går 🤩 

4. 

Anonymkode: 74901...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp fine ting av overskuddet fra forrige måned. 

Anonymkode: 64a7a...17c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg ønsker i tillegg å begynne å spare fast hver mnd, og bli flink til å ha penger igjen til neste lønn. Så: hva er ditt beste tips til å få god oversikt og sparing? Og hvordan unngå fristelser? Noen andre smarte tips? 

Mitt beste sparetips er å sette sparingen på autopilot, slik som foreslått andre her i tråden. Det bør gå et trekk samme dag som du får lønn og det trekket bør være godt budsjettert. Det kan være spennende å begynne med lave summer og øke de etterhvert. Mange prøver å spare store summer og så må de hente tilbake penger fra sparingen.

Mitt neste sparetips er å dele sparingen inn i to potter. Du har kortsiktig sparing og langsiktig sparing. Kortsiktig sparing bør være på sparekontoen og gjelder buffer, ferie, annet kortsiktig. Langsiktig sparing kan være bolig (betale mer ned på lånet) og aksjefond.

Og her er magien. Har du delt inn sparingen, så henter du mest sannsynlig penger fra den kortsiktige delen. Slik som det også ble nevnt før i denne tråden, så er det mye høyere terskel om å frigjøre kapital fra f.eks. boligen.

Schmuhu

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg er å tenke "er det verdt det?" hver gang jeg skal kjøpe noe. Ikke "har jeg råd?". Samt droppe å gå i butikker eller surfe på nett som tidsfordriv. Ønsker man seg noe skriver man det på en liste, og lar det gå noen dager før man kjøper det. 

Så har jeg som mange allerede har anbefalt faste trekk dagen etter lønn. Fondssparing via ASK. Høyrentekonto. Og det jeg har på høyrente som er tenkt brukt om 6 eller 12 måneder står til fastrenteinnskudd slik at man ikke kan ta det ut. 

Anonymkode: c4a76...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere over sier, så er løsningen å ha oversikt over alle utgiftene man har på et år, dele det på 12 og automatisk sette det av på egne konti hver måned når man får lønn. Da har man alltid det man trenger klart før man trenger det, og ser lett hva pengene egentlig skal gå til.

Jeg går jo ikke inn på kontoen som heter forsikring og bruker penger derfra for å kjøpe en ny kjole eller nye puter til sofaen. Men om barna trenger sko, går jeg på kontoen forbruk-barn og henter penger derfra. Busskort og bensin og dekkskift hentes fra transport-kontoen. Samme med strøm, sparing til konfirmasjon, lege/tannlege/frisør/optiker,mat, katt osv.

Fordelen med et slikt system er at jeg ikke trenger å følge så veldig med i det daglige, at det alltid finnes penger til det som er viktig, og ikke minst, jeg vet hvor mye penger det finnes i systemet til gøy, sløsing og impulskjøp. Og man kan fint ha en egen konto som heter akkurat det og faktisk sette av penger til sånt som man ikke trenger men som  gjør livet hyggeligere. 

Jeg hater overraskelser, dårlig råd, spinking og sparing, og med et slikt system som dette slipper jeg det mens jeg samtidig kan sløse litt uten store konsekvenser. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger tilsvarende system som elle melle, sammen med mannen har vi 34 felles kontoer. Og noen private. Funker knall, det er alltid penger til det som trengs, og vi har god oversikt. Da ikke medregnet antall ASK, ungene har hver sin osv.. 

Jeg har holdt på sånn i 20 år. Mannen var imot det først, men ble snart frelst. Det kreve litt justeringer nå og da, slik at beløpene fra budsjettet matcher faktisk behov, men det er supert at alt bare tikker og går av seg selv 🤩

(Og det er et helvete å bytte bank 🤭)

Anonymkode: 99711...411

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta utskrift av brukskonto din og studer hva du bruker penger på. 

Også setter du opp budsjett. 

Opprett flere kontoer. 

Bruk (sløsing), mat, regning, sparing, ferie, konfirmasjon osv

Også overfører du penger til de forskjellige kontoene samme dag lønnen kommer inn. 

Anonymkode: fd179...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp nye klær, du ka bruke det du allerede har.
Ikke ha streaming tjenester.
Ikke bruk penger på interiør.
Selg ting som du har, men som du ikke trenger.
Handle mat på tilbud.
Ikke ha bil. Sykle, gå og offentlig transport
 

Anonymkode: d4abc...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

@Elle Melle hvor mange kontoer har du egentlig?

Anonymkode: 89f0e...0e3

Ca 15 i aktivt bruk, pluss andre ting som buffer og barnas kontoer og slikt. 

Mannen har tilgang på de aller fleste siden vi har 100% felles økonomi.

Vi har kort til egen konto, matkonto og forbrukskonto, alt annet overfører vi bare når vi skal bruke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...