Gå til innhold

Skeptisk til min nye kjæreste - eller er det bare "sår" fra min ex?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har datet en veldig fin fyr i 3 mnd, og regner med at vi vil kalle oss kjærester ganske snart. 

Han er egentlig alt jeg har ønska meg: han er en reflektert, emosjonelt tilgjengelig, betryggende fyr, vi har veldig like verdier og interesser, samtaler som gir meg veldig mye, vi føles utrolig like, og alt har føltes veldig trygt og naturlig helt fra starten. Vi har begge barn, og ønsker ikke å rushe noe. 

Nå som vi har blitt ganske godt kjent har jeg lagt merke til noen sider av ham som får meg til å backe litt unna. Men jeg lurer på om det er fordi jeg fortsatt er litt prega av mitt forrige forhold? 

Min ex var ganske alvorlig psykisk syk og rusavhengig. Han var så syk at han kunne gå 2 mnd uten å pusse tenner, han kunne la matrester stå på benken i 6 mnd, ikke dusje på flere uker osv. (Det med hygiene var verst da vi ikke var sammen, men jeg måtte få ham til å dusje og pusse tenner da vi bodde sammen). Videre kunne han gå ut og drikke og kom ikke hjem før kl 5-6 på morgen, tok masse ulike rusmidler og gjorde farlige ting. Jeg var mye redd for ham og lå veldig mye våken hele natta. Han var deprimert og hadde angst og bidro veldig lite med husarbeid. Han ble veldig lett overveldet og klarte ikke å rydde (altså virkelig, klarte ikke), og han kunne få angstanfall om jeg spurte ham om å bidra hjemme. Noe som gjorde at jeg gikk på nåler, og tok veldig mye hensyn for at han ikke skulle få angst. Jeg måtte f.eks. planlegge formuleringene mine veldig godt dersom jeg skulle be ham om å hjelpe til med å ta ut av oppvaskmaskinen. 

Av en eller annen grunn fikk vi det til å fungere i mange år, hadde bedre perioder også, men jeg er vel egentlig ganske prega av hvordan vi hadde det i forholdet. 

Derfor lurer jeg på om jeg overreagerer når jeg bekymrer meg over et par ting hos min nye kjæreste: det virker som han er veldig glad i å gå ut og drikke øl. De siste ukene med fint vær tror jeg han har vært ute 3-4 ganger i uka, men at han riktignok går hjem i rimelig tid for å gå på jobb neste dag. Han har barn 50%, så dette er i de barnefrie ukene. Han drikker aldri hjemme når barnet er der. Men er det vanlig å gå på pub så ofte? Noen ganger er han alene på pub også. 

Og nr 2: det er ganske rotete hjemme hos ham. Til og med når jeg kommer på besøk, og jeg vet han har god tid før jeg kommer, har han ikke kastet søppel, det ligger klær slengt rundt omkring, og badet er ikke akkurat nyvaska. 

Dette er ikke et uforsvarlig hygienisk nivå, men jeg syns det er litt ekkelt. Og det bekymrer meg litt at han ikke har overskudd eller hva det er, til å rydde før jeg kommer. Han har sagt beklager for at det er rotete, og jeg svarer jo automatisk at det gjør ingenting, så jeg vet ikke hvordan jeg skal ta dette opp. Men dette er nok det største utfordringen før vi kan kalle oss kjærester. 

Dessuten bekymrer det meg at han ikke gjør ting han sier at han skulle. F.eks. at han skulle rydde før jeg kom, eller at han skulle gjøre hobbyen sin, men når jeg spurte ham hvordan det gikk, så hadde han endt opp med å ta en øl med en venn isteden.

Men hvor bekymringsverdig er dette? Er det jeg som overtenker pga forholdet med min ex? 

Annet enn disse tingene så er han en veldig fin fyr, slik jeg kjenner ham nå. Kommunikasjonsmessig virker alt veldig bra, og jeg føler meg ekstremt sett og hørt av ham. Jeg kunne helt sikkert spurt ham om dette også, men vet ikke hvordan jeg skal ta det opp..

Anonymkode: 9a71c...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som han bør lære seg å rydde.

Er ikke vanlig å gå alene på pub. Men han liker vel det bedre enn å rydde. 

Anonymkode: 0ffa6...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Høres ut som han bør lære seg å rydde.

Er ikke vanlig å gå alene på pub. Men han liker vel det bedre enn å rydde. 

Anonymkode: 0ffa6...b16

Ja, han bør jo det..han sa han vurderte vaskehjelp.

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dere ikke rusher ting, det er det viktigste akkurat nå.

Ikke skyv bekymringene dine vekk, men luft dem gjerne. "Jeg har ikke sagt eller ønsker å dele så mye fra mitt forrige forhold, men det var noen utfordringer der som helt sikkert preger meg og som vil kreve tid å legge helt bort. Jeg skal jobbe med det, men samtidig trenger jeg hjelp fra deg nå i startfasen. Det går spesielt på å gjøre det man sier man skal gjøre og generelt at ting er rotete. Vi må finne en løsning på dette sammen ellers er jeg redd jeg kommer til å backe litt ut mens jeg jobber med meg selv. Og det ville jo vært urettferdig."

Anonymkode: 048f2...52e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, finn deg noe bedre enn dette. Han virker å ha feil fokus, og at han er uorganisert, lat og full av unnskyldninger kan da ikke være det du ønsker å dele livet med. Du har sett dette allerede nå, og du kan da ikke tro at han blir mystisk plettfri når dere blir sammen? Nei, det vil ende med at det er du som rydder etter han og tar vare på hus og hjem, mens han er på puben og drikker øl. 

Han kan umulig være det du ønsket deg?

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (7 timer siden):

Seriøst, finn deg noe bedre enn dette. Han virker å ha feil fokus, og at han er uorganisert, lat og full av unnskyldninger kan da ikke være det du ønsker å dele livet med. Du har sett dette allerede nå, og du kan da ikke tro at han blir mystisk plettfri når dere blir sammen? Nei, det vil ende med at det er du som rydder etter han og tar vare på hus og hjem, mens han er på puben og drikker øl. 

Han kan umulig være det du ønsket deg?

Altså, jeg ønsker meg ikke en rotete mann, MEN samtidig vet jeg at dét ikke er det aller viktigste. Jeg vet også veldig godt at han ikke kommer til å plutselig bli plettfri, og hvis vi evt skulle flyttet sammen hadde jeg regnet med å gjøre mesteparten av ryddinga (men det er jeg jo vant til). 

Samtidig er han en ekstremt sjelden fugl, jeg har aldri møtt noen som har så mange av de kvalitetene som er på min non-negotioble liste. Jeg vet at jeg ikke kan få ALT jeg ønsker meg i en mann, og kvaliteter som handler om kommunikasjon, verdier og hvordan han behandler meg, kommer høyere opp enn at han er ryddig. Og at vi er kompatible ift barn, sexlyst, hobbyer, bosted osv..

Men må jo tenke meg kraftig om, ja.

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

hvordan han behandler meg

det at han ikke gidder å gjøre det hyggelig hjemme hos seg før du kommer, er en interessant del av hvordan han behandler deg. Du kommer deg ikke unna den, samme hvor mye du ror (og du gjør en hederlig innsats, det skal du ha).

  • Liker 4
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (9 timer siden):

Seriøst, finn deg noe bedre enn dette. Han virker å ha feil fokus, og at han er uorganisert, lat og full av unnskyldninger kan da ikke være det du ønsker å dele livet med. Du har sett dette allerede nå, og du kan da ikke tro at han blir mystisk plettfri når dere blir sammen? Nei, det vil ende med at det er du som rydder etter han og tar vare på hus og hjem, mens han er på puben og drikker øl. 

Han kan umulig være det du ønsket deg?

Enig, jeg synes folk bør være flinkere til å sette ned foten tidligere. Forumet er fullt av tråder om frustrerte mennesker som er sammen med usympatiske folk som har enten bekymringsverdige holdninger, tvilsomme egenskaper eller bare rett og slett er gigantiske drittsekker. Og de er ikke bare sammen med dem en kort periode, de har gjerne vært sammen lenge, de har stiftet familie, skaffet bolig osv. Når jeg leser sånne innlegg, lurer jeg alltid på hvordan de har holdt ut med dette i mange år, for det kan jo ikke være sånn at alle disse usympatiske partnerne gikk fra å være oppegående og sympatisk til å bli urenslig, lat drittsekk over natten?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bar/pub, tja.. jeg har også et avslappet forhold til å ta 1-3 glass vin, og komme meg tidlig hjem og tidlig på jobb. Men alene? den var litt merkelig. 

Rotete, tja... så lenge det ikke er uhygienisk. Og så kommer det an på omfanget. Her hjemme er det ikke tvil om at jeg er nøyere på det enn mannen. Uten at hans standard er feil (ligger som regel klær ved fotenden, rer ikke opp senga, setter ikke barberskummet rett tilbake i skuffa, står alltid noe igjen på benken når han har ryddet oppvaskmaskin). Men om det virkelig flyter selv om han får besøk av ny kjæreste, da ville det for meg vært et rødt flagg, og på tide å ta en beslutning om du ønsker å ta all rydding om dere flytter sammen. 

Anonymkode: b2980...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (8 minutter siden):

Enig, jeg synes folk bør være flinkere til å sette ned foten tidligere. Forumet er fullt av tråder om frustrerte mennesker som er sammen med usympatiske folk som har enten bekymringsverdige holdninger, tvilsomme egenskaper eller bare rett og slett er gigantiske drittsekker. Og de er ikke bare sammen med dem en kort periode, de har gjerne vært sammen lenge, de har stiftet familie, skaffet bolig osv. Når jeg leser sånne innlegg, lurer jeg alltid på hvordan de har holdt ut med dette i mange år, for det kan jo ikke være sånn at alle disse usympatiske partnerne gikk fra å være oppegående og sympatisk til å bli urenslig, lat drittsekk over natten?

Det fungerer ikke å endre et voksent menneske. Det er jo nettop derfor disse sitter dypere og dypere i det, med barn og felles lån på toppen.

Man endrer seg en periode, så sklir det ut igjen.

Er ikke rot noe man ønsker å leve med, eller ta ansvar for, så bryter man bare relasjonen tidlig. 

Anonymkode: b2980...c76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det fungerer ikke å endre et voksent menneske. Det er jo nettop derfor disse sitter dypere og dypere i det, med barn og felles lån på toppen.

Man endrer seg en periode, så sklir det ut igjen.

Er ikke rot noe man ønsker å leve med, eller ta ansvar for, så bryter man bare relasjonen tidlig. 

Anonymkode: b2980...c76

Det er akkurat det jeg mener. Sette ned foten som i å si at dette gidder jeg ikke, og bryte relasjonen FØR man har unger, hus og felles økonomi.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Altså, jeg ønsker meg ikke en rotete mann, MEN samtidig vet jeg at dét ikke er det aller viktigste. Jeg vet også veldig godt at han ikke kommer til å plutselig bli plettfri, og hvis vi evt skulle flyttet sammen hadde jeg regnet med å gjøre mesteparten av ryddinga (men det er jeg jo vant til). 

Samtidig er han en ekstremt sjelden fugl, jeg har aldri møtt noen som har så mange av de kvalitetene som er på min non-negotioble liste. Jeg vet at jeg ikke kan få ALT jeg ønsker meg i en mann, og kvaliteter som handler om kommunikasjon, verdier og hvordan han behandler meg, kommer høyere opp enn at han er ryddig. Og at vi er kompatible ift barn, sexlyst, hobbyer, bosted osv..

Men må jo tenke meg kraftig om, ja.

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

Husk at verdiene og hvordan han behandler deg har du faktisk ikke sett skikkelig enda. Det er jo mange studier på dette, om hvordan manipulerende mennesker klarer å opprettholde masken av den de ønsker å vise seg som, i opptil seks måneder. Spesielt hvis du har uttrykket hva du ser etter i en mann, da har de et blueprint å gå etter og klarer å si alle tingene som er riktig. Og de vil da oppleves som DRØMMEMANNEN, hundre prosent - jeg har vært der selv.

Tingene du nevner, er røde flagg, så ikke avvis din reaksjon. Det å ha oppbygget seg evnen til å følge opp planer, er viktig i et forhold. Det samme gjelder husarbeid. At han ikke bryr seg om å rydde før du kommer, synes jeg er veldig spesielt, for en mann av "hel ved" ville ønsket å vise fram boligen sin i god stand for besøk av en date.

Fortsett å date, ikke si så mye om det, men vær observant. Ikke avvis flaggene når du ser dem. Det er ikke bare pga dine tidligere erfaringer.

Anonymkode: 4da73...f6f

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta seg en øl eller to på varme sommerdager med venner når en ikke har barn og drar hjem tidlig og fungerer normalt på jobb; innafor.

Henge på bar alene og ikke holde et noenlunde ryddig hjem; 🚩🚩🚩

En ting jeg har lært. LYTT til magefølelsen. De instinktene advarer deg mot noe for en grunn. 
 

Kjæresten min kan være litt surrehue innimellom og det er ikke strøkent hjemme hos han(alene med 2 barn), MEN han vasker klær hver dag, holder kjøkkenet og badet rent og det flyter ikke over med rot. 
 

Han kan ta seg én øl innimellom etter ungene er i seng på terrassen i sola eller foran TV’en. 
 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seff skrev (20 minutter siden):

Det er akkurat det jeg mener. Sette ned foten som i å si at dette gidder jeg ikke, og bryte relasjonen FØR man har unger, hus og felles økonomi.

Forstår. Trodde du mente å oppdra en voksen mann. Da er vi enige. 

Anonymkode: b2980...c76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, jeg ønsker meg ikke en rotete mann, MEN samtidig vet jeg at dét ikke er det aller viktigste. Jeg vet også veldig godt at han ikke kommer til å plutselig bli plettfri, og hvis vi evt skulle flyttet sammen hadde jeg regnet med å gjøre mesteparten av ryddinga (men det er jeg jo vant til). 

Samtidig er han en ekstremt sjelden fugl, jeg har aldri møtt noen som har så mange av de kvalitetene som er på min non-negotioble liste. Jeg vet at jeg ikke kan få ALT jeg ønsker meg i en mann, og kvaliteter som handler om kommunikasjon, verdier og hvordan han behandler meg, kommer høyere opp enn at han er ryddig. Og at vi er kompatible ift barn, sexlyst, hobbyer, bosted osv..

Men må jo tenke meg kraftig om, ja.

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

Jeg lurer på en ting, hvor lenge siden er det forholdet til din eks tok slutt og gikk du i terapi for å bearbeide det i ettetid? 

Jeg ser du kjemper et hardt slag for hans gode egenskaper som er for deg uvurderlige, men du skal se på de negative i like sterkt lys og med like sterkt alvor. Ville du kjøpt drømmebilen selv om den hadde to ganske illevarslende ulyder feks, bare fordi alt annet var strøkent?

En mann som drikker 3-4 ganger ute i uka er et tegn du bør stoppe opp for, en som ikke rydder og vasker en gang når du skal komme, og som har barn som sikkert bor i like rotete hus, skal du tenke over. 

Anonymkode: 36357...2ac

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han der hadde jeg ikke satset videre på. Voksne som ikke evner å ha det noenlunde ryddig eller et rent bad, er et rødt flagg hos meg, men drikkingen hans er verre. Du har gått fra en rusmisbruker til en annen. Styr unna.

Anonymkode: 5a4bc...d77

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bombasi skrev (10 timer siden):

Seriøst, finn deg noe bedre enn dette. Han virker å ha feil fokus, og at han er uorganisert, lat og full av unnskyldninger kan da ikke være det du ønsker å dele livet med. Du har sett dette allerede nå, og du kan da ikke tro at han blir mystisk plettfri når dere blir sammen? Nei, det vil ende med at det er du som rydder etter han og tar vare på hus og hjem, mens han er på puben og drikker øl. 

Han kan umulig være det du ønsket deg?

Helt enig! 

Du skriver så bra og så reflektert TS. 

Hvordan kan du ha så lav standard? Jeg tror du burde fokusere på deg selv en periode til. Gi til DEG ikke noen andre. Du må pleie deg selv slik at du føler at du også fortjener en mann som vil komme med positive bidrag i ditt liv. Og gi deg hvile å tar fra deg byrder. 

 

Og nei, det er ikke normal eller greit å gå ut på pub 3-4 ganger i uka. Har han ikke jobb ? 

Folk her inne kaller meg gold digger (noe jeg ikke er) men, du TS burde tenke litt mere i den retningen. Ikke at du skal bli det. Men, ja... Nå synes jeg du burde stille deg noen spørsmål.

Hva kan han bidra med i mitt ? 

Hvordan gjør han det bedre/enklere for meg? 

Og ja, det er 100% en grunn til at jeg velger kun menn som er ambisiøse. De hadde aldri holdt på slik!! De har orden, de er strukturerte, og de prioriterer tiden sin. Tid er mangelvare i deres liv. Men, de kan å fordele den tiden jækla bra! (Så nei, jeg blir ikke satt til side..) 

 

Anonymkode: 75cab...66c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så vant til å være den som får «ting til å fungere» og være mamma for mannen din at du godtar altfor mye. 
Tenk gjennom hva DU ønsker deg i et forhold, men som du tror du ikke fortjener.

Anonymkode: 02ff7...c7f

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja, jeg skal tenke over det dere sier. Jeg skal hvertfall starte med å ta det opp med ham, og si at hans standard på ryddighet vil gjøre at jeg må tenke meg godt inn før vi inngår et seriøst forhold. Og se hvordan han reagerer på det.

Vi kom så vidt innom det med ryddighet, og han og eksen hadde vaskehjelp, og jeg tror også han hadde vaskehjelp da han vokste opp. Så jeg tenker han rett og slett ikke har lært og rydde, og kanskje ikke ser hvor rotete det er? Samtidig, slik jeg kjenner ham til nå så virker han å ta det jeg sier på alvor, men jeg vet jo at man ikke kan forandre noen andre. Jeg skal se hvordan han reagerer når jeg tar opp dette. 

Det virker bare så bagatellmessig å la en så bra fyr gå, fordi han er rotete, når vi virker å klaffe på det andre. Altså politisk og verdimessig, som er VELDIG viktig for meg. Det er jo ikke så ofte man møter single menn i 30-åra som det klaffer sånn med. Men jeg skal holde øynene åpne for at han bare sier ting som skal få meg til å like ham, og om handlingene hans ikke stemmer overens. 

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er så vant til å være den som får «ting til å fungere» og være mamma for mannen din at du godtar altfor mye. 
Tenk gjennom hva DU ønsker deg i et forhold, men som du tror du ikke fortjener.

Anonymkode: 02ff7...c7f

Jepp, jeg er veldig vant til det. 

Jeg er også vant til en kjæreste som gir meg masse kjærlighet, lytter til meg, trøster meg og oppmuntrer meg, selv om eksen var psyk så fikk jeg mye "ubetinget" kjærlighet, noe som gjorde meg godt. Og han nye fyren virker lik der, kanskje det er mange ting som minner meg om mitt forrige forhold, og derfor ting føles så naturlig og lett? 

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...