Gå til innhold

Kan 1klassing ta fri noen dager i sammenheng med andre fridager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har mitt første barn som skal begynne i 1 klasse. Jeg har alltid hatt dårlig økonomi helt til nå, og det passer jo veldig fint at barnet starter på skole så det blir enda vanskeligere og skaffe første ferietur sammen, eller rettere sagt en sydentur som ungene har spurt om lenge.
 

Er det lov å ta fri feks 3 dager vist de 2 andre dagene er fri? Eller feks en uke?

vet ikke reglene på dette eller om det er vanskelig å få til så måtte høre her 😇

Anonymkode: 356c7...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På skolen vår kan lærer gi fri inntil en dag, rektor kan gi inntil en uke. Rektor sa på informasjonsmøtet før skolestart at hun aldri har innvilget en uke for annet enn begravelse og sykeleie hos nær familie. Tenker det er tilnærmet umulig egentlig. 

Anonymkode: edbb3...7d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette har blitt veldig strengt. Som lærer får jeg ikke lenger lov til å innvilge en eneste fridag (før kunne jeg innvilge inntil tre dager, deretter gikk det ned til én dag, og nå ingen), og alle søknader om fri må gjennom rektor. Man får avslag om det kun gjelder ferie. Drar du uten å søke vil det bli registrert som ulegitimert fravær. Blir det mange fraværsdager kan du bli kalt inn til nærværsamtale, og blir det for mye fravær kan du potensielt miste skoleplassen.

Personlig synes jeg det er usolidarisk og unødvendig. Jeg håper i hvert fall at du ikke forventer at lærer skal lage eget opplegg til barnet ditt.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole kan læreren gi 2 dager og rektor inntil 10 dager. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Bare send melding at hen er syk når dagen kommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de avslag, men de kan ikke nekte deg å reise. Barnet får bare «udokumentert» fravær de dagene dere er borte. Vi og flere har reist på turer i uker med innklemte dager og planleggingsdager. 

Anonymkode: 524bf...a26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jajakvinne12 skrev (Akkurat nå):

Ja. Bare send melding at hen er syk når dagen kommer. 

Alle råd er gode, unntatt de dårlige.

Anonymkode: 2e801...a2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skolen blitt en konsentrasjonsleir drevet av nazier?

Anonymkode: 859e8...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det helt greit 

Anonymkode: 0ab3d...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajakvinne12 skrev (19 minutter siden):

Ja. Bare send melding at hen er syk når dagen kommer. 

Nei

Anonymkode: a8dd2...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med din skole og hør hvordan se praktiserer fri fra skolen. Noen skoler er veldig streng, andre ikke. Skolen til barna her ville det ikke vært et problem, men må søkes om til rektor.

Anonymkode: 772d8...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i Norge går 190 skoledager i året på skole. Dvs at de har fri 175 dager per år. Nok av dager å ta av, med andre ord.

Det er tilfelle at ferier er billigere utenom fellesferier, men det er ikke slik at alle kan ta ferier da…f.eks. lærere🤷🏽‍♀️.

Om man prøver bestille ferier i god tid vil man ofte klare å få ferier billigere. Spare til ferie er også mulighet.

 

Lærer kan gi inntil 1 dag i vår kommune. Pga mer og mer fravær og etterhvert mer skolevegring i skolen blir nok regler rundt udokumentert fravær strengere.

Om foreldre tror lærere ikke får med seg at elevenes «sykdom» ikke er sykdom må de tenke en gang til. Det er faktisk synd på noen av de minste barna som forsnakker seg (tydelig at de får beskjed om hva de skal si hjemme)…«Mamma sa det var hyggelig om vi hadde en dag hjemme sammen, bare hun og jeg» 🤪

Eller de som melder barnet sykt, mens barnet selv har fortalt andre i klassen at de faktisk skal gjøre andre ting. 😉

Det er også påfallende mange som alltid tar seg langhelger fri, inneklemte dager fri og ofte utvider feriene i den ene enden med opptil flere dager. Alt registreres og blir det for mange dager vil ledelsen ta et møte med foreldrene. 
 

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/saksbehandling/fravar/grunnskolen/

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke skrive ut ungen av skolen før etter to uker med ugyldig fravær, så siden man ikke får tillatelse tar vi tilgivelse isteden og bare drar. Holder oss innenfor de to ukene. Sier selvsagt fra så de vet barna har det bra, men spør ikke. 
(Og blir ungen skrevet ut kan du ende opp med skoleplass på en annen skole, selv om de får tilbud, så det er dumt.) 

Anonymkode: ebf72...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg jobber er det helt greit. Jeg kan innvilge inntil tre dager fri. Dette innvilger jeg selvfølgelig. Når de er så små er fokuset på lesing og skriving i hovedsak. Her ville jeg inngått en avtale med foreldre om at dette må øves på også i ferien. Jeg hadde gitt oppgaver av typen "skriv tre ord i sanden", "øv på å skrive bokstaver i sanden", "finn tre ting med i-lyd" når du går fra hotellet til stranden osv..  Så lenge dette følges opp av foreldre, så får barnet masse lese og skrivetrening :)

Rektor her har flere ganger innvilget alt fra 4-10 dager fri for bl.a. ferier for mine elever. Om jeg alltid er enig i at det er greit med så mange fridager for å dra på ferie er en annen diskusjon. Jeg hadde 1.klasse forrige skoleår og 2.klasse dette skoleåret. 

Anonymkode: 5e075...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har søkt permisjon på Oslo skole og fått innvilget 4 dager som ble kombinert med fridager.

Har ellers spurt lærer direkte viss det kun gjelder en dag.

Viss ikke permisjon ville blitt innvilget, ville jeg bare informert lærer om grunnen til fraværet. Det er absolutt ikke noe behov for å holde dette hemmelig.

Ved mer enn 2 ukers udokumentert fravær vil barne miste skoleplassen sin, så er greit å holde seg innenfor den tiden viss man bor i et område hvor klassene er fulle.

Det er også lov å ta barnet ut i hjemmeskole. Skolen er pliktig til å følge opp. Så nei mann må ikke få innvilget permisjon. Men igjen barnet har da ikke rett til plass i samme klasse viss hjemmeskole perioden varer over grensen.

Jeg personlig ville ikke tatt barnet med på ferie i perioder de har mange viktige prøver (gjelder mest ungdomskolen) eller tatt barnet ut av skolen lenger enn 1 dag viss det ikke gjør det bra akademisk. Barnet må klare deg såpass bra akademisk at det ikke blir hengende etter.

Men å lyve og melde barnet sykt synes jeg ingenting om. Ærlighet fungerer best.

Anonymkode: 0f258...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På skolen vår kan lærer gi fri inntil en dag, rektor kan gi inntil en uke. Rektor sa på informasjonsmøtet før skolestart at hun aldri har innvilget en uke for annet enn begravelse og sykeleie hos nær familie. Tenker det er tilnærmet umulig egentlig. 

Anonymkode: edbb3...7d8

Hos oss gir lærer 1-2 dager fri, rektor 3-10 dager (to uker sammenhengende.) 

Så lenge man som forelder tar på seg opplæring i perioden så blir det innvilget fri for sydentur. 

Opplæring kan være språk, penger/valuta and so on. De sier aldri nei, men mindre man har mye fravær fra før. 

Anonymkode: 71d37...2d5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge du som forelder forstår at jeg som lærer ikke gir oppgaver eller lekser de dagene dere drar på ferie er det greit for meg. Alt utover én dag må uansett søkes hos rektor.

Anonymkode: 77b11...c55

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer nok mye mellom de enkelte skoler. Her tar foreldre ut barna for å dra på hytta og alt mulig annet. Virker som det bare er å sende melding og så dra. Jeg har ikke gjort det, men det virker veldig enkelt å få innvilget uten en viktig grunn. Dette må du bare søke lærer om så får du svar lom hvordan de gjør det på den skolen. Kontaktlærer kan innvilge for inntil 3 dager. 

Anonymkode: ff8b9...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, googler litt og ser at det varierer også rundt om hvor mange dager kontaktlærerne kan innvilge, det varierer fra 1-3 dager. Utover det, så blir det rektor som avgjør. Men der er bare å søke, så ser du hva de sier. Skolene bruker som regel en app (visma, vigilo, osv)  til å søke om slikt, så det er veldig enkelt. 

Anonymkode: ff8b9...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole (Oslo) får du ikke godkjent fri til ferie, men du kan jo reise for det. Informer kontaktlærer og få med lekser, så går det nok bra. 

Og reis på slutten av skoleåret og bare dersom fravær ellers har vært lavt og barnet henger godt med på skolen. Hvis ikke ville jeg ikke reist.

Anonymkode: 3fe3c...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...