Gå til innhold

Hvordan orket folk å få så mange barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine besteforeldre på morssiden hadde 6 barn og på farssiden hadde de 7 barn. Nå til dags har man "mange" barn hvis man har flere enn 2 og de fleste jeg kjenner som er i fertil alder stopper på 2 barn, for det er så slitsomt. (Og dyrt).

Hvordan orket de før? Skjønner at en del samfunnsmessig har endret seg mtp. hva som er innafor i oppdragelsen, mer krevende å følge opp med skole osv. Ikke minst har man mer pålitelig prevensjon.

Men likevel da... babyer sov vel dårlig før også. Kropper ble slitne og skada av å gå gravide og føde. Likevel fikk de mange.

Anonymkode: 5e2c8...293

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handlet vel ikke nødvendigvis om et valg, men om mangel på prevensjonsmiddel og at hvis man ønsket et aktivt sexliv måtte man også akseptere at det betydde et betydelig antall barn. I tillegg må du huske på at på den tiden var det vanlig at mor var hjemmeværende og hadde derfor all verdens tid til å ta seg av barna samt at de eldre barna hjalp til med de yngste. Det er lett å sitte i våre dager med trygge og lett tilgjengelige prevensjonsmidler og kvinner som også dyrker karriere og fritid og spørre seg hvordan de orket, men de måtte jo bare. 

Anonymkode: cbd25...f99

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prevensjon er et ganske vesentlig stikkord. Dessuten var barn en framtidsinvestering, både som arbeidskraft og som alderdomstrygghet.

  • Liker 17
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det handlet vel ikke nødvendigvis om et valg, men om mangel på prevensjonsmiddel og at hvis man ønsket et aktivt sexliv måtte man også akseptere at det betydde et betydelig antall barn. I tillegg må du huske på at på den tiden var det vanlig at mor var hjemmeværende og hadde derfor all verdens tid til å ta seg av barna samt at de eldre barna hjalp til med de yngste. Det er lett å sitte i våre dager med trygge og lett tilgjengelige prevensjonsmidler og kvinner som også dyrker karriere og fritid og spørre seg hvordan de orket, men de måtte jo bare. 

Anonymkode: cbd25...f99

Du er inne på noe veldig vesentlig her. Min mormor ble født i 1926 og var yngst av åtte barn. Oldefar vær lærer og veldig streng. På 30- tallet var det langt færre krav til småbarnsforeldre og familiene hadde ofte ikke tilgang på prevensjon. P-piller ble ikke lovlig i Norge før 1954 faktisk, og med store søskenflokker og ingen lover mot barnearbeid måtte barn helt fra de var 5 år hjelpe til med oppvask og enkle oppgaver i hus og fjøs. Fedre var ikke så veldig involvert i barna sine da de ofte forsørger kone og barn. Tror familiene kunne søke om husmorvikar hvis mor ble for syk til å ha omsorg og ansvar for barn og hjem. Mormor fortalte at faren jobbet mye, og at hun opplevde å få ris med bjørkekvister hvis hun gikk på dans eller gjorde noe annet oldefar mislikte. Dette var ikke på noen måte ulovlig. Samfunnet nå er veldig ulikt det som var for 90 år siden. Det var mulig å få jobb rett etter konfirmasjonen og folkeskole/ realskole. Svært få jenter tok utdannelse etter gymnaset, de ble heller sendt på husmorskole, for å bli ansett som konematrialet så fort de fylte 21 år som var myndighetsalder. I praksis var ikke kvinner myndige men avhengige av å bli forsørger av far og mann. Skillsmissestatistikken var også noe annet, da dette særlig på sydvestlandet ble sett på som skammelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mine besteforeldre på morssiden hadde 6 barn og på farssiden hadde de 7 barn. Nå til dags har man "mange" barn hvis man har flere enn 2 og de fleste jeg kjenner som er i fertil alder stopper på 2 barn, for det er så slitsomt. (Og dyrt).

Hvordan orket de før? Skjønner at en del samfunnsmessig har endret seg mtp. hva som er innafor i oppdragelsen, mer krevende å følge opp med skole osv. Ikke minst har man mer pålitelig prevensjon.

Men likevel da... babyer sov vel dårlig før også. Kropper ble slitne og skada av å gå gravide og føde. Likevel fikk de mange.

Anonymkode: 5e2c8...293

jeg har 6 barn og aldri angret,samme mann,men fikk 2 kull med barn eller hva jeg skal si, de 3 største er nå 17,19 og 21,mens de 3 yngste er 5,7 og 9, så vi fikk de 3 største tidlig og de 3 yngste sent. vi er 41 og 42

Anonymkode: e4e60...76b

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det handlet vel ikke nødvendigvis om et valg, men om mangel på prevensjonsmiddel og at hvis man ønsket et aktivt sexliv måtte man også akseptere at det betydde et betydelig antall barn. I tillegg må du huske på at på den tiden var det vanlig at mor var hjemmeværende og hadde derfor all verdens tid til å ta seg av barna samt at de eldre barna hjalp til med de yngste. Det er lett å sitte i våre dager med trygge og lett tilgjengelige prevensjonsmidler og kvinner som også dyrker karriere og fritid og spørre seg hvordan de orket, men de måtte jo bare. 

Anonymkode: cbd25...f99

Jeg synes det er litt merkelig, for de var vel ikke helt uten kjennskap til menstruasjonssyklusen. Det er ikke moderne kunnskap sånn egentlig? Kan jo tenkes at en del brukte det til å planlegge mtp. sikre perioder og sånt. Jeg vet ikke, mulig mange bare lot det stå til og tenkte at gud bestemte hvor mange barn de skulle få.

Min mormor var ikke hjemmeværende, hun jobbet utenfor hjemmet store deler av livet til tross for 6 unger. Men klart, de eldre barna fikk nok mye ansvar for de yngre. Farmor og farfar drev gård så selv om farmor var hjemme så hadde hun jo fullt opp.

Anonymkode: 5e2c8...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre tilgang på prevensjon samt at unger var mer "nyttige" (arbeidskraft fra tidlig alder og noen som kunne ta vare på dem når de ble gamle) var hovedårsaken til at folk fikk mange.

Det var selvsagt slitsom før også, i alle fall med småbarn. Men det var helt klart mindre krav til foreldrerollen, både til "service" når de var små og til oppfølging når de ble eldre.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort var vel kanskje ikke et tema for 100 år siden. Ble man gravid var uhellet ute og måtte bare stå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prevensjon var ikke utbredt, heller ikke abort. Og barn sikret arbeidskraft, drift og arv. Men jeg tror hovedgrunnen er at mor var hjemme og far var økonomisk forsørger. Jeg tror at kvinner/par i dagens samfunn hadde fått flere barn dersom samfunnet var tilrettelagt for det. Noe det ikke er med tanke på at de aller fleste trenger to inntekter + det er flere krav og forventinger til oppfølging. 

Anonymkode: 086ca...23f

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De orket fordi de så på barn som arbeidskraft. Flere barn --> flere å sende i arbeid --> mer penger --> mer mat på bordet.

Anonymkode: 34806...dc7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Mine besteforeldre på morssiden hadde 6 barn og på farssiden hadde de 7 barn. Nå til dags har man "mange" barn hvis man har flere enn 2 og de fleste jeg kjenner som er i fertil alder stopper på 2 barn, for det er så slitsomt. (Og dyrt).

Hvordan orket de før? Skjønner at en del samfunnsmessig har endret seg mtp. hva som er innafor i oppdragelsen, mer krevende å følge opp med skole osv. Ikke minst har man mer pålitelig prevensjon.

Men likevel da... babyer sov vel dårlig før også. Kropper ble slitne og skada av å gå gravide og føde. Likevel fikk de mange.

Anonymkode: 5e2c8...293

Oldeforeldrene mine på morssiden hadde tjenestepiker m m farsiden hjalp barna til på gården når de ble store nok

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Prevensjon var ikke utbredt, heller ikke abort. Og barn sikret arbeidskraft, drift og arv. Men jeg tror hovedgrunnen er at mor var hjemme og far var økonomisk forsørger. Jeg tror at kvinner/par i dagens samfunn hadde fått flere barn dersom samfunnet var tilrettelagt for det. Noe det ikke er med tanke på at de aller fleste trenger to inntekter + det er flere krav og forventinger til oppfølging. 

Anonymkode: 086ca...23f

Nja, det var jo ikke akkurat sånn at mor ikke hadde noe å gjøre :P For det første var jo husarbeidet mye jobb, uten vaskemaskin, kjøleskap osv. Og mange kvinner drev jo gården mer eller mindre alene mens far var ute på fiske eller hadde annen jobb, fordi de ikke kunne leve av gården alene. Og var gården stor, krevde det (minst) 2 voksne, så kona måtte jobbe, kun også. Det var stort sett bare rikmannskoner som kunne "gå på stas". Og de tok seg jo ikke mer av ungene av den grunn, de hadde jo barnepiker og sånt.

  • Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til det som skrives over, var det vel også slik for de aller fleste at barn var et familieprosjekt. Det var ikke bare foreldre som oppdro barnet, også besteforeldre, søsken og eventuelle andre familiemedlemmer i nærheten. Ofte bodde de svært nært hverandre, ikke sånn som nå at man flytter et stykke unna. 

Anonymkode: 7193f...811

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I tillegg til det som skrives over, var det vel også slik for de aller fleste at barn var et familieprosjekt. Det var ikke bare foreldre som oppdro barnet, også besteforeldre, søsken og eventuelle andre familiemedlemmer i nærheten. Ofte bodde de svært nært hverandre, ikke sånn som nå at man flytter et stykke unna. 

Anonymkode: 7193f...811

Jmf oldemor og farmor på farsiden var det å ha svigers boende mer strev enn glede

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Mine besteforeldre på morssiden hadde 6 barn og på farssiden hadde de 7 barn. Nå til dags har man "mange" barn hvis man har flere enn 2 og de fleste jeg kjenner som er i fertil alder stopper på 2 barn, for det er så slitsomt. (Og dyrt).

Hvordan orket de før? Skjønner at en del samfunnsmessig har endret seg mtp. hva som er innafor i oppdragelsen, mer krevende å følge opp med skole osv. Ikke minst har man mer pålitelig prevensjon.

Men likevel da... babyer sov vel dårlig før også. Kropper ble slitne og skada av å gå gravide og føde. Likevel fikk de mange.

Anonymkode: 5e2c8...293

Babyer resignerte og slutta å skrike når de ikke fikk respons. De eldre ungen hadde ansvar for de små. Ingen måtte aktiviseres, for det var alltid noe å gjøre. Ingen måtte følges på fotballkamp og kjøres på kino. I tillegg var mor hjemmeværende.

Anonymkode: 520d3...d32

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Mine besteforeldre på morssiden hadde 6 barn og på farssiden hadde de 7 barn. Nå til dags har man "mange" barn hvis man har flere enn 2 og de fleste jeg kjenner som er i fertil alder stopper på 2 barn, for det er så slitsomt. (Og dyrt).

Hvordan orket de før? Skjønner at en del samfunnsmessig har endret seg mtp. hva som er innafor i oppdragelsen, mer krevende å følge opp med skole osv. Ikke minst har man mer pålitelig prevensjon.

Men likevel da... babyer sov vel dårlig før også. Kropper ble slitne og skada av å gå gravide og føde. Likevel fikk de mange.

Anonymkode: 5e2c8...293

For at de store kan passe de små

Anonymkode: 3bfc0...381

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (49 minutter siden):

Nja, det var jo ikke akkurat sånn at mor ikke hadde noe å gjøre :P For det første var jo husarbeidet mye jobb, uten vaskemaskin, kjøleskap osv. Og mange kvinner drev jo gården mer eller mindre alene mens far var ute på fiske eller hadde annen jobb, fordi de ikke kunne leve av gården alene. Og var gården stor, krevde det (minst) 2 voksne, så kona måtte jobbe, kun også. Det var stort sett bare rikmannskoner som kunne "gå på stas". Og de tok seg jo ikke mer av ungene av den grunn, de hadde jo barnepiker og sånt.

Jeg har aldri skrevet at mor ikke hadde noe å gjøre, tvert i mot mener jeg at mor hadde svært mye å ta ansvar for. Men man hadde i større grad storsamfunnet og ikke minst storfamilien på denne tiden, og det tror jeg er hovedforskjellen på da og nå. 

Anonymkode: 086ca...23f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum

Men så kan du ta en titt på generasjonen før de igjen. I en del familier kunne du ha to levende Josefine og 3 døde Josefine i en og samme søskenflokk. Barnedødeligheten var høy. Skulle du ha ei datter som het Josefine måtte du helgardere. 

Og så lenge barn var arbeidskraft og pensjonsordning måtte det lages stadig flere. 

"Abort" fantes. Å sette et ikke så velskapte barn i skogen var en metode. Noen barn ble liggende for å sjøldaue også. Menneskehunnen er rå slik. Tenk på det da? Hun teller fingre og tær (les handikapp) på den nyfødte. 10 av hver. Flott! Ungen kan jobbe. 7? Niks. Skogen! 

Var hun (u)heldig så overlevde de fleste av de og kvinnen ble selvsagt utslitt. Det var sikkert helt jævlig. Men de tidde. Kvinner hadde ingen egne rettigheter. 

Jeg hørte nettopp om ei 90 år gammel dame som hadde gått med alvorlig fremfall hele livet. Hun beit det i seg. Hun visste sikkert heller ikke bedre. 

Dine besteforeldre var siste generasjonen som lagde mange barn. Men så var det stopp. 

Kvinner fikk kunnskap og egne rettigheter. 

Men det er like slitsomt med barn i dag. For mange. Men på en annen måte. Jeg vet da det. Det finnes kvinner som er så slitne at det har de mørkeste tanker når de passer et vogntog på motorveien. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldemor hadde 7 søsken. Hun fortalte at foreldrene hennes la barna til å sove på loftet så fort de var ferdig med nattamming sånn at de ikke ble vekt av at de hylte om natta. Hun var yngst og ble født i 1916, og dette var helt vanlig praksis der de bodde. Ved plassmangel (les: for mange barn) kunne de bli lagt ute i fjøset. 😅

Anonymkode: 6543f...e00

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...